AnonymBruker Skrevet 29. juni 2011 #1 Skrevet 29. juni 2011 Er det sånn at man kan sette inn spiral selv om man ikke har født eller tatt abort? Jeg går på p-piller, men det hender jeg tar den noen timer for sent..og jeg orker ikke lenger leve i usikkerhet hver eneste måned. Jeg vil derfor undersøke mulighetene for å sette inn en spiral. Er dette noe man kan gjøre selv om man ikke har født? Er det noe megative bivirkninger ved spiral? Ubehag ved å sette inn eller ha den der? Hvor mye koster det?
Gjest Koseklumpen Skrevet 29. juni 2011 #2 Skrevet 29. juni 2011 Jeg fikk hormonspiral før jeg hadde født fordi jeg ikke fikk til noen annen prevensjon. Det koster ca 1500,- for spiralen. Når legen/gyn setter den inn er det litt ubehagelig. Jeg hadde noe som minnet om mensenserter de to første dagene etter den ble satt inn, etter det har jeg ikke merket noe til den. Eneste bivirkningen jeg har er at jeg har mistet helt mensen,noe jeg synes er veldig greit Det er et veldig greit prevensjonsmiddel synes jeg. Jeg kommer ikke til å gå til bake til å bruke noe annet.
Monica1968 Skrevet 29. juni 2011 #3 Skrevet 29. juni 2011 Jeg har ikke født, og har brukt hormonspiral i veeeldig mange år efterhvert, uten at noen har sagt noe på det. Sist jeg fikk satt inn spiral(1 1/2 år siden), betalte jeg rundt 1200 kroner for den. Bivirkninger? Jeg har ikke merket noen.
Monica1968 Skrevet 29. juni 2011 #4 Skrevet 29. juni 2011 Eneste bivirkningen jeg har er at jeg har mistet helt mensen,noe jeg synes er veldig greit Men det er vel strengt tatt ikke en bivirkning, men snarere en del av hensikten med hormonspiral. Bivirkninger finnes også(men jeg husker dem ikke i farten), og en får med et lite hefte hvor de er listet opp når en har satt inn spiralen.
Gjest Koseklumpen Skrevet 29. juni 2011 #5 Skrevet 29. juni 2011 Men det er vel strengt tatt ikke en bivirkning, men snarere en del av hensikten med hormonspiral. Bivirkninger finnes også(men jeg husker dem ikke i farten), og en får med et lite hefte hvor de er listet opp når en har satt inn spiralen. Legen kallte det en bivirkning, derfor skrev jeg det slik. "Kviser, hodepine, brystsmerter, kvalme, vektøkning (pga. økt appetitt) og humørsvigninger, er sjeldne, men reelle bivirkninger. Hvis du skulle oppleve noen av dette, kan du trøste deg med at det vanligvis forsvinner etter et par måneder. " : Kilde
Lovesound Skrevet 29. juni 2011 #6 Skrevet 29. juni 2011 Jeg lurer også på noe ang spiral. Kjenner man den ikke i det hele tatt? Jeg tenker mest på disse "trådene" som er festet til den. Hva med mannen når man har sex?
Gjest Consensio Skrevet 29. juni 2011 #7 Skrevet 29. juni 2011 Jeg lurer også på noe ang spiral. Kjenner man den ikke i det hele tatt? Jeg tenker mest på disse "trådene" som er festet til den. Hva med mannen når man har sex? Min mann kjenner ikke til spiralen min, men så klipte hun trådene veldig kort med en gang. Andre her på forumet sier at mannen deres kjenner trådene, så det er forskjellig. Jeg har kobberspiral da jeg ikke tåler hormonpreparater, og hatt den i mange år nå. Jeg har ikke født noen barn. Legen sa til meg at det bare var tull at man måtte ha født et barn først, men at barnløse kan oppleve at det gjør litt vondere å sette den inn.
Lovesound Skrevet 29. juni 2011 #8 Skrevet 29. juni 2011 Min mann kjenner ikke til spiralen min, men så klipte hun trådene veldig kort med en gang. Andre her på forumet sier at mannen deres kjenner trådene, så det er forskjellig. Jeg har kobberspiral da jeg ikke tåler hormonpreparater, og hatt den i mange år nå. Jeg har ikke født noen barn. Legen sa til meg at det bare var tull at man måtte ha født et barn først, men at barnløse kan oppleve at det gjør litt vondere å sette den inn. Takk for svar! Tror du forresten at man kan spørre lege/gyn om de kan klippe de korte, eller holder de seg til egne prosedyrer?
Gjest Consensio Skrevet 29. juni 2011 #9 Skrevet 29. juni 2011 Er nok best å höre med legen, men det höres rart ut om en lege ikke vil klippe dem korte om du ber om det.
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2011 #10 Skrevet 29. juni 2011 Det fungere bra for meg ihvertfall. Jeg må snart ta den ut, grue seg.
Gjest Badabing Skrevet 29. juni 2011 #11 Skrevet 29. juni 2011 Hvorfor spiral? Hvorfor ikke p-sprøyte, p-stav eller p-ring? Finnes jo en drøss med alternativer. Ta deg en tur til lege eller helsesøster, så finner du noe som passer for akkurat deg.
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2011 #12 Skrevet 29. juni 2011 Jeg har ikke født (kun hatt KS), men har spiral. Legen min greide ikke å sette den inn, fordi passasjen opp til livmoren var for liten, dermed måtte jeg til gynekolog for å "blokke ut". Sykt vondt. Det trenger ikke være sånn for alle som ikke har født. Min passasje var nok mindre pga KS'ene og arrdannelser i forbindelse med dem. Jeg gruet meg sinnssykt da jeg skulle skifte den ut, men da kunne gynekologen gi meg en ny type bedøvelse hun hadde tatt i bruk. Kjente hverken nålestikket eller utskiftingen.
Gjest Consensio Skrevet 29. juni 2011 #13 Skrevet 29. juni 2011 Hvorfor spiral? Hvorfor ikke p-sprøyte, p-stav eller p-ring? Finnes jo en drøss med alternativer. Ta deg en tur til lege eller helsesøster, så finner du noe som passer for akkurat deg. Det er jo et av de prevensjonene man kan få som er uten hormoner da (om man velger kobberspiral) noe som er veldig greit når jeg ikke tåler noen av hormonpreparatene. Skjønner ikke hvorfor man absolutt skal velge å trykke i seg hormoner når det finnes alternativer 1
Gjest Gjest Skrevet 29. juni 2011 #14 Skrevet 29. juni 2011 Har kobberspiral for første gang.vil ikke bruke mer syntetiske hormon hermere. Blødde dere mye under mens eller avtar det etterhvert+ Noen sier vi ikke kan bruke tampax.gynekologen min sa ingenting om det ,men er litt redd så bruker bind nå.men liker det ikke,har bestillt divacup.
daemonia Skrevet 29. juni 2011 #15 Skrevet 29. juni 2011 Er det noe megative bivirkninger ved spiral? Ubehag ved å sette inn eller ha den der? Hvor mye koster det? For meg så var det bare negative virkninger av hormonspiral. Grunnen til at jeg valgte den etter å vurdert mye var at menstruasjonen garantert skulle forsvinne, og at den skulle vare i 5-8 år, og at mannen ikke kom til å merke noe. I tillegg påstod den tidligere fastlegen min at det ikke skulle være fare for bivirkninger, for det var så sjeldent atte... Når jeg fikk den satt inn så viste det seg at menstruasjonen forsvant absolutt ikke, den ble faktisk mer langvarig og jeg fikk latterlige menssmerter både før og underveis. Den var veldig ustabil også, og kunne komme annen hver uke, eller hver fjerde uke. Og av og til hver tredje uke. Så der innfridde den absolutt ikke! Når det kommer til om mannen kom til å kjenne den... Vel.. Han har måttet pleie sårhet og utslett veldig mange ganger iløpet av det året den satt i, og stillingsrepertoaret ble drastisk redusert etter den ble satt inn, så det sier vel sitt? Ømt i livmortappen var det også, så jeg var vel egentlig bare glad til sånn sett.... Når det kommer til andre bivirkninger, så ble jeg humørsyk og et skikkelig troll så snart den var på plass, og utenom det så var det tørt som Sahara samme søren hvor mye forspill og mental oppvarming det var i forkant. For å si det slik tror jeg at kondomeriet var veldig glad for å ha oss som kunder med alt det glidemiddel som gikk med iløpet av et år Nå har den vært ute ca 2 uker, og det er fantastisk! Har gått over på p-piller igjen, og kommer aldri til å sløse 1000-1500 kroner på langvarig prevensjon igjen! Forresten er kobberspiral kjent for å øke menstruasjon og menssmerter, så hvis du synes at det er noe som bare er "i veien" så bør du prøve å unngå den også.
Gjest Badabing Skrevet 29. juni 2011 #16 Skrevet 29. juni 2011 Det er jo et av de prevensjonene man kan få som er uten hormoner da (om man velger kobberspiral) noe som er veldig greit når jeg ikke tåler noen av hormonpreparatene. Skjønner ikke hvorfor man absolutt skal velge å trykke i seg hormoner når det finnes alternativer Kobberspiral skal ikke være et så veldig godt alternativ, og TS skriver jo ikke noe om bivirkninger, bare at hun glemmer å ta pillene sine. Selv bruker jeg p-sprøyte, og har ingen bivirkninger. Men har hørt mye positivt om p-ring, så jeg vurderer å gå over til det.
Klematis Skrevet 29. juni 2011 #17 Skrevet 29. juni 2011 Jeg hadde hormonspiral før jeg fikk datteren min. Var veldig vondt å sette den inn, men ikke på grunn av at jeg ikke hadde født men fordi han brukte en fryktelig tang for å holde fast livmorhalsen med. Grøss. Litt mensenvondt i noen dager. Kjente at det var noe nedi der i et par måneder, så kjente jeg ikke noe. Mistet mensen helt. Hadde ingen problemer med å bli gravid etter å ha tatt den ut. Men jeg mistenker spiralen for å ha påvirket humøret mitt mer enn jeg trodde. Har hatt en lett depresjon nå etter jeg fikk den satt inn igjen etter fødsel, og når jeg tenker tilbake hadde jeg en lignende periode ifm forrige runde med hormonspiral. Så jeg kommer hvertfall ikke til å bruke den igjen, vil heller prøve kobberspiral. Fungerer ikke det får jeg prøve å overtale mannen til å sterilisere seg når vi er ferdige med barn.
Gjest Consensio Skrevet 29. juni 2011 #18 Skrevet 29. juni 2011 Hvorfor skal ikke kobberspiral väre et så godt alternativ? Greit Om du forklarer hvorfor når du slenger ut en påstand. I mitt tilfelle som verken tåler slike hormonpreparater og ei heller önsker å stappe kroppen full med tilsatte hormoner, er det som sagr et veldig godt alternativ. Jeg fikk kraftigere mens i starten, men heller det enn alle hormonene. Nå har jeg korte perioder med lite blödninger. Syns det er et godt alternativ jeg 1
Rayanne Skrevet 29. juni 2011 #19 Skrevet 29. juni 2011 Kobberspiral skal ikke være et så veldig godt alternativ, og TS skriver jo ikke noe om bivirkninger, bare at hun glemmer å ta pillene sine. Kopperspiral er et veldig undervurdert alternativ, og helt supert dersom man vil unngå hormoner. I følge min fastlege er det veldig få som opplever ubehagelige bivirkninger med den. Jeg bruker det, og har aldri født. Eneste ulempen var en del smerter da jeg fikk den satt inn, men jeg synes noen dager med vondt er verdt alle fordelene med å slippe hormoner, i tillegg til at jeg har prevensjon for fem år av gangen. Har heller ikke merket noe sterkere smerter ved mensen, sammenlignet med før jeg begynte på hormonprevensjon. Man kan heller ikke sammenligne med blødningen man får på p-piller, da dette er en jukseblødning, og ikke en full menstruasjon.
Gjest Badabing Skrevet 29. juni 2011 #20 Skrevet 29. juni 2011 Hvorfor skal ikke kobberspiral väre et så godt alternativ? Greit Om du forklarer hvorfor når du slenger ut en påstand. I mitt tilfelle som verken tåler slike hormonpreparater og ei heller önsker å stappe kroppen full med tilsatte hormoner, er det som sagr et veldig godt alternativ. Jeg fikk kraftigere mens i starten, men heller det enn alle hormonene. Nå har jeg korte perioder med lite blödninger. Syns det er et godt alternativ jeg Jeg slenger ikke ut en påstand, jeg trodde det var allment kjent at det ikke anbefales til de som ikke har født før. TS har jo tålt p-piller, jeg skjønner ikke hvorfor hun da skal bruke kobberspiral? Hun har ikke skrevet noe om bivirkninger av p-pillen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå