Gå til innhold

Derfor er du tynn som en spiker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fordi du ikke spiser nok.

Alle vet jo at det baaaare handler om kalorier inn/ut

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest notetur nomen

Fordi du ikke spiser nok.

Alle vet jo at det baaaare handler om kalorier inn/ut

Jepp, det er nettopp det det gjør. Folk som er tynne som spiker og påstår de spiser hadde hatt godt av å forsøke å spise det samme , like ofte og i like stre porsjoner som en normalvktig, og de hadde kjapt merket at det er mer mat og oftere mat, enn de er vant til å spise selv...

Kjenner en som skulle "legge på seg". Han hadde en pose med Dumle karameller som han "prøvde å huske på å ta en bit fra hver dag". Jaa, for det hjelper. De andre spiser en hel pose,HVER DAG, lille venn, når de blir tykkere. Etterpå syklet han i raasende fart til jobb. Ja, så RART at du er tynn. Jeg sa "Skal du legge på deg må du parkere sykkelen."

Og jammen hjalp det, gitt. Så RAART. Not.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det er nettopp det det gjør. Folk som er tynne som spiker og påstår de spiser hadde hatt godt av å forsøke å spise det samme , like ofte og i like stre porsjoner som en normalvktig, og de hadde kjapt merket at det er mer mat og oftere mat, enn de er vant til å spise selv...

Det er rett og slett forskjell på folk, og derfor har man også forskjellig vekt. To personer kan gjøre akkurat det samme og likevel se ut som motsetningen av hverandre. Genene spiller en større rolle enn noe annet. Jeg blir ansett som et "matvrak", og jeg spiser nøyaktig det jeg har lyst på når jeg har lyst på det, men har aldri telt en eneste kalori i hele mitt liv. Trener ikke, beveger meg lite, spiser mye og ofte, og ikke særlig sunt. Men jeg er og har alltid vært tynn. Jeg sier ikke at det vil vare for resten av livet, men det er sånn det er og alltid har vært, og genene mine er den eneste grunnen til det. Poenget er at det går an å være tynn selv om man spiser mye, og "samme oppskrift" funker ikke for alle.

Endret av OhSerendipity
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest notetur nomen

Det er rett og slett forskjell på folk, og derfor har man også forskjellig vekt. To personer kan gjøre akkurat det samme og likevel se ut som motsetningen av hverandre. Genene spiller en større rolle enn noe annet. Jeg blir ansett som et "matvrak", og jeg spiser nøyaktig det jeg har lyst på når jeg har lyst på det, men har aldri telt en eneste kalori i hele mitt liv. Trener ikke, beveger meg lite, spiser mye og ofte, og ikke særlig sunt. Men jeg er og har alltid vært tynn. Jeg sier ikke at det vil vare for resten av livet, men det er sånn det er og alltid har vært, og genene mine er den eneste grunnen til det. Poenget er at det går an å være tynn selv om man spiser mye, og "samme oppskrift" funker ikke for alle.

Tykke folk vil i de fleste tilfeller også påstå at de spiser det samme som alle andre, og bare sunn mat og si at de beveger seg mye. Men det man selv tror stemmer ikke alltid med virkleligheten, noe som i høy grad også gjelder for de tynne.

Selvbedrag er et stikkord her, og mange innser ikke hvor mye/lite de faktisk har i seg før den samlede mengden i løpet av en uke blir notert ned og stablet fram foran dem.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tykke folk vil i de fleste tilfeller også påstå at de spiser det samme som alle andre, og bare sunn mat og si at de beveger seg mye. Men det man selv tror stemmer ikke alltid med virkleligheten, noe som i høy grad også gjelder for de tynne.

Selvbedrag er et stikkord her, og mange innser ikke hvor mye/lite de faktisk har i seg før den samlede mengden i løpet av en uke blir notert ned og stablet fram foran dem.

Her generaliserer du igjen. Jeg er faktisk veldig enig i at det er sånn i mange tilfeller, og det er på ingen måte uvanlig. Men for meg har dette ingenting med selvbedrageri å gjøre, kun gener, og jeg tviler på at jeg er den eneste som har det sånn. Jeg skjønner ikke hvorfor folk har så vanskelig for å fatte at alle er forskjellige?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vanskelig å fatte fordi det strider mot all termodynamikk og forskning. Variasjoner i stoffskifte mellom personer er maks 10%, ellers kalles det sykdom.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo sant.

Kalorier inn vs. kalorier ut = hvorvidt du legger på deg/står stille/går ned i vekt. I forhold til hvilken utnyttelse man har av kaloriene, så må man se på hva slags kalorier man putter i seg. Man føler seg nok en god del freshere om man spiser 1500 kcal grovbrød med ost/kjøttkaker i brun saus/banan, osv enn om man spiser 1500 kcal sjokolade. Men det er jo en helt annen diskusjon.

Min samboer er "tynn som en strek", men det er ingen tvil om at han spiser. Jeg er +10 kg. Han er normalvektig/slank uansett hvordan man vrir og vender på det. Jeg trener. Det gjør ikke han.

Etter å ha levd sammen en stund, så har vi funnet ut hvorfor jeg har noen kilo ekstra.

Jeg spiser omtrentlig samme gjennom dagen. Jeg har som regel litt mindre porsjoner enn han. = Så langt, alt vel.

Problemet er etter middag hvor jeg ikke føler meg "mett" og begynner å knaske på nøtteblandinger, kjeks, middagsrester, frukt osv.. (hjelper ikke at frukt er sunt hvis man har fått mer enn nok kcal gjennom dagen!)

Vi har sett på hvor mye jeg faktisk dytter i meg på kvelden når jeg egentlig burde være mett (og kanskje heller ta meg en skive grovbrød hvis jeg absolutt må ha noe), og funnet ut at dette definitivt er synderen.

Genene har tvilsomt noe å si. Min samboer påstår at han har gode gener, og at jeg bare er uheldig der. Det tror jeg ikke på.

Det har mer mer vaner fra man er barn å gjøre. Han har gode matvaner fra han var barn (som han har fått av sine foreldre som også er slanke). Jeg har ikke fullt så gode matvaner (gomlegomle) som jeg har lært av mine foreldre (som ikke er sååå slanke).

Det er ikke arv. Det er miljø.

Og jeg glemte: Jeg tror ikke vi er så forskjellige i utgangspunktet. Jeg tror alle egentlig er helt like (forutsatt at man ikke har sykdommer). I mitt hode er argumentet "alle er forskjellige" et forsøk på ansvarsfraskrivelse.

"Jeg klarer ikke gå ned i vekt fordi jeg har lav forbrenning" - neivel. Har du fått sjekket det hos legen? De fleste (ikke alle) som påstår dette har ikke sjekket det, de bare antar.

Hvis de tror de har lav forbrenning - hvorfor spiser de ikke litt mindre? = ansvarsfraskrivelse.

Endret av Solbærsaft
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, solbærsaft, nå må du huske at en gjennomsnits mann skal ha i seg 2500 kcal, mot kvinner (gjennomsnitt) som skal ha i seg 2000. Og dette er helt normalt aktive menn og kvinner. Gjør man ekstremt mye ekstra så kommer man fort opp i ca 2500 for kvinner og 3000+ for menn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia Solbærsaft!

Det er helt riktig - det har med inntak av kalorier og forbruk av kalorier å gjøre. Er så lei av at man tror man er forutbestemt for å bli tjukk - det er man ikke, men man kan ha visse forutsetninger mot seg som for eksempel dårligere evne til å regulere inntaket (føler ikke metthet på samme måte osv), men alt ligger i inntak mot forbruk.

Endret av Suzy
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vodka

Hvis man er tynn men vet at man spiser nok, hva er problemet da?

Endret av Vodka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får lyst å protestere når tynne folk sier at de prøver å legge på seg, men ikke går opp, og de sier at de spiser det de ønsker og har ikke en slankediett: og så når du ser på hva de putter i munnen så er det brød uten smør, uten majones, aldri brus, aldri snack... Jeg mener: kom ikke å si at du ikke har en spesiellt sunn diett, at du spiser det samme som andre da... liksom: innrøm det, du har et spesiellt bevisst sunnt kosthold, hvorfor ikke bare innrømme det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner meg ikke på de som klager på at de er tjukke. Det er jo deres egen feil at det er sånn, fordi dere spiser jo mer enn det dere klarer å forbrenne. Har fått høre noen ganger "du er så heldig som er tynn og kan spise det du vil". Ja jeg er tynn, men jeg spiser ikke det jeg vil. Jeg passer på hva jeg putter i munnen, men spiser jo gjerne usunt i helgene.

Og til dere som vil legge på dere, ja da må dere spise mer enn dere forbrenner. Så enkelt er det!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Vodka

Hormoner i kroppen vil jo ha noe å si for hvor lett man legger på seg og, vil de ikke?? Tror ikke det bare er kalorier som har noe å si jeg. Men generelt kanskje.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hormoner i kroppen vil jo ha noe å si for hvor lett man legger på seg og, vil de ikke?? Tror ikke det bare er kalorier som har noe å si jeg. Men generelt kanskje.

De fleste har jo i utgangspunktet de samme hormonene.

(feks jenter legger på seg når de har mensen, fordi hormonene gjør at man holder på vannet - og dette forsvinner igjen når mensen er over).

Hvis man har mer/mindre enn det som er vanlig, så er det vel snakk om en hormonforstyrrelse (som i hvertfall jeg her vil kalle en form for sykdom) og det har ikke de aller fleste av oss.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vodka

De fleste har jo i utgangspunktet de samme hormonene.

(feks jenter legger på seg når de har mensen, fordi hormonene gjør at man holder på vannet - og dette forsvinner igjen når mensen er over).

Hvis man har mer/mindre enn det som er vanlig, så er det vel snakk om en hormonforstyrrelse (som i hvertfall jeg her vil kalle en form for sykdom) og det har ikke de aller fleste av oss.

Ja, det er sant. Så for alle normale mennesker gjelder sikkert kalori inn/ut. Men det er ikke alle som har en hormonforstyrrelse som er klar over at de har det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg får lyst å protestere når tynne folk sier at de prøver å legge på seg, men ikke går opp, og de sier at de spiser det de ønsker og har ikke en slankediett: og så når du ser på hva de putter i munnen så er det brød uten smør, uten majones, aldri brus, aldri snack... Jeg mener: kom ikke å si at du ikke har en spesiellt sunn diett, at du spiser det samme som andre da... liksom: innrøm det, du har et spesiellt bevisst sunnt kosthold, hvorfor ikke bare innrømme det!

Nå har de kanskje lyst til å være normalvektige og sunne. At de går opp om de spiser masse potetgull og brus er jo ikke noen overraskelse,men det blir som om en som er overvektig prøver å gå ned i vekt ved bare å spise gele eller ved å leve på bare kålrabi. Majones og smør derimot bør man ha på brødskivene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man er tynn men vet at man spiser nok, hva er problemet da?

Akkurat det samme som hvis man er tjukk, men vet man ikke spiser verken for mye eller junk og snop? ;)

Hvilket jeg tipper er TS sitt poeng.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har de kanskje lyst til å være normalvektige og sunne. At de går opp om de spiser masse potetgull og brus er jo ikke noen overraskelse,men det blir som om en som er overvektig prøver å gå ned i vekt ved bare å spise gele eller ved å leve på bare kålrabi. Majones og smør derimot bør man ha på brødskivene.

jo,men hvorfor ikke bare si: Jeg unngår usunn mat av redsel for å gå opp" Hvorfor må de presisere at de spiser "alt"...?

Og de overvektige som sier at de lever på utelukkende sunn kost, og så ser man at de putter i seg enorme mengder majones for eksempel...

Kan ikke folk bare komme ut av skapet og kalle en spade for en spade!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får lyst å protestere når tynne folk sier at de prøver å legge på seg, men ikke går opp, og de sier at de spiser det de ønsker og har ikke en slankediett: og så når du ser på hva de putter i munnen så er det brød uten smør, uten majones, aldri brus, aldri snack... Jeg mener: kom ikke å si at du ikke har en spesiellt sunn diett, at du spiser det samme som andre da... liksom: innrøm det, du har et spesiellt bevisst sunnt kosthold, hvorfor ikke bare innrømme det!

Mitt problem er ikke at jeg spiser slankemat, men rett og slett at jeg ikke orker spise nok. Jada, jeg vet :sjenert:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...