Gå til innhold

Trenger konkrete kom-i-gang-tips

Tante

Anbefalte innlegg

Jeg er lat. Sånn, nå har jeg innrømmet det. Jeg liker ikke å trene, det er kjedelig. Hadde likt det om jeg kunne gått på dans eller aerobic, men har en prolaps som ikke liker sånt. Jeg liker også pilates og styrketrening på studio, men det er altfor dyrt, desverre. Det største problemet er tiltakslysten, eller mangel på sådan. Jeg ser liksom bare ikke vitsen, selv om jeg vet det innerst inne.

I tillegg er jeg altfor glad i snop, snacks og brus og de tingene jeg ikke burde spise. Jeg er kjedespiser verre enn noen.

Så jeg ønsker meg konkrete tips. Ikke sånne "du må bare", ta deg sammen" eller "du kan hvis du vil", men helt konkrete og gjerne enkle råd, tips og forslag til hva jeg kan gjøre for å slutte med kjedespisingen og begynne med trening.

Og vær litt snill med meg da, jeg vet hvor forferdelig jeg er og trenger ikke bli minnet på det :sjenert:

Endret av Tante
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Punkt en: Tøm skapene for snop.

Det hjelper i allefall ikke å ha bestemt seg for å kutte ut snop og ha skapene fulle av det, for ved første fristelse er det jo bare å tømme nærmeste skap ;)

Punkt to: Legg en plan.

Hva ønsker du å oppnå og hva er du villig til å gjøre for å få det til. Sett deg et realistisk mål og lag gjerne en plan du henger på kjøleskapet som du kan krysse av det du har gjort på - slik synliggjør du hva du har fått til for deg selv.

Punkt tre: Spis riktigere

Personlig anbefaler jeg lavkarbo, men det passer ikke for alle. Uansett er det bra med fiberrike grønnsaker, gode råvarer og minst mulig sukker og mettet fett. Spis sunt og spis nok, så du ikke blir sint og sulten.

Punkt fire: Mosjoner

Dette henger sammen med planen din - om du ikke liker eller har råd til noe annet - gå tur. invester gjerne i et par staver og gå ut i skog og mark. Finn deg en utfordrende bakke og gå den både opp og ned - lag et par ulike "løyper" som har forskjellig vanskelighetsgrad og lengde og gå på i godt og raskt tempo.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Suzy, men "tren og spis sunt" er nettopp de to rådene jeg trenger mer konkrete tips på hvordan.

Jeg vet hva et sunt kosthold er, men mat er blitt så ufattelig kjedelig de siste par åra. Gidder ikke bruke energi på å lage flott, sunn mat til bare meg selv, og da er det enklere å bare lage kyllingkyllingkylling. Hadde vært greit om jeg kunne følge en eller annen ukeplan, men har så mange intoleranser at det er umulig.

Endret av Tante
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Suzy, men "tren og spis sunt" er nettopp de to rådene jeg trenger mer konkrete tips på hvordan.

Jeg vet hva et sunt kosthold er, men mat er blitt så ufattelig kjedelig de siste par åra. Gidder ikke bruke energi på å lage flott, sunn mat til bare meg selv, og da er det enklere å bare lage kyllingkyllingkylling. Hadde vært greit om jeg kunne følge en eller annen ukeplan, men har så mange intoleranser at det er umulig.

Trening ga jeg deg vel et helt konkret tips på, eller leste du ikke alt jeg skrev under Mosjoner-punktet? Jeg kan godt gjenta - sett opp en plan over hvilke dager du kan og vil mosjonere, kjøp deg gå-staver og lag deg (altså tenk ut) minst tre ulike løyper som du kan gå tur i.

For eksempel en kjapp og litt hard en.

En lang og litt roligere.

Og en midt mellom med noen utfordringer.

Fordel dette over ukens dager - eksempelvis: Mandag - middlesløype, onsdag - kortløype, fredag - kortløype og søndag - langløype.

Kryss dem ut i planen din når du har gjort det du skal.

Mitt andre helt konkrete tips var å rydde skapene for snop og drittmat - det er nå i allefall første skritt.

Når det gjelder at det er kjedelig å spise sunt så kan jeg vel igrunnen ikke hjelpe deg mer enn jeg har gjort - du er nesten nødt til å by til med litt vilje og et reelt ønske sjøl. At du ikke gidder å kjøpe noe annet sunt enn kylling er noe jeg ikke kan hjelpe deg med - det ser du sikekrt når jeg setter det opp sånn ;)

Som sagt anbefaler jeg et lavkarbokosthold og da er det flere dietter du kan følge som har menyer osv for hver dag i uka: South Beach eller Ketolysekuren er to eksempler. Men da må du "gidde" å sette deg inn i dem selvsagt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trening ga jeg deg vel et helt konkret tips på, eller leste du ikke alt jeg skrev under Mosjoner-punktet?

Som sagt anbefaler jeg et lavkarbokosthold og da er det flere dietter du kan følge som har menyer osv for hver dag i uka: South Beach eller Ketolysekuren er to eksempler. Men da må du "gidde" å sette deg inn i dem selvsagt :)

Joda, jeg leste det. Konkret er kanskje dårlig formulert, kanskje "grunnleggende" er mer dekkende. Det er liksom steget opp av sofaen og ut av døra som er bøygen her akkurat nå.

Har tenkt litt på dette med insentiv (belønning og straff). Noen som har noen tips der da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg leste det. Konkret er kanskje dårlig formulert, kanskje "grunnleggende" er mer dekkende. Det er liksom steget opp av sofaen og ut av døra som er bøygen her akkurat nå.

Har tenkt litt på dette med insentiv (belønning og straff). Noen som har noen tips der da?

Jammen da gjentar jeg meg sjøl til det kjedsommelige jeg:

Kjøp gåstaver.

Ta utgangpunkt i tre til fire dager i uka (kjøpe en kalender med plass og heng på kjøleskapet, eller lag din egen månedsplan der du skriver opp akkurat hvilke dager du skal gå og stryk ut når du har gjort det).

Gå minst en halvtime hver gang.

Belønningen er jo å se at du har fullført planen, men hva med å unne deg en skikkelig middag ute, eller noe du er veldig fysen på om du har gjennomført planen en hel måned?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takktakk.

De som vil kan også godt slenge på linker eller tips til god, sunn og enkel middag (gjerne uten melk, hvete, egg og sukker)

Liste opp fordeler ved å være flink og ulemper med å være slem også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

South Beach eller Ketolysekuren er to eksempler. Men da må du "gidde" å sette deg inn i dem selvsagt :)

Leste på ketolyse.no, men hvis man må ha bøker, pulver, stix, tabletter og alt mulig blir vel det innmari dyrt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste på ketolyse.no, men hvis man må ha bøker, pulver, stix, tabletter og alt mulig blir vel det innmari dyrt?

South Beach boka koster ca 150 kroner.

Jeg har aldri gått på ketolysekuren, men ser boka alene koster 279 kroner - stix og kosttilskudd kan du kjøpe på butikker nær deg og sjekke priser opp mot hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest svanungen

Synes du har fått mange veldig gode råd fra Suzy, også helt konkrete.

Det aller viktigste du må gjøre noe med er motivasjonen og innstillingen. Hvis man sitter inne og tenker at man burde gå ned i vekt eller burde bli sprekere, så skjer det lite. Man må legge en plan, virkelig ønske dette, og være innstilt på å forsere dørstokkmila opptil flere ganger. I tillegg må man være klar for å forsake enkelte goder, for å oppnå andre. Jeg har selv gått ned nærmere 30 kg over flere år nå. Det krever jobbing! Spesielt mentalt.

1. Tenk gjennom hva du egentlig vil. Trives du med sofaen og snop, så velger du det, men da har du liten rett til å klage på alt du burde gjøre noe med. Jobb motivasjonen oppover!

2. Sett deg klare mål og delmål. Jeg har ingen tro på at det hjelper å straffe seg selv om man skeier ut, skulker trening eller sprekker. Jeg har MYE større tro på belønning når man oppnår et delmål. Eksempel på delmål kan være: gå ned 5 kg, trene i snitt minst 2 ganger i uka i 2 måneder (da vil du se at det ikke er så tiltak lengre, plutselig er det lystbetont og gir resultater), kun spise litt snop på lørdagen etc. Belønninger kan være: et plagg, veske, sko, dvd, kinotur, ansiktsbehandling etc som du ønsker deg

3. Tøm skapet for snop! Dette er viktig! Får du lyst på noe søtt midt i uka, så får det bli et sunt alternativ (frukt, smoothies etc).

4. Lag deg en liten måltidsplan. Sunn mat trenger verken være vanskelig eller tidkrevende. Fisk kan dampes i mikroen eller i ei gryte med vann, kan serveres med dampet broccoli eller andre grønnsaker. Kylling, svin, okse, fisk kan wokes/surres med ymse gode grønnsaker. Salat med ulike ingredienser er kjempegodt (bruk det du har lyst på), supper og gryter med gode råvarer er kjempegodt nå på høsten (og her kan du lage for flere dager om du ønsker). Rekene er på sitt beste, og ikke så dyre! Det meste her er mat jeg har spist mye av de siste 2 månedene (startet på South Beach-dietten 17.august), og blir kjempegodt. Og er enkelt...

5. Få kroppen i bevegelse! Det kreves verken treningssenter eller koordinerte aerobictimer for å bli sprek. Naturen er helt fantastisk nå om høsten, ta deg en forfriskende gåtur! Gjerne med staver, og i godt tempo. Du kan også investere i et par håndmanualer, strikk eller pilatesball og gjøre masse øvelser hjemme som vi gi deg en sterkere og smidigere kropp. Akkurat samme øvelsene som gjøres på helsestudio. Men du må ønske det selv!

Ser at jeg stort sett har gjentatt det Suzy skrev...

Ta tak i livet ditt, og finn ut hva du virkelig vil! Og gå for det 100%. Kommer til å gå kjempebra! Klart det vil komme utfordringer, men de takler man når de kommer :jepp:

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kred til Suzy som er så tålmodig! :)

Hvis du VIL bli sunnere og lettere(?), så MÅ du tvinge deg selv av og til. Det kan t.o.m hende at du liker så godt å røre på deg, at du etterhvert gjør det av ren glede.

Og mat...kjære deg, vi lever i googles tidsalder - søk på sunn, god mat, og kutt ut de ingrediensene du ikke tåler. Jeg kan ikke se en annen måte å gjøre det på. Alternativet måtte da bli en helsefarm, hvor de serverer deg den sunne maten og pisker deg på trening, men DET er dyrt det!! ;)

Når ble det slik at ting kommer av seg selv...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

South Beach boka koster ca 150 kroner.

Jeg har aldri gått på ketolysekuren, men ser boka alene koster 279 kroner - stix og kosttilskudd kan du kjøpe på butikker nær deg og sjekke priser opp mot hverandre.

Det er uansett alt for mye feil mat for meg i South beach

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest svanungen
Det er uansett alt for mye feil mat for meg i South beach

Men det kan gi mange gode pekepinn på et fornuftig kosthold :) Jeg spiser ikke så mye av måltidene slik de står i boka, men har laget mine egne varianter basert på listen over JA-mat som står i boka (og på www.southbeach.no ).

Det aller viktigste er vel kanskje å se muligheter i stedet for begrensninger....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kred til Suzy som er så tålmodig! :)

Og mat...kjære deg, vi lever i googles tidsalder - søk på sunn, god mat, og kutt ut de ingrediensene du ikke tåler.

Når ble det slik at ting kommer av seg selv...?

Joda, det er mye godt der ute, men å kutte ut det jeg ikke tåler vil i de fleste tilfeller føre til at maten ikke blir den samme, mtp. konsistens, smak o.l. Leter stadig og hadde prist meg lykkelig om jeg fant en "matplan for intolerante".

Ting har vel aldri kommet av seg selv, det er derfor jeg spør om enkle råd. Har aldri bedt Suzy om å gjenta seg selv til det kjedsommelige, men mange de tingene hun har sagt, vet jeg allerede og det sa jeg i toppinnlegget. Derfor ba jeg om andre, enklere og mer grunnleggende tips.

Problemet er at folk blir veldig opphengt i treningsbiten og middagsbiten av problematikken min, mens hovedproblemet (som sagt) er det å faktisk komme seg frem til komfyren, eller ut av døra Gi meg en grunn til å starte, liksom. Joda, det høres kanskje idiotisk ut, men sånn er det faktisk for mange i dag.

Og å få slutt på kjedespisingen jeg kan gjerne lage sunn middag, men det boter ikke på potetgullposene og dropsene. Jeg kan gjerne knaske gulrøtter, men hittil blir det i tillegg til snacksen. Skjønner ikke hvorfor, jeg klarer bare ikke å gi det opp.

Endret av Tante
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Men det kan gi mange gode pekepinn på et fornuftig kosthold :) Jeg spiser ikke så mye av måltidene slik de står i boka, men har laget mine egne varianter basert på listen over JA-mat som står i boka (og på www.southbeach.no ).

Det aller viktigste er vel kanskje å se muligheter i stedet for begrensninger....

Ja, det er veldig sant, og det er nok en del av problemet :sjenert: (føler meg som verdens kjipeste person i slike tråder)

Som jeg sa over også, middagene er enkle nok i seg selv, men kjedespisingen er det verre med. Hva spiser dere? Eller klarer dere å la være? og i så fall hvordan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stillness

Jeg var også sånn at jeg kjedespiste usunn mat,men løsningen for meg er at jeg ikke lar meg selv få lov til å spise usunn mat på hverdagene.På den måten har jeg noe å se frem til i helgene,og da lar jeg meg selv få lov til å spise det jeg vil.

Må nok bare slutte å kjøpe snacks,godteri osv,og ikke ha noe liggende.Merker selv hvis jeg har noe liggende så blir det til at jeg spiser det.

Kan jo prøve å ta det gradvis,for det er kanskje urealistisk at man bare skal kutte ut alt med en gang.

Også,eller for min del i hvert fall,så ser jeg ikke poenget med å kutte ut alle karbohydrater som ris,poteter og pasta osv.Det er vel heller mengden det kommer an på.Kutt ned på mengden så hjelper det også :)

Når det gjelder trening så sliter jeg litt med dette selv også,men gå på tur eller kjøp en treningsdvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg sa over også, middagene er enkle nok i seg selv, men kjedespisingen er det verre med. Hva spiser dere? Eller klarer dere å la være? og i så fall hvordan?

Dette blir siste fra meg - lover på tro og ære:

Måten å unngå å spise masse dritt og å spise masse feil er å unngå å ha det i huset og å spise seg mett på noe som er godt og sunt.

Om du er mett etter en deilig laksemiddag og ikke har sjokkis i huset - ja da spiser du ikke sjokkis. Fordelen (og årsaken til at jeg anbefaler det) med lavkarbo er at mye av søtsuget blir vekk, fordi du holder blodsukkeret ditt stabilt og at maten du spiser holder deg mett lenge. Og med mangelen på møkka mat i huset så blir fristelsen enda mindre.

Tåler du ikke noe av maten du kan spise med south beach så tåler du da ikke mat i det hele tatt, tror jeg... :klø: Det er jo vanlig mat i denne kuren. Jeg skjønern veldig godt at intoleranser er vanskelig, men hva i alle dager spiser du nå om du ikke kan følge et matopplegg som er sunt?

Faktisk ville jeg forslå - dette forutsetter at du er litt løsningsorientert altså ;) - så kan du ta kontakt med en ernæringskonsulet/rådgiver og få hjelp til å sette opp en måltidsplan, om det er det du må ha for å lykkes (og om du nå sier at du ikke vet hvor du finner en sånn, så spør legen din eller google for å få hjelp). Jeg ville begynt på f.eks 4M-klinikken i Oslo sentrum og jobbet meg derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også,eller for min del i hvert fall,så ser jeg ikke poenget med å kutte ut alle karbohydrater som ris,poteter og pasta osv.Det er vel heller mengden det kommer an på.Kutt ned på mengden så hjelper det også :)

Alt passer ikke for alle - men fordelen med å kutte ned på karbohydratene er at blodsukkeret blir mer stabilt og man blir mindre søtsulten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...