wilmap Skrevet 12. januar 2013 #1 Skrevet 12. januar 2013 Det er folk som sliter med å akseptere at utlendinger begår kriminalitet. Det å påpeke at gjerningsmennene var av utenlandsk opprinnelse betyr ikke at den som påpeker er rasist. Det er ikke opprinnelsen deres som er temaet uansett. men visse folk kommer nok til å gjøre det, men ikke jeg bare så du vet det
Strawberry19 Skrevet 13. januar 2013 #2 Skrevet 13. januar 2013 nå ser hun sikkert på deg som verden største rassist, og det er ganske vanlig når du skriver noe slemt om utlendinger Nei, det gjør jeg ikke Det er folk som sliter med å akseptere at utlendinger begår kriminalitet. Det å påpeke at gjerningsmennene var av utenlandsk opprinnelse betyr ikke at den som påpeker er rasist. Det er ikke opprinnelsen deres som er temaet uansett. Nei, jeg sliter ikke med å akseptere at utlendinger begår kriminelle handlinger. Men nordmenn har dessverre glemt at nordmenn også begår kriminelle handlinger nettopp fordi de fokuserer på utlendingene. Påpeke at gjerningsmennene er av utenlandsk opprinnelse TIL politiet er kjempeviktig da det hjelper dem med å begrense søket. Men å nevne det på et forum, ja da ser jeg for meg hvordan det hjelper trangsynte nordmenn, og det er trist. Men hvorfor ta det med i tråden? For meg hadde det ikke vært relevant for om jeg hjalp politiet eller ikke. Anonym poster: 853e480c5bb0f8321d6ccdb463a92dbe Det var nettopp det jeg mente. Ingen andre heller, men når man prøver å beskrive en situasjon, ser man det for seg. Om personen er svart/brun legger man merke til det, om personen er stor, legger man merke til det osv. Egentlig alt som skiller seg ut fra mengden legger man merke til. Det kan til og med være noe så lite som uvanlige smykker. Jeg synes ikke man skal være redd for å si til politiet hvilket land man tror personen kommer fra, i fare for å virke rasistisk. Men herre min Gud, det synes ikke jeg heller! Jeg hadde gitt alle detaljer til politiet om jeg ble vitne til en kriminell handling, eller om politiet trengte min hjelp. Og jeg hadde også sagt ifra om at personen var en mørkhudet, jeg er også mørkhudet Jeg hjelper mer enn gjerne politiet, jeg Har levert en del saker og ting på politistasjonen som folk har glemt igjen.. Har også ringt politiet en gang hvor jeg ba de om å komme for å hente en fyr, som oppførte seg truende og ustabilt på arbeidsplassen min.. Til deg, Drizzt: Godt jobba! Sosialistene hadde nok gått plystrende forbi politiet, kun for å skåne utlendingene.. På tide å innse at også svarte kan begå kriminelle handlinger i dette Norge.. Vet ikke om du sikter til min kommentar. Om du gjør det, så er du (beklager) veldig dum. Jeg innser at utlendinger begår kriminelle handlinger. Har det slått deg at nordmenn også begår kriminelle handlinger? Jeg hadde ikke nevnt i et forum, eller på facebook om gjerningsmannen var av utenlandsk opprinnelse, eller helt nordmann. Men til politiet hadde jeg fortalt om alle detaljer, fordi det er kun politiet som har krav på beskrivelsen. Bare så det er klart, det er IKKE slik at det er den bitre sannhet at utlendinger bryter loven, men jeg tenker mer på at et menneske begår en kriminell handling For å gjenta meg selv; noen ting er det ikke alle som har krav på å vite, i dette tilfelle, så har politiet krav på å vite hvordan gjerningsmannen er ut, men ikke vi på et forum. 1
Gjest Starlit Skrevet 13. januar 2013 #3 Skrevet 13. januar 2013 (endret) Nei, det gjør jeg ikke Nei, jeg sliter ikke med å akseptere at utlendinger begår kriminelle handlinger. Men nordmenn har dessverre glemt at nordmenn også begår kriminelle handlinger nettopp fordi de fokuserer på utlendingene. Påpeke at gjerningsmennene er av utenlandsk opprinnelse TIL politiet er kjempeviktig da det hjelper dem med å begrense søket. Men å nevne det på et forum, ja da ser jeg for meg hvordan det hjelper trangsynte nordmenn, og det er trist. Det var nettopp det jeg mente. Men herre min Gud, det synes ikke jeg heller! Jeg hadde gitt alle detaljer til politiet om jeg ble vitne til en kriminell handling, eller om politiet trengte min hjelp. Og jeg hadde også sagt ifra om at personen var en mørkhudet, jeg er også mørkhudet Vet ikke om du sikter til min kommentar. Om du gjør det, så er du (beklager) veldig dum. Jeg innser at utlendinger begår kriminelle handlinger. Har det slått deg at nordmenn også begår kriminelle handlinger? Jeg hadde ikke nevnt i et forum, eller på facebook om gjerningsmannen var av utenlandsk opprinnelse, eller helt nordmann. Men til politiet hadde jeg fortalt om alle detaljer, fordi det er kun politiet som har krav på beskrivelsen. Bare så det er klart, det er IKKE slik at det er den bitre sannhet at utlendinger bryter loven, men jeg tenker mer på at et menneske begår en kriminell handling For å gjenta meg selv; noen ting er det ikke alle som har krav på å vite, i dette tilfelle, så har politiet krav på å vite hvordan gjerningsmannen er ut, men ikke vi på et forum. Hva er galt i at TS bare var realistisk i HI? Du får kalle meg hva du vil for min del, men jeg mistenker likevel at enkelte ikke tåler at noen nevner at utlendinger står bak.. Selv vg har begynt å oppgi nasjonalitet på de som begår kriminelle handlinger, som f.eks i saken nå nylig hvor en jente ble kneblet fast av to utenlandske gutter i Stavanger.. Synes det bare er bra at problemene vi har i Norge begynner å komme fram i media, som konsekvens av vår masseinnvandring i Norge. Snart må vi få laget nye person nr. pga, et unormalt stort folkevekst i de siste årene.. Endret 13. januar 2013 av Starlit 2
Strawberry19 Skrevet 13. januar 2013 #4 Skrevet 13. januar 2013 Det er nettopp det det påvirker. Nemlig at fordommene mot utlendinger forverres. Mener du at det ikke finnes kriminelle nordmenn? Jeg skal ikke kalle deg for noe som helst, bare så det er klart, da vi har forskjellige syn på noe. Synet vårt avhenger av oss som personer. Enhver utlending hadde reagert på dette. En nordmann som bodde i Afrika hadde reagert på at en afrikaner beskrev en gjerningsmann som en hvit person til media, for å nevne et eksempel. Det ser ikke ut til at nordmenn vil forstå, dessverre og det påvirker fremtiden til fredelige utlendinger som har som plan å bidra til det norske samfunn. Jeg mener fortsatt at vi ikke trenger å vite noe som helst, ikke engang om gjerningsmannen hadde tatovert hakekorset på armen, med mindre dette var politiforum, der tips til politiet gis. Ser ikke ut til at noen forstår det. Men da får vi bare ha våre meninger. 2
Drizzt Skrevet 13. januar 2013 #5 Skrevet 13. januar 2013 Nei, jeg sliter ikke med å akseptere at utlendinger begår kriminelle handlinger. Men nordmenn har dessverre glemt at nordmenn også begår kriminelle handlinger nettopp fordi de fokuserer på utlendingene. Påpeke at gjerningsmennene er av utenlandsk opprinnelse TIL politiet er kjempeviktig da det hjelper dem med å begrense søket. Men å nevne det på et forum, ja da ser jeg for meg hvordan det hjelper trangsynte nordmenn, og det er trist. OK, nordmenn begår kriminelle handlinger, de og. Hva har dette med temaet her å gjøre? I tilfellet jeg beskriver var det ikke nordmenn, det var 2 menn av afrikansk opprinnelse. Ser ikke noe grunn å sensurere vekk sannheten, bortsett fra en - å ikke såre følelsene av folk som deg, som ikke tåler å lese at utlendinger begår kriminalitet, for da risikerer dere å få vite at utlendinger begår kriminalitet ganske ofte, særlig vise grupper utlendinger som er veldig representert i vise typer kriminalitet. Hvis du vet at jeg er utenlandsk selv, ville det da være greit for deg at jeg nevner opprinnelse? Ærlig talt, hvorfor fokuserer du deg på opprinnelsen og ikke på selve temaet som er - hjelper dere politiet? Bare forsøk å avspore debatten? 1
Strawberry19 Skrevet 13. januar 2013 #6 Skrevet 13. januar 2013 OK, nordmenn begår kriminelle handlinger, de og. Hva har dette med temaet her å gjøre? I tilfellet jeg beskriver var det ikke nordmenn, det var 2 menn av afrikansk opprinnelse. Ser ikke noe grunn å sensurere vekk sannheten, bortsett fra en - å ikke såre følelsene av folk som deg, som ikke tåler å lese at utlendinger begår kriminalitet, for da risikerer dere å få vite at utlendinger begår kriminalitet ganske ofte, særlig vise grupper utlendinger som er veldig representert i vise typer kriminalitet. Hvis du vet at jeg er utenlandsk selv, ville det da være greit for deg at jeg nevner opprinnelse? Ærlig talt, hvorfor fokuserer du deg på opprinnelsen og ikke på selve temaet som er - hjelper dere politiet? Bare forsøk å avspore debatten? Det har heller ingenting med saken HER på KG å gjøre at mannen/menne du så var utlendinger Håper du skjønner poenget nå. Men ærlig talt folkens, vi vet alle at hadde det vært to nordmenn så hadde mest sannsynlig ikke det blitt spesifisert. Uansett, jeg har aldri tipset politiet før. Jeg har vært vitne til litt av hvert, men ikke noe som jeg selv mener har vært verdt å tipse om. Hjelper selvfølgelig om det er noe alvorlig, noe alle burde gjøre. Mindre forseelser syns jeg derimot det er unødvendig å tyste på. Jeg hadde fortsatt ment at en trådstarter ikke hadde trengt å nevne for oss medlemmer på et forum eller i media at hun/han nettopp så to gjerningsmenn, hvite. Er det seriøst ingen som forstår poenget her? OG jeg er ingen nordmann 2
Drizzt Skrevet 13. januar 2013 #7 Skrevet 13. januar 2013 Jeg nevnte fra politiet at det var en hvit kar, som så noe sleten ut, var umulig å si hvor gammel han var. Disse narkomane ser jo ganske mye eldre ut enn de egentlig er Det var ikke noen hunder nei, regner med de hadde klart å finne det da. Men med tanke på at det var rett med parken lukter det vel dop overalt der... Huff, leit at politiet ikke fant dopen da. Trist med så mye utenlandsk søppel som driver med narkotikasalg og distribusjon i Norge. Ja, ja, her kritiserer jeg noen av deres kjære utlendinger, kom og forsvar dem nå og skriv at det er rasistisk å påpeke det. Så ta en tur langs Akerselva og se hvem som selger dop der. 1
Pialill Skrevet 13. januar 2013 #8 Skrevet 13. januar 2013 (endret) Huff, leit at politiet ikke fant dopen da. Trist med så mye utenlandsk søppel som driver med narkotikasalg og distribusjon i Norge. Ja, ja, her kritiserer jeg noen av deres kjære utlendinger, kom og forsvar dem nå og skriv at det er rasistisk å påpeke det. Så ta en tur langs Akerselva og se hvem som selger dop der. Vel alle som var involvert i episoden, ALLE 4, var etnisk hvite norske Endret 13. januar 2013 av Pialill 2
Drizzt Skrevet 13. januar 2013 #9 Skrevet 13. januar 2013 Vel alle som var involvert i episoden, ALLE 4, var etnisk hvite norske I din episode, ja - i mange andre - nei. Helt greit at du nevner opprinnelsen deres, syns jeg. Calisto83, det viser seg at ikke alle tenker som oss.
Gjest Wanderlust Skrevet 13. januar 2013 #10 Skrevet 13. januar 2013 Jeg hadde fortsatt ment at en trådstarter ikke hadde trengt å nevne for oss medlemmer på et forum eller i media at hun/han nettopp så to gjerningsmenn, hvite. Er det seriøst ingen som forstår poenget her? OG jeg er ingen nordmann Ja, er det ikke det jeg også sier? Det blir aldri lagt særlig vekt på etnisitet om det er snakk om nordmenn. Med en gang det er utlendinger blir det så viktig. Har dere lagt merke til hvordan vi fremstiller "utlendinger" når det kommer til negativ og positiv omtale? Er det snakk om en positiv prestasjon eller lignende, da nevnes det ikke at de opprinnelig er fra et annet land. Da er de bare norske. Er det noe negativt, gjerne en kriminell handling, da er de norsk-pakistanere eller lignende med en gang.
Strawberry19 Skrevet 13. januar 2013 #11 Skrevet 13. januar 2013 Hadde det vært to hvite menn, så ville jeg nevne dette også. Jeg tviler på det sterkeste at vivita og Wanderlust ville reagere så voldsomt at jeg nevner utseende, siden det ville være snakk om hvite menn og ikke åpenbare utlendinger. For som jeg har sett i tråden, det er et problem bare når det nevnes at gjerningsmennene er av utenlandsk opprinnelse. Pialill, jeg regner med at politiet ikke hadde med seg en hund å spore dopen? Men du gjorde det rette å ringe og si fra det du så. Da har du enten ikke lest kommentarene mine ordentlig, eller så er du rett og slett dum Jeg hadde fortsatt ment at du ikke trengte å nevne det for oss at han var hvit. Nå har jeg sagt mitt, og det er tydelig at noen mennesker er lukket i hjernene sine Trist, men sant.
Drizzt Skrevet 13. januar 2013 #12 Skrevet 13. januar 2013 Da har du enten ikke lest kommentarene mine ordentlig, eller så er du rett og slett dum Jeg hadde fortsatt ment at du ikke trengte å nevne det for oss at han var hvit. Nå har jeg sagt mitt, og det er tydelig at noen mennesker er lukket i hjernene sine Trist, men sant. Men selvfølgelig er opponenten din dum, hvordan ellers ville du herske i debatten? Jeg har ikke sett en eneste god grunn å ikke nevne opprinnelse av gjerningsmann når man beskriver en forbrytelse. Men det er fordi jeg ikke liker sensur og pynting på fakta for å gjøre de mer politisk korrekte. Ja, er det ikke det jeg også sier? Det blir aldri lagt særlig vekt på etnisitet om det er snakk om nordmenn. Med en gang det er utlendinger blir det så viktig. Har dere lagt merke til hvordan vi fremstiller "utlendinger" når det kommer til negativ og positiv omtale? Er det snakk om en positiv prestasjon eller lignende, da nevnes det ikke at de opprinnelig er fra et annet land. Da er de bare norske. Er det noe negativt, gjerne en kriminell handling, da er de norsk-pakistanere eller lignende med en gang. Det viser seg at vivita har problem når opprinnelse nevnes, uansett hvor gjerningsmannen kommer fra, mens du har et problem bare når utlendingens opprinnelse nevnes. Vel, jeg nevner all slags opprinnelse når jeg omtaler forbrytelser og gjerningsmenn, fordi jeg mener at det er relevant informasjon. At enkelte har problem med det, betyr at de vil manipulere befolkningen ved å sensurere vekk viktig informasjon. Jeg vil ikke leve i Orwells 1984-samfunn. 2
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2013 #13 Skrevet 14. januar 2013 Det nevnes fordi det er relevant. Å holde tilbake slik informasjon, spesielt i media, lurer befolkningen. Uansett om det er en nordmann eller afrikaner. Man kan ikke ignorere statistikken heller. Anonym poster: 872c4ad5cfbc6563007609fa5cec0187 1
Lutetium 71 Skrevet 14. januar 2013 #14 Skrevet 14. januar 2013 Siden tråden er delt, vet jeg ikke helt hva tråden opprinnelig handlet om, men generelt: Det at etnisitet blir oppgitt i forbindelse med lovbrudd, er jo en del av medias informasjonsplikt. Skal de begynne å sile strengt, og selektivt, hva som skal trykkes/sendes, gjør de rett og slett ikke jobben sin. At etnisitet ikke blir oppgitt om det er "hvite" som begår lovbrudd er enkelt å forklare, majoritetsbefolkningen er hvit, egenskaper som er veldig vanlig er ikke noen vits i å ta med. Skal du gi en kort beskrivelse av en bil, nevner du vel ikke at den har fire hjul? Men du nevner det sikkert om den bare har tre. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå