AnonymBruker Skrevet 31. august 2013 #1 Skrevet 31. august 2013 ..tør du lese hva jeg har å si? Eller er også du redd for det annerledes og nye? Som muslimsk ung kvinne har jeg noen tanker og perspektiver om voldtekter som kan være interessante å høre. En overfallsvoldtekt er en uetisk handling, også i Islam. Å ødelegge en kvinnes dyd og rykte er å krosse over en grense. Men det er også noe som heter kvinnens ansvar. Hva gjør hun? Hvorfor blir akkurat hun voldtatt? Som innvandrerjente som har vokst opp i det norske samfunn med andre norske jenter - så har jeg også sett tydelige årsaker og bakgrunner til dette. Det handler ikke bare om klær- eller mangel på klær som dekker det som skal tilhøre det private og personlige. Men også om verdighet og kontroll på sin egen oppførsel. Å være en hel og god person- å være edru. Og dele sin kropp med én. For å bli respektert av en mann må du også være en kvinne det er mulig for han å respektere. Han må også få sjansen til å se på deg som en hel og god person med rette verdier. Hvis en ikke har dyd eller lever et verdig liv- hva er det da man kan si at noen tar fra en ved å voldta? Det norske samfunnet har feilet på noen nivåer. Jeg har sett jenter dele sitt mest private - med menn de ikke er i et forhold med. Jeg har sett og hørt fyll, og fysisk kontakt som ikke har noe med langvarig respekt og kjærlighet. Kvinner som jogger i parker midt på natten når de burde ha funnet roen for kvelden og vært hjemme. Kvinner som kler av seg til det uverdige utenfor hjemmet. Og som ikke skiller mellom vennskap til en kvinne og til en mann. Som ikke skiller mellom kontakt med andre kvinner og med menn. Som utstråler kjønnslig aggressivitet og grenseløshet. Seksuelt hintende adferd og ikke minst jåleri og forfengelighet- en lite imponerende verdi som billiggjør kvinnen. Dette er mine tanker. De er også viktige. Jeg hører også til i dette samfunnet og er en del av det- med en stemme som er viktig. Vi deler et lite land- og må finne en måte å leve sammen på. Og det er kommunikasjon og å lytte også til minoriteter som er sentralt. Spesielt mellom unge mennesker og den oppvoksende generasjon. Anonymous poster hash: bab62...592 4
Populært innlegg Binta Ba Skrevet 31. august 2013 Populært innlegg #2 Skrevet 31. august 2013 I call bullshit. Som jeg skrev i annen tråd: vi kan heller lære våre sønner å IKKE voldta, fremfor å lære kvinner å unngå å bli voldtatt. 131
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 31. august 2013 Populært innlegg #3 Skrevet 31. august 2013 Hvem sitt ansvar er det da om kvinner blir voldtatt i Midtøsten? Anonymous poster hash: 7e9e0...35e 64
Populært innlegg Gjest Rori Skrevet 31. august 2013 Populært innlegg #4 Skrevet 31. august 2013 Du hører til i et samfunn som ikke er sånn du beskriver. Det du beskriver er sånn det er i muslimske land, Norge er ikke et muslimsk land. Og vi skal ikke finne en måte å "leve sammen på", de som kommer til Norge av eget valg får tilpasse seg det norske samfunn med nordmenns normer. Voldtekt er aldri greit, uansett om en kvinne så hadde danset naken på gata foran muslimske menn. 100
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 31. august 2013 Populært innlegg #5 Skrevet 31. august 2013 Så mannen er fritatt fra ansvar dersom han voldtar en kvinne som etter din mening ikke lever et verdig liv? Og hva gjør disse mennene ute så sent på natten da dersom det er så ille? Selv om jeg er på fylla og iblant puler tilfeldige menn gir det da ingen rett til å voldta meg. En voldtekt har store psykiske ettervirkninger og har ingenting med evt dyd å gjøre.Anonymous poster hash: f6a96...8e3 72
AnonymBruker Skrevet 31. august 2013 #6 Skrevet 31. august 2013 Ingen har rett på tilgang til en annens kropp, UANSETT! Samme hvor "umulig" det er for en annen å respektere personen. Anonymous poster hash: 83836...51b 43
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 31. august 2013 Populært innlegg #7 Skrevet 31. august 2013 ..tør du lese hva jeg har å si? Eller er også du redd for det annerledes og nye? Anonymous poster hash: bab62...592 Det er ingenting annerledes og nytt her, bare det samme gamle oppgulpet om at kvinner må gjøre seg "fortjent" i menns øyne til å ikke bli voldtatt. Anonymous poster hash: 83836...51b 55
Populært innlegg Sweet77 Skrevet 31. august 2013 Populært innlegg #8 Skrevet 31. august 2013 (endret) TS høres mer ut som en mann med en agenda enn en muslimsk kvinne. Endret 31. august 2013 av Flair 54
AmandaVI Skrevet 31. august 2013 #9 Skrevet 31. august 2013 (endret) Jeg kunne lukte hva tråden ville inneholde før jeg åpnet den. Jeg ble ikke skuffet, men ikke overrasket heller. Det er så fint å kunne stole på noe, i det minste! Og selvfølgelig er du en "anonym bruker" som er redd for at folk skal være uenig med deg og si hva de selv mener, når du av fri vilje legger ut et innlegg du, ut i fra ordvalgene dine å dømme, vet vil provosere en del mennesker. Voldtekt er alltid alltidalltidalltidalltidalltidalltidalltidalltidalltidalltidalltidalltidalltidalltidalltidalltid KUN overgriperens skyld. Dette er et fritt land. Har du tenkt på at kvinner kanskje ikke har tid til å jogge eller gå tur før om kvelden, etter at jobb og hjem er tatt hånd om? Ville du sagt noe hvis en mann hadde jogget ute og blitt overfalt/ranet? Hadde han også "nærmest bedt om det"? Det er forøvrig menn som oppfører seg verst i fylla. Og hva er et "verdig liv" i følge deg? Bunner det ut i den samme gamle jomfru/hore-greia? Snork. Det er ingenting annerledes og nytt i det du skriver. Du burde heller anstrenge seg litt mer for å forstå hvordan norsk kultur og verdier fungerer, selv om du er uenig i dem. Akkurat som det blir forventet av nordmenn når det gjelder din kultur og dine verdier. Endret 31. august 2013 av AmandaVI 40
skyflakes Skrevet 31. august 2013 #10 Skrevet 31. august 2013 Enn hvis man blir voldtatt etter man er blitt gift? Enn hvis man blir voldtatt av den ene mannen man har valgt å dele kroppen sin med? Du er et troll, eller så er du ufattelig dum. 24
Bluegreen Skrevet 31. august 2013 #11 Skrevet 31. august 2013 Han må også få sjansen til å se på deg som en hel og god person med rette verdier. Hvis en ikke har dyd eller lever et verdig liv- hva er det da man kan si at noen tar fra en ved å voldta? Anonymous poster hash: bab62...592 1 Han "må ikke få" sjansen til noe som helst. Han må se til å ta seg sammen nok til å ikke benytte vold til å gjennomføre et sykt kåtskapsprosjekt. Punktum. 2 Om jeg var uverdig før en voldtekt, er jeg uansett fysisk og psykisk skadet etterpå. Samme faen hvordan du vrir på det, vil en voldtekt skade den som blir utsatt for det, på en måte som ikke kan sammenlignes med annet enn ekstrem vold eller tortur. Legg merke til at det heter voldtekt, og det har fint lite med opplevelse av egen verdighet å gjøre. Hadde en kvinne blitt mobbet gjennom hele sin skolegang slik at hun ble psykisk syk av det, er det ingen som ville sagt at det hadde med hennes uverdighet å gjøre. Men med èn gang det dreier seg om noe så vanskelig som påtvunget sex, MÅ man bare lene seg på at det nok var offerets uverdighet som gjorde utslaget. At denne retorikken appelerer til folk er utenfor min fatteevne. Da har jeg matet trollet. Desverre. 29
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 31. august 2013 Populært innlegg #12 Skrevet 31. august 2013 "Jeg hører også til i dette samfunnet og er en del av det- med en stemme som er viktig. Vi deler et lite land- og må finne en måte å leve sammen på." Skulle virkelig ønske du IKKE var en del av dette samfunnet. Skam på deg. Anonymous poster hash: 8e3d6...2b3 58
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 31. august 2013 Populært innlegg #13 Skrevet 31. august 2013 For å bli respektert av en mann må du også være en kvinne det er mulig for han å respektere. Han må også få sjansen til å se på deg som en hel og god person med rette verdier. Hvis en ikke har dyd eller lever et verdig liv- hva er det da man kan si at noen tar fra en ved å voldta?Anonymous poster hash: bab62...592 Hei. Jeg er en ikke-vestlig mann. Jeg er grunnleggende uenig med deg i dette. Ingen skal tro at vi menn er ute av stand til å la være å voldta grunnet kvinners klesstil, promiskuøse oppførsel eller noe som helst i den retning. Voldtekt er en aktiv handling, en handling der du bestemmer deg for å ydmyke og ødelegge et annet menneske, ikke et instinkt du bare gir etter for. Jeg "respekterer" kanskje ikke de verste fyllesvina (enten det er menn eller kvinner), slik jeg ikke respekterer alternativbehandlere eller religiøse fundamentalister, men jeg gjør dem da ingenting av den grunn. Jeg synes hele dette "respekt"-begrepet blant mange ikke-vestlige i Norge er vanskelig å helt forstå. Jeg kjenner meg ikke igjen i det. For meg handler respekt om hvorvidt jeg støtter opp om eller beundrer det en person driver med, ikke om hvorvidt jeg skal unnlate å voldta dem. Jeg er ikke avhengig av å respektere en persons livsførsel for å oppføre meg noen lunde hyggelig mot dem. Om noen, mann eller kvinne, vestlig eller ikke-vestlig, voldtar, da er vedkommende en drittsekk som bærer 100% av ansvaret selv. Ikke unnskyld dem. Jeg, en ikke-vestlig mann, ønsker ikke å reduseres til et dyr som må oppleve en kvinne som respektabel, dydig, verdig eller noe sånt for å ikke overfalle henne. Det faller meg aldri inn å gjøre det i utgangspunktet. Og det bør faen meg være en selvfølge.Anonymous poster hash: 680f5...6cf 119
Gjest Eurodice Skrevet 31. august 2013 #14 Skrevet 31. august 2013 (endret) Det er ikke bare unge jenter som blir voldtatt. Også kvinner i 70-80-årene er blitt og risikerer å bli utsatt for det. Skal alle kvinner få beskåret sin frihet til å kunne bevege seg ute etter mørkets frembrudd eller for eksempel å spasere i en park ved å holde seg hjemme alltid? Dessuten skjer forresten voldtekter uansett når på døgnet. Endret 31. august 2013 av Arabella 20
Antlers Skrevet 31. august 2013 #15 Skrevet 31. august 2013 Du må gi oss litt tid. Her i Norge har vi ikke så lange tradisjoner med å overfalle og voldta jenter/kvinner bare fordi de beveger seg utendørs alene (det har liksom vært forbeholdt noen ytterst få, psykisk syke individer), derfor er det svært mange jenter som aldri har blitt opplært til at de helst skal holde seg innendørs, men vi blir mer og mer vant til det for hvert år som går, så ha tålmodighet. Snart vil nok alle forstå at en kvinne som beveger seg utendørs (uten et mannlig familiemedlem ved sin side) er fritt vilt. Tankene dine er viktige, ja. De er viktige å endre, siden du og holdningene dine er en del av problemet. Det er ikke kvinner som skal måtte tilpasse seg her, så mye er i alle fall sikkert. Bedre å luke vekk nåværende ugress, samt forebygge ny vekst. 47
Gjest meh Skrevet 31. august 2013 #16 Skrevet 31. august 2013 TS høres mer ut som en mann med en agenda enn en muslimsk kvinne. Det er en kjent sak at også kvinner i U-land opprettholder undertrykkende tradisjoner. 16
AnonymBruker Skrevet 31. august 2013 #17 Skrevet 31. august 2013 Dette var skummel lesing... Kommer ikke til å føle meg trygg før muslimene er ute av landet. Anonymous poster hash: 56c77...7f5 22
AnonymBruker Skrevet 31. august 2013 #18 Skrevet 31. august 2013 Du har vokst opp i det norske samfunnet? Da burde du ha lært litt mere om respekt. Klær gir ikke mannen rett til å voldta. Nå vet vi at voldtekt handler om makt, og ikke sex. Vi er såpass opplyste her i Norge at vi vet at voldtekter florerer i den muslimske verden. I land hvor kvinnen går tildekket. Som vist i media, så kan kvinner i India (lite muslimsk)risikere å bli voldtatt på bussen. Om du blir voldtatt der, så gjør ikke busssjåføren noe annet enn å sette deg av bussen. Gruppevoldtekter florerer der . Det er flere tilfeller av voldtekter av små barn. Du kan jo synes hva du vil om klesstilen til norske damer. Du får ikke mere respekt av meg om du tildekker deg fra topp til tå. Hva med muslimske menn i Norge? Kulturen deres tillater i liten grad at de gifter seg med norske damer. De kan gjerne ha forhold til de,men de reiser til xxxxxland for å gifte seg med kusinen eller en annen som foreldrene har plukket ut. De fortsetter begge forhold. Er det i respekt for foreldre? hahah, nei de er så f...redd for å bli skydd ut i kulden. Det samme med homofili. Noe som er synd i muslimenes verden. De lever i skjul ,gifer seg med kusinen. Tror du det har noe med respekt å gjøre? Som muslim kan du gjerne ha dobbelmoral, bare det ikke kommer ut. En annen ting jeg ikke fatter, er at de muslimene som har så mye å klage på det norske samfunnet.....det er frivillig å bo her. Hvorfor ikke flytte tilbake til et muslimsks land? Du er ikke nødt til å se på, oppleve, bo her. Flytt hjem igjen. Tviler på at du er kvinne, tror du er en mann. Ingen kvinner kan skrive så mye sludder på en gang Anonymous poster hash: 1b32f...b81 22
Labbefrøken Skrevet 31. august 2013 #19 Skrevet 31. august 2013 Jeg respekterer ikke deg, så da kan du bli voldtatt også da? Du har jo tross alt ingen respekt og miste mener jeg.... 25
Lilac Skrevet 31. august 2013 #20 Skrevet 31. august 2013 Men det er også noe som heter kvinnens ansvar. Anonymous poster hash: bab62...592 Så du mener altså at man har et ansvar for å ikke bli voldtatt? Jeg forstår virkelig ikke hvordan man kan ha et "ansvar" for noe sånt.. Hvordan går det ann? 8
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå