Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei..

Jeg lurer på om det er noen som har noen gode tips til hvordan jeg kan bli motivert til å begynne å trene og til å spise sundt??

Jeg har fått meg kort på friskhuset for en stund siden, men har så og si aldri brukt det. Jeg har så innmari lyst til å legge av meg og få strammet opp kroppen litt, men har ikke motivasjon til det. jeg finner på unskyldninger i hytt og pine for ikke å trene.. Dette er både fordi jeg ikke er noe spesielt glad i å trene og fordi jeg hater å trene sammen med masse folk. jeg er veldig usikker på meg selv, og det blir ikke bedre når jeg føler at hele friskhuset står å ser på meg når jeg trener..

Når jeg legger meg om kveldene ser alt så lyst ut, jeg tenker "i morgen, da skal jeg gå en tur, så skal jeg på friskhuset osvosv".. MEN når morgendagen kommer skjer det aldri..

Jeg har så lyst til å bli motivert til dette! men hvordan skal jeg få det til??

Det er også så vanskelig å spise sundt og trene når jeg ikke vet hva jeg gjør.. Det står så masse på nettet, der den ene sier at "det" er sundt, og den andre sier at "nei det er ikke sundt", samme med trening.. Jeg vet jo ikke hva jeg skal spise eller trene for å nå det jeg vill..

blir så frustrert :P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Trikset" for å holde på med trening og "sunt" kosthold i lang tid er at treningen er gøy! Og kosten er god ;)

De første gangene må du bare bite tennene sammen og dra dit, prøve forskjellige ting - mange kvinner synes å foretrekker gruppetimer. Få veiledning, kjøp privat trenertimer osv. og legg vekt på at du skal strekke deg etter visse mål.. (å gå ned i vekt som mål synes jeg er dumt, målet bør enten være økt kondisjon eller styrke i en eller annen form). Vektnedgangen og "slimmingen" er bare bi-effekter av god trening og bra kosthold.

For et sunnere kosthold må du nesten til bøkene.. Feks south beach dietten virker som en ganske godt skrudd sammen diett, ikke ekstrem som mange av de andre :)

Skrevet

Jeg var som deg - jeg ville så gjerne, men kom meg aldri i gang! Siden du allerede er medlem på treningssenter er du et steg nærmere enn du var før du meldte deg inn. Begynn å gå på en gruppetrening, da slipper du å sette opp et program for deg selv. Gruppetimer en en forholdsvis "enkel" måte å trene på - noen forteller deg hva du skal gjøre og du må være der så lenge timen varer. (hvis du trener for deg selv er det lettere å gi seg...)

Ikke sett deg for høye mål i forhold til hvor mye du skal trene. Prøv deg på 1 gang i uken et par uker og vær fornøyd med det! Etter to uker kan du øke til to ganger i uken. Veldig mange trener to ganger i uken, ikke alle trener hver dag - husk det! Jeg også trodde alle kom til å se på meg på treningssenteret, men de aller aller fleste er der for å trene så de har nok med seg selv - tro meg!

Hva er målet med treningen? Hvorfor meldte du deg inn på treningssenter i utgangspunktet? Jeg meldte meg inn da jeg innså at jeg må legge et godt grunnlag for resten av livet mitt. Jeg vil være sterk og aktiv når jeg blir eldre. Etterhvert forandrer kroppen seg, det er en positiv bieffekt av trening ;-)

Jeg er sikker på at når du først kommer deg i gang vil sunt kosthold følge naturlig etter. Du kommer til å føle deg såå mye bedre når du først har trent noen ganger og da vil du sannsynlig ikke "ødelegge" dette med å spise mat som ikke er bra for deg.

Når det kommer til såkalt sunt kosthold har jeg kun tro på den gode gamle "litt av alt" En diett kan gi deg raske resultater, så om du skal ned i vekt kan dette gi deg en boost, men du kan ikke følge en diett resten av livet?

Mitt tips er : kutt sukker i form av godteri, kaker osv. til et minimum (mitt minimum er i helgene, klarer ikke kutte helt...) Spis frokost - super viktig! Spe på med frukt mellom måltidene. Lunsj må til, egg er genialt! Middag : jeg kutter poteter, pasta, ris og brød. Litt fordi jeg har sett at det fungerer for meg, og brød gjør magen min til en ballong... Det går mye i kylling, fisk og grønnsaker. Lag gode salater med kylling/svin, pinjekjerner og avocado pluss andre grønnsaker. Kveldsmat har jeg nesten kuttet ut, men det spørs selvfølgelig når jeg spiser middag og når jeg legger meg :-) Spis et knekkebrød eller to om du blir sulten, også mellom hovedmåltidene.

Vil du ned i vekt kan du gjøre små endringer som ; kutt ned på ost, dropp juice (det er bra, men det er mye kalorier og man drikker nok mer enn hvis man spiser en appelsin) kutt ned sukker til et minimum.

Dette ble et langt innlegg og kanskje ikke så bra satt opp. Jeg vil bare så gjerne gi deg et lite puff, for jeg vet akkurat hvordan du har det :-) Begynte å trene (og kostholdet kom naturlig med treningen) og jeg har blitt GLAD i å trene, formen er såå mye bedre og jeg har gått ned fra 78 kg. til 68 som er mer passe for min kropp Endringene skjedde over 1 år, men til gjengjeld kan jeg fortsette på denne måten resten av livet.

Lykke til! Det hadde vært gøy om du oppdaterer etterhvert da :-)

Skrevet

Tuusen takk for gode svar!! :)

Det var godt å høre at jeg ikke er alene om dette, og at noen faktisk har fått det til :) Bare det gjør at jeg får litt motivasjon!

Kostholdet skal jeg nokk få sånn høvelig til, bare jeg kommer meg i gang med treningen.

okei, på mandag SKAL jeg en tur på friskhuset :) Så får vi bare se når mandagen kommer om det blir gjort, noe jeg skal gå inn for !:)

Gjest Gjest
Skrevet

Gi treningen en sjanse :) Hvis du finner ut at du ikke er komfortabel med treningssentertreningen finnes det jo også andre muligheter - jogging, svømming, bruk av apparater og treningsvideoer hjemmefra, sykling osv. Jeg har hverken lyst eller økonomi til å trene på senter, men klarer å holde meg i aktivitet likevel, særlig etter at jeg fant treningsformer jeg føler jeg får mye utbytte av (i form av glede og energi først og fremst). For meg kom kostholdet først, jeg ble interessert i å lage mat fra bunnen og å lære litt om hva som er bra og mindre bra for oss. Målet for meg er å lage GOD mat som også stort sett er sunn, uten å dra det veldig langt.

Skrevet

Hei triino.

Hvorfor prøver du ikke å få med deg en god venninne på dette, og motiverer hverandre.

Lage dere små mål om gangen... arrangere aktiviteter sammen etc:)

Skrevet

Oppdater oss etter mandagen da, så skal jeg følge med deg :)

Lykke til!

Skrevet

Ja da var det mandag, og jeg var sååå bestemt på å dra å trene i dag. Jeg og en vennine skulle dra rett etter skolen.. MEN så ringte de fra jobb og sa det var krise, så det bar rett på jobb etter skolen, og var ikke ferdig før klokken 22.00, så ble ikke noe trening i dag ! :(

Men har pakket treningstøyet til i morgen, og har også meldt meg på spinning på Torsdag! Har passet på hva jeg har spist i dag i allefall, ikke noe godte eller andre usunne ting..

Det hjalp faktisk å vite at jeg måtte oppdatere dere, for jeg vil liksom ikke "skuffe" dere, så var bestemt på å skulle trene i dag.

Men jeg skal oppdatere etter morgendagen, så får vi se om det blir noe trening da :)

Skrevet

Lag den en blogg eller treningsdagbok hvor andre kan følge med på deg. Da får du rablet ned litt tanker, får litt pliktfølelse, kan får tips og ros tilbake og se over tid hvordan du endrer deg. Det man skal vite med en livsstilsforandring er at det er sunnest å ta det over tid, og at det lønner seg å ha små delmål underveis. Jeg vet av erfaring da jeg har gått ned snart 50 kilo og det har tatt lang tid. Men det er ikke pga en diett eller et superstramt treningsskjema. Jeg har bare gjort endringer i hverdagen og har over tid gått fra å være mer eller mindre usunn og lat, til å bli sunn, frisk og sprek. Og de små dryppene med positive tilbakemeldinger fra folk hele tiden er virkelig godt påfyll for motivasjonen og selvtilliten.

Når det gjelder trening så har jeg faste avtaler med meg selv, og jeg har valgt å legge meg for vane å gå på faste spinning og bodypump-timer slik at det er effektiv trening i 1 time i strekk, 3-4 ganger i uka. Da vet jeg på forhånd at jeg f.eks. skal trene kl.09.30 hver lørdag. Og man blir fort gjenkjent på et treningssenter og får derfor en underliggende forpliktelse av å delta på timene, samtidig som det blir gøy å være en del av det faste inventaret der. Veldig sosialt etterhvert. I tillegg elsker jeg å gå turer i skog og fjell. Men det ser jeg ikke på som direkte trening, men heller som kos og mental avkobling fra en stresset hverdag. Når jeg trener så mye som jeg gjør kan jeg nesten spise hva som helst og allikevel gå ned eller holde vekten stabil. Men jeg merker at jeg spiser automatisk sunnere når jeg holder et så aktivt liv. Det føles liksom mer naturlig å fylle på med en banan og et glass ekstra lettmelk etter trening enn en sjokolade og cola. Den sjokoladen og colaen hører liksom mer hjemme i sofagris-verden.:)

Kostholdet mitt er ikke basert på noen som helst diett. Da vil jeg ikke klare å leve med det resten av livet, og jeg vet at sjansen for å sprekke er vesentlig mer tilstede dersom man presser seg inn i et strengt kostholdsregime. Jeg spiser ofte og lite. Ca. hver 3.-4- time + mellommåltider som frukt o.l. Men jeg tillater meg vanlige middager, men jeg prøver alltid å lage den sunneste utgaven som f.eks. fullkornsspaghetti, svinekjøttdeig og hjemmelaget tomatsaus i stedet for posesaus som er full av salt og andre unyttige ting. Jeg har alltid grønnsaker ved siden av og prøver å fylle halve tallerkenen med dette. Mye vann er også essensen av å føle seg mett og opplagt. Når jeg koser meg prøver jeg å velge det sunneste av det usunne hvis jeg først skal velge usunt. Som f.eks. 70% kakaoinnhold i sjokoladen i stedet for melkesjokolade (jeg elsker sjokolade), peanøtter med skall, popcorn, lett-brus, saltstenger o.l. Jeg har prøvd å eliminere ting jeg har spist før som jeg egentlig ikke er såååå glad i, som f.eks. potetgull, kaker, kjeks og enkelte smågodt.

Dette var bare litt om hvordan jeg gjør det. Men nøkkelen til et sunnere liv er kun din egen vilje. Du må virkelig, virkelig ville det ellers så er det ikke lett å komme i gang. Det er din kropp og du som skal leve med den resten av livet. Hvordan du vil at fremtiden skal bli er det kun du som bestemmer. Og husk at det blir ikke lettere med årene. Kom i gang nå så skal du se ny livsstil blir gøy! Lykke til! ;)

Gjest D-shol
Skrevet

Følger sååå med her. Forstår jo at det er gøy når man kommer i gang, men det er det der å få hodet (og kroppen) til å skjønne at jeg er nødt til å starte.

Skrevet

Tusen takk for godt svar Honey! :)

Ja, nå har jeg akkurat kommet hjem fra TRENING! :D

Tok det ikke så veldig hardt, siden jeg begynte på "begynnelsen" igjen ,og derfor er i veldig dårlig form.. Men jeg kom meg dit!

Var faktisk dere som "følger med" på det jeg skriver som fikk meg til å gjøre det! Var en stund jeg tenkte jeg skulle drite i det, men så kom jeg på at jeg måtte jo opdatere dere i dag, og ville vært flaut om jeg ikke kom meg på trening, så det ble til at jeg dro :)

Dette SKAL jeg få til, får bare håpe ikke vennina mi gir opp, for da er jeg like langt. Jeg tør absolut ikke å dra på treningsstudioet alene! Men jeg tenker at hvis jeg kommer inn i treningen osv, så kanskje jeg tør å dra alene til slutt :)

Nå sitter jeg å spiser knekkebrød med skinkeost og masse agurk :) Vet ikke om det er såå sundt, men godt er det!

Tusen takk for at dere fikk meg til å trene i dag : ))

Nå skal jeg slite med en oppgave som skal være inne til torsdag, og som jeg enda ikke har begynt på :/

Så om dere har noen tips til hva jeg kan skrive, så blir jeg VELDIG glad for å høre det!!

Her er litt av oppgaven:

Skriv en fortelling om hvordan pleie og omsorgstjenesten vil være i en selvvalgt kommune i 2020, og der målet for den enkelte bruker skal være god helse og/eller livskvalitet.

Du skal selv ha funksjon som helsefagarbeider.

Stikkord: - Alderssammensetning i samfunnet

- Endrede behov hos den enkelte

- Aldersdemens. sammensatte lidelser

- Smarthusløsning. universell utforming

- Egne arbeidsoppgaver. personellrekrutering

Forstår veldig lite av oppgaven, spesielt noen av de stikkordene.. :/

Skrevet

Hva trente du, triino? :)

Skrevet
Hva trente du, triino? :)

Jeg varmet opp også trente jeg føtter og litt mage og sygg. også var jeg på step maskinen i 25 min i slutten :P

I dag skal jeg trene armene også skal jeg på spinning etterpå :)

Skrevet

nå kom jeg akkurat hjem fra spinning.

Jeg var der sammen med ei vennine, og før vi dro på spinning trente vi armene.

Men jeg blir så skuffet over meg selv!! Vennina mi klarer såå mye mere enn meg, og jeg gir opp med en gang! med en gang det blir tungt i armene gir jeg opp. jeg sier til meg aelv at jeg ikke skal gi opp, men det nytter ikke!

spinningen gikk bra, jeg ga alt jeg klarte, men er enda like skuffet når jeg kommer hjem og føler at jeg ikke har gjort noe bra nokk..

Det er en helt forferdelig følelse, jeg blir sint på alt og alle og jeg har mest lyst til å bare gå å legge meg!

Jeg ser på meg selv i speilet å får lyst til å spy når jeg ser hvordan jeg ser ut! Jeg føler at jeg ALDRI kommer til å nå det jeg vil..

jeg aner ikke hvordan jeg skal få tankene mine på rett kjør, blir så sint på meg selv når jeg tenker slike tanker, men det nytter ikke! :tristbla:

Skrevet

Vi er alle på forskjellige nivå. Hvis din venninne har trent lenger enn deg, er det helt naturlig at hun er sterkere. Ikke konkurrer med andre når du trener, det har ingenting for seg. Skjønner at du ser at det ikke er et bra tankemønster, at du er klar over det, og at det muligens er unødvendig at jeg sier slike innlysende ting. Men kanskje det skal gjentas, likevel? :) Hvis du ga alt du hadde, er det mer enn godt nok. Da har du all grunn til å være stolt av innsatsen din.

Jeg får inntrykk av at dette tankemønsteret plager deg, at du er klar over at det er feil, og at du vil ut av det? Føler du at du trenger hjelp til å få tankene på rett kjøl, hadde det kanskje vært en idé å kontakte studenthelsetjenesten. (Oppfattet det slik at du var student)

Håper du kommer deg på trening neste gang, ikke gi opp. Man blir gladere av det :) Lykke til :klem:

Skrevet
Vi er alle på forskjellige nivå. Hvis din venninne har trent lenger enn deg, er det helt naturlig at hun er sterkere. Ikke konkurrer med andre når du trener, det har ingenting for seg. Skjønner at du ser at det ikke er et bra tankemønster, at du er klar over det, og at det muligens er unødvendig at jeg sier slike innlysende ting. Men kanskje det skal gjentas, likevel? :) Hvis du ga alt du hadde, er det mer enn godt nok. Da har du all grunn til å være stolt av innsatsen din.

Jeg får inntrykk av at dette tankemønsteret plager deg, at du er klar over at det er feil, og at du vil ut av det? Føler du at du trenger hjelp til å få tankene på rett kjøl, hadde det kanskje vært en idé å kontakte studenthelsetjenesten. (Oppfattet det slik at du var student)

Håper du kommer deg på trening neste gang, ikke gi opp. Man blir gladere av det :) Lykke til :klem:

Ja, jet vet det innerst inne, klarer bare ikke å tenke påsitivt :/

I dag er jeg i godt humør igjen, men har noen dager som er helt for jævlige. spesielt når jeg kommer fra trening, og det er jo ikke sånn det skal være, man skal jo bli GLAD av det :) Håper det kommer seg..

Ja jeg skal til min første psykolog time neste onsdag, men det er pga at jeg sliter litt med stamming osv og de tror at det kan komme av noe annet siden jeg ikke har slitt med det før.. Men egentlig er det mange andre ting jeg også vil ta opp, for jeg har utrolig dårlig selvtillit, og er ofte deprimert pga dette, selv om jeg alltid er blid og fornøyd når jeg er sammen med andre.

Men jeg hater å snakke med andre om meg selv, så jeg kommer ikke til å ta opp noe av dette kjenner jeg meg rett. Jeg kommer til å smile å nikke å late som alt er som det skal..

Selv om jeg egentlig ikke har det så bra. Det er mye som har skjedd hjemme med mamma og pappa i det siste, og ingen av dem snakker om det, så jeg går konstant og er redd for hvordan de har det osv. pluss at de har dårlig økonomi for tiden, siden pappa akkurat begynte å jobbe igjen da han har vært arbeidsledig siden september da han fikk hjerteinfarkt.. I tillegg til dette føler jeg meg helt forferdelig når jeg er sammen med venner, alle vennene mine er nydelig fine, og jeg føler meg som en klovn sammen med dem. Jeg tror aldri jeg kommer til å få type, ikke fordi jeg ser ut som jeg gjør, for jeg er ikke verdens styggeste, jeg må innrømme at det finns styggere personer enn meg. Men fordi jeg har så dårlig selvtillit at jeg klarer ikke være meg selv når jeg er sammen med noen av motsatt kjønn. de eneste tankene som går gjennom hodet mitt er at de synes jeg er så tykk å stygg osv, og om noen gutter/menn gir meg komplimenter blir jeg bare utrolig sint, for jeg føler at de ikke mener det, men at det bare er ironi.. Også har jeg heller ingen ting jeg er god til, jeg kan ingen ting. Alle har liksom noe de brenner for. Bestevennina mi er utrolig flink til å tegne og driver masse med det, noen andre er kjempe flink til å synge, noen til å danse osv.. Det jeg får høre at jeg er flink til er å være morsom. Vennene mine ler hele tiden når de er sammen med meg, for de synes jeg er så morsom, men hva er det å være god til?

Jeg gruer meg så utrolig til jeg skal til psykologen! har aldri vært til noe sånt før, jeg kommer ikke til å få sove til jeg har vært der..

men jeg kan ikke avbestille, for innert inne vil jeg finne ut av ting, jeg bare tørr ikke.. Og jeg har ventet på time siden September, så nå er det på tide..

haha, nei dette ble bare deprimerende :P I dag har jeg en ganske god dag, så langt, så skal ikke ødelegge den med å skrive mer :P

Dere trenger ikke lese det jeg skriver, blir veldig masse.. Men er bare så utrolig godt å få det ut et sted :)

:)

Gjest Gjest
Skrevet

Lag deg en dagbok her inne, da! Lykke til hos psykologen, det går fint, skal du se. Du kan jo vise henne/ham det du har skrevet her?

Skrevet

Jepp, det er godt å få det ut, og det er tydelig at du trenger det. Hvertfall siden du selv sier at du er av typen som smiler og later som ingenting. Om du ikke klarer å si dette til psykologen, kan du jo vise henne/ham ting du skriver. For du klarer jo å formulere det skriftlig? Det kan være en idé hvis du ikke er i stand til å formidle dette til psykologen sånn med en gang?

Ønsker deg masse lykke til, og hvis du vil lage deg en treningsdagbok, skal jeg komme innom og hilse på :) Klarer du å fortsette med treningen helt til den klarer å gjøre deg glad isteden, så er du sterk ;)

Gjest Litt om motivasjon til å lage su
Skrevet

Hei :) Nei det er ikke lett med motivasjon. Er ganske moticasjonsløs selv hehe tenker på å trene og spise sunt med ekke lett.

Nå er jeg heldig med at jeg liker grønnsaker veldig godt :) Jeg synes du skal prøve å lage en liste med alt du liker som er sunt. Jeg ville skrevet: Laks, broccoli, blomkål, kylling, aspargesbønner, gulrøtter, makrell, poteter, ris, rosenkål, mais ...for eksempel :)

Ta en titt på listen og prøv å finne ut noen retter. sjekk også ut: folkekokkene.no

Jeg kjøper noen poser med frosne grønnsaker, wok mix, frossen laks og frossen first price kyllingfileter(som er kjempegode!) Og da har jeg alt klart til en wok.

Sørg for å ha soyasaus, sesamolje, frossen hakket hvitløk(fås på ica til 10 kr) og det du liker så har du alt du trenger til en sunn wok :)

jeg liker ikke å tenke på de diettene der man må telle erter og veie kål og regne på kalorier. Er det ikke sunn fornuft hva som er sunt? Grønnsaker, magert kjøtt, fisk. Og poteter, ris og pasta kan vel ikke være uheldig for kroppen vel...

Håper dette var til hjelp :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...