Gå til innhold

Syke barn - hvordan får dere det til?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har brukt opp dager for sykt barn, de tok slutt i mai/juni. Vi bruker besteforeldre hvis de kan, tigger om avspasering/fleksitid og jobber det inn på kvelden. Nå er Mini syk igjen. Ingenting kronisk, men en ny virus med tilhørende feber... De 20 dagene jeg trodde var rikelig for barns sykdom er hvertfall ikke nok for vårt barn. Føler meg jo totalt dust i forhold til arbeidsgiver, men når ungen hoster så han får brekninger og gråter av utmattelse kan han jo ikke leveres til turdag i barnehagen i morgen heller.

Noen erfaringer fra mer erfarne foreldre?

Anonymous poster hash: 1c567...054

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom lege skriver erklæring kan dere søke NAV om ekstra omsorgsdager. Det er imidlertid visse diagnoser som kvalifiserer, men muligens kan det gå om legen beskriver sykehistorie.

Anonymous poster hash: c3b1d...bf8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok dessverre ikke annet å gjøre enn å ta ubetalt fri dersom ingen andre kan passe barnet.

Vi er heldige med et barn som er lite sykt, så vi har aldri vært i nærheten av å bruke opp sykt barn-dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må man bruke feriedager og fri uten lønn.

Man får ikke ekstra sykedager om barnet ikke har en kronisk sykdom.

Våre arbeidsgivere har sagt at ferie må være avtalt på forhånd, og ikke kan brukes ifb sykt barn.

TS

Anonymous poster hash: 1c567...054

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom lege skriver erklæring kan dere søke NAV om ekstra omsorgsdager. Det er imidlertid visse diagnoser som kvalifiserer, men muligens kan det gå om legen beskriver sykehistorie.

Anonymous poster hash: c3b1d...bf8

Legen har sagt at det ikke er

kronisk sykdom, men mange barnesykdommer/ virus i luftveiene osv.

TS

Anonymous poster hash: 1c567...054

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil anbefale dere å dele sykedagen, en er hjemme med barnet fra morgen til lunsj og en etter.... det viser velvilje i forhold til arbeidsplassen som sikkert trenger dere begge.

Det er mulig dere må ta det uten lønn, men tror det veier opp i forhold til samarbeid på arbeidsplassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Våre arbeidsgivere har sagt at ferie må være avtalt på forhånd, og ikke kan brukes ifb sykt barn.

TS

Anonymous poster hash: 1c567...054

Ja, da må man jo bare ta ubetalt fri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da må man jo bare ta ubetalt fri.

Men det har man jo ikke krav på?

Anonymous poster hash: 1c567...054

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det har man jo ikke krav på?

Anonymous poster hash: 1c567...054

Nei, men hva kan arbeidsgiver gjøre? Man må jo passe barnet....

Anonymous poster hash: 06acb...11d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men hva kan arbeidsgiver gjøre? Man må jo passe barnet....

Anonymous poster hash: 06acb...11d

Skriftlig advarsel?

Anonymous poster hash: 1c567...054

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Men det har man jo ikke krav på?

Anonymous poster hash: 1c567...054

Velferdspermisjon uten lønn har man krav på, så det kan du absolutt ta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har brukt opp dager for sykt barn, de tok slutt i mai/juni. Vi bruker besteforeldre hvis de kan, tigger om avspasering/fleksitid og jobber det inn på kvelden. Nå er Mini syk igjen. Ingenting kronisk, men en ny virus med tilhørende feber... De 20 dagene jeg trodde var rikelig for barns sykdom er hvertfall ikke nok for vårt barn. Føler meg jo totalt dust i forhold til arbeidsgiver, men når ungen hoster så han får brekninger og gråter av utmattelse kan han jo ikke leveres til turdag i barnehagen i morgen heller.

Noen erfaringer fra mer erfarne foreldre?

Anonymous poster hash: 1c567...054

Jeg fikk sparken da mine syke barn dager var brukt opp. De ville ikke ha en småbarnsmor jobbende som måtte være hjemme med et sykt barn fra tid til annen...

Anonymous poster hash: 4c937...d05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Velferdspermisjon uten lønn har man krav på, så det kan du absolutt ta.

Såvidt jeg kan lese ut fra vår personalhåndbok, så er det opp til den enkelte leder å innvilge søknad. Men ta det gjerne opp i fagorganisasjonen din?

Anonymous poster hash: 1c567...054

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk sparken da mine syke barn dager var brukt opp. De ville ikke ha en småbarnsmor jobbende som måtte være hjemme med et sykt barn fra tid til annen...

Anonymous poster hash: 4c937...d05

Det jeg er redd det går mot på min jobb også. Jeg kan skaffe dagmamma som kan passe et friskt barn, men aldri noen som tar imot en syk unge når de får beskjed kl 05-07 om morgenen.

Ts

Anonymous poster hash: 1c567...054

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg er redd det går mot på min jobb også. Jeg kan skaffe dagmamma som kan passe et friskt barn, men aldri noen som tar imot en syk unge når de får beskjed kl 05-07 om morgenen.

Ts

Anonymous poster hash: 1c567...054

Jeg var nødt til å finne meg et annet arbeidssted som tok mer hensyn til slike ting. Det er noe dritt at det skal være så vanskelig å få det til å gå rundt iblant. Har ikke mye positivt å si om den forrige arbeidsplassen for å si det sånn.

Anonymous poster hash: 4c937...d05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

hvor mange slike dager har man pr barn i løpet av et år? 12?

Dersom det er 10-12 dager, så er det nokså mange, og med mindre barnet ditt har unormalt dårlig helse (som er unntak), så ser jeg ingen grunn til at barnet ditt skal være syk så mye. Jeg vet ikke når dere betegner barna som syke, men ved normal forkjølelse, så er ikke det sykdom.

Får sikkert noen hissige foreldre som svarer nå, men jeg forstår ikke hvordan disse dagene kan bli brukt opp (med mindre det er noe spesielt).



Anonymous poster hash: 62b10...5fd
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor mange slike dager har man pr barn i løpet av et år? 12?

Dersom det er 10-12 dager, så er det nokså mange, og med mindre barnet ditt har unormalt dårlig helse (som er unntak), så ser jeg ingen grunn til at barnet ditt skal være syk så mye. Jeg vet ikke når dere betegner barna som syke, men ved normal forkjølelse, så er ikke det sykdom.

Får sikkert noen hissige foreldre som svarer nå, men jeg forstår ikke hvordan disse dagene kan bli brukt opp (med mindre det er noe spesielt).

Anonymous poster hash: 62b10...5fd

Vannkopper kan ta en del dager. Inkubasjonstida er et par uker og er man uheldig så smittede den ene av den andre... Vips har det gått mange dager. Det første året i barnehage kan være meget heftig med månedlige runder med febersykdommer. Omgangssyke tar fort noen dager, osv det er faktisk ikke uvanlig.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor mange slike dager har man pr barn i løpet av et år? 12?

Dersom det er 10-12 dager, så er det nokså mange, og med mindre barnet ditt har unormalt dårlig helse (som er unntak), så ser jeg ingen grunn til at barnet ditt skal være syk så mye. Jeg vet ikke når dere betegner barna som syke, men ved normal forkjølelse, så er ikke det sykdom.

Får sikkert noen hissige foreldre som svarer nå, men jeg forstår ikke hvordan disse dagene kan bli brukt opp (med mindre det er noe spesielt).

Anonymous poster hash: 62b10...5fd

Nja... Omgangssyke med 48 timers karantenetid, feber i noen dager + feberfri dag, putt gjerne på en øyebetennelse, ørebetennelse og litt annet "småsnadder". Dagene går fort.
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor mange slike dager har man pr barn i løpet av et år? 12?

Dersom det er 10-12 dager, så er det nokså mange, og med mindre barnet ditt har unormalt dårlig helse (som er unntak), så ser jeg ingen grunn til at barnet ditt skal være syk så mye. Jeg vet ikke når dere betegner barna som syke, men ved normal forkjølelse, så er ikke det sykdom.

Får sikkert noen hissige foreldre som svarer nå, men jeg forstår ikke hvordan disse dagene kan bli brukt opp (med mindre det er noe spesielt).

Anonymous poster hash: 62b10...5fd

du har åpenbart ikke barn selv, for en kommentar!

Anonymous poster hash: 4c937...d05

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...