AnonymBruker Skrevet 1. juli 2013 #1 Del Skrevet 1. juli 2013 Ja, dette er noe jeg ''filosoferte'' over, på min daglige gåtur på vei til jobb. ( Går 5km èn vei, så jeg har veldig mye tid til å tenke over livets mysterier. ) Vel... saken er den at jeg nærmer meg 30, men ser hverken på meg selv som ''jente'' eller ''dame''. Jeg ( min mening ) synes at man er ''jente'' frem til man er 25ish og at ''dame'' starter når man er 40ish. Så da lurer jeg på hva man er innimellom der? Eller er man rett og slett blitt ''dame'' eller er man fortsatt ''jente''? Tror en del av disse grensene ifht alder flyttes etterhvert som man blir eldre. Et annet eksempel er jo at når man er ung, så kan man ikke vente med å nå de magiske grensene som 15, 18 og 20. Og når man begynner å vippe 20, så angrer man på at man hadde det så travelt med å bli voksen. Og nærmer nå man seg snart 25!! ( Åååh herreguuuuud!! ) Men så blir man 25 og tenker jaja... Det var da ikke så ille, jeg er da ikke 30(!!!) enda. Og slik fortsetter det... Nå ble det mye blabla her.... Hva mener du? Hvor går grensen mellom ''jente'' og ''dame''? Og er det noe i mellom der, i såfall hva? Og hva med ''gutt'' og ''mann''? For meg er ''gutt'' frem til 25ish, men ''mann'' blir litt sånn over 40ish det også, som med ''dame''.... Så da er de bare ''kar'' i mellom 25 og 40. ...alt man skal tenke og lure på.... Anonymous poster hash: 2debc...e50 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 1. juli 2013 #2 Del Skrevet 1. juli 2013 Mellom jenta og dame er du en kvinne. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 1. juli 2013 #3 Del Skrevet 1. juli 2013 Eller jeg kan ta det slik jeg oppfatter det. Første leveår mens man har melketenner, - ei pike. Senere leveår etter pikestadiet, - fra voksentenner til dere blir gravide så kan dere bli kalt jenter. Jenter som har født kalles kvinner. Etter at kvinner ikke kan føde lengre, - etter menofasen så kalles dere damer! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2013 #4 Del Skrevet 1. juli 2013 Mellom jenta og dame er du en kvinne. Ja, jo... Det funker det Men hvis jeg da skal skrive et kort på vegne av meg og andre kollegaer, så høres det vel litt teit ut å skrive; Hilsen Kontorkvinnene! ? Eller faller man da automatisk enten inn under ''jente'' eller ''dame''? Jepp, nå er jeg vanskelig. Anonymous poster hash: 2debc...e50 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wonders Skrevet 1. juli 2013 #5 Del Skrevet 1. juli 2013 kvinne er jeg nå som 33 år, dame blir jeg etter passert 50 år tenker jeg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2013 #6 Del Skrevet 1. juli 2013 Eller jeg kan ta det slik jeg oppfatter det. Første leveår mens man har melketenner, - ei pike. Senere leveår etter pikestadiet, - fra voksentenner til dere blir gravide så kan dere bli kalt jenter. Jenter som har født kalles kvinner. Etter at kvinner ikke kan føde lengre, - etter menofasen så kalles dere damer! Men hva med de som ikke kan få barn? Eller for meg som ble gravid i 30årene? Var jeg da jente helt til det? Føler det er rimelig tvilsomt at jeg skal kalle meg jente helt til jeg fyller 33 - med tanke på at jeg på ingen plan lever et liv slik en jente ville gjort. Anonymous poster hash: 8eb6c...0c8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2013 #7 Del Skrevet 1. juli 2013 Mellom jenta og dame er du en kvinne. Eller jeg kan ta det slik jeg oppfatter det. Første leveår mens man har melketenner, - ei pike. Senere leveår etter pikestadiet, - fra voksentenner til dere blir gravide så kan dere bli kalt jenter. Jenter som har født kalles kvinner. Etter at kvinner ikke kan føde lengre, - etter menofasen så kalles dere damer! Hmm... Men da er jeg ''jente'' allikevel da, siden jeg ikke har barn? Anonymous poster hash: 2debc...e50 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2013 #8 Del Skrevet 1. juli 2013 I det øyeblikk en mann mister ballene sine er han ei dame. Anonymous poster hash: 2ad4f...b1b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Testosteron Skrevet 1. juli 2013 #9 Del Skrevet 1. juli 2013 Dame = voksen Jente = barn Da jeg selv var barn, så var 18 år gamle kvinner damer i mine øyne. Grensen har flyttet seg oppover etterhvert som jeg har blitt eldre. Kvinner på min egen alder er jenter i mine øyne, mens kvinner på min mors alder definitivt er damer. Men dersom jeg snakker til et barn, så omtaler jeg kvinner i begynnelsen av 20-årene som damer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kaxxy Skrevet 1. juli 2013 #10 Del Skrevet 1. juli 2013 Jente: 0-20 Kvinne: 20 - man blir dame (kommer an på personlighet og klær og sånn liksom hahahah) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2013 #11 Del Skrevet 1. juli 2013 Eller jeg kan ta det slik jeg oppfatter det. Første leveår mens man har melketenner, - ei pike. Senere leveår etter pikestadiet, - fra voksentenner til dere blir gravide så kan dere bli kalt jenter. Jenter som har født kalles kvinner. Etter at kvinner ikke kan føde lengre, - etter menofasen så kalles dere damer! Jeg skal ikke ha unger noengang, men jeg har ingen planer om å bli en av kjerringene som så fint omtaler seg selv om 'jenter'. Anonymous poster hash: 278b1...bce 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LillaFrosk Skrevet 1. juli 2013 #12 Del Skrevet 1. juli 2013 Jeg synes ikke man kan kalle seg "jente" eller "gutt" lenger etter man er fylt 25, iallefall. Men, så kan man være "kvinne" og "mann" fra.. tja, om du legger til "ung" foran, er det mulig å bruke det helt ned til 15-års alderen i mine øyne, men jeg synes vel at kvinne/mann gjelder mer fra 20-25 års alder, alt etter personligheten på den det gjelder. ("Dame" bruker jeg egentlig kun bare på dialekt, ettersom det betyr ulike ting for meg skriftlig og muntlig) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lille-pus Skrevet 1. juli 2013 #13 Del Skrevet 1. juli 2013 Alle damer er kvinner, men ikke alle kvinner vil noengang bli damer. En dame er noe man er i sin hele sin fremtoning og oppførsel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2013 #14 Del Skrevet 1. juli 2013 Ser ikke på begrepene mann og kvinne på kun alder. Dersom ei jente kan gå med lang kjole, rød lebestift, høye heler, altså ei jente som kan oppføre seg med stil og klasse = Kvinne. Hankjønn som kler dress, kan oppføre seg som en gentleman, staselig, og intelligent = Mann. Eks: En råner med Volvo240 vil jeg alltid se på som gutt/fyr, selv om han er langt over 30. Så for min del spiller personligheten veldig mye. Anonymous poster hash: 8e5fc...6cb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2013 #15 Del Skrevet 1. juli 2013 Jeg er 30, ser på meg selv som kvinne. Reagerer ikke om noen sier dame eller jente. Er vel egentlig sjelden man kommer borti dette dillemmaet. Anonymous poster hash: 557c8...abf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sweetsugar Skrevet 1. juli 2013 #16 Del Skrevet 1. juli 2013 Det er ikke godt å si. Eller, jeg mener man er dame når man bikker over 30.. Du har jo også de som omtaler kjæresten sin på 12 år som "dama" da.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2013 #17 Del Skrevet 1. juli 2013 Jeg er 21 og omtaler meg selv som jente. Føler meg langt i fra som noen kvinne eller dame.. Sliter litt med hva jeg skal kalle det motsatte kjønn da. Føler ikke at de på min alder er "menn" riktig enda. Så jeg omtaler dem vel som gutter.. Men spørs om de setter pris på det da? Det høres kanskje litt "ubarskt" ut for noen?? Anonymous poster hash: a01a0...12a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2013 #18 Del Skrevet 1. juli 2013 jobba i butikk siden jeg var 20. alle foreldre med barn sier alltid gi det til dama. eller lignende. så jeg har vist vært dame i 3 år allerede;P ingen som sier gi det til jenta. eller gi det til kvinnen.;P Anonymous poster hash: f5af2...2ea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2013 #19 Del Skrevet 1. juli 2013 Jeg er 21, og føler meg som en dame. Nå er jeg ikke den gjengse 21-åring, men likevel. Tripper rundt i hæler og blyantskjørt, diskuterer heller politikk eller vitenskap enn gårsdagens fest eller hvem som har pult hvem, og er generelt veldig selvstendig og... classy, har jeg hørt. Anonymous poster hash: 278b1...bce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 1. juli 2013 #20 Del Skrevet 1. juli 2013 Jeg omtaler meg selv som kvinne eller jente, selv om jeg er 40. Jeg er ingen dame verken i stil eller i væremåte. Er heller ikke en typisk norsk 40 åring. Hva andre måtte finne på å omtale meg som blir deres sak Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå