Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som tittelen sier har jeg kun vært på en første-date en gang før i løpet av livet mitt. Det gikk ikke så veldig bra heller. Klarte ikke å "slippe løs" så ble ganske tafatt, spesielt siden hun jeg var på date med nesten ikke sa ett ord og jeg måtte prøve å holde igang samtalene.

Så det jeg lurer på er om noen har noe tips?

Var snakk om vi skulle på kino men vet ikke hvor bra det er for en første date, får jo ikke prata sammen ellerno før etter filmen så tenkte mer i retning av kanskje bowling? (vet ikke om jenter liker dette)

Bør jeg bare kle meg i vanlige klær? (rene selvfølgelig) Noe jeg burde, ikke burde gjøre? Har heller aldri kysset ei jente så er veldig nervøs for om dette er noe hun regner med skal skje hvis det går noenlunde bra? :S

Messy innlegg men håper noen fatter hva jeg går gjennom og kan hjelpe :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke kjør på med penklær med mindre dere skal noe helt spesielt som krever det. Men sørg for å være ordentlig kledd og se velstelt ut likevel.

Jeg synes heller ikke at dere skal dra på kino. Kino og restaurant/kafe er ytterpunktene, hvor dere enten ikke får snakket sammen, eller man er fastlåst i en passiv situasjon hvor man fort kan gå tom for ting å snakke om.

Bowling kan være greit, men dere kan jo også vurdere å gjøre noe hvor dere får være mer i fred fra andre mennesker.

Skrevet

Enig i at kino er en dårlig idè for første date. Gå på cafè eller på restaurant så får dere snakket sammen. Eller gå tur. Bowling er gøy så det kan være morsomt på en date.

Ikke tenk så mye på hva du skal ha på deg. Må ikke nødvendigvis pynte deg så veldig mye. Kommer helt ann på hva dere skal gjøre men... Ha på deg noe du liker eller synes er behagelig.

Så går det nok kjempebra!!

Skrevet (endret)

Off, kjenner jeg er fryktelig nervøs, mer nervøs enn jeg trodde jeg skulle være. Har sosial angst så det hjelper jo ikke akkurat på saken. Men får krysse fingrene og håpe på det beste.

Er det ting en burde, ikke burde gjøre på en første date? Vet en ikke skal snakke om politikk, religion og ekser (har ingen så det burde gå fint :P).

Hvis jeg føler hun hinter til at hun vil bli kysset og jeg gjør det og det går veldig dårlig (har aldri kysset før) burde jeg si at jeg ikke har noen erfaring sånn at hun ikke bare tror jeg er en dårlig kysser?

Og hvis hun av en eller annen grunn skulle ta opp ekser/gamle forhold burde jeg si at jeg aldri har hatt en kjæreste eller lyve om at jeg har vært sammen med noen?

Og hvis det virker som om hun vil gå ut igjen og jeg ikke vil, hvordan gjør jeg det på mest ømfintlig måte?

Og burde jeg si f.eks "jeg hadde det morsomt og det hadde vært kjekt å gjort noe igjen senere" eller noe slikt hvis jeg ønsker å treffe henne igjen? Eller burde jeg la det synke inn en dag eller to og så ringe henne og spør?

Mye spørsmål, blir superglad hvis noen svarer:)

Hilsen veldig stressa gutt ;)

Endret av Nessy
Skrevet (endret)

Går nok helt fint :) Mine beste første dater har vært der man er litt aktiv, jeg får fort litt fnatt av kafeer. Gå heller en tur om været tilsier det, kjøp en kaffe 2go og luff litt rundt. Om været er dårlig, hva med en tur på en kunstutstilling/museum? Bowling er også kjekt. Kommer jo litt an på hva slags type hun er, om hun er av den sportye typen kan hun synes det er utrolig kjekt å fiske ( en av mine kjekkeste dater var faktisk på fisketur!) Poenget med å være litt aktiv, er at nervøsiteten slipper fortere taket, og man har mer å snakke om. Ang klær kommer du langt med pene, greie hverdagsklær.

Om dere begynner å snakke om tidligere forhold, så ikke lyg, vær ærlig og si at du ikke har vært sammen med noen. Og om hun skulle prøve å kysse deg, så kyss tilbake, men ville ikke begynt å unnskylde meg for å (evt.) være en dårlig kysser - for alt du vet, er du et naturtalent ;) Ville heller satset på en kommentar ala "wow, det var mitt første kyss!" og ikke noe mer enn det.

Endret av Xtra_lilje
Skrevet

Nessy, det er ikke du som skal holde i gang en samtale når dere er på date :) Det føltes ubehagelig sist, og det kan jeg godt forstå. Mulig din første første date var like nervøs som deg?

Det kan jo være noe å tenke på. At hun du nå skal møtes med kanskje er like nervøs som deg.

Jeg synes det pleier å hjelpe å være nygjerrig på hvem den andre personen er. Altså: konsentrer deg om å prøve å finne mere ut av hvem hun er, hva hun interesserer seg for, hva hun liker å gjøre....

...er det noe i det hun har skrevet til deg som tilsier at hun kanskje er glad i å gå en tur i en park, bowle (kanon-idé, synes jeg), spille backgammon på en kafé over et glass øl?

Prøv å lytte til henne og respondere på det hun sier, slik at du viser at du hører etter. Legg til med dine egne erfaringer og tanker ut i fra det hun forteller deg - så blir hun kjent med deg også :) Og ikke minst: smil og vær glad, det smitter!

Pastill

Skrevet (endret)

Det er i situasjoner som dette her jeg skulle ønske jeg drakk ;p Blir nervøs bare av tanken på å gå på date. Vet hun liker hester/ri så kanskje hun er en aktive-type?

Endret av Nessy
Skrevet

Det er i situasjoner som dette her jeg skulle ønske jeg drakk ;p Blir nervøs bare av tanken på å gå på date. Vet hun liker hester/ri så kanskje hun er en aktive-type?

Jeg er hestejente selv, og har alltid foretrukket litt aktive dater ;) Hva med å ta en tur på en travbane? Selv om hun rir, kan det hende hun syns det er kjekt å se på trav?Du kan jo komme med noen forslag og se hva hun ønsker mest?

Skrevet (endret)

Får spørre og se hva hun vil :)

Noen som har svar på disse også?

"Og hvis det virker som om hun vil gå ut igjen og jeg ikke vil, hvordan gjør jeg det på mest ømfintlig måte?

Og burde jeg si f.eks "jeg hadde det morsomt og det hadde vært kjekt å gjort noe igjen senere" eller noe slikt hvis jeg ønsker å treffe henne igjen? Eller burde jeg la det synke inn en dag eller to og så ringe henne og spør?" :P

Endret av Nessy
Gjest navnelapp
Skrevet

Eg har ikkje hatt så mange førstedatar, men dei som har vore mest vellykka er dei som har vore aktive, som det er sagt over her. Bowling er ein god idé, men det kan også berre vere like fint å sitte på ein benk i ein park og gå litt rundt.

Du kan ta med ein frisbee i sekken, og foreslå at dokke kastar litt, eller viss det er på kvelden, gå innom ein leikeplass og sitte på huskene. Fint å prate når ein ikkje må stirre kvarandre i augene heile tida. Å vere nysgjerrig på henne og hennar liv utan å virke invisitorisk er den beste strategien, trur eg. Og sjølvsagt å ikkje gi seg ut for å vere noko meir enn det ein er. Lykke til! :klem:

Gjest navnelapp
Skrevet

"Og hvis det virker som om hun vil gå ut igjen og jeg ikke vil, hvordan gjør jeg det på mest ømfintlig måte?

Og burde jeg si f.eks "jeg hadde det morsomt og det hadde vært kjekt å gjort noe igjen senere" eller noe slikt hvis jeg ønsker å treffe henne igjen? Eller burde jeg la det synke inn en dag eller to og så ringe henne og spør?" :P

Til det første vil eg seie at du bør faktisk gi henne eitt par sjansar, med mindre det er heilt katastrofe. Viss ho er hyggeleg og blid, men du tenker "kanskje ikkje min type", så husk på at det treng ikkje vere noko hinder for at du litt seinare forelskar deg. Alt må ikkje skje med ein smell.

Viss du verkeleg likar henne, så bør du seie at du gjerne vil sjå henne igjen før dokke går frå kvarandre. Då vil du også kunne få ein respons frå henne på om ho er einig i det (viss ho er ærleg). Å berre gå utan å ha avklart om ein har eit ynskje om å møtast att er kleint, syns eg.

Skrevet

...og noen ganger er det beste å bare ta en sjanse ut ifra det lille du vet om henne nå. Jeg for min del elsker overraskelser og menn som klarer å finne på noe som de mener passer til en date for oss. Det viser initiativ, samt at han har stamina nok til å våge å foreslå noe som han også liker, ikke utelukkende prøver å tilfredsstile meg. Vanskelig balansegang, I know!

Avslag fra din side: Vær ærlig. Er der ikke kjemi immelom dere, eller du ikke synes dere passer sammen, så si det med det samme. Trekk samtidig frem noen kvaliteter hos henne som du setter pris på, og ros henne for dem, og ønsk henne lykke til videre. Takk pent for tiden hennes, og så går du videre. Hun blir sikkert lei seg og skuffet, men det kommer hun hurtig over. Det er mye bedre enn å la være å svare på meldinger senere, eller å først si ja, ansitk til ansikt, for så å senere trekke den i land igjen...

Hvis du ønsker å se henne igjen: Igjen, si det med det samme! Forbered deg på et eventuelt avslag eller et unnvikende svar, uten at du lar verden falle sammen av den grunn. Det er nå engang prisen for å våge seg frempå. Imidlertid vil et eventuelt avslag spare deg for tid og tanker, og du kan forsøke deg på neste date i det sekund du vender ryggen til henne og går. Og best av alt: Det kan godt hende hun sier ja, så vet du det med det samme :)

Pastill

Skrevet

Okey, takk for hjelp :) Regner med å gå ut to ganger hvis det ikke er ett totalt togkrasj som du sier. Er jo ikke alltid en kan se folk for hvordan de er første gangen du treffer dem regner jeg med.

Noen tips for hvordan gå frem fysisk hvis jeg liker henne og det virker som hun også er interessert? Har ikke så mye som holdt hender med ei jente så er en smule uerfaren/livredd når det kommer til dette. Vil jo ikke bare ende opp som en venn hvis jeg er interessert. Folk pleier jo å si at du føler det/merker det hvis "øyeblikket" er der, men har lite tro på at jeg kommer til å få med meg dette.

Gjest Naenia
Skrevet

Gjør det som føles naturlig, sier jeg bare. Det er min erfaring fra dater og kompiser som plutselig ble noe mer. Gå litt tett sammen, prøv å ta henne i hånden (om det føles riktig, og trekker hun seg unna så trekker hun seg unna).

Det viktigste du kan gjøre er å være deg selv. Ikke stress med å skulle være en storsjarmør om det ikke er den egentlige deg, eller spill drittsekk fordi du har hørt at det er det jenter liker. Er det "meningen" så liker hun deg for den du er. Lykke til! :)

• Liker 1
Gjest KateW
Skrevet

Nessy, du er så søt og god-sjenert. Ikke overanalyser, liker du henne, så gjør det som faller seg naturlig, liker du henne ikke vær ærlig og raus.

Hvor gamle er dere?

Skrevet

Jeg er 20 og hun er 18. Har kun nylig (i fjor høst) tatt noe initiativ for å få bedre selvbilde og bli kjent med jenter så er ikke akkurat noen "player", så jeg er veldig nervøs rundt jenter.

Utseende er noe av det jeg sliter med med når det kommer til selvbilde, det og tro at noen kan like meg som mer enn en venn. Har blitt kalt skjønn/pen men tar det med en klype salt pga mobbing i barndommen.

Gjest KateW
Skrevet

Lykke til! Men seriøst, dersom du klarer å tenke at du er god og flott og fortjener det beste, så vil du også utstråle det... Ikke la de som har mobbet deg få gleden av å gjøre deg vondt lengre...

Skrevet

De få første datene jeg har hatt har vært forskjellig.

En av de var middag på restaurat, jeg hadde aldri vært på restaurant med en date før og aldri vært på den restauraten før... Jeg skjønte først når jeg møtte han at det var litt mer fancy enn jeg trodde for han hadde bestilt bord! Jeg syns det var skikkelig fælt å sitte der... En ting er at jeg hater å spise med andre rundt meg, fordi jeg ikke liker at folk ser på meg når jeg spiser osv.. En annen ting var at jeg var redd det skulle bli for dyrt for han! Vi prata ikke så veldig godt sammen heller.. Etter maten skulle vi på kino, og jeg skjønte kjapt at dette var helt feil og at jeg aldri ville treffe han igjen. Siden det ble sent og jeg ikke liker meg i store byer alene og jeg bodde et stykke unna lot jeg han kjøre meg hjem. Stor tabbe og han ble drit sur når jeg senere sa jeg ikke var intresert. Han ønsket at jeg skulle sagt det når han slapp meg av.

En annen date gikk vi litt rundt i byen og det var tivoli der så vi satte oss i pariserhjulet siden det er det eneste jeg kan kjøre pga nakkeskade. Også satte vi oss i parken etterpå og lå på gresset og prata og sånt. Det var kjempe koselig! Ble likevel ingenting mer siden vi var veldig forskjellig.

Den mest vellykka var at han tok med meg på masse kjøpesenteret. Jeg kom til han tidlig om morgenen også satt vi litt hos han før vi dro på sentere. Selv elsker jeg å shoppe, men liker egentlig ikke å ha med meg gutter jeg ikke er helt trygg på. Det var helt supert og jeg fikk gå og kikke hvor jeg ville og prøve hva jeg ville. Han venta tolmodig og svarte ærlig hver gang. Endte til og med opp med noe plagg(jeg betalte selv). Etter en del kjøpesentere var vi slitene begge to så vi dro hjem til han for å se på film. Da hadde vi brukt hele dagen og hadde det ikke vært for at jeg hadde avtaler med venner på kvelden hadde jeg blitt lenger. I dag er vi samboere ;) Men han lurte meg godt, værste han vet er å være med meg på shopping :P Men er jeg deppa blir han med og betaler likevel ;)

Mine tips er å gjøre noe som føles naturlig. Så man ikke føler det blir kleint! Kanskje ikke avtal alt på en gang, men la daten gå sin gang. Ha likevel noen reserveløsninger om daten skulle bli kjedelig. Er du en person som liker å ha alt planlagt og at ting går som planlagt så gjør noe safe.

Bowling hørtes ut som en bra første date! Spør hun om hun liker å bowle så vet du med sikkerhet før daten at hun ikke vil tenke "ånei!" når hun finner ut hva dere skal.

Gå en tur høres også koselig ut, men da må du kunne holde i gang samtalen så kanskje bedre når dere kjenner hverandre litt.

Det kan være lurt å gjøre noe som gir dere noe å prate om. Dere kunne jo bowla først også gått på peppes og spist pizza etterpå(hvis hun liker pizza). Da har dere noe å prate om mens dere spiser også.

Hun er nok like nervøs som deg, om ikke mer!

Hvis daten er katastrofe og det virkelig ikke er sjans i havet for at dere vil passe sammen så si det på en pen måte når dere skal gå. Takke for tia hennes eller noe som en sa over her.

Liker du hun eller vil treffe hun igjen så si du hadde det koselig, og at du gjerne vil se hun igjen. Da får du en respons, så slipper dere å sitte hver for dere etterpå og lure på om den andre vil ses igjen.

Viser hun at hun vil ha et kyss så kyss hun! Det går nok helt perfekt. Bare ikke kyss hun om du ikke vil selv. Man må ikke kysse på første date! Det er jo bare å prøve å få tak i hånda hennes, vil hun ikke så trekker hun den unna og da er det ingen fare. Kan være hun skvetter litt også gir hun deg hånda etterpå.

ALDRI lyv til hun. Tenk om dere blir sammen også finner hun ut at du løy på første date? Da kan hun begynne å lure på hva annet du har løyet om. Det er ikke noe kult!

Ta på deg dine vanlige fine klær. Ikke dress og ikke joggebukse ;) Olabukse og en litt kul skjorte eller genser holder masse. Dusj først så slipper du å uroe deg for at du stinker:P

Det går nok helt fint! Du klarer deg nok helt supert! Håper du kommer tilbake senere også og forteller om daten til oss:)

Skrevet

Takk for mye tips :) Morsomt å høre hvor forskjellig det kan gå på date også. Har egentlig ikke kjempestore forventeninger eller noe sånn men hadde jo vært kjekt om det gikk noenlunde bra. Skal skrive her senere om noen er interessert i hvordan det gikk :) Kommer trolig og spør om mer hjelp hvis det går bra og det blir en date nummer to ;p

Gjest Naenia
Skrevet

Lykke til! Og ja, du må holde oss oppdatert! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...