AnonymBruker Skrevet 4. november 2013 #1 Skrevet 4. november 2013 Hva tenker dere om DETTE? Personlig så liker jeg tanken om en religionsnøytral programleder, det må f.eks bety at vi heller ikke tilater hijab på programledere, men samtidig er korset litt mer norskt enn alt annet, vi feirer jo kristne høytider og ritualer, og vi er jo et kristent land.. Så hva synes du? Har det gått for langt når korset er en provokasjon for seere? Hilsen ikke religiøs kvinne. Anonymous poster hash: dc658...df5
Vill Skrevet 4. november 2013 #2 Skrevet 4. november 2013 Når NRK har retningslinjer der det står at ein skal kle seg nøytralt for rolla som nyhetsanker, så synes eg at det skal følges. Eg synes også det er fint at programlederen kler seg livssynsnøytralt. Fokuset skal jo uansett vere på nyhetene og ikkje på programlederen. Er ikkje religiøs sjølv. 16
hjärterdam Skrevet 4. november 2013 #3 Skrevet 4. november 2013 Jeg tenker at likt må være likt i en statskanal. Jeg ville selv ikke reagert hverken på kors eller hijab, eller andre symboler, men skal det være slik at noe av det ikke er OK, så må det være slik at religiøse symboler ikke er OK i det hele tatt. 9
Vill Skrevet 4. november 2013 #4 Skrevet 4. november 2013 Heilt enig med deg, hjärterdam! Eg hadde heller ikkje reagert på det om nokon hadde kors eller hijab. Men synes det er heilt greit at det er livssynsnøytrale kleskoder også. 4
Lutetium 71 Skrevet 4. november 2013 #5 Skrevet 4. november 2013 Så lenge man ikke samtidig tillater hijab, bør det da være greit. Men jeg er redd Nrk putter halen mellom beina den dagen problemstillingen virkelig dukker opp. 4
AnonymBruker Skrevet 4. november 2013 #6 Skrevet 4. november 2013 Men hva blir neste? Flagget vårt? Uansett om man liker det eller ei, så har kristendommen en særstilling i landet. Blandt annet i grunnloven, og også fordi de aller fleste av oss utfører tradisjonene som dåp, konfirmasjon, bryllupp og begravelse kirkelig. På en positive side, så må jo denne "korsnekten" også bety at de to NRK profilene som for litt siden mente vi hadde oss selv å skylde for ran og voldtekt, miste jobben i full fart Kanskje dette betyr en mer objektiv fremstilling av midtøsten-situasjonen også? Det er jo lov å håpe. (Og så venter jeg bare på tråden her inne på aktuelt som heter: "Kors-nekt fører til radikalisering av norsk ungdom..") Anonymous poster hash: dc658...df5 4
AnonymBruker Skrevet 4. november 2013 #7 Skrevet 4. november 2013 Helt ok dette. Anonymous poster hash: d65d6...63d
AnonymBruker Skrevet 4. november 2013 #8 Skrevet 4. november 2013 På en positive side, så må jo denne "korsnekten" også bety at de to NRK profilene som for litt siden mente vi hadde oss selv å skylde for ran og voldtekt, miste jobben i full fart Anonymous poster hash: dc658...df5 Hva er logikken bak denne tanken? Dette var da ikke noe som ble ytret i arbeidstiden? Regner med nyhetsankeret får bruke så mye kors hun vil utenfor skjermen. Anonymous poster hash: 536a0...df6 2
Drizzt Skrevet 4. november 2013 #9 Skrevet 4. november 2013 Så lenge dette gjelder ALLE religiøse symboler, så er det greit for min del. Blir det plutselig OK med hijab o.l., da slutter det være greit. 7
hjärterdam Skrevet 4. november 2013 #10 Skrevet 4. november 2013 Men hva blir neste? Flagget vårt? Uansett om man liker det eller ei, så har kristendommen en særstilling i landet. Blandt annet i grunnloven, og også fordi de aller fleste av oss utfører tradisjonene som dåp, konfirmasjon, bryllupp og begravelse kirkelig. På en positive side, så må jo denne "korsnekten" også bety at de to NRK profilene som for litt siden mente vi hadde oss selv å skylde for ran og voldtekt, miste jobben i full fart Kanskje dette betyr en mer objektiv fremstilling av midtøsten-situasjonen også? Det er jo lov å håpe. (Og så venter jeg bare på tråden her inne på aktuelt som heter: "Kors-nekt fører til radikalisering av norsk ungdom..") Anonymous poster hash: dc658...df5 Selv om flagget vårt har et kors som symbol er selve flagget et symbol på mye mer en kristendommen, og kan (i mine øyne) ikke sammenlignes med religiøse symboler som smykker med kors eller hijab. 7
AnonymBruker Skrevet 4. november 2013 #11 Skrevet 4. november 2013 Selv om flagget vårt har et kors som symbol er selve flagget et symbol på mye mer en kristendommen, og kan (i mine øyne) ikke sammenlignes med religiøse symboler som smykker med kors eller hijab. Så hvorfor måtte røde kors bytte ut sitt kors med en halvmåne? Anonymous poster hash: 88273...1d5
hjärterdam Skrevet 4. november 2013 #12 Skrevet 4. november 2013 Så hvorfor måtte røde kors bytte ut sitt kors med en halvmåne? Anonymous poster hash: 88273...1d5 Jeg snakket om det norske flagget, ikke internasjonale organisasjoners flagg/symboler, noe jeg anser som irrelevant i denne diskusjonen. Flagget vårt har vært som det er i mange år og er noe Norge har råderett over, Røde Kors en en internasjonal organisasjon med andre hensyn å ta enn det en enkelt stat har. 5
AnonymBruker Skrevet 4. november 2013 #13 Skrevet 4. november 2013 Selv om flagget vårt har et kors som symbol er selve flagget et symbol på mye mer en kristendommen, og kan (i mine øyne) ikke sammenlignes med religiøse symboler som smykker med kors eller hijab. Du mener da ikke at et korssmykke og hijab er det samme? Hijab er påkrevd, og mange praktiserende som vil ta den av offentlig blir trakassert av andre i samme miljø. Et smykke er ikke en plikt, uansett hva det er smykke av. Anonymous poster hash: dc658...df5 2
AnonymBruker Skrevet 4. november 2013 #14 Skrevet 4. november 2013 Men hva blir neste? Flagget vårt? Uansett om man liker det eller ei, så har kristendommen en særstilling i landet. Blandt annet i grunnloven, og også fordi de aller fleste av oss utfører tradisjonene som dåp, konfirmasjon, bryllupp og begravelse kirkelig. På en positive side, så må jo denne "korsnekten" også bety at de to NRK profilene som for litt siden mente vi hadde oss selv å skylde for ran og voldtekt, miste jobben i full fart Kanskje dette betyr en mer objektiv fremstilling av midtøsten-situasjonen også? Det er jo lov å håpe. (Og så venter jeg bare på tråden her inne på aktuelt som heter: "Kors-nekt fører til radikalisering av norsk ungdom..") Anonymous poster hash: dc658...df5 Det har jo ingenting med det kristne budskapet å gjøre, men heller at det skaper en vakker, estetisk ramme rundt det for de fleste. Anonymous poster hash: 6d1bd...9a8 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2013 #15 Skrevet 4. november 2013 Jeg snakket om det norske flagget, ikke internasjonale organisasjoners flagg/symboler, noe jeg anser som irrelevant i denne diskusjonen. Flagget vårt har vært som det er i mange år og er noe Norge har råderett over, Røde Kors en en internasjonal organisasjon med andre hensyn å ta enn det en enkelt stat har. Det er relevant i forhold til om et kors i et flagg blir tolket som et religiøst symbol eller ikke. Anonymous poster hash: 88273...1d5
hjärterdam Skrevet 4. november 2013 #16 Skrevet 4. november 2013 Du mener da ikke at et korssmykke og hijab er det samme? Hijab er påkrevd, og mange praktiserende som vil ta den av offentlig blir trakassert av andre i samme miljø. Et smykke er ikke en plikt, uansett hva det er smykke av. Anonymous poster hash: dc658...df5 Jeg har ikke sagt det er det samme, og jeg burde hatt et f.eks mellom ordene "som" og "smykker"for å unngå den misforståelsen. Det endrer ikke min mening om at hvis man skal si det ikke er OK med hijab som nyhetsoppleser så er det faktisk ikke OK med andre religiøse symboler heller.
AnonymBruker Skrevet 4. november 2013 #17 Skrevet 4. november 2013 Du mener da ikke at et korssmykke og hijab er det samme? Hijab er påkrevd, og mange praktiserende som vil ta den av offentlig blir trakassert av andre i samme miljø. Et smykke er ikke en plikt, uansett hva det er smykke av. Anonymous poster hash: dc658...df5 Hijab er ingen plikt, den er et religiøspolitisk symbol basert i en feiltolkning av koranen. Anonymous poster hash: 88273...1d5 5
AnonymBruker Skrevet 4. november 2013 #18 Skrevet 4. november 2013 Det har jo ingenting med det kristne budskapet å gjøre, men heller at det skaper en vakker, estetisk ramme rundt det for de fleste. Anonymous poster hash: 6d1bd...9a8 Tull og tøys. Anonymous poster hash: dc658...df5 4
AnonymBruker Skrevet 4. november 2013 #19 Skrevet 4. november 2013 Du mener da ikke at et korssmykke og hijab er det samme? Hijab er påkrevd, og mange praktiserende som vil ta den av offentlig blir trakassert av andre i samme miljø. Et smykke er ikke en plikt, uansett hva det er smykke av. Anonymous poster hash: dc658...df5 Kanskje de heller bør venne seg til at det ikke er så farlig å ikke bruke det? Det står ingenting om hijab i koranen. det står noe slik i en av de andre bøkene, som de selv mener er skrevet av mennesker (koranen er direkte sitat av gud). Det er derfor noen muslimer ikke bruker hijab. Gud har ikke sagt at de skal bruke det. Anonymous poster hash: 5e604...ba0 4
AnonymBruker Skrevet 4. november 2013 #20 Skrevet 4. november 2013 Hijab er ingen plikt, den er et religiøspolitisk symbol basert i en feiltolkning av koranen. Anonymous poster hash: 88273...1d5 Nei. Hvis du noen gang har vært på besøk hos praktiserende muslimske kvinner, så har de gjerne en gardin innenfor ytterdøren, og tildekte vinduer, sånn at ingen kan se dem uten hijab utenfra og inn, når de tar den av. Anonymous poster hash: dc658...df5 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå