Gå til innhold

spm ang endring av etternavn på barn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mitt barn har endret etternavnet sitt. Faren til barnet skrev under skjemaet før jeg sendte det inn.

Nå angrer far seg, og vil bytte tilbake. Far har sendt klage til folkeregisteret, og skriver at dette er feil, det var ikke det han skrev under på. Krever at navneendringen blir omgjort igjen.

Men det er jo selvfølgelig samme skjemaet som han skrev under, som jeg sendt inn! Jeg har nå sendt et langt svar tilbake til folkeregisteret.

Går det virkelig an at far bare kan angre seg, og kreve at navneendringen skal reverseres? bare helt sånn uten videre?

Anonymous poster hash: 49696...f73
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Han har ansvar selv for å vite hva han skriver under på, så jeg tror ikke han kan angre seg.

Anonymous poster hash: f2f8e...6f5
  • Liker 4
Skrevet

Gjorde du endringer på skjemaet etter at han skrev under?

Nettopp for å unngå slike ting fikk vi opplyst da jeg ville endre navnet mitt, at vi måtte fylle ut papirene og sende de til min far som igjen måtte sørge for at papirene ble sendt til fylkesmannen.

Ellers har jeg ikke noe til overs for at foreldre skifter navn på ungene, da det i 90% av tilfellene gjøres kun for å "straffe" den andre forelderen, med barnet som brikke. Hvorfor kan ikke barnet få bestemme selv når det er gammelt nok til å ville ta den avgjørelsen?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Gjorde du endringer på skjemaet etter at han skrev under?

Nettopp for å unngå slike ting fikk vi opplyst da jeg ville endre navnet mitt, at vi måtte fylle ut papirene og sende de til min far som igjen måtte sørge for at papirene ble sendt til fylkesmannen.

Ellers har jeg ikke noe til overs for at foreldre skifter navn på ungene, da det i 90% av tilfellene gjøres kun for å "straffe" den andre forelderen, med barnet som brikke. Hvorfor kan ikke barnet få bestemme selv når det er gammelt nok til å ville ta den avgjørelsen?

Nei, det er klart jeg ikke gjorde endringer i etterkant! Og jeg har to personer som så på skjemaet, hørte hva som ble sagt og så at faren skrev under.

Nå har jeg ikke fjernet farens etternavn fra papiret, det har aldri vært tema. Barnet har både hans og mitt etternavn. Og jeg tok enkelt og greit min manns navn etter jeg giftet meg, og vil da at barnet skal følge mitt nye etternavn, og ikke fortsette å ha mitt pikenavn som jeg selv har tatt bort.

Skrevet

Nei, det er klart jeg ikke gjorde endringer i etterkant! Og jeg har to personer som så på skjemaet, hørte hva som ble sagt og så at faren skrev under.

Nå har jeg ikke fjernet farens etternavn fra papiret, det har aldri vært tema. Barnet har både hans og mitt etternavn. Og jeg tok enkelt og greit min manns navn etter jeg giftet meg, og vil da at barnet skal følge mitt nye etternavn, og ikke fortsette å ha mitt pikenavn som jeg selv har tatt bort.

Ok. Fikk han noen mulighet til å ha med seg et vitne?

Det er mulig han følte seg "presset" til å skrive under. Jeg skjønner han faktisk litt at han ikke vil at ungen skal bytte navn, men da burde han latt være å skrive under.

Hvis det er så viktig for deg at barnet og du har ett felles navn burde du faktisk beholdt pikenavnet ditt i tillegg til din manns navn.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og faren syns navneendringen var greit, helt til jeg sa imot han ved en annen sammenheng nå senere. Da sender han plutselig inn klage på navneendringen, og vil ha den omgjort igjen. DA skriftet han mening, og da har liksom jeg "lurt" han til å skrive under tidligere. Alt er et spill fra hans side.

Jeg skjønner bare ikke at han gidder å lage slikt styr, navneendringen har jo ingenting å si for hans del sånn sett.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ok. Fikk han noen mulighet til å ha med seg et vitne?

