Gå til innhold

Hjelp en utrent 20 åring!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en jente som er 165cm og veier 52 kg. Jeg syns ikke jeg bør gå ned i vekt, men samtidig så føler jeg meg så utrent og slapp i fisken. Er det styrketrening jeg bør trene da? Isåfall hva? :vetikke:

Har ikke tilgang til treningssenter, så det hadde vært fint med litt hjelp. Får jeg resultater av å trene uten vekter? Som feks knebøy, løpe i trapper/oppoverbakker, ta pushups, stå i 90 graders vinkel inntil en vegg. Skjønner dere? Hvor mange ganger bør jeg gjøre dette, og hva bør jeg gjøre?

Har tenkt å jogge innimellom, og spise sunt såklart.

Kan dere hjelpe meg? :unsure: Jeg blir kjempe takknemlig for alle tips dere kommer med!

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen? :sukk:

Det er jo så mange flinke der ute! Er sikker på at en av dere vil hjelpe.

Skrevet (endret)

Jeg er absolutt enig med deg i at trening er bra uansett om du er overvektig eller ei. Om du føler deg slapp i fisken, er styrketrening noe du bør inkludere i treningshverdagen din. Jeg har egentlig ikke så mange tips, ettersom jeg trener på senter selv, men mange nettsteder om trening har egne kategorier for hjemmetrening hvor du kan hente inspirasjon.

Sjekk for eksempel her: http://fitnessbloggen.no/ovelser/k/hjemmetrening/

Dersom du ikke planlegger å starte et medlemsskap på et senter i nærmeste fremtid kan det jo være en fin investering å kjøpe et par manualer så du får litt motstand i øvelsene dine.

Endret av Arlea
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Tusen takk for hjelp!

Hvor ofte skal jeg trene styrke? annenhver dag? Til det så mener jeg hjemme, som for eksempel 90 graders vinkel inntil en vegg, knebøy, push ups, osv. Jeg vet at vekter hjelper mye mer, men siden jeg aldri har trent styrke før, så må det jo hjelpe litt uten vekter og.

:trene:

AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Isteden for at jeg tar knebøy osv, er det like bra å løpe i trapper og oppoverbakker?

Skrevet (endret)

Ts her. Tusen takk for hjelp!

Hvor ofte skal jeg trene styrke? annenhver dag? Til det så mener jeg hjemme, som for eksempel 90 graders vinkel inntil en vegg, knebøy, push ups, osv. Jeg vet at vekter hjelper mye mer, men siden jeg aldri har trent styrke før, så må det jo hjelpe litt uten vekter og.

:trene:

Ts her. Isteden for at jeg tar knebøy osv, er det like bra å løpe i trapper og oppoverbakker?

Det er veldig bra å løpe i trapper der du veksler på å løpe i hvert trinn noen ganger for så å løpe hvert 2. trinn. Oppover bakker er også kjempebra. Men prøv å veksle på. En dag tar du knebøy og ren styrke for bein (husk god oppvarming!!), og en annen dag løper du i trapper/oppoverbakker.

Du kan trene hver dag, så lenge du har 1-2 hviledager i uka. Men ikke trene samme muskelgruppe 2 dager etter hverandre, det er en gyllen regel :)

Selvfølgelig er et treningssenter optimalt, men har du ikke tilgang som du sier, så er det mye annet du kan bruke. Knebøy kan du begynne med uten mer tilvekt, men etterhvert kan du finne noe som du kan ta på skuldene som gir økt vekt. Kanskje en ryggsekk med noe tungt oppi.

Armhevinger, situp, og gjerne spentshopp er jo uavhengig av treningssenter.

For ikke nevne jogging og løping!

Men varier øvelsene og etter en stund når du kommer inn i dette, så øker du påkjennelsen litt.

F.eks situps der du har beina oppå en stol e.l. i 90 graders vinkel, med hendene bak hodet, og løfter overkroppen opp til albuene treffer knæra. Gjør det så mange ganger du klarer, så pause og gnur på igjen.

Har du et sted du kan holde deg oppe slik at du kan ta beinhev? Da trener du de nedre magemusklene også.

Blei mye tekst, bare spør om det er noe som virker ulogisk her :)

Endret av Siggen!
AnonymBruker
Skrevet
Det er veldig bra å løpe i trapper der du veksler på å løpe i hvert trinn noen ganger for så å løpe hvert 2. trinn. Oppover bakker er også kjempebra. Men prøv å veksle på. En dag tar du knebøy og ren styrke for bein (husk god oppvarming!!), og en annen dag løper du i trapper/oppoverbakker.

Du kan trene hver dag, så lenge du har 1-2 hviledager i uka. Men ikke trene samme muskelgruppe 2 dager etter hverandre, det er en gyllen regel :)

Selvfølgelig er et treningssenter optimalt, men har du ikke tilgang som du sier, så er det mye annet du kan bruke. Knebøy kan du begynne med uten mer tilvekt, men etterhvert kan du finne noe som du kan ta på skuldene som gir økt vekt. Kanskje en ryggsekk med noe tungt oppi.

Armhevinger, situp, og gjerne spentshopp er jo uavhengig av treningssenter.

For ikke nevne jogging og løping!

Men varier øvelsene og etter en stund når du kommer inn i dette, så øker du påkjennelsen litt.

F.eks situps der du har beina oppå en stol e.l. i 90 graders vinkel, med hendene bak hodet, og løfter overkroppen opp til albuene treffer knæra. Gjør det så mange ganger du klarer, så pause og gnur på igjen.

Har du et sted du kan holde deg oppe slik at du kan ta beinhev? Da trener du de nedre magemusklene også.

Blei mye tekst, bare spør om det er noe som virker ulogisk her :)

Tuusen takk! Utrolig snilt å ta seg tid til å svare meg. Jeg fikk svar på alt jeg lurte på, så nå er alt klart! :jepp: Dette blir bra, skal ut å løpe i trapper i dag!

Skrevet (endret)

Bare hyggelig! Jeg elsker å snakke om trening :)

Vil også nevne noen øvelser jeg tar selv, som jeg også har nevnt i en annen tråd (og jeg er så lat at jeg kopierer, men samtidig så snill at e linker med utførelser av øvelsene) :)

Beinpress, eksplosive knebøy, utfall, og markløft med stive bein.

Beinpress er jo da på maskin http://www.stud.hio.no/lu/it1/2000/gruppe-b1/images/apparater/benpressapp3.jpg -noe som er viktig her er at du ikke strekker beina helt ut, men ha en liten bøy på knæra. Også når du kommer tilbake med beina at du prøve å holde 90 grader. Dette for å hindre slitasje.

Eksplosive knebøy er som vanlige knebøy, bare at du skal bruke ca 3 sekunder på å gå ned,så en liiiiiten stopp, deretter så fort du kan opp. Gjør dette 4x8-10 ganger. Gjøres slik: http://www.coopersguns.com/videos/exercise-encyclopedia/glutes/squat-2/ (husk på de 3 sekundene ned, og fort opp)

Så tar jeg utfall 3x15 med vekter i hver hånd. http://www.coopersguns.com/videos/exercise-encyclopedia/glutes/dumbell-lunge/

Deretter kommer markløft med stive bein og veldig viktig at ryggen er rett. Veldig bra for rygg og setemuskelen!

http://www.coopersguns.com/videos/exercise-encyclopedia/glutes/stiff-leg-deadlift/

Vil ta noen uker før du merker forskjell, så hvis disse øvelsene faller i smak, så strammer det veldig opp i rygg, rumpe og bein :)

Endret av Siggen!
AnonymBruker
Skrevet
Bare hyggelig! Jeg elsker å snakke om trening :)

Vil også nevne noen øvelser jeg tar selv, som jeg også har nevnt i en annen tråd (og jeg er så lat at jeg kopierer, men samtidig så snill at e linker med utførelser av øvelsene) :)

Beinpress, eksplosive knebøy, utfall, og markløft med stive bein.

Beinpress er jo da på maskin http://www.stud.hio....enpressapp3.jpg -noe som er viktig her er at du ikke strekker beina helt ut, men ha en liten bøy på knæra. Også når du kommer tilbake med beina at du prøve å holde 90 grader. Dette for å hindre slitasje.

Eksplosive knebøy er som vanlige knebøy, bare at du skal bruke ca 3 sekunder på å gå ned,så en liiiiiten stopp, deretter så fort du kan opp. Gjør dette 4x8-10 ganger. Gjøres slik: http://www.coopersgu...glutes/squat-2/ (husk på de 3 sekundene ned, og fort opp)

Så tar jeg utfall 3x15 med vekter i hver hånd. http://www.coopersgu.../dumbell-lunge/

Deretter kommer markløft med stive bein og veldig viktig at ryggen er rett. Veldig bra for rygg og setemuskelen!

http://www.coopersgu...f-leg-deadlift/

Vil ta noen uker før du merker forskjell, så hvis disse øvelsene faller i smak, så strammer det veldig opp i rygg, rumpe og bein :)

Takk igjen for svar :) Det betyr mye for meg at du faktisk prøver å hjelpe meg! Har vært innom alle linkene du har sendt, og knebøyøvelsen likte jeg. Den skal jeg absolutt begynne med. Utfall så heller ikke dum ut, jeg får gå til innkjøp av noen vekter sånn at det blir litt hardere. Linkene du sendte var supre, de skal jeg spare på. Nå ble jeg supermotivert, så skal jeg begynne å jogge i tillegg :jepp: Fra ts

Skrevet (endret)

Takk igjen for svar :) Det betyr mye for meg at du faktisk prøver å hjelpe meg! Har vært innom alle linkene du har sendt, og knebøyøvelsen likte jeg. Den skal jeg absolutt begynne med. Utfall så heller ikke dum ut, jeg får gå til innkjøp av noen vekter sånn at det blir litt hardere. Linkene du sendte var supre, de skal jeg spare på. Nå ble jeg supermotivert, så skal jeg begynne å jogge i tillegg :jepp: Fra ts

Dette høres bra ut, TS, og det føles alltid godt å gi folk motivasjon :)

Kommer ikke på så mye annet, med mindre det er noe annet du lurer på :)

Edit: Jo, kom på en liten ting her. Prøv først å ta markløft uten sko (hvis du skal bruke denne øvelsen da, såklart). Mange sko har høye hæler, som gjør at tyngden balanseres 'feil' (forover på foten). Altså tyngden skal skal ligge på hælen, så da kan det være best uten sko :)

Endret av Siggen!
AnonymBruker
Skrevet
Dette høres bra ut, TS, og det føles alltid godt å gi folk motivasjon :)

Kommer ikke på så mye annet, med mindre det er noe annet du lurer på :)

Edit: Jo, kom på en liten ting her. Prøv først å ta markløft uten sko (hvis du skal bruke denne øvelsen da, såklart). Mange sko har høye hæler, som gjør at tyngden balanseres 'feil' (forover på foten). Altså tyngden skal skal ligge på hælen, så da kan det være best uten sko :)

Hmm, nei det er ikke noe jeg lurer på akkuratt nå. Men om jeg skulle lure på noe en gang, kunne jeg sendt deg en PM da? Det virker som du har en del peiling på trening. Og forresten, takk for tips! Skal prøve uten sko når jeg kommer til den delen.

Hilsen ts! :goodbye:

Skrevet

Hmm, nei det er ikke noe jeg lurer på akkuratt nå. Men om jeg skulle lure på noe en gang, kunne jeg sendt deg en PM da? Det virker som du har en del peiling på trening. Og forresten, takk for tips! Skal prøve uten sko når jeg kommer til den delen.

Hilsen ts! :goodbye:

Den er grei! Det dukker alltid opp noe man lurer på, når det kommer til trening :)

Ja, så klart, bare å sende meg PM så skal jeg svare så godt jeg kan!

Jepp, bare prøv deg fram mtp på skoa, men kanskje jeg ikke burde sagt det med ryggsekk som belastning. Dette kan kanskje gi deg feil balanse på ryggen under knebøy da du skal ha tyngden på skuldrene, men IKKE oppe med nakken, men lengre nede på skulderbladene.

Men som alltid med trening, bare å begynne lett og bli kjent med øvelsene. Teknikk framfor tyngde :)

AnonymBruker
Skrevet
Den er grei! Det dukker alltid opp noe man lurer på, når det kommer til trening :)

Ja, så klart, bare å sende meg PM så skal jeg svare så godt jeg kan!

Jepp, bare prøv deg fram mtp på skoa, men kanskje jeg ikke burde sagt det med ryggsekk som belastning. Dette kan kanskje gi deg feil balanse på ryggen under knebøy da du skal ha tyngden på skuldrene, men IKKE oppe med nakken, men lengre nede på skulderbladene.

Men som alltid med trening, bare å begynne lett og bli kjent med øvelsene. Teknikk framfor tyngde :)

Ja jeg tror jeg skjønner hva du mener. Supre tips du har gidd meg, jeg får begynne lett! Tusen takk. :goodbye: Hilsen ts

Skrevet

Bare hyggelig og lykke til! Trening er så digg når det går fremover :)

Skrevet (endret)

.

Endret av Geparden
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...