Gå til innhold

problemer med omplassering av voksne katter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre stort lenger. Jeg har nå brukt ca et halvt år på å løse problemet men jeg har ikke fått til noen løsning enda.

alt startet for litt mer enn et år siden da jeg pga samlivsbrudd måtte ta med meg mine fire katter og flytte hjem midlertidig til foreldrene mine. Leilighet har jeg prøvd å få lenge men ingen ville ha dyr så jeg er like langt og bor fortsatt hjemme mye pga at jeg har et ansvar ovenfor kattene mine.

I fjor sommer fikk jeg meg ny kjæreste og jeg føler virkelig at han er den rette. Vi har planer om å flytte sammen til høsten men jeg kan dessverre ikke ta med meg kattene da han er veldig allergisk. Selv om han tar tabletter og alt han kan ta mot allergi har han sterk astma i tillegg og får derfor puste problemer ved å være sammen med katt over tid. Jeg kan derfor ikke ta med meg noen katter i det hele tatt.

foreldrene mine godtok at jeg kunne beholde to katter her selv om jeg måtte flytte uten dem. De to andre skulle jeg gi bort. I februar døde dessverre den ene katten min slik at jeg etter det har tre igjen. Og samme problem er der fortsatt. De orker ikke å ha tre katter her når jeg flytter og jeg kan forstå det. Det er mitt ansvar å få gitt en eller to av de vekk.

Men.. jeg finner ingen løsning på problemet mitt. Jeg har sikkert spurt alle jeg kjenner og det har kjæresten min gjort også. De fleste vil ikke ha dyr eller har katt fra før. Og ønsker de katt så er det kun aktuelt med kattunger noe jeg ikke har.

Dyrebeskyttelsen og kattehuset tar seg kun av hjemløse katter. Har allerede forhørt meg der og lignende steder om hjelp men uten at det hjelper noe særlig.

At jeg og kjæresten bor hver for oss er også uaktuelt da det blir mye dyrere for oss begge. Jeg er sikker på at han er den rette og at jeg vil ha et liv med han. Derfor er det også uaktuelt for meg å gjøre det slutt.

Eneste løsningen er å gi bort katter som sagt men ingen vil ha de og jeg står på stedet hvil. Avliving klarer jeg ikke og er i mot så lenge kattene er friske. Det beste hadde jo Vært om de fikk bli her hvor de har det bra men dette er uaktuelt ser det ut til. Kattene er en hankatt på fem år, en hunnkatt på fem og en hunnkatt på seks. Alle er kastrerte og stereliserte og renslige.

Jeg grubler over problemet daglig og bekymrer meg over det. Står på stedet hvil og håper at noen av dere har en løsning til meg.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du hadde dyrene først......

Jeg syns faktisk du har påtatt deg et ansvar når du skaffet deg kattene. Eller var det bare frem til du traff en mann du ville beholde dem?

Anonymous poster hash: e9d97...fd7
  • Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Da hadde jeg avlivet katten. Hvis livet blir så fryktelig vanskelig pga en katt så synes jeg bare du har ett valg.

Anonymous poster hash: 3e59b...9e8
Skrevet

Hmm, kanskje en kan flytte hit...[/quote

hvor bor du? Gjerne pm meg

Skrevet

Gir bort kattene dine for en mann?? :sjokkert:

Det er helt sykt å se hvordan dyr stues bort eller avlives kun fordi de ikke "passer inn".

• Liker 12
Skrevet

Da hadde jeg avlivet katten. Hvis livet blir så fryktelig vanskelig pga en katt så synes jeg bare du har ett valg.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

som jeg skrev avliving av katter som er friske er uaktuelt. Jeg tar kun å gjør det om kattene lider eller er så syke at det ikke er noe med å Gjøre. Ikke klarer jeg å leke gud eller og måtte velge mellom hvem av de som skal kunne måtte leve eller ikke.

Jeg hadde uansett hatt problemet om jeg skulle flytte for meg selv også. Kan ikke bo her for evig og som sagt ingen vil ha leieboer med dyr. Så problemet er der uansett.

• Liker 6
Skrevet

Det er helt sykt å se hvordan dyr stues bort eller avlives kun fordi de ikke "passer inn".

hadde jeg ikke følt 100 prosent sikker på at dette er mannen i mitt liv og min sjanse til å ha ekte kjærlighet hadde jeg aldri gjort det. Jeg finner ingen like bra mann som han tror jeg. Jeg kan ikke leve uten han i livet mitt på en måte.

er fullt klar over at det er sikkert mange som mener det dere gjør og dere har fullt lov til å mene det men hjelp meg heller med løsninger isteden for å dømme meg.

• Liker 1
Skrevet

I utgangspunktet er jeg enig i denne uttalelsen..

Men er man hyperallergisk så er man det, samme som at man ikke kan bestemme om barna en får tåler husdyra man allerede har.

• Liker 4
Skrevet

Alle disse problemene skulle du tenkt på før du skaffet deg kattene.

Anonymous poster hash: e9d97...fd7

ja jeg burde det. Samtidig var jeg i en helt annen situasjon for fem seks år siden. Jeg hadde samboer og vi leide en leilighet. Vi fikk oppsigelse fordi huseier skulle flytte inn selv rett før samlivsbruddet ca. Og derfor endte jeg opp her med kattene til slutt. Han gav faen og lot kattene seile sin egen sjø. Jeg har tenkt på å kanskje gi en til eksen men jeg unner virkelig ikke katten det. Han gir de mat men tømmer ikke kattedoen feks. Kan jo bare si at da jeg var i syden alene to uker mens han var hjemme tømte han ikke kattedoen en eneste gang. Det stinket i hele huset da jeg kom hjem og det unner jeg ikke kattene.

• Liker 1
Skrevet

Litt langt vekk. Jeg bor i Østfold

Steinkjer.

Skrevet

Det er greit nok. Angående barn kan man ikke vite det på forhånd, og da blir det en helt annen situasjon.

Når man tar på seg ansvar for et dyr, så har man det ansvaret! Du har funnet kjærligheten, ts. Det skal du ikke dømmes for. Men jeg synes det er forbannet trist at du ikke tok dyrene med i betraktning da du var på "dater'n". Helt fra starten skulle du tenkt på det ansvaret du hadde. Du er ikke den eneste med denne holdningen, og det provoserer meg.

DU har mannen din, hva med kattene dine? Hvem har de forsvarsløse kattene dine når du fyker av gårde med denne mannen? Kattene dine hadde deg og nå har de ingen.

• Liker 3
Skrevet

Det er greit nok. Angående barn kan man ikke vite det på forhånd, og da blir det en helt annen situasjon.

Når man tar på seg ansvar for et dyr, så har man det ansvaret! Du har funnet kjærligheten, ts. Det skal du ikke dømmes for. Men jeg synes det er forbannet trist at du ikke tok dyrene med i betraktning da du var på "dater'n". Helt fra starten skulle du tenkt på det ansvaret du hadde. Du er ikke den eneste med denne holdningen, og det provoserer meg.

DU har mannen din, hva med kattene dine? Hvem har de forsvarsløse kattene dine når du fyker av gårde med denne mannen? Kattene dine hadde deg og nå har de ingen.

de har meg fortsatt siden jeg bor her og det er kun pga kattene ikke for noen annen grunn. Samtidig ser jeg problemet med at jeg ikke får et nytt sted å leie med katter eller selv om jeg skulle flyttet alene. Jeg kan dessverre ikke noe for hvem jeg forelsker meg i. Egentlig skulle jeg tenkt på problemene mye før. Lenge før jeg ble sammen med en allergisk fyr. Men jeg sitter nå her uten løsning. Jeg kan ikke bli boende hjemme for alltid fram til kattene dør eller.. de kan jo bli 15 år og kanskje mer. Jeg må tenke på hva som gjør meg lykkelig også og det er ikke å bo hjemme til jeg blir 45.. som sagt burde jeg tenkt på dette lenge før. Dersom atter.. Hvis om atter men det gjorde jeg ikke derfor bor jeg nå hjemme med tre katter og kommer meg ikke vekk her i fra.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes du overreagerer. Man kan ikke vite hva fremtiden bringer, ting går ikke alltid som man hadde tenkt, og TS prøver tydeligvis alt hun kan for å gi disse kattene et godt hjem når hun ikke har muligheten selv. Da synes jeg det er unødvendig å komme viftende med pekefinger som om det er et uoppdragent barn du snakker til.

Anonymous poster hash: 884ce...864

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Prøvd å legge dem ut på finn.no? Jeg fant mine 2 voksne katter der.

Anonymous poster hash: d72ab...db9
Skrevet

Ikke enda. Jeg prøvde på det i fjor uten respons da kattene hang i en tynn tråd allerede den gang. Jeg fikk egentlig ikke lov til å ha med meg kattene hjem her i utgangspunktet så før vi måtte flytte fra den gamle leiligheten hadde jeg de ute på finn siden jeg ikke fant leilighet. Men det endte jo opp med at jeg kunne ha de her så lenge jeg bodde her jeg også. Jeg har tenkt på finn igjen... men at jeg kun gjør det som en siste løsning opplegg. Selv om jeg føler at kjærligheten er riktig her og vi har planer om å flytte sammen så er det ikke gitt at det skjer. Jeg har tro på det men alt kan jo skje for det er ingen garanti. Jeg vil ikke sitte der å vite at jeg gav bort kattene mine for tidlig pga kjærligheten om forholdet skulle gå i vasken så lenge før vi flytter sammen.

Kattene betyr veldig mye for meg. De er som familie medlemmer.

Skrevet

Nettopp, selvfølgelig overreagerer jeg! Det er en forkastelig bruk og kast-holdning til dyr vi mennesker driver med. Mange dyr blir hjemløse og lider fordi det ikke passer seg å ha dem mer. Det er et stort problem, og man skal reagere sterkt på dette her. Jeg retter pekefingeren mot en person som ikke har tatt ansvar for dyrene sine, og det står jeg for.

• Liker 5
Skrevet

Til TS: jeg har selv vært i en vanskelig situasjon hvor jeg for en periode ikke kunne ha katten min. Da var det en annen som passet den for meg og det er jeg evig takknemlig for. Jeg tok den tilbake så fort jeg kunne, men på grunn av kjæresten din kan du ikke gjøre det samme. Jeg håper at du finner et godt hjem til kattene, og at du tenker deg om en milliard ganger før du skaffer deg et dyr igjen. Helst at du ikke skaffer deg flere dyr. Det er liv vi har ansvar for her, ikke gjenstander.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...