AnonymBruker Skrevet 2. august 2014 #1 Skrevet 2. august 2014 http://fitnesstanya.blogg.no/1366394089_det_er_din_skyld_nr_u.html Fant denne linken på dataen da jeg ryddet litt i sted. Valgte å poste den her på "barn og familie" forumet i stedet for "kosthold, kropp og fysisk aktivitet" forumet da jeg syns den faktisk passer best her, da den omhandler barn og foreldre. Artikkelen gir meg en dårlig følelse. Hva syns du om artikkelen og 21 åringen som skrev den ? Hva syns du om temaet ? Anonymous poster hash: 4493c...75d
AnonymBruker Skrevet 2. august 2014 #2 Skrevet 2. august 2014 Jeg synes faktisk hun har noen gode poenger. Det jeg ser i min omgangskrets er at overvektige foreldre er blinde for egne barn sin overvekt. Det gjør meg vondt å se en overvektig 9-åring. Klart det er foreldrenes ansvar.Anonymous poster hash: 50118...df1 13
AnonymBruker Skrevet 2. august 2014 #3 Skrevet 2. august 2014 Det er da ganske åpenbart (sett bort fra de ekstremt få tilfellene det er snakk om sykdom). Det er da ikke 9åringer som kjøper maten og ikke har de penger til å kjøpe snop med mindre foreldre gir dem både penger og lov til å kjøpe snop. Foreldre kontrollerer i stor grad både barnas matinntak og aktivitetsnivå helt frem til ungdomsskolealder. At de evt. ikke vil ta ansvar for dette får være en annen sakAnonymous poster hash: 1ac88...44f 17
AnonymBruker Skrevet 2. august 2014 #4 Skrevet 2. august 2014 Fornuftig jente som får førstehåndsinformasjon i jobben sin. Hun ser jo hva foreldre kjøper til barna sine der hun sitter, og det er jo ikke rart hun blir sint på overvektige foreldre som kjøper godteri til barna sine dag etter dag etter dag. Anonymous poster hash: 6b727...f05 9
Gjest Trollkarlen Skrevet 2. august 2014 #5 Skrevet 2. august 2014 Ja, det er foreldrene sin skyld at barnet er overvektig. Trenger ikke lese det som står i innlegget eller bli overtalt på noe som helst vis. At foreldrene har skylda sier jo seg selv. Hvis det ikke er foreldrene sin skyld, hva har skylden? En magisk fettfe som tryller frem fett om natta?
Gjest SoccerPlayer Skrevet 2. august 2014 #6 Skrevet 2. august 2014 (endret) Jeg er helt enig med henne. Det ER foreldrene sin feil at ungene blir feite, og bare dem sin feil! Men det burde alle vite fra før av. Endret 2. august 2014 av SoccerPlayer
AnonymBruker Skrevet 2. august 2014 #7 Skrevet 2. august 2014 Hun har helt klart rett i at barn som er overvektige får feil mat eller for lite mosjon, og det er foreldres ansvar. Når det er sakt synes jeg ellers innlegget hennes bærer preg av umodenhet (har ikke nødvendigvis noe med alder å gjøre) og feil holdninger. Hvis hun først skal mene noe, og blande seg opp i andres livsstil og vaner burde hun også være såpass bevisst at hun tenker over hva slags signaler hun sender selv med spraytanen sin og silikonpupper. Det og kalle barn "feite" synes jeg også er ganske tankeløst. Nå er det sikkert noen som kommer med "men de er jo feite! Og det må de vende seg til å høre" eller "det sier man på min dialekt", men jeg mener nå at voksne har et ansvar ovenfor barn og unge, om hvordan vi ordlegger oss. Innlegget bærer preg av hennes holdninger ovenfor overvektige, og det er en nedlatende tone. Det er viktig å diskutere disse tingene, så har ikke noe imot at hun skriver om det, men man skal likevel vise folk verdighet og respekt.Anonymous poster hash: 6c6c7...71c 6
Gjest Riskjeks Skrevet 2. august 2014 #8 Skrevet 2. august 2014 Jeg er helt enig med henne. Det ER foreldrene sin feil at ungene blir feite, og bare dem sin feil! Men det burde alle vite fra før av. Det er det jo ikke. Mange barn med ulike sykdommer eller syndromer blir overvektige, enten det er av selve sykdommens karakter eller medisinering.
Gjest SoccerPlayer Skrevet 2. august 2014 #9 Skrevet 2. august 2014 Det er det jo ikke. Mange barn med ulike sykdommer eller syndromer blir overvektige, enten det er av selve sykdommens karakter eller medisinering. Ja men friske barn blir overvektige pga foreldrene!
Gjest Riskjeks Skrevet 2. august 2014 #10 Skrevet 2. august 2014 Ja men friske barn blir overvektige pga foreldrene! Du spesifiserte ikke at du bare snakket om friske barn Men også det er en sannhet med modifikasjoner. Er det snakk om små barn, er jeg enig med deg. Men etterhvert som barna blir større får foreldrene mindre kontroll over hva/hvor mye de spiser (de spiser hos venner, får lommepenger de kjøper godteri for, kaster matpakken til fordel for en pose hveteboller etc). Man kan godt si at foreldrene skal legge grunnlaget for et godt kosthold når barna er små, men det er jo ikke fullt så sort-hvitt. 2
AnonymBruker Skrevet 2. august 2014 #11 Skrevet 2. august 2014 Det er det jo ikke. Mange barn med ulike sykdommer eller syndromer blir overvektige, enten det er av selve sykdommens karakter eller medisinering. Mange og mange. Overvekt har eksplodert de siste 40 årene, men det har null og niks med sykdom å gjøreAnonymous poster hash: 1ac88...44f 4
Gjest SoccerPlayer Skrevet 2. august 2014 #12 Skrevet 2. august 2014 (endret) Du spesifiserte ikke at du bare snakket om friske barn Men også det er en sannhet med modifikasjoner. Er det snakk om små barn, er jeg enig med deg. Men etterhvert som barna blir større får foreldrene mindre kontroll over hva/hvor mye de spiser (de spiser hos venner, får lommepenger de kjøper godteri for, kaster matpakken til fordel for en pose hveteboller etc). Man kan godt si at foreldrene skal legge grunnlaget for et godt kosthold når barna er små, men det er jo ikke fullt så sort-hvitt. Nei jeg gjorde ikke det, men det var altså friske barn jeg mente Det er sant, derfor skulle foreldrene passet på hva de spiser til de har vett nok å vite at de kan bli feite og at det er usunt. Men dessverre så er det tenåringer og voksne også som ikke har vett nok til det.. Endret 2. august 2014 av SoccerPlayer
Gjest New_Girl Skrevet 2. august 2014 #13 Skrevet 2. august 2014 Alt med måte sier jeg. Man kan fint gi barna lørdagsgodt og samtidig ha et sunt kosthold. Og så er det selvfølgelig viktig å holde barna i aktivitet, det sier hun vel ingenting om her? Problemet er ofte at det aldri snakkes om en middelvei. Det er enten brus og godteri hver dag eller bare sunt hele tiden. Det tror jeg gjør det vanskelig for oss både i forhold til barna våre og oss selv. Får vi lyst på en sjokolade istedet for eple så føler vi at vi har feilet og kan like gjerne gi opp. Vi setter standarden alt for høyt. Jeg vil påstå at de aller fleste normalvektige har et variert kosthold og holder seg i aktivitet slik at det ikke er fullstendig krise om man spiser Torosuppe en dag. Er også skeptisk til fokuset hennes på mobbing. "Ikke bli feit, så blir du ikke mobbet" blir litt for enkelt. 3
QueenOfTheSidewalk Skrevet 2. august 2014 #14 Skrevet 2. august 2014 Hun har jo litt rett, men det er viktig å ikke bli for ekstrem den andre veien også. 2
Harlekin Skrevet 2. august 2014 #15 Skrevet 2. august 2014 Nå ser jeg bort i fra innlegget til bloggeren. Hun er lite hyggelig og lite nyansert, i tillegg klarer hun ikke å skrive saklig, da daler interessen min raskt. Det er ikke alltid foreldrenes skyld. Jeg var selv et overvektig barn, ikke da jeg var liten, men fra skolealder og oppover. Det hadde ikke noe med matvanene hjemme å gjøre. Mine to yngre søsken var slanke og vi spiste akkurat den samme maten hjemme. Foreldrene mine levde et aktivt liv, tok oss barna mye med på tur og lot oss prøve forskjellige sporter. Men jeg var selv bedagelig anlagt (er det fortsatt), hadde stillesittende interesser som lesing, tegning osv., og var glad i snop og chips. Jeg skaffet selv snop og skjulte det for dem. Forsynte meg med en hel melk i kjøleskapet og drakk den i ett, osv. Mine foreldre hadde ingenting med min overvekt å gjøre. 3
AnonymBruker Skrevet 2. august 2014 #16 Skrevet 2. august 2014 Du spesifiserte ikke at du bare snakket om friske barn Men også det er en sannhet med modifikasjoner. Er det snakk om små barn, er jeg enig med deg. Men etterhvert som barna blir større får foreldrene mindre kontroll over hva/hvor mye de spiser (de spiser hos venner, får lommepenger de kjøper godteri for, kaster matpakken til fordel for en pose hveteboller etc). Man kan godt si at foreldrene skal legge grunnlaget for et godt kosthold når barna er små, men det er jo ikke fullt så sort-hvitt. Behøver ikke å ha funnet opp kruttet for å forstå at du har et ser som er overvektig. .Anonymous poster hash: cfcde...e21
AnonymBruker Skrevet 2. august 2014 #17 Skrevet 2. august 2014 Jeg leste bare en liten del av blogginlegget. Forfatteren virker umoden og for bastant til at jeg orket å lese alt. Syns det blir for dumt å dømme på den måten. Ja, noen barn er overvektige fordi foreldrene ikke setter grenser, men det betyr ikke at alle barn som er overvektige har foreldre som forsømmer dem. Mitt barn tipper mer over mot undervektig enn overvektig. Er det min feil? Selv var jeg et barn med enormt søtsug. Gjorde alt for å få tak i godteri og drømte om å ha et lager med søtsaker. Nå er jeg voksen og HAR et lager av søtsaker som jeg ikke rører. Det at jeg har tilgang på det gjør at jeg ikke får lyst på det. Som barn var jeg veldig tynn (undervektig?). Husker ikke hele vektkurven min, men husker jeg veide 29kg da jeg begynte i 7klasse og da var jeg vel 11-12år gammel. 10klasse veide jeg 40kg (15år gammel) og var nok ferdig vokst i høyden (164cm nå). Mitt barn går på medikamenter som vanligvis gir økt apetitt. Ser ikke ut som han har den bivirkningen, men om han hadde hatt den og gått opp i vekt så hadde det jo ikke vært min feil. Det er medisiner mot epilepsi så da kan man jo velge mellom å ha et barn som lider og ikke får med seg hva som skjer rundt seg pga hyppige absenser og å ha et barn som veier litt ekstra. Mitt poeng er at man ikke ser alt ved første øyekast. Lurer man på noe kan man spørre og syns man det er ubehagelig kan man la være. Enkelt og greitAnonymous poster hash: a001d...428 1
Anciol Skrevet 3. august 2014 #18 Skrevet 3. august 2014 Hun har et poeng der, det er ofte foreldrene sin skyld at ungene blir fete. Visst mine barn vil ha noe i butikken så blir det en mandarin eller banan isteden for godis eller boller. Og jeg har funnet en måte å lure i de grønnsaker. Så hjemme hos oss går det i sunn mat. Barna er tynne og høye hos oss , mens jeg og mannen min er litt kraftigere:)
Anglofil Skrevet 3. august 2014 #19 Skrevet 3. august 2014 Tråden er ryddet for personangrep, hets og avsporinger. Yvonne (mod)
AnonymBruker Skrevet 3. august 2014 #20 Skrevet 3. august 2014 Hun er 21 år og har knapt livserfaring. Da er det, for å si det mildt, ganske spesielt at hun skal settes eg på den høye hest å fordømme foreldre rundt om i det ganske land. Det er MANGE foreldre som er fortvilet over sine barns overvekt i dag. De gjør en stor innsats for å hjelpe barnet, men mange klarer det ikke. Selv om hun har mange gode poenger, så synes jeg hun fremstår som frekk og svært selvgod. Hun vet ingenting om hvordan tusenvis av foreldre i dag gjør en stor innsats for å hjelpe barna sine ut av overvekt. Det er også mange tilfeller der det er sykdom involvert som gjør at de blir overvektige. Nei, en selvopptatt 21-åring som blogger om sitt perfekte liv og sin perfekte kropp som skal gi råd om barneoppdragelse, klarer jeg rett og slett ikke å ta seriøst. Anonymous poster hash: aa3d2...e5d 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå