lell Skrevet 22. februar 2012 #1 Skrevet 22. februar 2012 Hei. Har slitt med magesmerter i 1,5 år. Har delvis laktoseintoleranse så drikker ikke melk. Jeg har tatt utallige blodprøver, avføringsprøver, de viser at alt er ok, jeg har ikke allergier mot noe. Har tatt gastroskopi og coloskopi (eller hvordan det skrives) men alt er normalt. Den siste legen sa at jeg måtte ha irritabel tarm og at keg måtte leve med det. Jeg har googlet litt om det, men det er jo så utrolig mye og forskjellig. Man må visst kutte ut det meste av matvarer. Det jeg lurer på er FINNES DET NOE FRA APOTEK eller helsekost som HJELPER magen når man har irritabel tarm?? Er det noen matvarer som HELT SIKKERT gir smerter?
Zzyzx Skrevet 22. februar 2012 #2 Skrevet 22. februar 2012 Irritabel tarm er en vanskelig greie for de aller fleste. Det er ikke sånn at man må kutte ut alt mulig, for det er nemlig veldig individuelt hva man reagerer på. Mange har god nytte av å spise ekstra fiber mens andre igjen reagerer på nettopp fiber. Du må nok bare prøve deg fram, rett og slett. Hvis det er mer fiber du trenger så anbefaler jeg noe som heter Benefiber, grønn boks man får på apoteket. Denne er helt smakløs og kan blandes ut i vann. Men er det bare smerter du sliter med? Ikke problemer med avføring, f.eks. diaré, forstoppelse eller veksling mellom de to? 1
lell Skrevet 22. februar 2012 Forfatter #4 Skrevet 22. februar 2012 Jeg sliter med litt forskjellig.. For det meste så er det ubehag og smerter rundt hele magen. Som regel en halv time etter mat. Til frokost spiste jeg laktosefri yoghurt med hjemmelaga frokostblanding ( linfrø, solsikkekjerner, mandler...) og oppkutta kiwi. Halv time senere ble det ubehagelig i magen. Etter en stund så rumler det masse, bobler.. Men til daglig sliter jeg ikke med avføring nei. Har noen perioder hvor jeg må springe på do flere gang om dagen. Har perioder hvor det etter mat begynner å stikke i magen så jeg må legge meg ned å puste noen minutt. Så må jeg som regel på do litt senere, og da føler jeg meg helt utslitt og kunne ha sovna etter do besøket. Og da er resten av den dagen ødelagt og preget av ubehag i magen og følelsen av å være utslitt.. Kuttet ut brød, sukker og sånt i en periode på 2 uker, men synes ikke det gjorde underverker. Til daglig er det mest oppblåsthet, lyder/romling og ubehaget som plager meg! Aner ikke hvor jeg skal begynne, og hva jeg skal kutte ut
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2012 #5 Skrevet 22. februar 2012 Leit å høre at du sliter med irratabel tarm,du også. Det er som en sier over her veldig individuelt hva folk reagerer på. Så man må netsen bare prøve seg frem. Jeg sliter også med irritabel tarm, men også litt veksling mellom løs og hard avføring. For meg hjelper det å være slink til å alltid ha enten grønnsaker (brokkoli, paprika, gulrot) eller salat som tilbehør til middag hver dag. Merker jeg blir verre av veldig sterk mat... For meg varierer det også litt hva jeg reagerer på. Noen ganger får jeg feks vondt i magen av taco, andre dager går taco helt fint... Det skal ikke være lett. Men jeg synes legen din bør henvise deg feks til en kostholdsekspert, slik at du kan få noen gåde råd? Hvor lenge har du slitt med magesmerter?
lell Skrevet 22. februar 2012 Forfatter #6 Skrevet 22. februar 2012 Leit å høre at du sliter med irratabel tarm,du også. Det er som en sier over her veldig individuelt hva folk reagerer på. Så man må netsen bare prøve seg frem. Jeg sliter også med irritabel tarm, men også litt veksling mellom løs og hard avføring. For meg hjelper det å være slink til å alltid ha enten grønnsaker (brokkoli, paprika, gulrot) eller salat som tilbehør til middag hver dag. Merker jeg blir verre av veldig sterk mat... For meg varierer det også litt hva jeg reagerer på. Noen ganger får jeg feks vondt i magen av taco, andre dager går taco helt fint... Det skal ikke være lett. Men jeg synes legen din bør henvise deg feks til en kostholdsekspert, slik at du kan få noen gåde råd? Hvor lenge har du slitt med magesmerter? Siden høsten 2010.. Aner ikke hva som "utløste" det.. Har ikke gjort noe spes, spist noe spes eller noe. Det verste er å føle seg så utilpass. Man føler liksom ikke til å ta initiativ til noe med gubben heller, hvis du skjønne hva jeg mener.. Alltid er man enten oppblåst, sliten, vondt...
Gjest :) Skrevet 22. februar 2012 #7 Skrevet 22. februar 2012 Prøv å unngå "luftmat" som mais, bønner, erter, belgvekster og linser, og se om du blir bedre da?
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2012 #8 Skrevet 22. februar 2012 Irritabel tarm er vanskelig og veldig inviduelt. Men belgfrukter er en gjenganger. Mel og melk også. Jeg tåler ikke kombinasjonen mel og melk, f.eks pannekaker. Hjelper ikke at det er laktosefrimelk. Noen reagerer også på krydder. Du må nesten bare prøve deg frem. Skriv opp alt du har spist på en dag og skriv hva "resultatet" ble.
Gjest badeand1 Skrevet 22. februar 2012 #9 Skrevet 22. februar 2012 Egazil hjelper på meg hvertfall. Må ha resept da. 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2012 #10 Skrevet 22. februar 2012 Jeg må bare spørre om du er blitt testet for fruktosemalabsorpsjon? Det er veldig få leger som tar initiativ til å teste for det, så veldig mange går med det uoppdaget.
lell Skrevet 22. februar 2012 Forfatter #11 Skrevet 22. februar 2012 Jeg må bare spørre om du er blitt testet for fruktosemalabsorpsjon? Det er veldig få leger som tar initiativ til å teste for det, så veldig mange går med det uoppdaget. Nei det trur jeg ikke, hva er det for noe? Skal skrive de opp og høre me legen neste gang je har time!
Gjest Wq Skrevet 22. februar 2012 #12 Skrevet 22. februar 2012 Burde man ikke lave en IBS samletråd? Synes det dukker opp slike spørsmål annen hver dag her...
Jolene Skrevet 22. februar 2012 #13 Skrevet 22. februar 2012 Laktase er noe du kan innta for å bedre tåle melk, ellers så ville jeg anbefalt å kutte ut alt av melk i en periode for å se om dette hjelper. Laktasetilskudd Det finnes masser av allergiprodukter som er bra for kroppen når en har en intoleranse, rismelk og risfløte, smør uten melk, brød uten egg/melk/gluten feks
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2012 #14 Skrevet 22. februar 2012 Har selv fått samme diagnose, uten at jeg har noen av symptomene ved irritabel colon i det heletatt - annet enn at jeg ikke holder på maten og da gjelder det ikke i situasjoner jeg blir nervøs heller...
Lotta1 Skrevet 23. februar 2012 #15 Skrevet 23. februar 2012 Hei. Har slitt med magesmerter i 1,5 år. Har delvis laktoseintoleranse så drikker ikke melk. Jeg har tatt utallige blodprøver, avføringsprøver, de viser at alt er ok, jeg har ikke allergier mot noe. Har tatt gastroskopi og coloskopi (eller hvordan det skrives) men alt er normalt. Den siste legen sa at jeg måtte ha irritabel tarm og at keg måtte leve med det. Jeg har googlet litt om det, men det er jo så utrolig mye og forskjellig. Man må visst kutte ut det meste av matvarer. Det jeg lurer på er FINNES DET NOE FRA APOTEK eller helsekost som HJELPER magen når man har irritabel tarm?? Er det noen matvarer som HELT SIKKERT gir smerter? Jeg anbefaler minst mulig karbohydrater. Prøv å unngå for mye brød, pasta og ris og se om det har effekt. Jeg har nemlig samme problemet, og har det mye bedre etter jeg minimerte inntak av brød. Sjokolade gir meg også mye vondt i magen, dessverre
Gjest Lilu Skrevet 23. februar 2012 #16 Skrevet 23. februar 2012 (endret) Jeg sliter med litt forskjellig.. For det meste så er det ubehag og smerter rundt hele magen. Som regel en halv time etter mat. Til frokost spiste jeg laktosefri yoghurt med hjemmelaga frokostblanding ( linfrø, solsikkekjerner, mandler...) og oppkutta kiwi. Halv time senere ble det ubehagelig i magen. Etter en stund så rumler det masse, bobler.. Men til daglig sliter jeg ikke med avføring nei. Har noen perioder hvor jeg må springe på do flere gang om dagen. Har perioder hvor det etter mat begynner å stikke i magen så jeg må legge meg ned å puste noen minutt. Så må jeg som regel på do litt senere, og da føler jeg meg helt utslitt og kunne ha sovna etter do besøket. Og da er resten av den dagen ødelagt og preget av ubehag i magen og følelsen av å være utslitt.. Kuttet ut brød, sukker og sånt i en periode på 2 uker, men synes ikke det gjorde underverker. Til daglig er det mest oppblåsthet, lyder/romling og ubehaget som plager meg! Aner ikke hvor jeg skal begynne, og hva jeg skal kutte ut Jeg har det nesten helt likt som du beskriver, er sikker på at jeg og har irritabel tarm Leste på forskning.no at noen hadde nytte av å kutte karbohtydrater. Her Endret 23. februar 2012 av Lilu
Anehan Skrevet 24. februar 2012 #17 Skrevet 24. februar 2012 Jeg fikk nettopp diagnosen selv, og jeg ble anbefalt et kosttilskudd(?) som heter vi-siblin som fåes kjøpt på apoteket. Det er små frø og smuler som skal blandes ut i væske og drikkes. Men det som er med irritabel tarm er at den påvirkes av sinnstilstanden din. F.eks ved stress. Ved stress en dag så kan det gå alt fra umiddelbar reaksjon i magen, til at du ikke merker noe før en uke senere. For min del har jeg det også sånn at den typen mat går fint en dag, men ikke en annen akkurat som ei over skriver. Og hos meg er det mye smerter i forbindelse med avføring. Vi-siblin har ikke noen dokumentert effekt, men for meg hjelper det litt iallefall :-) Så det er verd å prøve :-)
Gjest badeand1 Skrevet 24. februar 2012 #18 Skrevet 24. februar 2012 Jeg fikk nettopp diagnosen selv, og jeg ble anbefalt et kosttilskudd(?) som heter vi-siblin som fåes kjøpt på apoteket. Det er små frø og smuler som skal blandes ut i væske og drikkes. Men det som er med irritabel tarm er at den påvirkes av sinnstilstanden din. F.eks ved stress. Ved stress en dag så kan det gå alt fra umiddelbar reaksjon i magen, til at du ikke merker noe før en uke senere. For min del har jeg det også sånn at den typen mat går fint en dag, men ikke en annen akkurat som ei over skriver. Og hos meg er det mye smerter i forbindelse med avføring. Vi-siblin har ikke noen dokumentert effekt, men for meg hjelper det litt iallefall :-) Så det er verd å prøve :-) Vi-siblin smaker helt forjævelig. Er det verste jeg noengang har smakt.. 1
Anehan Skrevet 24. februar 2012 #19 Skrevet 24. februar 2012 Vi-siblin smaker helt forjævelig. Er det verste jeg noengang har smakt.. Hehe, joda, men med sterk saft så går det fint for min del :-) Hehe.
Vera Vinge Skrevet 24. februar 2012 #20 Skrevet 24. februar 2012 Jeg tror jeg har irritabel tarm (legen min ønsker fortsatt å få undersøkt en gang for alle om jeg har ulcerøs colitt, siden jeg har noen symptomer og er arvelig belastet med det, men jeg orker ikke å gå gjennom undersøkelser når jeg har funnet et kosthold som meg minimalt med plager). Jeg hadde ingen plager før jeg var ca 20, da jeg oppdaget at jeg tåler melk dårlig. Spesiel varmebehandlede melkeprodukter. Tåler syrnede melkeprodukter fint. Faktisk er et glass skummet kulturmelk om dagen en god hjelp til å holde magen i gang. Etter å fortsatt ha en del plager noen år, ble det på et tidspunkt mye verre og det å ha vondt i magen ble regelen snarere enn unntaket. Prøvde å holde meg unna alle slags matvarer uten effekt. Men så droppet jeg hvetemel en ukes tid eller noe, og det var som å se lyset eller noe. Alle magesmertene var borte. Det viste seg at jeg tidligere hadde vært for rask når jeg testet ting. Med melk er det sånn at jeg får veldig umiddelbart vondt i magen og det går over etter noen få timer. Med hvetemel tar det litt tid før jeg får vondt og jeg har gjerne vondt i flere dager, antakeligvis til det er fullstendig ute av systemet. Nå ser jeg at du, ts, også har prøvd å holde deg unna matvarer i flere dager, men ville likevel dele litt av min erfaring. For jeg husker fortvilelsen over å ikke finne ut hva som var galt (lurte mye på om det var psykisk, men jeg følte meg ikke spesielt stresset og hadde det generelt veldig bra). Og jeg huske den enorme gleden da jeg knakk koden. Men det er åpenbart så store individuelle forskjeller at man bare må teste ut på egenhånd. Det er vel lite hjelpå hente fra legestanden her også. Men vær systematisk og utelukkk gjerne en ting om gangen for så å reintrodusere den, sånn at du isolerer ulike matvarer fra hverandre. Skriv gjerne matdagbok. Jeg regner forresten med at du har tatt blodprøve for å utelukke cøliaki? Det bør man egentlig alltid gjøre hvis man sliter med magen og skal sette i gang utprøving av kosthold. Begynner man å spise glutenfritt før man tester seg, vil det fort ikke slå ut på prøven selv om man har sykdommen. Ellers er jeg generelt opptatt av å holde systemet i gang og syns det hjelper på både treg og rask mage (som for meg blir en direkte konsekvens etter treghet, hvis jeg ikke kaster opp). Spiser mye grønnsaker og frukt og får i meg mye fiber, selv om jeg spiser lite brød (gidder ikke å bake så mye). Bør også ha faste måltider og få nok søvn. Og ikke spise for alt mye sukker heller (mye marsipan er ikke bra for meg feks). Tåler heller ikke ferdigprodukter så bra. Så er avhengig av å lage all mat fra bunnen av. Men det ville jeg ønsket å gjøre uansett, så det er ikke noe offer. Må også være i aktivitet hver dag. Totalt sett vil jeg si konsekvensen for min del har blitt en sunn livsstil. Noe ufrivillig, men tross alt en fin bonus. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå