L90 Skrevet 21. januar 2012 #1 Skrevet 21. januar 2012 (endret) Dette kan bli litt langt merker jeg Håper noen gidder å lese.. Ja... Nå har det seg sånn at jeg tok et par dårlige valg på videregående.. Tror jeg var litt lei innimellom, og valgte å la være å prøve så mye. Dette resulterte i et MIDDELS resultat. Problemet er at jeg alltid har hatt lyst til å bli jurist! men lot mangel på motivasjon drive meg vekk fra drømmen.. Jeg bor i Bergens området og har søkt rettsvitenskap på UIB 3? ganger nå.. men har rett og slett ikke høyt nok snitt. Har studert litt og fått poeng for dette, pluss at jeg har noen alderspoeng (ikke alle). Er ikke særlig interessert i å ta opp fag, da fagene jeg har dålige karakter i, ikke er av min interesse. Dessuten er dette dyrt og vil hindre meg i å starte på utdanningen snart. Derfor har jeg nå tenkt en stund på å begynne på en bachelor istedenfor.. Den vil i hvertfall gi meg en pekepinne på om juss virkelig ER noe for meg. Dessuten kan jo denne brukes til å ta en mastergrad på UIB. - Har noen erfaring med dette? Er det i det hele tatt mulig å komme inn på en master, når man ikke kommer inn i utganspunket? Så til tittelen. Er det noen som studerer rettsvitenskap i Kristiansand, Stavanger (disse var ny fra høsten 2011) Lillehammer eller Hønefoss? Eller andre som studerer noe annet på en av disse stedene? Har tenkt litt på Kristiansand, da jeg syns dette virker som en flott by! Men tilbyr de en god utdannelse innen rettvitenskap? Det er jo et helt nytt program der nede..Stavanger har jeg hørt er en dårlig studentby, men visst programmet deres eventuelt ville vært det beste, ville jeg absolutt gått for Stavanger. Lillehammer og Hønefoss har jo mer erfaring med programmet... Jeg er rett og slett veldig i tvil om hva jeg skal velge.. Hvor de tilbyr den beste kompetansen. Håper med dette at noen har noen erfaringer og dele? Dette er forresten mitt første innlegg på KG Håper jeg har gjort alt rett mht. forum osv.. Og at det ikke er for mange skrivefeil her nå i "natten" Endret 23. januar 2012 av L90
L90 Skrevet 27. januar 2012 Forfatter #2 Skrevet 27. januar 2012 Bump bump... Ingen som tar en bachelor i juss her? 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2012 #3 Skrevet 27. januar 2012 Er du født i 1990? Blir du 22 år iår? Da kan du jo ta fag etter 23/5-reglen! Du må være 23 når du søker, men om du bruker dette året på å ta opp fag, kan du søke neste år da du blir 23, om du blir 23 da? Du trenger iallfall bare å ta matte, engelsk, naturfag, samfunnsfag, historie og norsk. Har du bra nok karakter i noen av disse fagene, så har du ikke så mange fag å forbedre. Så må du oppfylle kravet om 5 års arbeid og/eller studie. Du har vel 3 år på vgs? Har du gått fhs? Har du jobbet i et par, tre år?
WhiteDiamond Skrevet 28. januar 2012 #4 Skrevet 28. januar 2012 I Stavanger var det like høyt snitt som å komme inn i Bergen høsten 2011. 1
Gjest SnowLeopard Skrevet 28. januar 2012 #5 Skrevet 28. januar 2012 Jeg vet ikke om det er mulig å bytte over fra f.eks. Lillehammer til Bergen, men jeg vet om folk som har prøvd - og mislyktes fordi det ikke er kapasitet nok ved UiB. Og jeg vet også folk med flere juridiske fag (vet ikke om de har bachelor) som har måttet begynne helt på nytt ved UiB fordi de må ta alle fagene i en bestemt rekkefølge, og da heller får fritak fra fag etterhvert. Tungvint... Hva emd å ta et årsstudium i juss, og de om det er noe for deg?
LedigNavn Skrevet 28. januar 2012 #6 Skrevet 28. januar 2012 Jeg er riktignok i ferd med å fullføre profesjonsstudiet ved UiO selv, men skal prøve å svare likevel. Du kan få godkjent eksamener fra høgskolene, men det blir feil å tenke at dette er en lett vei inn på profesjonsstudiet i jus. Du må fortsatt søke om opptak gjennom samordna opptak. Nå som privatistordningen ved UiO avvikles, vil det være flere som konkurrerer om plassene enn noen gang før. Skal du studere jus ved en av høgskolene, bør du nok derfor tenke på alternative yrkesvalg som ikke krever at du faktisk blir jurist til slutt. Ser at du ikke har noe lyst til det, men hvis det er jurist du vil bli, er det et mye sikrere valg å likevel bruke et år på å forbedre karakterer sånn at du kan få opptak til profesjonsstudiet. 2
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2012 #7 Skrevet 28. januar 2012 Siste sjangse for å ta 1.avd som privatist er høst 2012. Hvorfor hiver du deg ikke på det? Bor du i Bergen kan du fint lese på egenhånd og en god del forelesninger ligger ute som podkaster. Da kan du bo der du bor nå, jobbe ved siden av og studere når det passer deg. Da vil du se om dette er noe som passer og du vil få poeng for dette året og muligens fritak for fag når du eventuelt kommer inn. Gi et lite pip, så sender jeg deg en PM. 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2012 #8 Skrevet 29. januar 2012 Jeg studerer ved Høyskolen i Lillehammer (et annet fag enn juss). Kan si litt generelt om å bo der og studiemiljø: Lillehammer er en veldig liten og koselig by. Alle som bor der er blide og greie, og man får masse hjelp fra fremmede dersom man trenger det. For eksempel har jeg meg fast med bilen et par ganger, og fått masse hjelp av fremmede til å komme meg løs. Man føler seg trygg når man bor på Lillehammer! Høyskolen ligger litt utenfor bykjernen, men det går mange busser dit. Bussene går to ganger i timen, men det blir jo sevlføgelig mer siden alle går til forskjellige tidspunkter. Månedskort tror jeg koster 260 for studenter, men jeg er ikke helt sikker. Høyskolen er fin og moderne. Det er treningssenter i kjelleren, og vi har en kantine og en kafè. Det er lite nok til å være oversiktelig, men stort nok til at man ikke møter på de samme personene hver dag i gangene. Studentmiljøet er godt. Folk er interessert i å bli venner med deg, og det er mange studentgrupper du kan melde deg inn i. Det er ikke så mange utesteder, men på den annen side gjør det at man alltid møter noen man kjenner på byen, og det gir en koselig og samlet følelse. Dersom du vil bo i en stor by hvor det skjer mye, med et veldig bra kollektivtilbud, masse kafeer og utesteder, og masse shopping - ikke søk deg til Lillehammer. Da kommer du til å kjede deg. Dersom du vil bo i en koselig by med samlet studentmiljø, og ønsker en trygg følelse - søk deg til Lillehammer. Angående juss har jeg fått inntrykk av at studentene som går det trives godt.
L90 Skrevet 3. februar 2012 Forfatter #9 Skrevet 3. februar 2012 Tusen takk for svar alle! Har tydeligvis ikke på noe "notifications" for har ikke fått beskjed om at noen har svart på innlegget. Får bruke litt tid til å sette meg inn i det dere har svart. Setter stor pris på det. AB 1: Takk for velkomsten Ja er født i 90 og blir 22 i år. Men har aldri forstått det sånn at jeg kan gå innunder 23/5 - reglen..? Er ikke det for folk utenom kunnskapsløftet..? Har fullført VGS ja og har jobbet. Matte og naturfag er fag som kan forbedres ja.. Men "realfag" (selv i rimelig enkel grad)ligger virkelig ikke for meg.. Så vet virkelig ikke så mye jeg hadde klart å få opp karakterene. WhiteDiamond: Takk for informasjonen. Stavanger har jeg hørt litt diverse om som studiested, så der har jeg ikke så lyst å søke. Og når det er like høyt snitt som Bergen er det jo bare å glemme.. SnowLeopard: Jeg har forstått det sånn at UIB har en avtale om en sånn "overføring" mellom skolene. Altså at de tilbyr sanma fag på samme tidspunkt så du har gått gjennom akkurat det samme stoffet. Det jeg er litt mer i tvil om, er om det vil være like vanskelig å komme inn på de siste årene som å komme inn i utganspunktet.. Mislyktes pga manglene kapasitet ved UIB - hvordan det? LedigNavn: Er ikke ute etter en enkel vei inn men en mulig vei inn.. Ja er dette jeg er litt bekymret for. Hvordan det blir å komme seg inn på profesjonsstudiet.. Hvordan dette egentlig fungerer. Gjennom samordna opptak ja. Da med samme poenggrenser? Takk for svaret ellers. Ser jeg må sette meg ned å vurdere dette nærmere..
Gjest SnowLeopard Skrevet 3. februar 2012 #10 Skrevet 3. februar 2012 SnowLeopard: Jeg har forstått det sånn at UIB har en avtale om en sånn "overføring" mellom skolene. Altså at de tilbyr sanma fag på samme tidspunkt så du har gått gjennom akkurat det samme stoffet. Det jeg er litt mer i tvil om, er om det vil være like vanskelig å komme inn på de siste årene som å komme inn i utganspunktet.. Mislyktes pga manglene kapasitet ved UIB - hvordan det? De kan jo ikke ta inn flere studenter enn de har plass til. Ergo er kullet fullt kan de ikke ta inn studenter som overføres fra andre steder, mye pga. seminarkapasitet, auditoriumkapasitet etc., men jeg vet egentlig ikke - bare hørt det fra folk som ikke fikk innvilget overflytting 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2012 #11 Skrevet 3. februar 2012 Jeg er i samme situasjon som deg, har ikke bra nok snitt fra vgs, og skal ta bachelor i juss på Lillehammer. Mens jeg tar denne skal jeg ta vgsfag slik at jeg kan søke meg inn på masteren i rettsvitenskap ved UiB. Tror ikke dette skal bli noe problem. Fra hil.no: Bachelorkandidater i juss fra HiL som ønsker å gå videre på masterstudier i rettsvitenskap, kan i følge universitetsloven søke om fritak fra eksamener ved de juridiske fakultetene på bakgrunn av eksamener fra HiL. Det juridiske fakultet ved Universitetet i Bergen har forhåndsgodkjent eksamenene i bacheorgraden i juss ved HiL. Det gjelder også en lignende ordning med Juridisk Fakultet ved Universitetet i Oslo. Rekkefølgene på fagene i studiet er imidlertid annerledes ved Juridisk Fakultet i Oslo enn ved HiL/Universitetet i Bergen. Juridisk Fakultet i Oslo har derfor forhåndsgodkjent eksamenene i vår bachelorgrad slik at en bachelorkandidat fra HiL som søker og blir tatt opp til jusstudiet i Oslo gjennom samordnet opptak, vil kunne starte rett i 3. år ved Juridisk Fakultet i Oslo. Opptak til de juridiske fakultetene må skje gjennom Samordna opptak. Jeg tror jeg ville valgt Lillehammer og Bergen, eller bare Bergen uansett snitt fra vgs. Lillehammer og Bergen har annen studiemodell (fortløpende eksamner) enn Oslo, og det passer meg mye bedre. Gleder meg til å begynne
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2012 #12 Skrevet 3. februar 2012 Er du født i 1990? Blir du 22 år iår? Da kan du jo ta fag etter 23/5-reglen! Du må være 23 når du søker, men om du bruker dette året på å ta opp fag, kan du søke neste år da du blir 23, om du blir 23 da? Du trenger iallfall bare å ta matte, engelsk, naturfag, samfunnsfag, historie og norsk. Har du bra nok karakter i noen av disse fagene, så har du ikke så mange fag å forbedre. Så må du oppfylle kravet om 5 års arbeid og/eller studie. Du har vel 3 år på vgs? Har du gått fhs? Har du jobbet i et par, tre år? Vet du hva 5-tallet i 23/5-regeln går ut på, egentlig? For å oppnå generell studiekompetanse etter 23/5-regelen må du: fylle minst 23 år i søknadsåret dekkje alle dei 6 obligatoriske fagkrava dokumentere minst 5 års heiltids yrkespraksis/utdanning
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2012 #13 Skrevet 3. februar 2012 ^Ops, leste ikke innlegget jeg siterte skikkelig. Beklager. Uansett, 3 år på vgs kvalifiserer selvfølgelig ikke som 3 års utdanning av de 5 årene man må ha tatt utdannelse eller jobbet.
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2012 #14 Skrevet 3. februar 2012 Jeg tror jeg ville valgt Lillehammer og Bergen, eller bare Bergen uansett snitt fra vgs. Lillehammer og Bergen har annen studiemodell (fortløpende eksamner) enn Oslo, og det passer meg mye bedre. Nå har UIO endret studiet slik at man nå har eksamener hvert semester i motsetning til en gang i året. For meg som nå er fjerdeårsstudent (og dermed har erfaring som jusstudent), så er det kanskje mest bakdeler med den nye ordningen (som er mer lik den de har i Bergen). På en måte er det jo greit å bli ferdig med fag og ha eksamener som dekker et mindre fagfelt, men den store, gode forståelsen og se ting i sammenheng forsvinner på denne måten og det er faktisk det som er noe av det viktigste på jusstudiet; å skjønne hvordan ting henger sammen. TS: det må da være andre ting enn matte og naturfag som kan forbedres på vitnemålet ditt? Jeg spør igjen: Hvorfor starter du ikke nå og tar JUR1000 i Oslo som privatist til jul? http://www.uio.no/studier/emner/jus/jus/JUR1000/ http://www.uio.no/studier/emner/jus/jus/JUR1000/v12/ http://www.uio.no/studier/program/jus/privatist/index.html
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2012 #15 Skrevet 3. februar 2012 Du får kun plass på UiB dersom de har ledige plasser på masteren, og det har de sjelden pga studenter som allerede går der, evt studenter som kommer tilbake etter permisjoner (svangerskap, utveksling o.l.). Dersom de skulle ha ledige plasser, må du konkurrere om disse med alle andre studenter som også har bachelor i juss fra andre høgskoler, evt overføring fra andre universitet, og dette kan med helle dreie seg om 2-3 plasser i året. Så derfor bør du begynne ved universitetet med en gang. I arbeidslivet vil det dessuten være en fordel med hele graden fra et universitet fremfor bachelor fra høgskole og master fra universitet. Juss er et fag der utdanningssted og karakterer teller mye i ansettelsesprosessen, så å drite seg ut her kan koste deg jobb i fremtiden. 2
L90 Skrevet 3. februar 2012 Forfatter #16 Skrevet 3. februar 2012 De kan jo ikke ta inn flere studenter enn de har plass til. Ergo er kullet fullt kan de ikke ta inn studenter som overføres fra andre steder, mye pga. seminarkapasitet, auditoriumkapasitet etc., men jeg vet egentlig ikke - bare hørt det fra folk som ikke fikk innvilget overflytting Det skjønner jeg jo, selvfølgelig Men ok.. Lurte litt på hvordan det fungerer i praksis. Derfor fint at du deler at du har hørt om folk som ikke har fått innvilget overflytting! Gjør det jo litt klarere at det ikke er så vanelig eller "lett" å få til i praksis.. Hmm, ser mørkt ut dette altså
L90 Skrevet 3. februar 2012 Forfatter #17 Skrevet 3. februar 2012 Jeg er i samme situasjon som deg, har ikke bra nok snitt fra vgs, og skal ta bachelor i juss på Lillehammer. Mens jeg tar denne skal jeg ta vgsfag slik at jeg kan søke meg inn på masteren i rettsvitenskap ved UiB. Tror ikke dette skal bli noe problem. Fra hil.no: Bachelorkandidater i juss fra HiL som ønsker å gå videre på masterstudier i rettsvitenskap, kan i følge universitetsloven søke om fritak fra eksamener ved de juridiske fakultetene på bakgrunn av eksamener fra HiL. Det juridiske fakultet ved Universitetet i Bergen har forhåndsgodkjent eksamenene i bacheorgraden i juss ved HiL. Det gjelder også en lignende ordning med Juridisk Fakultet ved Universitetet i Oslo. Rekkefølgene på fagene i studiet er imidlertid annerledes ved Juridisk Fakultet i Oslo enn ved HiL/Universitetet i Bergen. Juridisk Fakultet i Oslo har derfor forhåndsgodkjent eksamenene i vår bachelorgrad slik at en bachelorkandidat fra HiL som søker og blir tatt opp til jusstudiet i Oslo gjennom samordnet opptak, vil kunne starte rett i 3. år ved Juridisk Fakultet i Oslo. Opptak til de juridiske fakultetene må skje gjennom Samordna opptak. Jeg tror jeg ville valgt Lillehammer og Bergen, eller bare Bergen uansett snitt fra vgs. Lillehammer og Bergen har annen studiemodell (fortløpende eksamner) enn Oslo, og det passer meg mye bedre. Gleder meg til å begynne Bra du gleder deg! Og "bra" å se at vi er flere (nei det er ikke bra..). Men juss er jo et krevende studium. Tror du at du får muligheten til å gjøre det bra på både juss samtidig som du skal klare å få gode karakterer på vgsfagene? Isåfall beundrer jeg det! Jeg er ikke sikker på om det hadde gått like bra for meg.. Men bra vi er forskjellige Handler jo egentlig om god strukturering da, og da er det jo helt sikkert mulig! Tror nok bare det hadde vært lett å prioritere jussen, som er fremtiden, og ikke vgs fagene som jeg EGENTLIG har lagt bak meg (selv om de, ironisk nok, lager problemer for fremtiden..) Jeg liker også studiemodellen i Bergen bedre! Men visst de skal få det slik i Oslo også så.. Men der er det alliekvel enda høyere snitt så det er jo ikke noe å vurdere. Kan jeg forresten spørre hvorfor du har valgt Lillehammer for bacheloren og ikke en av de andre byene? Lykke til! Håper det ordner seg for oss begge
Pixtive Skrevet 3. februar 2012 #18 Skrevet 3. februar 2012 (endret) Kristiansand Kristiansand! Studerer ikke det samme selv men da det var nytt i fjor så tok "vi" de nye studentene under vingene våres under fadderuken, virket som hyggelige folk! Er derimot usikker på karakterene men det virket som om kravet var litt høyt... Edit: Da de forsatt ikke er helt oppe å gå i forhold til en egen organisasjon så kan det være vi skal ha fadderuke med de til semesterstart i år igjen! Kanskje vi ses? Endret 3. februar 2012 av Pixtive
L90 Skrevet 3. februar 2012 Forfatter #19 Skrevet 3. februar 2012 ^Ops, leste ikke innlegget jeg siterte skikkelig. Beklager. Uansett, 3 år på vgs kvalifiserer selvfølgelig ikke som 3 års utdanning av de 5 årene man må ha tatt utdannelse eller jobbet. Skjønner.. Men på bakgrunn av denne informasjonen, blir det jo som jeg har trodd, jeg er ikke kvalifisert for 23/5- regelen. Men nei, jeg har aldri satt meg inn i den..Men kunne tenke meg til hva tallene i regelen betyr
L90 Skrevet 3. februar 2012 Forfatter #20 Skrevet 3. februar 2012 Kristiansand Kristiansand! Studerer ikke det samme selv men da det var nytt i fjor så tok "vi" de nye studentene under vingene våres under fadderuken, virket som hyggelige folk! Er derimot usikker på karakterene men det virket som om kravet var litt høyt... Høres bra ut Er Kristiansand eller Lillehammer som står øverst på bachelor ønsket da Etter UIB selvfølgelig.. siigh.. Men Kristiansand virker som en fantastisk flott by da Kravene får jeg ta som det kommer.. Men de er jo høye over alt..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå