Gå til innhold

Hjelp! Jeg er for tynn!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann!

Jeg har et lite problem, jeg er undervektig. Jeg har en BMI på 18 og skulle gjerne ha ”fetet” meg opp litt (er forresten 20 år). Har fått en del kommentarer om at jeg ser så fryktelig tynn ut, og jeg ser det selv også. Hater å være så tynn, så nå har jeg planer om å virkelig gå inn for å legge på meg såpass at jeg ser ”normal” ut. Jeg vet at jeg spiser alt for lite i løpet av en dag, og at jeg ikke får i meg de viktige vitaminene og mineralene som man bør få i seg. Jeg har ikke peiling på hvordan jeg skal gå frem, så jeg håper noen her inne kan hjelpe meg med det. Det jeg er ute etter er:

Hvor ofte jeg bør spise i løpet av en dag, og hva / ca hvor mye jeg bør spise (ikke antall kalorier, jeg har ikke peiling på dette og gidder ikke å bruke tid på å regne ut hvor mange kalorier som er i den og den maten…). Nevn gjerne eksempler på middagsretter, mellommåltid osv. Tas imot med takk!

Noen ting dere kanskje bør vite:

Jeg drikker ikke melk, og er ikke særlig glad i å spise yoghurt. Ost spiser jeg, men ikke så mye. Pga dette tviler jeg på at jeg får i meg nok kalsium.

Fisk spiser jeg heller ikke så mye av, men når jeg gjør det spiser jeg filet(sånn det skrives?) av ørret og steker den. Spiser det kanskje en gang i måneden. (skal prøve å spise fisk oftere)

Frukt er godt, men jeg har en vane for å velge godteri framfor frukt. Er skikkelig hekta på søtt. Har kuttet ut brusen helt (eller, vel, ikke heelt men jeg drikker det kun i helgene nå), drikker som oftest bare vann.

Middagene jeg veksler imellom er:

Wok, lasagne, kjøttdeig og spagetti, suppe (tomatsuppe eller grønnsaksuppe, sånn i pose ikke hjemmelaget)…kommer faktisk ikke på flere matretter jeg bruker akkurat nå. Er veldig glad i type ”pastamat”.

Jeg har funnet ut at jeg spiser ca 3 ganger for dagen. Jeg har aldri tenkt over dette før da jeg spiser bare når jeg blir sulten. Kan ta et eksempel på hvordan en helt vanlig dag ser ut for meg:

Om morgenen prøver jeg å spise to brødskiver. Klarer jeg ikke det, spiser jeg en bolle med frokostblanding (type Crüsli) og et eple. Jeg begynner ganske sent på dagen, så derfor spiser jeg frokosten et sted mellom kl. 09-10.

Lunsjen hopper jeg over. (Føler alle ser på meg når jeg spiser, og det synes jeg er ubehagelig. Ja, jeg vet at de ikke gjør det, men jeg synes det er ekkelt allikevel)

Middag spiser jeg et sted mellom klokken 5 og 7. Nå i det siste har jeg spist mye wok. Da lager jeg av ca en halv pakke med wok grønnsaker (som man får kjøpt i butikk), sammen med enten litt kjøttstrimler eller pølser. Så har jeg på sursøt saus og spiser alt det der sammen med en porsjon ris.

Kveldsmaten spiser jeg ca. kl 10 på kvelden. Da spiser jeg to brødskiver. MEN har jeg spist middag kl 7 kutter jeg ut kveldsmaten da jeg ikke føler meg sulten (med mindre jeg har hatt suppe som middag). Nøyer meg da med et eple eller noe sånt.

Innimellom disse måltidene spiser jeg enten frukt eller godteri, alt ettersom hva jeg har.

Videre er jeg veldig kjedelig når det gjelder pålegg. Jeg bruker å veksle mellom hvitost og peanøttsmør. Noen ganger bruker jeg sjokoladepålegg også. Jeg aner ikke hva jeg kan finne på som gjør frokosten mer spennende. Salami og skinke liker jeg egentlig ikke så veldig godt, men jeg kunne vel ha lært meg å like det om det hadde vært noe godt sammen med det.

Så, hvis noen der ute som kunne være så snill og hjelpe meg så hadde jeg vært evig takknemmelig! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Søk litt om det på nettet, ang mat :)

Hadde samme problem som deg før, men når jeg kom i 20 årene la jeg på meg noen kilo og har nå en normal bmi.

Jeg brukte ofte Gainer fra proteinfabrikken.no og blandet dette med h-melk. Da får du raskt i deg mye fler kalorier :)

Skrevet (endret)

Det første du må gjøre er å få i deg en lunsj. Her mister du endel kalorier. Ignorer alle følelser om at noen ser på deg, tro meg - DE GJØR IKKE DET! Om det blir for vanskelig så kan du spise ett annet sted enn i kantinen? Lunsjen er viktig for alle for å holde energien oppe gjennom skole/arbeidsdagen, hva med å spise en dessert etter middagen samt noen mellommåltider mellom frokost og lunsj samt mellom lunsj og middag?

Endret av Lotte28
Skrevet

Folk ser mer på deg hvis du ikke spiser lunsj. Spis lunsj, det er hovednøkkelen til å få et mer vanlig spisemønster som oss andre.

Wok med grønnsaker og kjøtt til middag er bra, bare pass på at du ikke spiser deg mett på grønnsaker og bare pirker i kjøttet/risen/pastaen osv. Middager med fullkornspasta, kylling, grønnsaker og saus er bra for deg, ta litt olivenolje på hvis du klarer det. Pasta + olivenolje hører sammen uansett!

Hva med å lage en smoothie med frukt/bær, juice og yoghurt i til kveldsmat de dagene du ikke er så sulten?

Ha alltid en pose nøtteblanding med rosiner og tørket frukt i veska som du kan mumse på i blant, særlig hvis det går for lenge mellom måltidene.

Skrevet

Hei!

Tusen takk for alle svar!

Jeg får vel begynne å spise lunsj, men en tørr brødskive med svett ost frister egentlig ikke så mye. Er veldig kresen når det gjelder kjøttpålegg, og det er vel det de fleste pleier å ha? Liker ikke salami/skinke smaken. Hva annet enn ost og skinke kan man ha på brødskiven da? Nøtteblanding skal jeg begynne å spise, takk for tipset!

Jeg har ikke smoothie maskin, og vet ikke om jeg skal kjøpe det heller. Jeg bor nemlig i et bokollektiv og vil nødig forstyrre de andre med "bråket" en smoothie maskin lager :P

-Ts

Skrevet

Heisann!

Jeg har et lite problem, jeg er undervektig. Jeg har en BMI på 18 og skulle gjerne ha ”fetet” meg opp litt (er forresten 20 år). Har fått en del kommentarer om at jeg ser så fryktelig tynn ut, og jeg ser det selv også. Hater å være så tynn, så nå har jeg planer om å virkelig gå inn for å legge på meg såpass at jeg ser ”normal” ut. Jeg vet at jeg spiser alt for lite i løpet av en dag, og at jeg ikke får i meg de viktige vitaminene og mineralene som man bør få i seg.Jeg har ikke peiling på hvordan jeg skal gå frem, så jeg håper noen her inne kan hjelpe meg med det. Det jeg er ute etter er:

Det beste er å få seg de nødvendige vitaminene og mineralene via maten, men det går fint å ta kosttilskudd. Ei skje tran og ei multivitaminpille hver dag, så er du godt igang.

Hvor ofte jeg bør spise i løpet av en dag, og hva / ca hvor mye jeg bør spise (ikke antall kalorier, jeg har ikke peiling på dette og gidder ikke å bruke tid på å regne ut hvor mange kalorier som er i den og den maten…). Nevn gjerne eksempler på middagsretter, mellommåltid osv. Tas imot med takk!

Noen ting dere kanskje bør vite:

Jeg drikker ikke melk, og er ikke særlig glad i å spise yoghurt. Ost spiser jeg, men ikke så mye. Pga dette tviler jeg på at jeg får i meg nok kalsium.

Det fins kalsium i grønne grønnsaker som brokkoli, og siden du skriver at du lager mye wok så regner jeg med det er en del brokkoli med. Du kan også bruke melk i hvitsaus, eller lage fløtesaus til fiskemiddager.

Fisk spiser jeg heller ikke så mye av, men når jeg gjør det spiser jeg filet(sånn det skrives?) av ørret og steker den. Spiser det kanskje en gang i måneden. (skal prøve å spise fisk oftere)

Du bør spise mer fisk, iallefall en gang i uka. Ørret er bra, det er en fet fiskesort, med omega 3 i.

Frukt er godt, men jeg har en vane for å velge godteri framfor frukt. Er skikkelig hekta på søtt. Har kuttet ut brusen helt (eller, vel, ikke heelt men jeg drikker det kun i helgene nå), drikker som oftest bare vann.

Tips til å gjøre det lettere å spise frukt- skrell frukten og del i biter, ha over vaniljesaus, vaniljeis eller sjokoladesaus, så er det mye mer fristende å spise med en gang ;) Med grønnsaker så kan du f.eks skrelle gulrøtter og agurk som du deler i staver, og som du spiser med en god dip til. (Rømme, enda en kilde til kalsium)

Siden du ikke drikker melk, så ville jeg fått i meg litt juice, ett til to glass om dagen. Appelsinjuice gir deg c-vitaminer som er viktig for jernopptaket i kroppen.

Middagene jeg veksler imellom er:

Wok, lasagne, kjøttdeig og spagetti, suppe (tomatsuppe eller grønnsaksuppe, sånn i pose ikke hjemmelaget)…kommer faktisk ikke på flere matretter jeg bruker akkurat nå. Er veldig glad i type ”pastamat”.

[b]Det er lite næring i posemat. Det trenger ikke ta lang tid eller være krevende for å få i seg en mer næringrik middag. Kjøp f.eks frosne grønnsaker (poteter, gulrøtter og vårløk kuttet i biter) som du lager lapskaus på, eller pytt i panne, eller til å ha i en omelett. Du bør bruke mer grønnsaker, og bytte ut pastaen med poteter av og til.

Jeg har funnet ut at jeg spiser ca 3 ganger for dagen. Jeg har aldri tenkt over dette før da jeg spiser bare når jeg blir sulten. Kan ta et eksempel på hvordan en helt vanlig dag ser ut for meg:

Om morgenen prøver jeg å spise to brødskiver. Klarer jeg ikke det, spiser jeg en bolle med frokostblanding (type Crüsli) og et eple. Jeg begynner ganske sent på dagen, så derfor spiser jeg frokosten et sted mellom kl. 09-10.

Lunsjen hopper jeg over. (Føler alle ser på meg når jeg spiser, og det synes jeg er ubehagelig. Ja, jeg vet at de ikke gjør det, men jeg synes det er ekkelt allikevel)

Middag spiser jeg et sted mellom klokken 5 og 7. Nå i det siste har jeg spist mye wok. Da lager jeg av ca en halv pakke med wok grønnsaker (som man får kjøpt i butikk), sammen med enten litt kjøttstrimler eller pølser. Så har jeg på sursøt saus og spiser alt det der sammen med en porsjon ris.

Kveldsmaten spiser jeg ca. kl 10 på kvelden. Da spiser jeg to brødskiver. MEN har jeg spist middag kl 7 kutter jeg ut kveldsmaten da jeg ikke føler meg sulten (med mindre jeg har hatt suppe som middag). Nøyer meg da med et eple eller noe sånt.

Innimellom disse måltidene spiser jeg enten frukt eller godteri, alt ettersom hva jeg har.

Kutt ned på småspisingen, du blir aldri skikkelig sulten om du går og snoker i sjokoladeposen hele dagen.

Videre er jeg veldig kjedelig når det gjelder pålegg. Jeg bruker å veksle mellom hvitost og peanøttsmør. Noen ganger bruker jeg sjokoladepålegg også. Jeg aner ikke hva jeg kan finne på som gjør frokosten mer spennende. Salami og skinke liker jeg egentlig ikke så veldig godt, men jeg kunne vel ha lært meg å like det om det hadde vært noe godt sammen med det.

Forslag til pålegg- forskjellige typer syltetøy, mange liker jordbærsyltetøy på brunost. Prim, honning, makrell i tomat. Noe av det jeg liker best er toast med smør og hvitost, skiver med agurk og paprika, litt majones og toppet med salt og pepper. Nam!

Et siste lite tips; spis nøtter! De er rike på sunt fett og proteiner, og er lett å ta med seg og spise på bussen eller hvor det skulle være. Lag f.eks din egen miks av mandler, valnøtter, hasselnøtter og pisjasjenøtter, som du blander med rosiner og eventuell annen tørket frukt. Kjempegodt, og det metter søtbehovet ganske bra.

Så, hvis noen der ute som kunne være så snill og hjelpe meg så hadde jeg vært evig takknemmelig! :)

Skrevet

Du trenger ikke smoothiemaskin, men en blender. Du finner en grei blender på Clas Ohlson tli 349,- og hvis du lar frukten tine litt bråker den bare i maks 30 sekunder, som oftest mindre. Dette tåler folk så lenge det ikke er ved midnatt.

Tørr brødskive med svett ost har jeg ikke hatt til lunsj siden 8. klasse. Jeg liker heller ikke kjøttpålegg. Du kan spise kornblanding til lunsj også, men jeg lager som oftest salater. Pastasalat eller kyllingsalat er greit til lunsj, eventuelt rundstykker med grønnsaker og kremost. Eller eggerøre/omelett, så får du i deg noen proteiner.

Skrevet

Hva med å spise fisk som pålegg på brødskiva? - da kan du i hvertfall få i deg litt mer fisk :)

Skrevet

Lunsjtips!

Lag dobbelt porsjon middag og ta med restene til lunsj neste dag.

Påleggstips:

Ta med kokt egg og kaviar eller majones.

Grov leverpostei med sylteagurk.

Røkt kylling, avocado og salt og pepper.

Nøkleost med fersk agurk og litt salt.

Middagstips:

Risotto, kan lages med bygg også som er litt sunnere. Det finnes mange oppskrifter og det er veldig enkelt og godt! Sopprisotto, røykelaksrisotto og scampirisotto er favorittene her! Da kan du ha litt fløte og parmesan i også så får du melkeprodukt samtidig. Jeg kan hoste opp en oppskrift om du ønsker. :)

Wraps: kjøp wraps på butikken og fyll dem med kyllingkjøttdeig eller vanlig kjøttdeig, salat, byggris (porsjonspakker på butikken! veldig bra!), ost og rømme eller kesam. Krydderblanding kan du mikse selv eller kjøpe sånne kryddeposer fra Santa Maria. Jeg blander ofte hermetisert tomat i kyllingen når jeg lager denne enkle middagen. Og linser eller bønner! Her er det masse proteiner som er bra å få i seg. Vent gjerne med rømmen og gratiner det hele med ost over for så å ha rømme til når det er ferdig.

Fiskeformer:

seifileter som deles i små stykker legges på en seng av squasj, paprika og purreløk, hell over hermetisert tomat, fløte og ost og bak det hele i ovnen. Om du liker det med litt fart kan du blande litt chili i tomaten. Serveres med jasminris eller byggris.

NB! Kjøp en sånn litt kjip frossenblokk med sei, den smaker fint i gryte! Og dette blir så mye at du kan fryse ned enkeltprosjoner som kan tines opp og bare tilsettes ris. :)

Deilig kyllinggryte/wok:

Gul curry (gjerne fra Mae Ploy, som man får på enkelte utenlandske butikker), denne er litt fart i så smak deg fram. Tin scampi/kongereker. Jeg bruker kanskje en halv løk og 3-4 sopp, fire scampi, en boks kokosmelk, en skje curry pr kyllingbryst (som jeg kutter opp). Kutt kylling i passe biter, stek i panne, ta av panna. Kok opp kokosmelk og en spiseskje curryplanding, tilsett litt store biter av gul løk og champignon. La det koke en liten stund og tilsett kyllingen og scampi. Salt etter smak. Scampien er klar når den blir rød. Serveres med jasminris eller byggris og et godt dryss med festk koreander. NAM! :)

Alle disse oppskriftene er ganske raske og mettende. Og både fiskeform og risotto passer fint å ta med på jobb. Wraps og for den saks skyld..

Kanskje magen din må vennes til litt større matvolum siden du ikke er sulten så ofte..?

Gjest Gjest_katlina_*
Skrevet

Herregud så mange bra svar du får!!

Hadde tenkt å skrive et langt svar selv jeg, men alt er nevnt utførlig.

Du høres forøvrig ut som meg selv i den alderen, hadde også en BMI på ca 18 og så skranglete ut, nå er jeg dog i slutten av 20 årene og har en BMI på 20 og synes jeg ser passe ut nå.

Mest sannsynelig legger du naturlig på deg fremover, og jeg ville ikke stresset så mye med å legge på meg, hadde jeg vært deg. Sørg heller for å få et sunt og godt kosthold med

-Flere måltider

-Mere grønnsaker (fryse grønnsaker er så lettvint og like sunt som vanlige)

-Gode protein kilder (kylling, kalkun, egg,cottage cheese, bønner og linser sammen med f.eks pasta/ris/korn = fullverdig protein og evnt litt rødt kjøtt en gang imellom)

-Langsomme karbohydrater

-Godt med de gode fettstoffene (fiskeolje, virgin olivenolje, raps, nøtter, frø/kjerner osv)

-En multivitamin og omega 3 kapsler/tran er vel det viktigeste man trenger av kosttilskudd også

Skrevet
Du høres forøvrig ut som meg selv i den alderen, hadde også en BMI på ca 18 og så skranglete ut, nå er jeg dog i slutten av 20 årene og har en BMI på 20 og synes jeg ser passe ut nå.

Mest sannsynelig legger du naturlig på deg fremover, og jeg ville ikke stresset så mye med å legge på meg, hadde jeg vært deg. Sørg heller for å få et sunt og godt kosthold

Signerer denne! :) Jeg var også veldig tynn da jeg var yngre, alltid vært det. Og var nok rundt 18 i BMI helt til jeg ble ca 30. Nå er jeg 32 og ligger rundt 20. Ser også at det er myyye lettere å legge på seg nå.. Det som var helt umulig før. Jeg jobbet hardt! i lengre perioder for å komme litt opp i vekt. Masse bananer osv.. Jeg har alltid spist mye og bra. Til manges forlystelse.. ;) Men det som er mest effektivt har jeg funnet ut, var styrketrening. Da fikk jeg litt mer kjøtt på beina. Og matlysten øker også av det!

Skrevet

Men trådstarter spiser jo ikke lunsj og dropper iblant kveldsmat.

Det er jo ingen tvil om hvor årsaken til at hun er for tynn ligger, hun har ikke jobbet hardt for å legge på seg.

Jeg hadde helt klart hatt enda lavere BMI om jeg spiste bare frokost og middag.

Skrevet

Hei igjen!

Tusen takk for alle tipsene! Jeg synes jeg har fått utrolig mange bra svar her.

Jeg har aldri stresset med å legge på meg noe særlig før, men i det siste har flere og flere sagt til meg at jeg ser så tynn ut at jeg "går i to snart". Det er jo ikke noe moro å høre... Regner med at det kommer til å ta en tid før jeg ser "normalvektig" ut, men i mellomtiden har jeg forhåpentligvis lært meg å spise mer/oftere og sunnere.

Igjen, må jeg bare si takk til alle dere som svarte! :)

mvh

-TS

Skrevet
Men trådstarter spiser jo ikke lunsj og dropper iblant kveldsmat.

Det er jo ingen tvil om hvor årsaken til at hun er for tynn ligger, hun har ikke jobbet hardt for å legge på seg.

Jeg hadde helt klart hatt enda lavere BMI om jeg spiste bare frokost og middag.

Sant nok...

Er nok fort ute til å trøste undervektige side jeg selv var det. :) Men det er som du sier ikke helt det samme her.

Til TS: Lykke til! :)

Skrevet

Til Siebaeo: kunne du ha lagt ut en av risotto oppskriftene dine? ^^

Scampirisotto hørtes veldig godt ut! Men det gjorde de to andre (Sopprisotto, røykelaksrisotto) også forsåvidt :)

hilsen ts

Skrevet

Ååå, så "godt å høre" at det er flere enn meg som sliter med å legge på seg. Var veldig nyttig å lese alt som ble skrevet her, kan hjelpe meg litt det. Jeg er 19 år og har BMI på 17,5.

Liker ikke vise meg i bikini grunnet jeg synes jeg er for tynn, ikke spesielt gøy. Lykke til med å legge på deg!:)

Skrevet
Til Siebaeo: kunne du ha lagt ut en av risotto oppskriftene dine? ^^

Scampirisotto hørtes veldig godt ut! Men det gjorde de to andre (Sopprisotto, røykelaksrisotto) også forsåvidt :)

hilsen ts

Det kan jeg! Skal prøve å få gjort det i løpet av kvelden. :)

Skrevet

Spis variert pålegg på brødskivene og ha fersk brød om du kan. Om for eksempel et helt brød blir mye å holde fersk kan du jo bare fryse halvparten. Og det fine med fryst brød er at den ikke behøver varmes igjen, den trenger bare tines i fem minutter om du har skjært brødet i brødskiver!

Kjøttpålegg som er kjempegodt er roastbeef, okserullade, skinke, servelat, salami og sikkert masse annet. Som tilbehør funger remulade til roastbeef og majones til skinke.

Makrell i tomat er også godt som pålegg akkurat som leverpostei og fleskepølse som jeg har på fordi jeg synes det er godt og jeg trenger å legge på meg.

Fiskegrateng og fiskepinner er også enkle måter og få i seg fisk på.

Egg kan brukes til omelett, pannekaker og hardkokt egg kan brukes i tomatsuppa.

Skrevet
Spis variert pålegg på brødskivene og ha fersk brød om du kan. Om for eksempel et helt brød blir mye å holde fersk kan du jo bare fryse halvparten. Og det fine med fryst brød er at den ikke behøver varmes igjen, den trenger bare tines i fem minutter om du har skjært brødet i brødskiver!

Kjøttpålegg som er kjempegodt er roastbeef, okserullade, skinke, servelat, salami og sikkert masse annet. Som tilbehør funger remulade til roastbeef og majones til skinke.

Makrell i tomat er også godt som pålegg akkurat som leverpostei og fleskepølse som jeg har på fordi jeg synes det er godt og jeg trenger å legge på meg.

Fiskegrateng og fiskepinner er også enkle måter og få i seg fisk på.

Egg kan brukes til omelett, pannekaker og hardkokt egg kan brukes i tomatsuppa.

Må bare kommentere denne; en fiskegrateng inneholder mye mer makaroni, vann og mel enn den inneholder fisk, og en fiskepinne består av store deler panering...;) Så skal man spise fisk bør man spise skikkelige saker, og helst av de fete sortene, som laks, makrell og ørret.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...