Kvist Skrevet 3. desember 2009 #1 Skrevet 3. desember 2009 Jeg bor i et område med folk fra mange ulike kulturer, hovedsaklig norske, somalske og polske. Det er bymessig bebyggelse med husene helt ut i fortauskanten, altså ikke noe hager mellom hus og gate. Jeg går ofte og mye tur, og da legger jeg merke til at i mange av husene er gardinene trekt for hele døgnet, eller så er det hengt opp diverse for å dekke til vinduene. Dette gjelder stort sett bare der det bor folk fra Somalia. Så da undrer jeg meg på hvorfor de har det sånn. Joda, bittelitt innsyn er det jo i første etasje. Men jeg bor slik selv og trekker aldri for gardinene, folk flest står jo ikke å glaner uansett. Og de som har slik tildekte vinduer har det også i andre etasje, og der er det jo i hvertfall ikke innsyn. Liker de ikke å få sol og lys inn slik som "vanlige" nordmenn gjerne gjør? Kjenner ingen somaliere godt nok til at jeg tør å spørre
Gjest Marlo Skrevet 3. desember 2009 #2 Skrevet 3. desember 2009 Jeg er nordmann og har trekt for gardinene i stua hele døgnet. Tviler sterkt på at dette er noe som har med utlendinger å gjøre altså. Grunnen - sola står rett inn og det blir et grusomt lys i stua i tillegg til at stuevinduet er rett ut mot veien, som er relativt høyt trafikkert til å være en slik vei, av biler, skoleelever og andre, og et blikk inn mot mitt stuevindu så kan de se at jeg sitter å ser på TV eller surfer på nettet... og jeg vil gjerne føle meg fri nok til å kunne sitte i undertøy om jeg vil uten at andre ser det. Så hvorfor bry seg om hvorfor noen velger å trekke for gardinene? Plager det deg?
Gjest Shock Skrevet 3. desember 2009 #3 Skrevet 3. desember 2009 (endret) De vinduene på huset som går ut mot veien er alltid trekt for. Både fordi jeg ikke vil at slike som trådstarter skal stirre på meg mens jeg spiser middag/sitter i morgenkåpe, spiser frokost, eller sitter på nettet, og fordi nabodama over veien er en jævla nyskjerrig dame som drikker morgenkaffen sin mens hun sitter med kikkert inn i stua mi. Red; Er 100% Normann Endret 3. desember 2009 av Shock
Kvist Skrevet 3. desember 2009 Forfatter #4 Skrevet 3. desember 2009 Oi! Var da ikke meningen å provosere noen her. Var ment som en helt uskyldig undring. Og selvfølgelig vet jeg da at folk er ulike, har ulike ønsker og vaner, uavhenging av nasjonalitet. Det jeg derimot har erfart er at folk med norsk kulturbakgrunn gjerne bruker husene sine litt annerledes enn de med kulturbakgrunn fra andre steder. Var mer sånn jeg lurte på. Gatene jeg snakker om er hverken støyete, traffikerte eller annet, det er stort sett de få som bor her som går til og fra sine egne hus og leiligheter. Ikke kan jeg skjønne at det er plagsomt med solskinn på nordsiden av husene heller... Og nei, jeg glaner ikke inn til folk, det har med respekt å gjøre. Glaner heller ikke inn der gardinene ikke er for vinduet. Uansett har folk gjerne pyntegreier, planter osv i vinduene som gjør at når man bare går forbi er det de man ser, ikke rett inn i stua. Sånn er det hos meg i alle fall.
Gjest Gjest Skrevet 3. desember 2009 #5 Skrevet 3. desember 2009 Jeg har gardinene i stua trekt for omtrent halve året for å ikke få sollys på akvariet. Resten av året er det så mørkt at det etter min mening blir for mye innsyn om de er fratrekte..
Gjest Gjest Skrevet 3. desember 2009 #6 Skrevet 3. desember 2009 En av naboene våre hadde gardinene trukket for hele tiden. Vi synes at det var lart rart, og kunne ikke forstå at noen ville leve så innstengt. For noen måneder siden flyttet det inn en ny familie, og de hadde ikke gardiner i det hele tatt. Og du og du så innsyn det var der. Kunne se alt som foregikk i stuen, og hva de hadde på seg. Ikke at jeg stirret inn, men når vi kommer gående til oss og ser rett frem så ser man rett på vinduene deres. Velen svinger av 90 grader like før vinduet deres. Så man må bevisst se bort for å unngå det. Det tok ikke mange ukene før de hang opp persienner som er nesten helt igjen. Jeg vil tro at de aller fleste som har gardinene for gjør det pga innsyn og sollys.
Olive Skrevet 3. desember 2009 #7 Skrevet 3. desember 2009 (endret) Jeg hadde i min forrige leilighet gardinene trukket for mer eller mindre hele tiden. Årsak: en enkelt nabo som stadig satt og glodde/vinket til meg. Kanskje han har flyttet til ditt nabolag? Endret 3. desember 2009 av Olive
Gjest Gjest Skrevet 3. desember 2009 #8 Skrevet 3. desember 2009 Jeg har gardinene trekt foran på kvelden. Men ikke på dagen
Gjest Iah Skrevet 3. desember 2009 #9 Skrevet 3. desember 2009 Jeg bor i andre etasje og har alltid enten gardiner eller persiennene nede. Liker ikke at folk kan se inn. Har bodd andre steder hvor jeg som regel ikke har trekt for, det kommer rett og slett an på om det er trafikk utenfor vinduene eller ikke.
Gjest Problematique Skrevet 3. desember 2009 #10 Skrevet 3. desember 2009 I forrige leiligheten vår hadde vi gardiner for hele tida, selv om det ikke var allverdens trafikk utenfor (étt hus som lå nedenfor oss, ellers så ingen inn). Men det var noe psykisk, vi følte oss på utstilling. Nå har vi flyttet inn i blokk, og eneste rommet som er "dekket til" til enhver tid er soverommet...
Gjest Gjestus Skrevet 3. desember 2009 #11 Skrevet 3. desember 2009 Jeg kan godt forstå din undring, og det overrasker meg hvor mange folk på nettfora som absolutt må svare som om de blir personlig fornærmet. Jeg lurer på mange ting hver dag hele tiden, og kunne tenkt meg å spørre andre om deres synspunkter, men så lærer man jo å holde kjeft da hvis folk absolutt skal hyle ut om at det man lurer på er galt og forferdelig og at man er nødt å skulle ha et personlig problem og ikke bare nysgjerrig undring. UANSETT, jeg kunne ikke tenke meg å bo et sted der det var så mye innsyn at jeg måtte ha trekket for hele dagen. Nå kan man jo ikke alltid velge da, men kan jo tenke meg at det har noe med innsyn/støy/trekk å gjøre. Personlig blir jeg deprimert av å ikke ha dagslys inn på rommene der jeg oppholder meg, men andre reagerer kanskje ikke på det. Har for gardiner når det er mørkt ute og andre kan se meg uten at jeg kan se de ^^ Og på soverom som ligger på gateplan for der er jeg naken innimellom.
Gjest Gjest Skrevet 3. desember 2009 #12 Skrevet 3. desember 2009 Grunner for å ha gardiner trukket for: 1. Unngå innsyn. Folk har forskjellige grenser. Jeg har helt noia for at folk skal kunne se inn til meg. Selv om de bare går forbi, og ikke står og glor, og jeg ikke bor i 1. etasje. Selv om man bor litt oppi etasjene kan folk se inn til deg om de står på gaten nedenfor. 2. Sjenerende sollys. 3. Isolasjon. Det er stort varmetap via vinduer, og å ha trukket gardinene for er med på å isolere. Jeg bor i en gate uten gjennomgangstrafikk, med blokker overalt. Det er svært vanlig å ha gardinene trukket for på den siden som vender ut mot veien, selv om det altså ikke er fryktelig trafikkert utenfor, og vinduene ikke er på solsiden. Og det er svært få innvandrere i nabolaget, så de fleste gardinmenneskene er nordmenn.
Kvist Skrevet 3. desember 2009 Forfatter #13 Skrevet 3. desember 2009 Jøss, mange med fortrekte gardiner her. Må faktisk innrømme at jeg aldri, aldri har vært hos noen som har det slik. Visste ikke at dere var så mange Hehe. Selv orker jeg ikke å har gardinene/persienner foran vinduene. Syns det blir for tett og trangt på en måte.
Cata Skrevet 3. desember 2009 #14 Skrevet 3. desember 2009 Jeg har ofte lurt på det samme når jeg ser hus der gardinene tilsynelatende er trukket for hele tiden. Kan ikke akkurat relatere det til noen spesiell nasjonalitet, men jeg legger merke til at i noen hus er det vanlig. Skjønner ikke greia. Er selv vokst opp "på utstilling" med vinduer som vendte rett mot en bygate (1. etg. ) og det hendte da nesten aldri at folk stilte seg opp og stirret - stort sett hastet de forbi i egne tanker.
Gjest Dalia Skrevet 3. desember 2009 #15 Skrevet 3. desember 2009 Jøss, mange med fortrekte gardiner her. Må faktisk innrømme at jeg aldri, aldri har vært hos noen som har det slik. Visste ikke at dere var så mange Hehe. Selv orker jeg ikke å har gardinene/persienner foran vinduene. Syns det blir for tett og trangt på en måte. Det er vanlig blant utlendinger ja.(Ifølge min venninne fra Iran er det det!)
Riskrem Skrevet 3. desember 2009 #16 Skrevet 3. desember 2009 Dette har jeg også lurt på. Kanskje det har seg slik at den somaliske kultur foretrekker å holde familie/hverdagslivet lukket? Kanskje familien er en såpass privat sfære at ingen skal ha tilgang til den? Sammenlign det med at somaliske kvinner går rundt tildekket når de er ute. Det kan rett og slett være en kulturell forskjell Uansett, det virker jo litt "mystisk" at folk har gardinene trukket for hele tiden. Synes det nesten virker litt skummelt jeg. Lurer jo på hva i all verden det er som skjer bak de gardinene Jeg trekker persiennene ned litt på kvelden for å slippe å være på utstilling, ellers er jeg helt komfortabel med at en og annen ser hva jeg holder på med. Det er ikke så mange som kan se inn uansett
-Englefjes- Skrevet 3. desember 2009 #17 Skrevet 3. desember 2009 Jøss, mange med fortrekte gardiner her. Må faktisk innrømme at jeg aldri, aldri har vært hos noen som har det slik. Visste ikke at dere var så mange Hehe. Selv orker jeg ikke å har gardinene/persienner foran vinduene. Syns det blir for tett og trangt på en måte. Helt enig. Jeg får helt krampe av fortrekte gardiner. Svigerforeldrene mine har det ofte, og jeg bare MÅ trekke fra gardinene hver gang jeg er der. Jeg bodde i 1. etasje med fullt innsyn fra gata inn i stua for noen år siden, men hadde likevel ikke gardinene fortrukket. Men det ble et par større potteplanter i vinduet for å skjerme innsynet litt.
Gjest Gjest Skrevet 3. desember 2009 #18 Skrevet 3. desember 2009 Vi har kun gardiner i soverommene og på badet. Alltid trukket for, men ikke veldig mørke eller tette. Nordmenn fra norge.
Gjest Emera Skrevet 3. desember 2009 #19 Skrevet 3. desember 2009 Det kan jo også komme av at de er fra et land med mye større befolkningstetthet, og derfor har behov for å skjerme seg. Blir bare en tankelek dette, for det er ikke mulig at vite før man har spurt. Men det er sikkert mange forskjellige grunner til at folk har gardinene fortrekt. Selv synes jeg det blir for innestengt å ha fortrekte gardiner. Nå bor jeg fullstendig skjermet for innsyn, men da jeg bodde på gateplan hadde jeg persienner. Dem kan man vri til en slik posisjon at ingen kan se inn samtidig som at min utsikt ikke ble helt blokkert.
Gjest Gjest Skrevet 3. desember 2009 #20 Skrevet 3. desember 2009 Muslimske kvinner har ikke lov til å vise seg uten hijab for mannlige slektninger så for å unngå at en mann plutselig får øye på dem i hjemme hvor de går anderledes kledd enn ute vet jeg at man her hvor det er vanlig med vinduer ut mot gate/naboer holder gardinene for støtt....
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå