Gå til innhold

Kostplan og kalorier


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dersom man skal følge en kostplan med et visst antall kalorier, er det da veldig viktig at man har ganske likt kaloriinntak hver dag? Eller er det mulig å spise litt mindre en dag, og litt mer en annen dag uten at det går ut over forbrenningen på en negativ måte?

Jeg har fått beskjed av lege til å holde meg under et visst antall kalorier, men noen dager klarer jeg ikke å spise så mye og andre dager vil jeg gjerne spise litt mer. Gjør det noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Må bare legge til; jeg mente at ved å spise litt mer en dag og litt mindre en dag, så jevner det seg ut i løpet av en uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det bare varierer med noen 100 kalorier så burde det ikke gjøre noe særlig for energinivået ditt. Når det kommer til kaloriinntak per dag så er det jo det totale på uka som teller til syvende og sist, så tror ikke du skal bekymre deg for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare lurte fordi jeg skal ha ganske lavt kaloriinntak. Og derfor er jeg redd for at forbrenningen skal bli ødelagt hvis jeg varierer veldig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare lurte fordi jeg skal ha ganske lavt kaloriinntak. Og derfor er jeg redd for at forbrenningen skal bli ødelagt hvis jeg varierer veldig..

Forbrenningen blir ikke ødelagt av for lavt energi-inntak. Det eneste som blir ødelagt er kroppen.

Såkalt "sparemodus" finnes ikke.

Det er heller ikke noe god strategi å satse på en kostplan med svært lavt energi-inntak. Da ender du bare opp med å forbrenne muskler og fett og du ender opp i verre tilstand enn du var fra før.

Prioriter heller å gå skynde deg sakte. 0,5kg i uken er mulig uten at det blir for mye. Det er også viktig å prioritere aktivitet. Både trening og hverdagsaktivitet.

NRKs Puls-Yngvar har et ganske greit opplegg for trening og hverdagsaktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er svært lavt, da? Jeg skal spise mellom 900 og 1000 kcal for dag. Dette har legen min anbefalt. Tenker da hvis det blir kanskje 5-600 en dag og 1300 en dag, går det bra med tanke på forbrenning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er svært lavt, da? Jeg skal spise mellom 900 og 1000 kcal for dag. Dette har legen min anbefalt. Tenker da hvis det blir kanskje 5-600 en dag og 1300 en dag, går det bra med tanke på forbrenning?

Hvilke lege anbefaler 900-1000 kalorier? Er du en anorektiker som prøver å blir frisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke lege anbefaler 900-1000 kalorier? Er du en anorektiker som prøver å blir frisk?

Jeg har spiseforstyrrelse, men ikke anoreksi. Legen anbefaler at jeg går ned i vekt, og derfor skal jeg ligge på det kaloriinntaket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spiseforstyrrelse, men ikke anoreksi. Legen anbefaler at jeg går ned i vekt, og derfor skal jeg ligge på det kaloriinntaket.

Vel, kunne forstått om du var en anorektiker som skulle MINST ha i seg 1000 kalorier om dagen i en startfase for å blir frisk, men om du skal ned i vekt så er den legen din helt på bærtur!

Du bør ikke ligger under minst 1500 kalorier om dagen. Om du lever på det du sier som dagen så vil du brenne på mukelmasse og ende opp underernært og syk.

Haha: Skulle seff stå 1000 ikke 100 kalorier.

Endret av *Maja*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, kunne forstått om du var en anorektiker som skulle MINST ha i seg 100 kalorier om dagen i en startfase for å blir frisk, men om du skal ned i vekt så er den legen din helt på bærtur!

Du bør ikke ligger under minst 1500 kalorier om dagen. Om du lever på det du sier som dagen så vil du brenne på mukelmasse og ende opp underernært og syk.

Ja jeg vil gjerne gå ned i vekt, og hun mener det går helt fint. Jeg er normalvektig, men vil gjerne ned noen kg likevel.

Jeg synes også det hørtes lite ut, men det er jo tross alt en lege som har anbefalt dette så da må det vel gå fint..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg vil gjerne gå ned i vekt, og hun mener det går helt fint. Jeg er normalvektig, men vil gjerne ned noen kg likevel.

Jeg synes også det hørtes lite ut, men det er jo tross alt en lege som har anbefalt dette så da må det vel gå fint..?

Hun kan tydeligvis ingenting om ernæring. La h*n skrive ut sykemeldinger, men la noen andre ta seg av kostholdet ditt, for hun er helt feilinformert.

Få i deg skikkelig og rett mat. Å sulte deg selv vill bare gjøre deg syk og mest sannsynelig til en jojo slanker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, kunne forstått om du var en anorektiker som skulle MINST ha i seg 100 kalorier om dagen i en startfase for å blir frisk, men om du skal ned i vekt så er den legen din helt på bærtur!

Du bør ikke ligger under minst 1500 kalorier om dagen. Om du lever på det du sier som dagen så vil du brenne på mukelmasse og ende opp underernært og syk.

Helt enig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis mer og tren i stedet for. Jeg er helt enig med de som sier legen din er på bærtur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, kunne forstått om du var en anorektiker som skulle MINST ha i seg 100 kalorier om dagen i en startfase for å blir frisk, men om du skal ned i vekt så er den legen din helt på bærtur!

Du bør ikke ligger under minst 1500 kalorier om dagen. Om du lever på det du sier som dagen så vil du brenne på mukelmasse og ende opp underernært og syk.

Herregud. Vet du virkelig dette?

Jeg har en venn som i off-season kan spise 7000 kcal om dagen, uten å trene, og allikevel ikke gå opp. Vi snakker frityrstekt, karbo, hvitt mel og alskens drit. Fysiologi og ernæringsbøkene sier at han skal ha kritthvite blodårer og insulinpølse, men fyren har 5-6 i fettprosent, UANSETT.

Slik besserwisserholdning du har, uten å kjenne bakgrunnshistorie til TS, er helt idiotisk. Si hva du vil om norske leger, men brorparten av landets befolkning finner en utdannet leges råd mer nyttig enn en hobbyblogger og fitnessutøver (no offense).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud. Vet du virkelig dette?

Jeg har en venn som i off-season kan spise 7000 kcal om dagen, uten å trene, og allikevel ikke gå opp. Vi snakker frityrstekt, karbo, hvitt mel og alskens drit. Fysiologi og ernæringsbøkene sier at han skal ha kritthvite blodårer og insulinpølse, men fyren har 5-6 i fettprosent, UANSETT.

Slik besserwisserholdning du har, uten å kjenne bakgrunnshistorie til TS, er helt idiotisk. Si hva du vil om norske leger, men brorparten av landets befolkning finner en utdannet leges råd mer nyttig enn en hobbyblogger og fitnessutøver (no offense).

Hva prater du om?

Du mener altså at det er fornuftig at TS skal holde seg UNDER 1000 kalorier om dagen? At dette er en sunn måte å gå ned i vekt på og at dette er en livsstil hun skal holde seg frisk og sterk på resten av livet?

At kompisen din spiser 7000 kalorier om dritt om dagen har da ingeting med saken å gjøre.

Endret av *Maja*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud. Vet du virkelig dette?

Jeg har en venn som i off-season kan spise 7000 kcal om dagen, uten å trene, og allikevel ikke gå opp. Vi snakker frityrstekt, karbo, hvitt mel og alskens drit. Fysiologi og ernæringsbøkene sier at han skal ha kritthvite blodårer og insulinpølse, men fyren har 5-6 i fettprosent, UANSETT.

Slik besserwisserholdning du har, uten å kjenne bakgrunnshistorie til TS, er helt idiotisk. Si hva du vil om norske leger, men brorparten av landets befolkning finner en utdannet leges råd mer nyttig enn en hobbyblogger og fitnessutøver (no offense).

En hver lege vil vel diagostisere fett-malabsorpsjon i dette tilfellet. Det er ikke normalt, og jeg ser heller ikke relevansen. Men at en lege råder en normalvektig med spiseforstyrrelser til å ligge på under 1000 kalorier er jo uansett helt koko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Relevansen er at folk er forskjellige, og at dere ikke vet nok om bakgrunnen til ts til å kunne forkaste råd fra legen.

Jeg sier ikke at dere har feil, men det er helt klart feil å internett-skjelle ut en lege med utdanning på 5-7 år når du selv løfter litt jern og har lest litteratur selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Relevansen er at folk er forskjellige, og at dere ikke vet nok om bakgrunnen til ts til å kunne forkaste råd fra legen.

Jeg sier ikke at dere har feil, men det er helt klart feil å internett-skjelle ut en lege med utdanning på 5-7 år når du selv løfter litt jern og har lest litteratur selv.

En lege er ikke automatisk en ekspert innenfor ernæring. Jeg vil uansett påstå at en lege som anbefaler et dagsbehov under 1000 kalorier ikke er ved sine fulle 5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Relevansen er at folk er forskjellige, og at dere ikke vet nok om bakgrunnen til ts til å kunne forkaste råd fra legen.

Jeg sier ikke at dere har feil, men det er helt klart feil å internett-skjelle ut en lege med utdanning på 5-7 år når du selv løfter litt jern og har lest litteratur selv.

Dersom leger vil bli ekspert på kosthold må de enten videreutdanne seg innenfor det, eller ha det som en interesse der de spesielt leser seg opp på det. Selve medisinutdanningen omfatter kun det grunnleggende.

Leger følger som oftest de rådene Statens Helsetilsyn fremmer og alt på siden av dette må legen stå for selv. Derfor er det veldig få leger som finner på egne råd med mindre de har lest dette på si, eller har det som fagfelt. Noe jeg tviler på en fastlege har.

Å anbefale noen et daglig inntak som er omtrent under det som normalt vil være basalforbrenningen for et stort barn høres helt på trynet ut. Jeg tviler sterkt på at en lege, med eller uten kunnskap om ernæringsfysiologi, anbefaler dette. Det må i så fall være en misforståelse eller mistolkning.

Å avvike med 1-200kcal opp og ned på daglig inntak er ikke veldig farlig. Mengden energi i maten, samt målene du tar er uansett ikke så nøyaktig. Du bør dog holde deg mye høyere per dag enn 1000. Du går nødvendigvis ikke fortere ned av å spise for lite. Og det kommer til å gjøre noe med både kropp og psyke.

Ikke ta det ille opp, men jeg tror du har litt vridd syn på hva som er fornuftig og ikke fornuftig når det kommer til slanking. Det kan virke som fastlegen din ikke er til særlig hjelp for deg. Snakk heller med noen som har peiling på spiseforstyrrelser slik at du kan unngå å bli en del av statistikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør dog holde deg mye høyere per dag enn 1000. Du går nødvendigvis ikke fortere ned av å spise for lite. Og det kommer til å gjøre noe med både kropp og psyke.

Her snakker vi bipolar internettlidelse når man først sier at sparebluss ikke finnes, så sier man at man ikke nødvendigvis ikke går ned fortere av å spise for lite!

Hvis høykarbo-folket mener at det er en like effektiv slankemåte som lavkarbo må man anta at en kalori "veier" en kalori (inn vs ut), og hvis sparebluss da i tillegg er en myte går man selvfølgelig ned mer ved å gå mer i underskudd enn 100-200 kcal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...