Gå til innhold

Tips til ukesmeny, handling en gang i uken.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte å bli litt mer økonomisk og det innebærer handling en gang i uken fremfor daglig som har vært det vanlige her i hus.

Men så lite oppfinnsom som jeg er så trenger jeg litt tips her til hvordan en gjør dette på en mest mulig effektiv måte.

Ser da for meg at rester fra dag 1 kan brukes til middagen til dag 2. For eksempel, har vi noe med salat fredagen, så kan vi ha noe med salat lørdagen også for å unngå å kaste det som er til overs.

Så er det noen som har gode forslag her til middager som holder til en familie, og som også gir en form for gjenbruk som jeg nevnte over?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjekk bloggen sirifossing.blogg.no :) Hun legger ut ukesmenyer med handleliste

Skrevet

Jeg kan i alle fall komme med litt ulike tips til middager om ikke annet.
- Laks med villris, salat og rømme.

- Lapskaus(evt Bidos for enda bedre smak)
- Fylte kyllingfileter med feks mozarella oc choriza, gurkemeie-ris og grønn salat.
- Bakt potet med det tilbehøret man måtte ønske.
- Fiskeburgere. (Bruke fiskeburgere/kaker isteden for hamburger).
- Stekt ris(Det samme som wok bare at man steker risen sammen med resten etter at den er kokt.)
- Kalkun med "green bean casserol.
- Laks i folie med masse grønnsaker.
- Fyllt paprika med tomat, kjøttdeig og ost.
- Hjemmelaget moussaka med suash.
- Kyllingfilet med pasta eller ris, med hjemmelaget fløtesaus.

• Liker 1
Skrevet

Supper! Man kan lage gode supper av det aller meste :D Anbefaler deg å sjekke ut Pinterest.

Skrevet

Lager du fersk salat bør du bare lage til en kveld, men mindre du ikke legger ting i lake.

Skrevet

Takker så mye for alle gode tips.

Skal sjekke ut sidene som er blitt nevnt :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg ukeshandler, og bruker å sette opp ukesmeny hver søndag. Utrolig greit å ukeshandle synes jeg, har spart endel penger på det, pluss det er greit å slippe butikken hver dag.

Tips før du setter opp menyen er å sjekke skap, kjøleskap og fryser hva du har fra før og hva du må supplere med.

Det er også veldig greit å planlegge restemiddager, f.eks hvis du lager grønnsaksuppe så lag mye og varm opp igjen enten dagen etter eller dagen etter det (du må ikke ha samme to dager på rad, mat tåler å stå tildekket i kjøleskap til dagen etter det igjen). Salat bruker jeg også å ha dagen etter den er laget, den står seg så lenge du dekker den med lokk eller plastfolie og setter den i kjøleskapet.

Her er f.eks min meny for denne uka:

*Pasta Carbonara

*Grønnsaksuppe

*Stekt laks med agurksalat, potet og gulrot+litt smeltet smør

*Grønnsaksuppe

*Ovnsbakt klippfisk med sprøstekt bacon, potetmos og tomat&oliven-chutney

*Hvit pizza

*Kjøttkaker i brunsaus med grønnsaker, potet og ertestuing

• Liker 2
Gjest Ennasus
Skrevet

Mitt tips et å planlegge hvilke dager du skal ha hva.

Eks;

Mandag: fisk

Tirsdag; suppe

Onsdag: pasta

Torsdag: fisk

Fredag: kylling

Lørdag: rødt kjøtt

Søndag: pizza

Osv.. Da et det lett å planlegge retten i ettertid :-)

Skrevet

Lurt :)

Etter at jeg ble tipset om en blogg lengre oppe så fant jeg flere ferdige menyer, så for min del så vil jeg tro at det blir en kombinasjon av disse. Ikke alt som faller i smak hos en familie på fire, men vi skal ihvertfall bli flinkere til å variere mer med maten enn det vi gjør i dag.

De kommer som oftest med oppskrift og handleliste, noe som gjør det veldig enkelt å prøve ut.

http://sirifossing.blogg.no/

http://trinesmatblogg.no/

http://www.klikk.no/emne/ukemenyer/

http://www.sol.no/mat/ukemeny/

Skrevet

Mitt tips et å planlegge hvilke dager du skal ha hva.

Eks;

Mandag: fisk

Tirsdag; suppe

Onsdag: pasta

Torsdag: fisk

Fredag: kylling

Lørdag: rødt kjøtt

Søndag: pizza

Osv.. Da et det lett å planlegge retten i ettertid :-)

Smart! Viktigste er uansett å ha proteinene i boks. Det er jo det som ofte er dyrt. :)

Anonymous poster hash: 214ba...6fb

Skrevet

Lager du fersk salat bør du bare lage til en kveld, men mindre du ikke legger ting i lake.

Hæ? Salat holder seg da fint til dagen etter hvis man legger den i tett boks! Jeg har aldri hatt problemer med det i alle fall!

• Liker 2
Skrevet

tine.no har en fin ukemeny som også generer handleliste ut i fra hvor mange du skal lage middag til. Men du bør være glad i meieriprodukter, for det er det selvfølgelig mye av i disse rettene.

Anonymous poster hash: ca197...efe
Skrevet

Det finnes mange ukeplaner. Her kommer de jeg bruker mest:

Coop, Din mat, Elin Larsen, Fru Timian, Ganske enkelt, Godt, Matoppskrift, Recept.nu (svensk), Rimi, Siri Fossing, Trines matblogg og Tine. Har vært borti en som heter Cecilie og en annen som heter Kokkelering, men det var lite hverdagsretter med "vanlige" ingredienser der.

Ellers bruker jeg Say Mmmm for å holde orden på de oppskriftene jeg bruker (gratis for de 100 første oppskriftene, 50 kroner hver tredje måned for resten). I dag f.eks. har jeg oppskrifter ut januar for alle typer middager, litt inn i mars for vanlige og helgemiddager og halvt inne i februar for fiskemiddager som jeg har hver mandag og torsdag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...