AnonymBruker Skrevet 11. april 2012 #1 Skrevet 11. april 2012 Jeg har forsøkt å finne ut av dette ved hjelp av google. Men det eneste jeg finner er diverse nettsider om en masse konspirasjoner uten noen egentlig god forklaring på hvordan penger som verdi blir til? Er det den norske bank som deler ut penger? Til hvem og hva skal til for at noen skal få en masse penger ut av "tomme luften"? Når er det de pengene oppstår og får verdi? Noen som vet?
Gjest Dagdrømmer Skrevet 11. april 2012 #2 Skrevet 11. april 2012 (endret) Jeg kan ikke akkurat svare på det med verdi, men sedler har iallefall en "holdbarhetsdato". Når de har vært i bruk en viss tid, sendes de tilslutt inn og makuleres. På den måten blir det iallefall ikke for mye penger i omløp. Når det gjelder hvor mye penger som kommer ut igjen til offentligheten så avhenger det av hvor etterspørselen etter kontanter er, slik jeg har forstått det. Endret 11. april 2012 av Dagdrømmer
Gjesten Skrevet 11. april 2012 #3 Skrevet 11. april 2012 Det er Norges Bank som trykker penger og distribuerer videre til de andre bankene. Ingen "får en masse penger ut av løse luften", men har du penger på konto, kan du jo bare ta ut det du ønsker. Gamle og slitte sedler blir tatt ut av omløp, det vil si at om banken mottar en gammel slitt seddel, så vil de bytte ut denne med en fin og ny en
AnonymBruker Skrevet 11. april 2012 #4 Skrevet 11. april 2012 Det er Norges Bank som trykker penger og distribuerer videre til de andre bankene. Ingen "får en masse penger ut av løse luften", men har du penger på konto, kan du jo bare ta ut det du ønsker. Gamle og slitte sedler blir tatt ut av omløp, det vil si at om banken mottar en gammel slitt seddel, så vil de bytte ut denne med en fin og ny en Jo, men, penger må jo oppstå noe sted? Altså, ut over papirsedlene. Hvis jeg går til banken og tar ut et lån på 2.5 millioner til et hus, hvor kommer da de pengene fra? Ikke si "de som har satt inn penger i banken", for hvis alle som har satt inn penger i banken tok de ut så ville banken gå konkurs, for de har ikke så mye penger som de har lånt ut. Så hvor oppstår disse pengene? Er det den norske bank som gir de til bankene? Hvor får den norske bank pengene fra i så fall? Det er jo de som setter en eller annen styringsrente, så jeg går ut fra at det er de som låner penger til bankene i første hånd. Hvor har de da fått de pengene de låner ut fra? 2
Top Gun Skrevet 11. april 2012 #5 Skrevet 11. april 2012 Gjesten: Penger er mer enn sedler. TS: og videoen vil kanskje gjøre deg klokere. 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2012 #6 Skrevet 11. april 2012 Gjesten: Penger er mer enn sedler. TS: og videoen vil kanskje gjøre deg klokere. Videoene er konspirasjonsteorier om at norges bank bedrar folk. Uhm? Og egentlig, enda et spørsmål, hvorfor lærer vi ikke noe om hvordan penger blir til på skolen egentlig? Vi får jo lære om hvordan demokratiet ellers fungerer. Hvorfor ikke samtidig lære noe om hvordan penger blir til?
AnonymBruker Skrevet 11. april 2012 #7 Skrevet 11. april 2012 Men Top Gun: Takk for at du forsøker å finne noe svar.
Gjesten Skrevet 11. april 2012 #8 Skrevet 11. april 2012 Jo, men, penger må jo oppstå noe sted? Altså, ut over papirsedlene. Hvis jeg går til banken og tar ut et lån på 2.5 millioner til et hus, hvor kommer da de pengene fra? Ikke si "de som har satt inn penger i banken", for hvis alle som har satt inn penger i banken tok de ut så ville banken gå konkurs, for de har ikke så mye penger som de har lånt ut. Så hvor oppstår disse pengene? Er det den norske bank som gir de til bankene? Hvor får den norske bank pengene fra i så fall? Det er jo de som setter en eller annen styringsrente, så jeg går ut fra at det er de som låner penger til bankene i første hånd. Hvor har de da fått de pengene de låner ut fra? Pengene som er i bank, er bare tall. Når du tar opp lån på 2.5 mill, får du jo ikke disse ut i tusenlapper, de dukker bare opp som tall på kontoen din, men de ligger ikke fysisk noe sted. Om alle folk ville ta ut alle pengene sine i kontanter, ville bankene hatt et problem. Du kan lese mer på norgesbank.no
feuerstein Skrevet 11. april 2012 #9 Skrevet 11. april 2012 Er det den norske bank som gir de til bankene? Hvor får den norske bank pengene fra i så fall? Det er jo de som setter en eller annen styringsrente, så jeg går ut fra at det er de som låner penger til bankene i første hånd. Hvor har de da fått de pengene de låner ut fra? Norges Bank (ikke samme som Den Norske Bank, som er en kommersiell aktør på linje med Nordea og Sparebank1) lager pengene fra intet og låner disse ut til de kommersielle aktørene mot rente. Tilsvarende kan de velge å slette pengene de får inn som renter for å holde den totale pengemengden under kontroll.
AnonymBruker Skrevet 11. april 2012 #10 Skrevet 11. april 2012 Pengene som er i bank, er bare tall. Når du tar opp lån på 2.5 mill, får du jo ikke disse ut i tusenlapper, de dukker bare opp som tall på kontoen din, men de ligger ikke fysisk noe sted. Så banker kan produsere penger ut av tynne luften som de selv vil? Hvorfor går da enkelte banker konkurs? Kunne de ikke bare satt inn en masse tall på egen konto?
AnonymBruker Skrevet 11. april 2012 #11 Skrevet 11. april 2012 Norges Bank (ikke samme som Den Norske Bank, som er en kommersiell aktør på linje med Nordea og Sparebank1) lager pengene fra intet og låner disse ut til de kommersielle aktørene mot rente. Tilsvarende kan de velge å slette pengene de får inn som renter for å holde den totale pengemengden under kontroll. Oh, okei. Likt navn, jeg fikk ikke helt med meg det før du sa i fra. Takk. Men penger lages altså bare ut av løse luften? Jeg blir ikke det spor klokere jeg altså. Kunne man da ikke bare laget en masse penger ut av tynne luften når det blir en økonomisk krise så er krisen over? Eller hva hvis vi laget en masse penger ut av tynne luften og kjøpte opp hele verden? 1
Heart Skrevet 11. april 2012 #12 Skrevet 11. april 2012 (endret) Jo, men, penger må jo oppstå noe sted? Altså, ut over papirsedlene. Hvis jeg går til banken og tar ut et lån på 2.5 millioner til et hus, hvor kommer da de pengene fra? Ikke si "de som har satt inn penger i banken", for hvis alle som har satt inn penger i banken tok de ut så ville banken gå konkurs, for de har ikke så mye penger som de har lånt ut. Så hvor oppstår disse pengene? Er det den norske bank som gir de til bankene? Hvor får den norske bank pengene fra i så fall? Det er jo de som setter en eller annen styringsrente, så jeg går ut fra at det er de som låner penger til bankene i første hånd. Hvor har de da fått de pengene de låner ut fra? Svaret er så utrolig at det kan være vanskelig å akseptere: Pengene kommer ingensteds fra. Bankene simpelthen lager dem utfra hvor mye de låner ut. Når du går til banken for å låne 2,5 millioner til en leilighet, har ikke banken 2,5 millioner. Den har sannsynligvis ingenting, annet enn en "lisens" fra myndighetene til å lage virtuelle penger utfra et gjeldsbrev du undertegner. "Lisensen" tillater også at disse pengene kan utbetales som gangbar mynt, som andre må akseptere som betaling. Dette forklarer hvordan alle land i hele verden kan ha en tyngende nasjonalgjeld. Det høres i utgangspunktet veldig rart ut, for ifølge normal logikk må jo noen ha lånt regjeringene disse pengene, så hvordan kan alle være forgjeldet samtidig? Svaret er at pengene skyldes til verdens sentralbanker, som altså kan "produsere" penger etter behov (i henhold til visse regler), og kreve dem tilbake med renter. Hvor pengene til å betale disse rentene skal komme fra, er et ganske interessant spørsmål. Hvis det høres ut som vi er i en situasjon der noen få bankeiere sitter med strupetak på hele verdensøkonomien, så stemmer det helt. Her er en ganske informativ film om emnet. Endret 11. april 2012 av Heart 2
AnonymBruker Skrevet 11. april 2012 #13 Skrevet 11. april 2012 Heart: Altså, ikke for å være respektløs. Seriøst, jeg tror ikke noe dumt om deg som person altså. Men det du sier høres jo konspiratorisk ut? Jeg trodde at det var noe slikt som at folket skapte verdi eller regjeringen gjennom folket skapte det? Men det er bare hva jeg har tenkt meg frem til. Jeg forstår virkelig ingenting og ble litt nysgjerrig bare. Men vil helst ha en seriøs forklaring, ikke bare en konspirasjonsteori.
AnonymBruker Skrevet 11. april 2012 #14 Skrevet 11. april 2012 Top Gun: Jo da, han forklarte bra han faktisk. (takk!) Selv om det høres litt, uh, konspiratorisk ut til å begynne med. 1
Heart Skrevet 11. april 2012 #15 Skrevet 11. april 2012 Heart: Altså, ikke for å være respektløs. Seriøst, jeg tror ikke noe dumt om deg som person altså. Men det du sier høres jo konspiratorisk ut? Jeg trodde at det var noe slikt som at folket skapte verdi eller regjeringen gjennom folket skapte det? Men det er bare hva jeg har tenkt meg frem til. Jeg forstår virkelig ingenting og ble litt nysgjerrig bare. Men vil helst ha en seriøs forklaring, ikke bare en konspirasjonsteori. Dette er ingen konspirasjonsteori, det er economics 101. Vårt monetære system baserer penger på gjeld, det er et faktum. Det har blitt til opp gjennom århundrene, ikke som et resultat av en voldsom konspirasjon, men som en gradvis utvikling styrt delvis av tilfeldigheter, delvis av målrettede innspill fra de som satt på verdiene i samfunnet. Se filmen, den forklarer dette mye bedre enn jeg kan. 2
AnonymBruker Skrevet 11. april 2012 #16 Skrevet 11. april 2012 Se filmen, den forklarer dette mye bedre enn jeg kan. Okie. Skal få gjort det når jeg sett ferdig de to jeg fikk av Top Gun. For dette var helt klart interessant! Takk for øvrig!
Silfen Skrevet 11. april 2012 #17 Skrevet 11. april 2012 (endret) Det er ulikt hva som bestemmer hvor mye valuta et land kan ha i omløp. For var det et lands beholdning av gull. Så etter krigen ble det noe greier. Innlegg redigert for avsporing Sophie-Ann, mod *host* nazi *host* Endret 12. april 2012 av Silfen
AnonymBruker Skrevet 11. april 2012 #18 Skrevet 11. april 2012 Det er ulikt hva som bestemmer hvor mye valuta et land kan ha i omløp. For var det et lands beholdning av gull. Så etter krigen ble det noe greier. Men jeg har en kåt katt utenfor soveromsvinduet mitt, så hjernen fungerer ikke. Stemmer! Men gull går jo opp og ned i verdi så da ville pengene ikke ha samme verdi hele tiden? Og det blir jo litt vanskelig å få et samfunn til å fungere slik, gjetter jeg. For da ville det bli det samme som hvis en landsby på 100 personer hadde hver sin gullmynt, et eller annet sted så låser denne økonomien seg. Så noe sted så blir pengene til for at økonomien skal fungere. Jeg prøver å forstå den biten. Uten å få i meg en masse konspirasjonsteorier om at onde jøder styrer 1% eller New World Order er blitt opprettet og tatt styring over all verdens verdier, etc. Jeg vil gjerne bli klokere, ikke dummere. :gjeiper:
Silfen Skrevet 11. april 2012 #19 Skrevet 11. april 2012 Pengene har jo ikke samme verdi nå heller. Vi har valutakurser og inflasjon og deflasjon som virkemidler.
lattiz Skrevet 11. april 2012 #20 Skrevet 11. april 2012 Hei Jeg kan forklare litt om dette. Pengene i et land kalles i (ja, det må nok til) økonomiske termer Pengemengden. Det er forholdet mellom den totale verdiskapningen og pengemengden som avgjør styrken på kronen (pluss en del andre faktorer). Pengene kommer nok ikke fra noe spesielt sted egentlig. Hvor mange penger som er trykket opp, er egentlig ikke tilsvarende pengemengden som finnes i et land. Det kan ikke være flere penger trykket opp enn pengemengden men færre (etter hva jeg har skjønt). Det er slik at mye av pengene er belånt. At en person eier et hus til 2,5 millioner og kanskje har et lån på 1,5 betyr egentlig ingen ting for hvor mange pengesedler som er i omløp. Det er bare forholdsmessig eiendel mellom deg og banken. Så det går ikke an å trykke opp for mange penger. Dersom det er for mange penger i omløp (slik at pengemengden M øker) så vil pengenes verdi falle. Penger er bare en andel av den totale verdiskapningen i landet for å si det slik Dersom du har mange penger, så vil det si at du eier en forholdsvis stor andel av de totale verdiene i forhold til det landet valutaen er knytet opp mot. Valutaene er videre knytet mot hverandre og derfor har vi vekslingskurs. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå