Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Hei :) 3. juni reiser jeg til Rhodos med familien. Men jeg har flyskrekk. Hater fly! Vet noen hvor stor sjanse det er for at et fly styrter, og hvordan det er størst sjans for å overleve? Lillesøsteren min på 3 år skal være med, hun betyr veldig masse for meg, og tanken på at jeg kanskje må gå fra henne på flyet, hadde jeg ikke greid. Vurderer og ikke bli med..

Endret av pernille!
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Å sitte bak flyet, litt nærme midten skal visst være den tryggeste plassen.

Hvilket selskap skal dere fly med?

Skrevet

Tusentakk! Vi reiser med Sas :)

Gjest kittycat
Skrevet

Vet ikke prosentvis sannsynlighet, men akkurat det med sjanse for å overleve er helt klart ikke 96% føler (dessverre) at når jeg ser flystyrt på nyhetene døde en del.. men uansett så avhenger det jo av fart, hva som er gale med flyet og hvor de lander.

Ikke gøy med flyskrekk nei. Vet ikke hvordan det er, selv er jeg veldig flink å gå bort på flyplasser.

Men hvis du husker på at det faktisk er mer sjanse for å dø i trafikken enn i fly kan det jo kanskje hjelpe? For det er faktisk.

Håper du ikke tenker så mye hva som kan skje. Først og fremst er jo flygeren + flyvertinnene utdannet slik og slik og det er rutiner før hver flygning. Unntakk er det ikke verdt å bry seg om, dumt om man skulle droppe sydentur for flyskrekk :( anyway.. du er ikke alene med å fly. Tenk på de som flyr på businessreiser all over the world hele tiden, mer risky for de :P

Men lykke til! Om du noen gang skulle være i tvil om flyturer kan et raskt google vise oversikten over flyselskap som er såkalt utrygge. De er mainly i sånn ikke Europa. Mye snakk nå x)

Skrevet

Statistisk sett er det større sjanse for at du kræsjer med bil enn at flyet detter ned.

Så det er større sannsynlighet for at du kræsjer på vei til flyplassen enn når du er på vei med flyet til dit du skal. :opplyser:

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tusentakk! Vi reiser med Sas :)

SAS er et sikkert selskap. Og som andre påpeker, det er sjeldent at fly styrter. Man har gode rutiner ved flyving, og pilotene har sjekklister som de skal gjennom i forkant av hver take-off. Dermed kan du være sikker på at alt er som det skal før dere skal ut å fly. Du kan jo si fra til de kabinansatte når du kommer på flyet, at du har flyskrekk, så vil nok de kunne gi deg litt mer informasjon underveis, dersom du skulle ha behov for det.

Min far er flykaptein, og har ca. hatt 25 000 timer i lufta. Han har aldri opplevd flystyrt eller problemer. Det er mye tryggere å fly enn å kjøre bil.

• Liker 1
Skrevet

Vet ikke prosentvis sannsynlighet, men akkurat det med sjanse for å overleve er helt klart ikke 96% føler (dessverre) at når jeg ser flystyrt på nyhetene døde en del.. men uansett så avhenger det jo av fart, hva som er gale med flyet og hvor de lander.

Ikke gøy med flyskrekk nei. Vet ikke hvordan det er, selv er jeg veldig flink å gå bort på flyplasser.

Men hvis du husker på at det faktisk er mer sjanse for å dø i trafikken enn i fly kan det jo kanskje hjelpe? For det er faktisk.

Håper du ikke tenker så mye hva som kan skje. Først og fremst er jo flygeren + flyvertinnene utdannet slik og slik og det er rutiner før hver flygning. Unntakk er det ikke verdt å bry seg om, dumt om man skulle droppe sydentur for flyskrekk :( anyway.. du er ikke alene med å fly. Tenk på de som flyr på businessreiser all over the world hele tiden, mer risky for de :P

Men lykke til! Om du noen gang skulle være i tvil om flyturer kan et raskt google vise oversikten over flyselskap som er såkalt utrygge. De er mainly i sånn ikke Europa. Mye snakk nå x)

Tusentakk! :)

AnonymBruker
Skrevet

Sansynligheten for at flyet du sitter på styrter er under 1 prosent. God tur :)

AnonymBruker
Skrevet

Ikke følg det rådet ihvertfall, å sitte bak flyet er neppe en god ide. :fnise:

• Liker 1
Skrevet (endret)

Moderne, kommersielle jetfly har en ubegribelig mengde backupsystemer for alle systemer som er kritiske. Det skal enormt mye til for at et fly styrter, og selv om noe skulde indtreffe, er sandsynligheden for en kontrollert, om end lidt røff landing, svært stor.

Vidste du for eksempel at man kan fly helt greit med bare én fungerende motor? Selv en stor maskin med fire eller seks motorer kommer seg helt fint til nærmeste flyplads, selv om det bare er én fungerende motor igjen. Selv om man mister all motorkraft, er chansen stor for at man kommer seg ned på en flyplads ved glideflukt.

Piloter er trent for noen helt utrolige katastrofescenarier. Om navigasjonssystemene falder ud (her er det tre backupsystemer) får de vektorer fra bakken, og kommer frem. Om styringssystemene skades (det er normalt tre separate hydraulikk-kretser), kan man bruke differensiert motorkraft for å styre flyet (det er vanskelig, men det har vært kontrollerte landinger uden intakte styreflader).

Moderne cockpitinstrumenteringer er i stor grad elektroniske, og falder ett instrument ud, kan man flytte den funksjonen ind på et andet display, og slike display kan også splittes, slik at de viser to instrumenter samtidig. Om elektronikken svikter, findes mekaniske standbyapparater. Og man kan generere strøm via en liden "vindmølle" (Ram air turbine) som slippes ud under flykroppen, og generer nok strøm til de kritiske instrumentene.

Går alt galt, og radioene svikter, findes det et instrument (transponder) som normalt brukes til å identifisere et fly, men som også kan sende koder som f. eks. "radiosystemene er døde, ellers alt ok, fortsetter efter flight plan" eller "kapring", etc. Da vil folk på bakken ta nødvendige forholdsregler.

Kommer man indenfor en avstand tilet andet fly, som potensielt kan føre til en kollisjon, går en alarm fra et system som heder TCAS, og som giver beskjed til det ene flyet om å stige, og det andre om å synke. All flytrafikk er kontrollert og overvåket av mennesker på bakken, og det er satt sikkerhedsmarginer for hvor nær fly har lov til å bevege seg overfor hverandre i høyde, bredde og lengde.

Glem ikke at fly har et utrolig serviceprogram. Når et fly er 20-30 år gammelt, er det omtrent ikke en skrue igjen av den opprindelige konstruksjonen. Alt bliver oversett og byttet ud med korte mellomrom, og alle systemer chekkes grundig.

Det skal utrolig mye til før et fly styrter ukontrollert.

Hvis du har alvorlig flyskrekk, akn det være en idé på sikt å melde seg pået sflyskrekk-kurs. Det har hjulpet mange.

Og si for all del fra til kabinpersonalet. De er trent for å hjelpe folk med flyskrekk, og kan følge deg opp ekstra underveis. Det er ikke flaut.

Endret av Giacomo_P
  • Liker 3
Skrevet

Hvis jeg ikke husker helt feil, så er statistikken som følger:

Tar man alle flytimer siden flyvningens begyndelse, og deler på totalt antall ulykker, ser man at en flyulykke indtreffer med ca. 600.000 års mellomrom.

Jeg tror det regnestykket vilde sett veldig anderledes ud for f. eks. privatbilisme....

AnonymBruker
Skrevet

Under 1 prosent? Ja, det vil jeg virkelig håpe. Siden det er flere hundre avganger hver dag fra Gardermoen alene.

Odds of being on an airline flight which results in at least one fatality

Top 30 airlines with the best accident rates

1 in 11.4 million

Bottom 25 with the worst accident rates

1 in 1.3 million

Skrevet

Ikke følg det rådet ihvertfall, å sitte bak flyet er neppe en god ide. :fnise:

Hahaha :) :)

Skrevet

sansynligheten for styrt er myye mindre enn 1 prosent. Vet du hvor mange fly som letter fra gardermoen hver dag? Jeg tror det er snakk om over 1000. Og vet du hvor mange av dem som styrter? særdeles få.

Dessuten, hvis uhellet skulle være ute, så er det stor sjanse for å overleve. du kan lese om det her:

http://www.klikk.no/produkthjemmesider/vimenn/reisefot/article558255.ece

De må ha vært riktig heldige. De fleste jeg leser om så overlever bare 2-3..

Skrevet

Tusentakk :)

Skrevet

Moderne, kommersielle jetfly har en ubegribelig mengde backupsystemer for alle systemer som er kritiske. Det skal enormt mye til for at et fly styrter, og selv om noe skulde indtreffe, er sandsynligheden for en kontrollert, om end lidt røff landing, svært stor.

Vidste du for eksempel at man kan fly helt greit med bare én fungerende motor? Selv en stor maskin med fire eller seks motorer kommer seg helt fint til nærmeste flyplads, selv om det bare er én fungerende motor igjen. Selv om man mister all motorkraft, er chansen stor for at man kommer seg ned på en flyplads ved glideflukt.

Piloter er trent for noen helt utrolige katastrofescenarier. Om navigasjonssystemene falder ud (her er det tre backupsystemer) får de vektorer fra bakken, og kommer frem. Om styringssystemene skades, kan man bruke differensiert motorkraft for å styre flyet (det er vanskelig, men det har vært kontrollerte landinger uden intakte styreflader).

Moderne cockpitinstrumenteringer er i stor grad elektroniske, og falder ett instrument ud, kan man flytte den funksjonen ind på et andet display, og slike display kan også splittes, slik at de viser to instrumenter samtidig. Om elektronikken svikter, findes mekaniske standbyapparater. Og man kan generere strøm via en liden "vindmølle" (Ram air turbine) som slippes ud under flykroppen, og generer nok strøm til de kritiske instrumentene.

Går alt galt, og radioene svikter, findes det et instrument (transponder) som normalt brukes til å identifisere et fly, men som også kan sende koder som f. eks. "radiosystemene er døde, ellers alt ok, fortsetter efter flight plan" eller "kapring", etc. Da vil folk på bakken ta nødvendige forholdsregler.

Kommer man indenfor en avstand tilet andet fly, som potensielt kan føre til en kollisjon, går en alarm fra et system som heder TCAS, og som giver beskjed til det ene flyet om å stige, og det andre om å synke. All flytrafikk er kontrollert og overvåket av mennesker på bakken, og det er satt sikkerhedsmarginer for hvor nær fly har lov til å bevege seg overfor hverandre i høyde, bredde og lengde.

Glem ikke at fly har et utrolig serviceprogram. Når et fly er 20-30 år gammelt, er det omtrent ikke en skrue igjen av den opprindelige konstruksjonen. Alt bliver oversett og byttet ud med korte mellomrom, og alle systemer chekkes grundig.

Det skal utrolig mye til før et fly styrter ukontrollert.

Hvis du har alvorlig flyskrekk, akn det være en idé på sikt å melde seg pået sflyskrekk-kurs. Det har hjulpet mange.

Og si for all del fra til kabinpersonalet. De er trent for å hjelpe folk med flyskrekk, og kan følge deg opp ekstra underveis. Det er ikke flaut.

Tusentakk :)

AnonymBruker
Skrevet

Hørte en gang at om du gjør en flyreise hver eneste dag, må du fly i 1000 år før du opplever en ulykke! Har også lært at det viktigste du kan gjøre er å lære å ta av deg beltet. De aller fleste som er med i flystyrter overlever, men av de få som dør er visst hovedgrunnen at de ikke får av seg beltet (og kommer seg ut) i tide.

Skrevet

Hørte en gang at om du gjør en flyreise hver eneste dag, må du fly i 1000 år før du opplever en ulykke! Har også lært at det viktigste du kan gjøre er å lære å ta av deg beltet. De aller fleste som er med i flystyrter overlever, men av de få som dør er visst hovedgrunnen at de ikke får av seg beltet (og kommer seg ut) i tide.

Okei! Tusentakk :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hvert i en nesten flyulykke og er nok redd for å fly jeg også - Jeg har gått på kurs og vet det er suuuper trygt og alt det, men er den følelsen man har at man ikke har noen form for kontroll som er skummelt, og i mitt tilfelle at jeg opplevde det noe som var helt forferdelig og har påvirket meg veldig .

Men anbefaler flykurs :) Jeg ble bedre men kommer nok aldri til å glemme det . Men dette var på den tiden de røyket i flyene så er adskillig tryggere i dag !!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...