AnonymBruker Skrevet 28. november 2010 #1 Del Skrevet 28. november 2010 Hvis du er redd for hunder, burde du komme deg til psykolog. Hvis du er redd for hunder burde du faktisk kun sitte hjemme, ikke gå ut og plag alle de flinke hundeeierene med din redsel. Har du en ukastrert hankatt, er du PERSONLIG skyld i alle uønskede kattungers lidelse. I alle land i verden. SKAM DEG! Hundeeiere er hevet over loven. Alle hunder er snille og alle har kontroll over hunden sin. Har du og kjæresten din problemer, kan du bare dumpe han (hvis du er jente), er du derimot gutt, skal du begynne å behandle henne myyye bedre. Ellers fortjener du henne ikke! Er du jente og har mistet følelsene for kjæresten, burde du dumpe han. Ikke vits å kaste bort tiden, må vite! Er du gutt og har mistet følelsene for kjæresten, burde du gjøre en større innsats. Du finner sannsynligvis ingen som henne igjen. Skal du gifte deg, har alle brukere på KG rett til å vite hvor mye du skal bruke, og hvis du bruker for mye er du egoistisk, snobbete og generelt uverdig til å få gifte deg! (du bryr deg kun om status, må vite!) Liker KG jeg. :rødme: Er man redd for hunder og det er ett stort problem bør man faktisk skaffe seg hjelp 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 28. november 2010 #2 Del Skrevet 28. november 2010 Er man redd for hunder og det er ett stort problem bør man faktisk skaffe seg hjelp Jasså? Jeg vet dette er en litt annen tråd enn å diskutere dette tema, men nå kjenner jeg at jeg blir irritert. Det er HUNDEEIERS ansvar å holde sitt dyr forsvarlig. Det er også båndtvang i dette landet. Hadde alle hundeeiere overholdt de to tingene hadde min bekjente - som ble bitt av en rasende hund som barn - turdt å gå tur alene. Det kan denne ikke fordi det alltid er idioter ute med hundene sine som forsvarer at de går løs "ja men den er jo ikke farlig". Det hjelper så fordømt lite når min bekjente er ødelagt av skrekk. Idioter til hundeeiere har jeg ikke sans for. Takk til alle de hundeeiere som faktisk forstår sitt ansvar og holder sitt dyr forsvarlig i bånd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
slipset Skrevet 28. november 2010 #3 Del Skrevet 28. november 2010 Jasså? Jeg vet dette er en litt annen tråd enn å diskutere dette tema, men nå kjenner jeg at jeg blir irritert. Det er HUNDEEIERS ansvar å holde sitt dyr forsvarlig. Det er også båndtvang i dette landet. Hadde alle hundeeiere overholdt de to tingene hadde min bekjente - som ble bitt av en rasende hund som barn - turdt å gå tur alene. Det kan denne ikke fordi det alltid er idioter ute med hundene sine som forsvarer at de går løs "ja men den er jo ikke farlig". Det hjelper så fordømt lite når min bekjente er ødelagt av skrekk. Idioter til hundeeiere har jeg ikke sans for. Takk til alle de hundeeiere som faktisk forstår sitt ansvar og holder sitt dyr forsvarlig i bånd. Det e ikkje båndtvang heila året med unntak av visse området pga mye sau o.l. Kanskje du burde undersøka fakta før du kalle andre idiotar.. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 28. november 2010 #4 Del Skrevet 28. november 2010 Det e ikkje båndtvang heila året med unntak av visse området pga mye sau o.l. Kanskje du burde undersøka fakta før du kalle andre idiotar.. Jeg bor i Bergen. Her er det båndtvang året rundt i de turområdene som finnes. Det er skiltet båndtvang. Likevel velger enkelte å drite i båndtvangen. Det er DE jeg kaller idioter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest brutal_mann Skrevet 28. november 2010 #5 Del Skrevet 28. november 2010 Det e ikkje båndtvang heila året med unntak av visse området pga mye sau o.l. Kanskje du burde undersøka fakta før du kalle andre idiotar.. I bygda mi er det båndtvang 24/7/365... På tross av at det knappest finnes en sau innenfor kommunegrensen. Er nemlig opp til hvert enkelt kommune å bestemme slik ser du. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2010 #6 Del Skrevet 28. november 2010 Jasså? Jeg vet dette er en litt annen tråd enn å diskutere dette tema, men nå kjenner jeg at jeg blir irritert. Det er HUNDEEIERS ansvar å holde sitt dyr forsvarlig. Det er også båndtvang i dette landet. Hadde alle hundeeiere overholdt de to tingene hadde min bekjente - som ble bitt av en rasende hund som barn - turdt å gå tur alene. Det kan denne ikke fordi det alltid er idioter ute med hundene sine som forsvarer at de går løs "ja men den er jo ikke farlig". Det hjelper så fordømt lite når min bekjente er ødelagt av skrekk. Idioter til hundeeiere har jeg ikke sans for. Takk til alle de hundeeiere som faktisk forstår sitt ansvar og holder sitt dyr forsvarlig i bånd. Hold ungene dine i vånd. Jeg er redd de! Er ikek båndtvang hele året her jeg bor. Så er du redd for dyr får du gå tur mitt i byen da vet du. Er ikek MITT problem at du er redd.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 28. november 2010 #7 Del Skrevet 28. november 2010 Hold ungene dine i vånd. Jeg er redd de! Er ikek båndtvang hele året her jeg bor. Så er du redd for dyr får du gå tur mitt i byen da vet du. Er ikek MITT problem at du er redd.. Nei nettopp. Det er ikke ditt problem enda du har VALGT å ha hund. Fin holdning. Når det gjelder unger så har ikke jeg barn. Men hvis jeg gikk tur med barn og du kom med dine hunder så ville jeg sørget for å spørre deg om det var greit at barna hilste på hunden før jeg "slapp dem løs". Er det for mye forlangt at du og andre hundeeiere forhører dere om jeg vil bli snust på før dere lar dyret deres gjøre det? Det er forøvrig ikke jeg som er redd for hund men en bekjent, etter å ha blitt bitt som barn. Pga slike som ikke respekterer båndtvangen og tar seg til rette kan hun ikke gå tur alene av redsel for å få hjerteinfarkt på turstien hvis hun møter en idiot med en uoppdragen hund. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2010 #8 Del Skrevet 28. november 2010 Nå er det faktisk ikke båndvang hele året flere steder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 28. november 2010 #9 Del Skrevet 28. november 2010 Nå er det faktisk ikke båndvang hele året flere steder. TESKJE: Men der det ER båndtvang - enten HELE ÅRET - eller DELER AV ÅRET - synes du det er greit at man slipper hunden sin løs der eller synes du det ikke er greit? Eller for å si det på en annen måte: hvis min bekjente går tur i et område der det er skiltet båndtvang hele året, burde hun ikke da kunne stole på at det ikke kommer en bikkje løpende langt foran eieren uten bånd på? Det KAN MAN IKKE stole på pga noen idioter til hundeeiere som ikke respekterer båndtvangen. Og la meg understreke at dette er sentrumsnære områder - turområder som det er naturlig at hvem som helst ferdes i. Det er ikke langt inne i skau og utmark langt fra folk. Jeg har ingen problemer med at hundeeiere ønsker å slippe hunden i områder der den kan få trent på diverse. Jeg kan bare ikke akseptere at hunder går løs der det ikke er lov! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Prøvis Skrevet 30. november 2010 #10 Del Skrevet 30. november 2010 TESKJE: Men der det ER båndtvang - enten HELE ÅRET - eller DELER AV ÅRET - synes du det er greit at man slipper hunden sin løs der eller synes du det ikke er greit? Eller for å si det på en annen måte: hvis min bekjente går tur i et område der det er skiltet båndtvang hele året, burde hun ikke da kunne stole på at det ikke kommer en bikkje løpende langt foran eieren uten bånd på? Det KAN MAN IKKE stole på pga noen idioter til hundeeiere som ikke respekterer båndtvangen. Og la meg understreke at dette er sentrumsnære områder - turområder som det er naturlig at hvem som helst ferdes i. Det er ikke langt inne i skau og utmark langt fra folk. Jeg har ingen problemer med at hundeeiere ønsker å slippe hunden i områder der den kan få trent på diverse. Jeg kan bare ikke akseptere at hunder går løs der det ikke er lov! Enig, der det er båndtvang så må det overholdes og der det ikke er det så får man holde hunden i bånd. Jeg liker ikke at fremmede hunder kommer styrtende mot meg, da kjenner jeg at det svimler for meg. Og grunnen til at det gjør det er tidligere ubehagelige opplevelser med hunder som eier ikke hadde kontroll på. Jeg hadde en diskusjon med en nabo tidligere om båndtvang og hvor hun sa at hun ikke brydde seg om båndtvangen for hun hadde kontroll på hunden sin, noe hun absolutt ikke har for dette er den hunden de fleste rundt oss er redde for, også de som har hund selv fordi hun har null kontroll. Er jeg ute og går tur når det ikke er båndtvang så må jeg regne med å treffe på løse hunder, da er jeg forberedt på det selv om jeg har hjertet i halsen når de kommer mot meg, da velger jeg heller ikke å gå på de mer hundetrafikkerte stedene. Når det er båndtvang så skal også jeg kunne gå tur i ro og mak uten å være redd for løse hunder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2010 #11 Del Skrevet 30. november 2010 Der det ikke er båndtvang forutsettes det vel til og med i lovteksten at man har kontroll over hunden sin. Og det er rimelig at går man i trafikkerte områder, som parker i sentrum, gatelangs eller i populære turområder, så bør man holde hunden nær seg (eller kalle den inn hver gang man møter noen - og hunden skal høre). Og med nær menes ikke 50 meter, men ved foten eller +-en meter eller to, slik at det er tydelig for folk at hunden er lydig. Det å la hunden løpe mot, og hilse på, det den vil av fremmede folk og hunder, er ikke ok. Jeg er glad i hunder selv, og finnes ikke redd. Men jeg blir stadig overrasket over hva enkelte hundeeiere mener er akseptabelt - som da de forrige naboene mine hadde en gedigen leonberger løs; den kom stormende mot meg, som hadde hendene fulle av poser med mat, og hørte ikke i det hele tatt på eierne. Kan ikke huske at de ropte til meg at den var snill (noe den heldigvis er), og de ba ikke om unnskyldning. Det hadde vært en skikkelig trivelig opplevelse om jeg var redd hunder det. Dette var også i et landbruksområde, og veien til marka hvor det gikk sauer og lam hadde ikke vært lang. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tulling Skrevet 30. november 2010 #12 Del Skrevet 30. november 2010 Skaffer man hund får man inrette seg etter de regler som finnes. Samme gjelder anskaffelse av hvilket som helst kjøledyr, og hvilken som helst eiendel. Klarer man ikke å overholde sine plikter burde man finne på noe annet, eventuelt bruke de ekstra kaloriene det koster å gjøre ting riktig. Løse hunder eller løse barn. De ansvarlige må holde orden på dem. Hvis dette ikke skjer kan dette være til sjenanse for andre. Så det at enkelte velger å la barna sine herje vilt gjør at det er ok for andre å la hunden sin løpe fritt ? Og når det gjelder dette med fobier er det valgfritt om man vil gjøre noe med det. Det er ikke bare fobi som gjør at man skal ha hunder i bånd. Når det gjelder denne valgriheten er det mange mange andre fobier dette også gjelder. Det finnes helt sikkert folk som er redd barn også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2010 #13 Del Skrevet 30. november 2010 Hvorfor er det ikke båndtvang på barn? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maneo Skrevet 30. november 2010 #14 Del Skrevet 30. november 2010 Båndtvang eller ikke båndtvang, folk skal uansett ha kontroll på dyret sitt. Dersom folk er redd hund skal de likevel kunne ferdes ute i naturen. Jeg har ofte hunden min løs, men tar den inn i bånd om jeg treffer folk. Dersom jeg ser at personen ikke er redd hunden min, kan jeg slippe henne, men har henne likevel tett inntil meg og lar henne "gå fint". At folk som er redd hunder burde skaffe seg hjelp er nå en annen ting. Jeg tror ikke jeg hadde orket å gå rundt og være livredd hund ettersom det finnes så mange hunder der ute (og idioteiere), men det er en annen sak. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest indiska Skrevet 30. november 2010 #15 Del Skrevet 30. november 2010 En i gata mi har litt samme holdning som mange her, og kommer med de klassiske unnskyldningene "den er så lydig", "den gjør aldri noe galt", "den er snill mot alle". I rævva mi For tre uker siden klarte denne snille og lydige retriveren å løpe vekk fra eier når de var på tur, og tok rett og slett et drapsbitt mitt i katten min. Hun måtte opereres for bløtvevsskader og ødelagt milt, og denne operasjonen i tillegg til rehabilitering kom på hundeeiers regning fordi vi har båndtvang hele året. Gadd ikke så mye som nevne at jeg hadde forsikring, han fortjente å betale hvert eneste øre! Nå er ikke jeg redd hunder, men jeg kan godt forstå at folk blir det når slike ting skjer. Er nok ikke første gangen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2010 #16 Del Skrevet 30. november 2010 Ja, det er et poeng det også, at det er jo ikke bare snakk om irrasjonell fobi. Hunder kan faktisk oppføre seg uforutsigbart og aggressivt, eller skade noen ved å velte dem overende e.l. Vet om mange tilfeller hvor andre hunder har blitt skadet av bitt eller rett og slett at en stor hund har lagt seg på dem (vi hadde en setter som fikk hofta ut av ledd da en grand danois satte seg på den), og det kan skje selv om hunden vanligvis er vennligsinnet. Dessuten er min erfaring at selv om eier selv synes hunden er snill, kan den være ganske territoriell og hissig når den stormer ut fra hagen for å ta forbipasserende. Så bare det å gjøre noe med sin egen fobi løser ikke så mange problemer. Jeg er ikke redd for hunder, men synes ikke det er trivelig når ukjente hunder kommer løpende mot meg, og det ikke er kommunikasjon med eier... jeg kan også bli bekymret på andres vegne, f eks mitt lille tantebarn, som ikke går bort til hunder, men som er lett å rive over ende. Vi vurderer å skaffe oss hund selv, og jeg liker godt flere småraser, men det at de kan bli skadet av større løshunder er en grunn som veier i mot å velge en liten rase. Jeg vokste forøvrig opp med en stor polarhund, som av og til løp løs uten at vi hadde full kontroll. Så jeg vet jeg har gjort feil selv. Det som er synd når man diskuterer slike ting er at de hundeeierne som utgjør et problem antagelig enten ikke deltar i diskusjonen, står steilt på at de vil ha hunden løs uansett, og legger ansvaret over på den som er redd eller av andre grunner ( f eks allergi, religion) ikke vil ha en fremmed hund i fanget. De hundeeierne som faktisk holder hunden nær seg, og som HAR en lydig hund, er jo ikke et problem i utgangspunktet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2010 #17 Del Skrevet 3. desember 2010 Jeg kjørte her om dagen på en bilvei som går forbi et lite skogområde. Plutselig fyker det en hund ut fra trærne og PANG sier det. Den var grusomt. Vi fikk hunden og hundeeieren inn i bilen for å komme oss til dyreakutten, men hunden døde på vei dit. Det er ikke bare for vår skyld (altså, de menneskene som ikke liker/er redde for hunder) at hundene burde holdes i bånd. Uhell skjer. Eieren til denne hunden var ikke annet enn takknemlig for at vi tok oss tid til å kjøre dem til sykehuset, for han var fullt klar over at dette var hans egen skyld. Han ville bare la hunden sin få løpe litt fritt, nyte livet og nysnøen, men han lærte på den vanskelige måten hvorfor regler bør overholdes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miss Puddel Skrevet 3. desember 2010 #18 Del Skrevet 3. desember 2010 Er det ikke rart at på alle forum man er innom så synes alle at det er en selvfølge at hunder skal holdes i bånd, for de kan være potensiellt farlige, mens her i østfold der vi er plaget med at ulvene er så lite redde for folk at de trekker ned på gårdene, blir vi avspist med at "de er ikke farlige", så det er helt greit at det dukker opp 70 kg's ulver på barns skolevei etc ...? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bonito Skrevet 3. desember 2010 #19 Del Skrevet 3. desember 2010 Jeg har en hund av relativt stor rase (40 kg). I tillegg er det en rase endel mennesker er skeptiske til. For meg er det en selvfølge å ta hensyn til andre folk når vi er på tur. Heldigvis er pelsdott her ganske uinteressert i andre mennesker vi møter på. Og det pluss en solid innkalling, sørger for at jeg svært skjelden opplever sure miner fra de jeg møter. Her hjemme har jeg han løs hele året utenom båndtvang. Jeg bor midt i skogen, og de menneskene vi møter på her kjenner vi. Frykt trenger ikke nødvendigvis være rasjonell. Men det betyr ikke at personen er mindre redd av den grunn. Jeg liker heller ikke å bli nedrent av fremmede hunder. Jeg liker ikke sølelabber på klærne mine, når jeg er ute i andre ærender enn hund. Og jeg liker ikke eiere med 0 innkalling, som lar bikkja dundre bort til alle hunder de møter. Jeg forsøker å trene pelsdott til å klare å passere andre hunder uten å bry seg om de. Og det bli veldig vanskelig hver gang en annen toskete eier lar sin "snille" eller snille hund ruse bort. Om alle hadde klart å ta litt mer hensyn, hadde det meste blitt mye mye enklere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zzyzx Skrevet 4. desember 2010 #20 Del Skrevet 4. desember 2010 Er det ikke rart at på alle forum man er innom så synes alle at det er en selvfølge at hunder skal holdes i bånd, for de kan være potensiellt farlige, mens her i østfold der vi er plaget med at ulvene er så lite redde for folk at de trekker ned på gårdene, blir vi avspist med at "de er ikke farlige", så det er helt greit at det dukker opp 70 kg's ulver på barns skolevei etc ...? Jeg er litt usikker på hva relevansen her er. Er det slik at siden det finnes farlige rovdyr fritt i naturen så bør hundeeiere få slippe bikkja løs når de vil siden bikkja er mindre farlig enn rovdyret? Er det sånn at barn i Østfold har en reell risiko for å bli tatt av ulv når de er på vei til skolen? Når var sist det skjedde, og når var sist en ulv kom like tett innpå et menneske som løse hunder har en tendens til å gjøre? Dette er jo i beste fallen avsporing, for ulv har ingenting med hunder og båndtvang å gjøre. Bortsett fra når man vil krangle. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå