Gå til innhold

Det starter nå


SkalNED

Anbefalte innlegg

Denne dagboka starter etter jeg fikk så mye god respons fra debatten på kosthold om Livstilssendring 160 til 80 kg,les gjerne den først.

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=532506

Ok.

Jeg begynte i det nye året,med å ordne å gå ned.

Legen min er opphengt i lavkarbo og hører ikke på at det ikke funker som livsstil (ikke er det bra for ungen heller,eller den i magan)

Jeg veit jeg må.

Jeg kan ikke dø fra unga mine. Og jeg har fått et par vekkere i det siste som gjør at jeg skjønner alvoret.

Jeg har spist godteri/drukket brus fire ganger siden nyttår,noe som er en ENORM forbedring. Det er ikke bare å slutte tvert, det funker ikke i lengden. Så jeg gir meg selv litt slack i helgene,eller når hormonene raser som verst. Abstinenser er abstinenser,og jeg veit hvordan jeg reagerer på dem. Men - jeg har spist mindre godt i år enn jeg gjorde på en uke i fjor,så jeg er fornøyd likevel. Selvfølgelig kommer jeg til å tenke at jeg skulle ønske jeg ikke hadde sprukket - fordi det bør jeg ikke. Men det er en klar forbedring.

Ellers - jeg er på ventelista til fysioterapeuten,og hos ernærings..person. Så jeg håper vedkommende klarer å høre på meg,og ikke bare kjører på med læreboksvar. Dette gjelder jo tross alt ikke BARE når jeg er gravid - men helst resten av livet. Jeg vil ned,og skal ned. Men nå - nå skal jeg gå ut og leke i snøen selv om jeg har vondt i ryggen og bekkenløsning, for ti minutter er tross alt ti minutter.

Ps; legg gjerne igjen spor om du leser.

Endret av SkalNED
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hmm tror ikke jeg ville gått inn for SLANKING når jeg var gravid... Men en ernæringsfysiolog kan nok hjelpe deg veldig godt på vei til et ordentlig sunt kosthold, og det er jo bra både for deg og babyen din :)

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håpet på ti minutter ute,men det ble 30 min. Det var godt! Selv om jeg har bekkenløsning og så vondt i ryggen at jeg nesten svimer av,så er det godt.

Det er en begynnelse! I fjor var jeg ikke ute i snøen i det hele tatt. I år har jeg vært to ganger ute alt - dette er allerede et mer aktivt år enn i fjor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mahareth

Hei!

Jeg leste den forrige tråden din, og håpet du kom til å lage deg dagbok her :) Har veldig lyst til å følge deg videre.

Så bra start på året du har fått til nå! :nigo:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

Jeg vil bare ønske deg lykke til.

Jeg er og i samme situasjon, men ikke gravid.

Målet mitt er også å halvere vekta mi. Det er hard jobb, men utrolig kjekt se at det går rette veien.

Dette klarer du :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er det for ille vær til å gå ut,noe som stresser meg enormt. Men vet at snart skal vi reise bort til et sted med bedre vær og mer mosjon.

Skal se om jeg klarer noen minutter på sykkelen seinere - er littdaff og sliten i dag. Sovet så dårlig.

Lunsj/frokost i dag,etter morraskvalmen har roa seg, omelett uten melk,for det var tomt, stekt i soyaolje,for den smaker ikke vondt :P

tok oppi et par skiver salami, en 1/3 sånn bitteliten boks hermetiske sjampinjonger,pepper,chilipulver,og noen skiver ost oppå. og litt ketchup. Hjemmelagd brød til som er mellomgrovt. (Spiser ikke alt aleine,deler med ungen)

Skal prøve å drikke minst to glass vann i dag.

Har begynt å drikke vann om kvelden og natta i det minste.

Mer var det vel ikke å si i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagen er snart over,ble ingen trim,derimot mye springing på do :(

Skikkelig kjip form i dag,mye vondt.

Skal opp tidlig,så tar kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heihei!

leste nettopp forgie tråden din, og vil gjerne følge med videre :)

syntes det var litt vittig at alle ville at du skulle gå kjempelange turer, selv etter at du sa at du ikke likte å gå tur :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stikker også innom og ønsker deg lykketil. Leste den andre tråden din, og så at du fikk mange gode råd. Jeg er tynn, så slanking har jeg ikke prøvd, men jeg har alltid vært en gottemons, og det er ikke bra for meg heller.

Mitt beste tips er å finne en dato hvor du stopper helt (100%) opp med å spise gotteri. De første to-tre kveldene er verst, syntes jeg... da må jeg bite tenna sammen og kjempe gottesuget.

Det er ikke lett. Jeg føler at krom hjelper ganske bra på gottesug.

Etter to uker er ikke gottesuget så ille lenger, da begynner kroppen å venne seg til at den ikke får sukkeret.

Jeg mener ikke at du for evig og alltid skal kutte ut alt gotteri. Men hvis du klarer å være råstreng mot deg selv i en periode, så hjelper det veldig bra. Jeg tar en slik "gottenekt-kur" etter ferier, og nå etter julen.. (utrolig hvor fort man venner kroppen til at den vil ha sukker hele døgnet...som f.eks en uke i julen). Da er jeg streng mot meg selv i en periode etter jul, og så roer suget seg som sagt masse. Når du da tillater deg litt kos igjen, så la det kun bli til "faste" tider. Kroppen min maser ikke etter sukker på dagtid nå, men på kvelden merker jeg det.

I høst ble de to sukkerfrie ukene etter ferien faktisk en lang periode fra august og helt frem til jul... (kutta ut gotteri, brus og saft). Kroppen min likte det tydeligvis (tydelig at sukker er gift)- og det gjorde at jeg faktisk ikke hadde lyst på gotteri. Gottesuget var omtrent borte. (men så kosa jeg meg litt vel mye i jula, og da ville kroppen igjen ha sukker hele døgnet)

Det jeg vil frem til her er at det nok ikke er så lurt å tillate seg sprekker med en gang... La det gå en stund, før slike "sprekker" blir tillat. (Og kall det ikke sprekker da, men lovelig kos..... :klemmer: Du skal ikke føle at litt gotteri er galt)

Ønsker deg masse masse lykketil. Syntes du er utrolig flink som klarer å tenke langsiktig på vektreduksjon og heller legge om livsstilen... Kjempebra.... Heier masse på deg...

(og "sprekker" du en dag eller to, så ikke føl det som noe nederlag - legg det bare bak deg, og kjemp videre igjen...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for meldinger..

Har en tung periode psykisk så er lite på nett.

Har gått ned litt til, uten å kutte ut godteri helt, men kutta mye ned likevel.

Kommer ikke til å forsvare meg noe der, jeg må gjøre det jeg føler funker,og sånn er det...

Har vært litt aktiv,men den fysiske formen er helt på bunn - mye vondt mye plager etc.. det gjør meg sint og sliten - jeg er vant til å være feit,og fremdeles jobbe hardt - så føler meg litt ubrukelig om dagen.

I tillegg er det mye press fra alle kanter og det begynner å bli litt mye. Jah, ble ikke så mye om vekt det her, men har da gått ned en del alt. 3,5kg ned på en måned, uten å røre meg noe særlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for meldinger..

Har en tung periode psykisk så er lite på nett.

Har gått ned litt til, uten å kutte ut godteri helt, men kutta mye ned likevel.

Kommer ikke til å forsvare meg noe der, jeg må gjøre det jeg føler funker,og sånn er det...

Har vært litt aktiv,men den fysiske formen er helt på bunn - mye vondt mye plager etc.. det gjør meg sint og sliten - jeg er vant til å være feit,og fremdeles jobbe hardt - så føler meg litt ubrukelig om dagen.

I tillegg er det mye press fra alle kanter og det begynner å bli litt mye. Jah, ble ikke så mye om vekt det her, men har da gått ned en del alt. 3,5kg ned på en måned, uten å røre meg noe særlig.

Du skal aldri forsvare noe som helst her inne. Dette er din dagbok, og det er din kamp mot en ny livsstil. Skjønner veldig godt at alt kan virke tungt og trist (uten å kjenne til din bakgrunnshistorie) - men sånn generelt er det stor sjanse for at det går lettere nå som det går mot lysere tider

Jeg syntes du har vært flink denne måneden, tross at det har vært tungt. Du har jo gått ned og 3.5 kg er da ikke lite....Og husk at hvis du bruker lang tid på å gå ned ønskede kg, (istedenfor å rase ned), så er det mye lettere å bli på ønsket vekt.

Ønsker deg masse lykketil.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vært mye opp og ned i det siste. Hormoner og dritt gjør sitt til at jeg er sliten 24/7 :P

jeg var ute 1,5t nesten her om dagen og måtte ringe flere bare for å snakke litt i tlf for å holde meg litt til ute.

Blir offline en stund igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

1) Hvor fort kan man forvente å gå ned i kilo/cm når når man trener to ganger i uken ? Veier ca 150kg, og trener først 10min ellipsemaskin på varierende styrke,avhengig av dagsform (pga graviditet) så 3x30 10kg trekk-ned-mot-bryst-vektstang, 3x30x2 trekk mot meg og vri kroppen 2kg, 12kg trekk mot deg 3x30 vektting, 5min balanse på ball, og så 10 min på tredemølla. Er klar over at det er få som veier like mye som meg, men jeg vil gå ned over tid – på den sunne måten. Men er veldig usikker på om jeg har målt meg rett, når det kommer til cm, hvor fort ting strammes opp osv. Treninga er i samråd med lege og fysioterapeut. Regner ikke med noe fasitsvar, men jeg målte meg og 5,5cm mindre på overarmen på et par uker virker veldig usannsynlig.

2) Har tenkt å spørre fysio/lege om stepmaskin er noe jeg kan bruke. Jeg får en grusom bekkenløsning,og da får jeg ikke brukt trimsykkelen jeg har hjemme fra før,noe som er synd.

3) Jeg prøver å finne ut hvor mye man i gjennomsnitt legger på seg av babyen hver uke i svangerskapet – så jeg vet hvor mye jeg må gå ned,for å ikke gå opp.

4) Hva slags annen trening føler dere store, som har plagdes med bekkenløsning er fin hjemmetrim? (Spør selvfølgelig fysio/lege-team før jeg begynner på noe,er bare for å pøve forskjellige ting) Har ikke noen av de nyeste ps3 eller wii og sånn,og ikke kommer jeg til å ha råd til det på en stund heller dessverre.

5) Spurte ernæringsfysiolog om hun kunne måle fettprosent, men det ville hun ikke siden jeg er gravid,og den ikke kom til å være riktig. Men hva slags andre motivasjonsmetoder bruker dere? Jeg har vekta, som skal ned, cm som jeg måler på alle kroppsdeler omtrent, og det er vel det. Jeg har langt igjen til det målet jeg har satt meg, men det skal ta sin tid også.

6) Fikk en diett som jeg sliter med å følge. Spise en yoghurt og litt musli,to knekkebrød,middag,to knekkebrød og så en frukt, etc.. Jeg syns jeg eter så utrolig ofte,og jeg klarer ikke alltid holde meg til det gramsmålet jeg skal,så kutter jeg ned på neste måltid,og så blir jeg sulten og spiser litt mer neste måltid etc. Har dere nen tips der? Hører liksom moderns stemme i bakhuet "eter du nå igjen"..

7) Jeg vurderer å begynne å telle kalorier, men jeg er redd for å bli helt besatt av dette. Det er jo en slags spiseforstyrrelse,dette,bare den andre veien, så jeg føler jeg har litt anlegg for å bli besatt av å gå ned mest mulig. Men; om jeg skulle begynne; hvor man kalorier MÅ man få i seg som gravid per dag? (Dette kommer jeg også til å høre med legen om før jeg evt begynner)

8) Hvordan skal jeg klare å kutte ned på brus og snop? Er sukkeravhengig, og ja,det er faktisk en avhengighet. Jeg får abstinenser når jeg prøver å slutte,blir grinete og dårlig, og det varer gjerne i flere uker, eller til jeg evt gir opp. Nå merker jeg at sukker har en slags "beroligende" effekt, som om jeg har mensen- jeg får grusomme humørsvingninger uten sukker, og nesten ingenting med sukker. (Ikke bare jeg som har merket det,dessverre) så jeg sliter veldig med Snill og usunn vs Megabitch og sunn. Jeg blir så motbydelig at jeg skammer meg, og merker det ikke før etterpå – og det er ille. Tips?

Hvis du har klart å lese helt hit,og i tillegg klarer å svare – evig takk! <3

Ps; Jeg veit jeg har vært lenge borte,men jeg må ha litt pause fra internett i blant, og så har jeg vært litt dårlig, men er bedre nå, og alt er bra i magen.

Har vært på ultralyd og alt er friskt og fint. Har ikke gått ned noe spes, noe som er TUNGT,innmari tungt, men nå har jeg fått trent igjen i dag.

Har også spurt om jeg fikk lov å øke antall kg på et par av styrketrenings-appratene, men det gjorde jeg ikke,pga risikoen. Jeg fikk lov å ta flere repetisjoner,så lenge jeg holder meg til den timen,så er det visst greit. Så i dag ble det 400rep på den 12kg'sen og det var innmari godt.

Nå leiter jeg etter treningstøy og sko. Beklager for lite oppdateringer,men forum som dette har en tendens til å gi meg dårlig selvtillit i blant,og da er det bedre å ikke være på nettet i det hele tatt. Takk igjen for at du leste helt hit:) :goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må le litt, siden jeg skrev sist hadde jeg jo gått ned masse likevel :) Men har gått og veid meg nesten annahver dag,så da blir det vel feil. Nå driver jeg og måler cm også,det måler jeg forresten annahver uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...