Det er mulig han følte seg "presset" til å skrive under. Jeg skjønner han faktisk litt at han ikke vil at ungen skal bytte navn, men da burde han latt være å skrive under.

Hvis det er så viktig for deg at barnet og du har ett felles navn burde du faktisk beholdt pikenavnet ditt i tillegg til din manns navn.

Jeg kunne jo ikke endret navn på henne hvis han ikke ville skrive under i utgangspunktet.

Og ja, han hadde full mulighet til å ha med seg vitne han også. For jeg hadde vist han skjemaet på forhånd, og da ville han tenke på det noen dager. Det fikk han. Så sa han det var greit neste gang han kom, og skrev under.

AnonymBruker
Skrevet

Og han leste jo selvfølgelig nøye igjennom skjemaet på nytt før han skrev under.

Skrevet

Seriøst?!

Skal barnet få etternavnet til din nye mann i tillegg til farens etternavn.

Hva om dette også ender med brudd? Skal barnet da gå rundt med et etternavn til en av morens xer?!

Virker som om det er lite gjennomtenkt fra din side også jeg...

Men om skjemaet er sendt inn og endringen gjort så må man vel evt. sende inn nytt som begge skriver under. Om du nekter så kommer han nok ingen vei

• Liker 5
Skrevet

Hvorfor beholdt ikke du ditt pikenavn istedet?!

AnonymBruker
Skrevet

Hæ? Barnet skal da ikke ha navnet til en fremmed mann! Barnet skal ha sin fars eller mors slektsnavn. Din nye mann er barnet uvedkommende. Barnet kan ikke skifte navn etterhvert som du inngår stadig nye serieekteskap.

Anonymous poster hash: 6e077...819

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke vil at barnet skal ha ditt pikenavn (det er vel da et stygt eller kjedelig navn går jeg utfra siden det er et poeng at barnet ikke skal ha det), så får det ha farens navn, som også er mest normalt, og punktum.

AnonymBruker
Skrevet

Hva hvis du får en ektemann nummer tre og fire, skal barnet da få navnene til flere fremmede menn som barnet på ingen måte er i slekt med?

Skrevet

Seriøst?!

Skal barnet få etternavnet til din nye mann i tillegg til farens etternavn.

Hva om dette også ender med brudd? Skal barnet da gå rundt med et etternavn til en av morens xer?!

Virker som om det er lite gjennomtenkt fra din side også jeg...

Enig. Høres veldig spesiellt ut.
AnonymBruker
Skrevet

ts,

Folk kan syns det er så spesielt som dere bare vil, for oss er det rett :)

Så hva med å bare svare på spørsmålet, og ikke legge seg oppi grunnen?

Gjest Marmot
Skrevet

Påstår han at du har forfalsket signaturen hans?

Skrevet (endret)

Er vel ingen som gjør det? Det er jo straffbart.

Endret av pusefrøken
AnonymBruker
Skrevet

Nei, men han har ombestemt seg og angret på at han skrev under, fordi vi hadde en diskusjon i ettertid. Han mener jeg lurte han til å skrive under, og at han ikke visste hva han skrev under.

Men det er jo bare tull! han visste godt hva som stod på skjemaet.

AnonymBruker
Skrevet

Stakkars barn, håper han klarer å stoppe dette tullet.

Anonymous poster hash: aada8...4c2

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Stakkars barn, håper han klarer å stoppe dette tullet.

Anonymous poster hash: aada8...4c2

Av slike kommentarer må jeg bare le :) så det var morgenkvistens latter!

Faren har aldri stilt opp for hverken meg eller jenta, eller vært noe særlig inne i bildet før, uten noe sporadisk samvær når det passer han.. Min ektemann er den som har stilt opp helt fra hun var lita :)

tenk, jenta har en stefar som virkelig bryr seg om henne og er like glad i henne som jeg er! så det er jo veldig stakkars barn.. :P

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...