Gå til innhold

Hva lager du for å imponere?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvilken matrett/matretter lager du når du skal imponere familien, venner eller andre med god mat? Hva serverer du ved siden av - vin eller kanskje bare vann?

Skal lage mat for å imponere noen bekjente som kommer på middag, og har ikke peiling på hva jeg skal lage, så trenger inspirasjon. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Veldig sjelden jeg lager mat for å imponere, men pleier i tilfelle klaske til med denne retten:

Stekt kyllingfilet marinert i honning,søt soyasaus og appelsinjuice. Stekes i stekeovn og snus & pensles med marinaden ca hvert 10.minutt

Serveres med fløte og appelsinsaus og kokte mandelpoteter :spise:

Har ikke peiling på vin og slikt dessverre

Endret av Iza'bella
Skrevet

Veldig sjelden jeg lager mat for å imponere, men pleier i tilfelle klaske til med denne retten:

Stekt kyllingfilet marinert i honning,søt soyasaus og appelsinjuice. Stekes i stekeovn og snus & pensles med marinaden ca hvert 10.minutt

Serveres med fløte og appelsinsaus og kokte mandelpoteter :spise:

Har ikke peiling på vin og slikt dessverre

Det hørtes veldig godt ut har du et forslag til hva en kunne brukt istedenfor soya? (allergi)

Skrevet

Det hørtes veldig godt ut har du et forslag til hva en kunne brukt istedenfor soya? (allergi)

Du kan sikkert prøve å lage den uten soya,tror det blir godt likevel :)

Skrevet

Du kan sikkert prøve å lage den uten soya,tror det blir godt likevel :)

Takk skal prøve og lage det :jepp:

Blir så glad når jeg finner oppskrift på ting jeg kan spise (mange allergier)

Skrevet

Hva med balsamicoeddik istedet for soyasaus? :)

Tusen takk for tipset, Iza'Bella, skal prøves!

Skrevet

Hva med balsamicoeddik istedet for soyasaus? :)

Tusen takk for tipset, Iza'Bella, skal prøves!

Litt usikker på om det blir for bittert(?) Men bare å prøve seg fram, kanskje greit å prøve bare på en filet først :)

Ang.fløtesausen bruker jeg 2 små kartonger matfløte, 1 blokk grønnsaksbuljong, og ca 1/2 l appelsinjuice med fruktkjøtt,smaker til med salt og pepper mot slutten.Må kokes en stund for å få god konsistens. Men det er sikkert flere sauser som passer til :)

Skrevet

Jeg lager en hvilerett/dessert.

Så denne på matprogrammet Tid for mat med Bergersen og Moi fra 2004 om jeg husker rett.

Kinderegg m vaniljekrem og frukt:

Del kinderegget i to,

fyll hver halvpart med vaniljekren(ikke saus for den er for bløt)

Legg oppi litt rips, kuttet jordbær, og kiwi.

Bytt gjerne på frukten med bjørnebær osv...etter eget ønske.

Denne retten skal kun være enkel og trengs ikke spises opp for de som synes det blir for søtt...

Den ser fantastisk ut! Men siden det ikke er lov å legge inn bilder her kan jeg ikke dele herligheten som ønsket.

• Liker 1
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hvilken matrett/matretter lager du når du skal imponere familien, venner eller andre med god mat? Hva serverer du ved siden av - vin eller kanskje bare vann?

Skal lage mat for å imponere noen bekjente som kommer på middag, og har ikke peiling på hva jeg skal lage, så trenger inspirasjon. :)

Lager fiskesuppa med chili. Oppskriften la jeg ut her i dag ;)

Skrevet

Flotte tips, skal prøves :tommelopp:

Skrevet

Jeg lager en fantastisk lakserett! Den er vanvittig enkel, og likevel smaker den så godt! S

Handleliste (Middag for 2):

4 stk 125g laksefilet uten skinn (Kjøper den billigste i frysedisken, og tar av skinnet etter den har tinet)

1 boks creme fraiche

Fiskekrydder (Jeg bruker Fiskekrydder fra Santa Maria, men Jacobs funker også fint, men man burde kanskje finknuse det litt)

Helmelk

Purreløk

Poteter/Ris/Pasta (Hva du nå enn føler for å spise ved siden av fisken).

evnt. grønnsaker

--

Aller først lager jeg sausen, som er kald. Da slenger jeg creme fraiche i en bolle, heller i relativt mye fiskekrydder ( du må prøvesmake deg litt fram), og rører sammen. Hell i helmelk (som sagt, prøv deg fram igjen) til sausen er ALT FOR rennende.

Legg laksen i en ildfastform ved siden av hverandre, og helt sausen over, så den dekker laksen fullstendig. Hakk purreløk og strø over. Stekes i ca 20 minutter på 200 grader. Mens laksen stekes så lager du tilbehøret.

Etter 20 minutter så tar du en spade å legger laksen på tallerken, mens du heller sausen (Som nå (forhåpentligvis) har blitt fin og "sausete" i en sausskål). Sleng på tilbehør, og sett sausen på bordet så gjesten/-e kan ta mer selv. Jeg lover at de kommer til å elske sausen!

Så laksen kokes i saus, og blir vanvittig god.

Som sagt, det tar 5 minutter og skjære vekk skinnet, lage sausen og slenge dette i en ildfastform. Du bruker lite tid, og lite ingredienser, men folk blir helt hekta.

Jeg laget dette til svigerforeldrene mine, og de sluttet ikke å spise før det var tomt. Det tar jeg absolutt som et kompliment!

PS: Melken trengs EGENTLIG ikke, det er bare at sausen ser mye mer delikat ut når den er flytende.

Gjest Gjest_Michelet
Skrevet

Jeg lager en fantastisk lakserett! Den er vanvittig enkel, og likevel smaker den så godt! S

Handleliste (Middag for 2):

4 stk 125g laksefilet uten skinn (Kjøper den billigste i frysedisken, og tar av skinnet etter den har tinet)

1 boks creme fraiche

Fiskekrydder (Jeg bruker Fiskekrydder fra Santa Maria, men Jacobs funker også fint, men man burde kanskje finknuse det litt)

Helmelk

Purreløk

Poteter/Ris/Pasta (Hva du nå enn føler for å spise ved siden av fisken).

evnt. grønnsaker

--

Aller først lager jeg sausen, som er kald. Da slenger jeg creme fraiche i en bolle, heller i relativt mye fiskekrydder ( du må prøvesmake deg litt fram), og rører sammen. Hell i helmelk (som sagt, prøv deg fram igjen) til sausen er ALT FOR rennende.

Legg laksen i en ildfastform ved siden av hverandre, og helt sausen over, så den dekker laksen fullstendig. Hakk purreløk og strø over. Stekes i ca 20 minutter på 200 grader. Mens laksen stekes så lager du tilbehøret.

Etter 20 minutter så tar du en spade å legger laksen på tallerken, mens du heller sausen (Som nå (forhåpentligvis) har blitt fin og "sausete" i en sausskål). Sleng på tilbehør, og sett sausen på bordet så gjesten/-e kan ta mer selv. Jeg lover at de kommer til å elske sausen!

Så laksen kokes i saus, og blir vanvittig god.

Som sagt, det tar 5 minutter og skjære vekk skinnet, lage sausen og slenge dette i en ildfastform. Du bruker lite tid, og lite ingredienser, men folk blir helt hekta.

Jeg laget dette til svigerforeldrene mine, og de sluttet ikke å spise før det var tomt. Det tar jeg absolutt som et kompliment!

PS: Melken trengs EGENTLIG ikke, det er bare at sausen ser mye mer delikat ut når den er flytende.

Dette hørtes nydelig ut, skal prøves til helga :spise:

Gjest Gjest_Michelet
Skrevet (endret)

trippelpost!

Endret av Iza'bella
Gjest Gjest_Michelet
Skrevet (endret)

trippelpost!

Endret av Iza'bella
Skrevet

Når jeg skal imponere, lager jeg en rett som passer til hollandaise-/bearnaisesaus. Rett og slett fordi nesten ingen lager denne sausen fra bunnen, og de blir helt stumme når de får første bit i munnen.

En god skryterett er torskefileter lagt i ildfast fat/langpanne, smurt med dijonsennep og hjemmelaget tomatpuré, kledd med et lag stekt sjampinjong, og på toppen en skorpe av kavring blandet med smør og fersk persille + timian. Skorpen lages ved å blandet knust kavring med smør og krydder til en fast masse, som kjevles ut mellom to lag plastfolie, og så legges et kvarters tid i fryseren. Deretter kan man skjære opp biter og legge på hver fiskefilet.

Bakes i ovnen på ca 200 grader til skorpen er brun og fisken ferdig. Kanskje 20-25 min avhengig av ovn.

Pleier å lage hollandaise til denne, og servere med hjemmelaget potetmos og dampede grønne grønnsaker, f.eks. brekkbønner. Også godt med ovnsbakte cherrytomater til (legg dem rundt fisken i formen).

Ellers kan jeg finne på å lage hjemmelaget ravioli med ricotta-parmesan-spinatfyll, som serveres med soltørkede tomater, pinjekjerner og en god olivenolje. Og mer parmesan.

Eller andre ting som fanger min interesse i en kokebok.

Skrevet

Ostekake er også ein bra rett for å imponere. Enkelt å lage, men ser veldig pent ut. Eg pleier å bytte ut rømmen i fyllet med vaniljekesam, då blir kaka betre og får ein litt lettare konsistens.

Skrevet

Hm. Ostekake er godt, men imponert blir jeg ikke. De fleste vet jo at det er en enkel kake. Lag heller noe som er litt mer uvanlig, som de fleste ikke kjenner framgangsmåten på, f.eks tarte tatin, en opp-ned epleterte som du kan lage med butterdeigsbase.

Til mat pleier jeg forresten å servere enten isvann med noen myntekvaster og limebåter, eller så lager jeg iste av typen fruktte (f.eks. Twinings), noen poser i en liter vann, søtet med honning eller sukker, som får kjøle seg endel timer. Pyntes med friske urter (sitronmelisse, mynte, sitrontimian e.l.) og isbiter, og også her er det godt med noen skiver av en sitrusfrukt.

Hvis det er en liten middag, kan jeg godt ha en flaske vin, men jeg vil heller servere god vin til én gjest enn halvgod til flere, så det blir heller sjelden. Vin er for dyrt for meg å spandere i store mengder. Det kan også være veldig godt med noen flasker "gourmet"øl, f.eks. Nøgne Ø eller Haandbryggeriets øl, begge deler fås på Meny. Men pass på: de er ofte ganske mørke og egner seg kanskje ikke så bra til fisk. Toppers til julemat!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Om sommmeren lager jeg gjerne bakt ostekake (oppskriften fra Gastronomisk institutt) med topping av et berg av diverse friske bær (som feks jordbær, bringebær, blåbær, moreller... ) penslet med et tynt lag gelé, slik at de henger sammen og får en glasert overflate. Eller et kakestykke anrettet porsjonsvis til hver gjest på pene desserttallerkenener sammen med en kule hjemmelaget jordbær- eller bringebærosorbet, og stykket pyntet på toppen med jordbærskive og mynteblad eller en rund sjokoladetrøffel, rett og slett.

Det pleier da å imponere litt, i det minste.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

... og så serverer jeg selvsagt dessertvin til ostekaken, feks en tokajer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...