Gå til innhold

Rotete gang

Anbefalte innlegg

Gjest Elastica
Skrevet

Siden tråden om rotete gang nettopp av en eller annen merkelig grunn ble borte mens jeg skrev et svar til HI som jeg tror kan være nyttig, svarer jeg likegodt i en ny tråd.

Jeg kommer tilbake om en liten stund, men setter veldig pris på KONSTRUKTIVE svar.

Jeg har faktisk erfart at det ikke trenger å se rotete ut selvom man har mange ting liggende i en liten gang. Hos oss er det panelt med trepanel av utesorten (fordi det egentlig var en utegang som vi har bygget inne etter at en jeg kjenner som egentlig ikke er interiørarkitekt, men som er veldig flink med praktiske løsninger og som har et helt eget blikk for detaljer, foreslo det midt i byggeprosessen - litt styr, men det var ikke mye vi trengte å forandre på, bare støpe gulv med varmekabler slik at det ikke ble så kjølig. Det trengte vi strengt tatt heller ikke siden vi bor i en del av landet hvor det sjelden er kuldegrader, i en sone hvor det er svært gunstig å plante litt mindre hardføre stauder enn det man anbefaler ellers i landet, men vi gjorde det likevel) i farge hvit (ikke EGGHVIT som enkelte har, men den helt vanlige kritthvite fargen som man ofte bruker på nettopp utsiden av hus) og det gjør selvsagt at det ser litt større ut selvom det er er veldig lite. Vi har også en benk med to kasser på hjul under (praktisk siden det ligger både votter, luer og bøffer der året rundt – jeg rydder det altså IKKE vekk for vinteren, så vi sparer både tid og plass på det. Den ekstra tiden vi sparer på det bruker vi for øvrig til å fortelle naboene om at vi synes det er fint å ha kaniner i hagen og at vi synes ALLE sammen burde ha det, ikke bare for kosens skyld, men også for at ungene våre skal lære seg at det er bra å ta ansvar for dyr. Ikke at det er nødvendig – i familien vår har den yngste gått med morgenavisen siden han var fem år og tre måneder, men han insisterer på at han liker å tjene penger, og anser det som nyttig trim om morgenen før han går til skolen. Dessuten er han fast bestemt på å tjene penger til det siste Lego Star Wars-skipet, så jeg lar ham gjøre det uten å ha dårlig samvittighet) For øvrig er alt vinterutstyret vasket for sesongen, og det ligger i små lukteposer klart til bruk om noen måneder. Det er heller ikke vanskelig å åpne posene (som er knyttet sammen med et fint blått bånd som vi fikk billig da vi importerte noen møbler fra Danmark sist sommer) sånn at bøffene er lett tilgjengelige dersom vi skal på vår ukentlige topptur. Det kan ofte være store temperatursvingninger på denne tiden av året, hvilket vi da har tatt høyde for ved å la nødvendig utstyr ligge tilgjengelig, uten å utsette det for støv eller sollys. Vi har også en hylle hengende på veggen, egentlig er det to, men siden de er montert rett ved siden av hverandre (med et helt genialt oppheng som gjør at vi ikke trenger å treffe med skruen akkurat på den rette plassen når man monterer den, den vil likevel justere seg selv slik at de to modulene står helt i flukt. Disse hyllene er fra Montana, et dansk møbelsystem designet av Peter J. Lassen, visstnok en ekstremt detaljorientert formgiver som var opptatt av tall og form. Hele systemet er bygget på og rundt en grunnmodul som måler 69.6 cm ganger 69.6 cm.) På denne hyllen (eller DISSE HYLLENE, som mange ville sagt uten at jeg er helt enig, siden det ser ut som én hylle på grunn av det geniale opphenget) ligger sixpencesamlingen til mannen min. Dette virker kanskje litt rotete for de fleste, men det er det faktisk ikke (mest på grunn av at luene stort sett går i samme fargeskala, den litt brun-grå-jordfargeaktige skalaen som ser helt naturlig ut, uten skrikende mønster OVERHODET). Det eneste jeg har å utsette på akkurat disse 2 X 69.9 cm (på grunn av det geniale opphenget synes jeg det er viktig å presisere at dette ikke er én hylle som alle som kommer på besøk tror det dreier seg om, men TO) er at det ligger igjen to par votter fra i vinter (dette er ikke ”barnevotter”, derfor ligger de ikke sammen med de andre i boksene på hjul, men det er voksenvotter som vi brukte da vi gikk på skøyter i vinter og måtte kjøpe to par nye votter siden vottene våre egentlig ligger på fjellet. Heldigvis var det ikke så dyrt, fordi vi kjenner hun som driver butikken, så vi fikk et bra tilbud, slik det er i bygda hvor vi bor). Jeg har imidlertid votterydding og vasking (jeg synes alltid det er fint å ha rene votter den første gang jeg tar på meg votter når vinteren kommer) på planen i løpet av uka. Dessuten er vi i forhandlinger med den eldste gutten vår vedrørende klesvask i huset. Det er mulig han skal ta på seg ansvaret for all vask av tøy i familien (dette er selvsagt noe han selv ønsker og jeg er ikke et øyeblikk i tvil om at han klarer å håndtere vaskemaskinen, etter å ha vært med på klesvask i flere år allerede, samtidig som han har vært ansvarlig for ukentlig brannøvelse i huset, foring av kaninene og koking av kraft). På to skohyller under Montanahyllene står det en del sko. Dette ser heller ikke så rotete ut, siden det bare er guttene i huset som har skoene sine her. Jeg bruker en annen gang. At det bare er herre – eller guttesko bidrar til et noe ryddigere inntrykk enn om det skulle vært både mannetøfler, ballerinasko i forskjellige størrelser og joggesko om hverandre. Av og til setter jeg fjellskoene mine her, siden de, om man ikke tenker over at jeg har mindre ben enn mannen min, minner om herresko. Og siden barna mine har mindre ben enn meg, kan det raskt forveksles med guttesko.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjære Elastica. Tusen takk for svar. Spesielt det du skriver om sixpencesamlingen til mannen, var nyttig for meg, da jeg har en mann selv.

• Liker 1
Skrevet

Lar du gutten få kjøpe seg Star Wars skip?! :dåne:

Er du klar over hvor voldelig han kan bli av det????

Gjest Spinell
Skrevet

Fantastisk, Elastica! :skratte:

PS: Jeg savner forresten etpar vesentlige detaljer her:

Hva koster egentlig Montanareoler og -hyller?

Hvor bredt er det blå båndet på lukteposene?

• Liker 1
Gjest Elastica
Skrevet

Til pøbelsara: Aller først takk for at du skriver med fullt nick, det viser at du har mot til å stå for dine meninger, selvom jeg også kan godt at noen skriver anonymt dersom de har god nok grunn. Sixpencesamling bør foregå i samme fargenyanse, nettopp for å gjøre det rotete inntrykket mindre.

Til O'hara: Vi har drøftet det med Star Wars-skip ganske inngående, og funnet ut at det er greit så lenge vi fjerner lasersverdene på forhånd. Disse er på en enkel måte gjort om til julepynt som alle ungene gleder seg til å henge på juletreet neste jul.

Gjest Elastica
Skrevet

Til Spinell: Den ekstakte prisen på hyllene husker jeg ikke, men siden det ble importert fra Danmark, fikk vi det rimeligere, selvom vi måtte betale toll og inngående mva. Den danske mva'en fikk vi jo trukket fra.

Gjest Spinell
Skrevet

Til Spinell: Den ekstakte prisen på hyllene husker jeg ikke, men siden det ble importert fra Danmark, fikk vi det rimeligere, selvom vi måtte betale toll og inngående mva. Den danske mva'en fikk vi jo trukket fra.

Regner selvsagt med du hentet det selv i en stor bil du leide. Har du husket å ta med leiebilprisen i beregningen?

Gjest Elastica
Skrevet

Den er selvfaølgelig regnet med, i tillegg til leie av sommerhuset, utgifter til Fårup sommerland, is med guf og en lille en, trukket fra verdien av en tilsvarende ferie et annet sted.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor fjerna de den andre tråden??? Det er noen rare avgjørelser fra moderator her. Noen tråder kan stå med masse negativ og krangling, mens denne bare var morsom! Er ikke morsomme tråder lov her?

Syns vi skulle hatt en god forklaring på denne.

Skrevet

*puster lettet ut*

Jeg var nemlig et lite øyeblikk bekymret for dine små, til tross for at det virker som om du har god kustus på de siden du lar de få lov til å gå med avisen tidlig. Det styrker jo både kropp og sjel når man får ansvar.

Skrevet

Kjære Elastica!

Du virker som en kvinne som har kontroll på det meste. Derfor lurer jeg på: Hva gjør man om man blir helt svett bare av å lese startinnlegget ditt?

:skratte:

Skrevet

Kjære Elastica!

Du virker som en kvinne som har kontroll på det meste. Derfor lurer jeg på: Hva gjør man om man blir helt svett bare av å lese startinnlegget ditt?

:skratte:

Vel, teknisk sett er det vel et fortsettelsesinnlegg?

Skrevet

En tråd uten HI! :sjokk:

Skrevet

:dåne:

Det er ikke MULIG!!!

Ingen HI?!?!?

Skrevet

Ja, det har du sannelig rett i. Bra jeg ikke leste det opprinnelige startinnlegget da, for da hadde jeg antakelig vært innlagt på sykehus i dette øyeblikk med behov for oksygentilførsel. :ler:

Skrevet

Ja, det har du sannelig rett i. Bra jeg ikke leste det opprinnelige startinnlegget da, for da hadde jeg antakelig vært innlagt på sykehus i dette øyeblikk med behov for oksygentilførsel. :ler:ar

Har du ikke øye for detaljer? :sjokk:

Skrevet

Jeg savner et innlegg som oppsummerer hva vi har lært av denne tråden så langt!

Skrevet

Har du ikke øye for detaljer? :sjokk:

Joda, jeg vil hevde at jeg har et veldig godt øye for detaljer, noe jeg har fått bekreftet av min klassestyrer da jeg gikk på barneskolen (foreldrene mine kjente læreren, så hun la nok ekstra merke til meg, men jeg tror ikke det innvirket på hennes vurdering av meg da hun var en erfaren lærer med stor personlig integritet), samfunnsfaglæreren i åttende (hun var ny på skolen og i bygda så hun hadde ingen forutsetning for å vite noe om meg fra før, derfor anser jeg henne som helt upartisk i vurderingen av meg og mine evner) og mattelæreren i tiende (som ellers var regnet for å være en meget streng lærer som ikke ga ros uten en tungtveiende grunn, han kunne til og med regnes som en anelse kvass mot sine elever, så tilfredsstillelsen var dermed desto større da han fant det for godt å rose meg på et møte med foreldrene mine. Jeg har tatt med i vurderingen at han kunne lide av dårlig samvittighet fordi han hadde avtalt møte med foreldrene mine torsdag ettermiddag klokka 17.30, men så ble han åtte minutter forsinket på grunn av en kaffetrakter som hadde gått varm på lærerværelset sånn at han måtte avverge en potensiell brannkatastrofe før han kunne haste videre til møtet. Med tanke på at det befant seg foreldre på skolen som ikke hadde vært med på brannøvelse anser jeg det som en riktig avgjørelse av den aktuelle læreren. Derfor tror jeg heller ikke at han hadde dårlig samvittighet og at han snakket sant til mine foreldre).

At jeg ikke fikk med meg detaljen i akkurat denne tråden er nok et resultat av at jeg leste den samtidig som jeg ga katten mat (den tåler ikke proteiner så den går på en spesiell diett som krever litt ekstra forberedelser. Det mest krevende med denne dietten er for øvrig å løpe etter katten når den er ute for å passe på at den ikke spiser mus og småfugler, for de er jo fulle av proteiner), skrev ned handleliste for neste ukes storhandel (jeg er litt usikker på om vi skal kjøpe to eller tre storhusholdningspakker med toalettpapir, jeg har ikke hatt tid til å finne fram kalkulatoren for å beregne årsforbruket fram til 31. desember i år ennå) og var i telefonen med samboeren min som er på jobb og lurte på om han hadde mulighet til å jobbe en time overtid i dag (det er jeg som holder regnskap med overtidstimene hans, jeg har laget et system på dataen som er meget oversiktlig og informativt samt har god brukerfunksjonalitet).

Vet ikke helt hvorfor jeg ble svett av å lese Elasticas innlegg. ;)

• Liker 1
Skrevet

*svett* :trene:

Gjest AnonymBruker
Skrevet

samtidig som jeg ga katten mat (den tåler ikke proteiner så den går på en spesiell diett som krever litt ekstra forberedelser. Det mest krevende med denne dietten er for øvrig å løpe etter katten når den er ute for å passe på at den ikke spiser mus og småfugler, for de er jo fulle av proteiner))

Burde ikke dette ligget på kjæledyrforumet?? Blir jo bare rot dette :roll:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...