Gå til innhold

Lær meg å tenke positivt

Fremhevede innlegg

Gjest Papirkurven
Skrevet

Det er så mange som sier "men det er jo bare å tenke positivt, det..." eller "se på det positive"

Men jeg skjønner liksom ikke hva de mener, eller hvordan jeg gjør det. Har lest en del slike "bli positiv"-tekster (bl.a. på KG sidene), men de sier også "tenk positivt i alle situasjoner" men ingenting om hvordan.

Har du noen konkrete tips, metoder, idèer eller erfaringen på hvordan jeg kan klare å tenke mer positivt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg leste en bra artikkel om akkurat dette en tid tilbake. Jeg skrev av punktene paa post it lapper og hang de paa speilet hjemme, saa jeg skulle huske paa dem. I artikkelen utfordrer de til aa tenke positivt en hel uke! Jeg fölte at jeg ble mer positivt innstilt, men bör nok gaa inn for det igjen for aa friske opp de positive tankebanene.

Les gjennom artikkelen, kanskje finner du ogsaa den ispirerende.. Vi kan jo ha en "positiv uke" sammen?

Gjest Papirkurven
Skrevet (endret)
Les gjennom artikkelen, kanskje finner du ogsaa den ispirerende.. Vi kan jo ha en "positiv uke" sammen?

Virker som ei bra side. Joda, tror nok jeg skal prøve meg på positiv uke.

Endret av Papirkurven
Skrevet
Det er så mange som sier "men det er jo bare å tenke positivt, det..." eller "se på det positive"

Men jeg skjønner liksom ikke hva de mener, eller hvordan jeg gjør det. Har lest en del slike "bli positiv"-tekster (bl.a. på KG sidene), men de sier også "tenk positivt i alle situasjoner" men ingenting om hvordan.

Har du noen konkrete tips, metoder, idèer eller erfaringen på hvordan jeg kan klare å tenke mer positivt?

Les Bibelen og bli positiv, da trenger du ikke slite med å prøve å tenke positivt.

Da kommer de positive tankene av seg selv

Gjest Papirkurven
Skrevet (endret)
Les Bibelen og bli positiv, da trenger du ikke slite med å prøve å tenke positivt.

Holder på, men som sagt: så si "bli positiv" eller "tenk positivt" virker ikke for meg, jeg trenger en forklaring på hvorfor.

Faktisk så gjør bibelen forløpig at jeg tenker at jeg er dum og håpløs.

Endret av Papirkurven
Skrevet
Holder på, men som sagt: så si "bli positiv" eller "tenk positivt" virker ikke for meg, jeg trenger en forklaring på hvorfor.

Faktisk så gjør bibelen forløpig at jeg tenker at jeg er dum og håpløs.

Det finnes ingen som er dumme og håpløse innfor Jesus.

De som Jesus kan gjøre de største gjerninger gjennom, er de som selv mener at de ingenting er.

Ludvik Karlsen sa dette om seg selv, og han har gjort store ting med Evangeliesenteret som han og kona startet.

Jo mindre vi selv tror på vår egen visdom og forstandighet, jo mer ekte visdom og klokskap kan Jesus fylle oss med.

Da dårene begynner å håne oss, da vet vi at vi er på rett vei.

Gjest Papirkurven
Skrevet (endret)
Det finnes ingen som er dumme og håpløse innfor Jesus.

De som Jesus kan gjøre de største gjerninger gjennom, er de som selv mener at de ingenting er.

Jeg sa ikke at jeg ER dum og håpløs, jeg sa at jeg TENKER sånn. Ja, det du sier er jo greit, men det handler ingenting om meg og mine omgivelser, men om hva Jesus kan gjøre. Dette er ikke en bibelsk diskusjon, vi kan godt åpne en, men akkurat her virker det ikke som om du skjønner hvor problemet ligger.

Endret av Papirkurven
Skrevet
Ja, det er jo greit, men det handler ingenting om meg og mine omgivelser, men om Jesus. Dette er ikke en bibelsk diskusjon, vi kan godt åpne en, men akkurat her virker det ikke som om du skjønner hvor problemet ligger.

Det er kanskje mulig, men uansett så vet jeg hvor svaret og løsningen ligger.

Skrevet

Skulle ønske denne tråden ikke ble flyttet til religion og livssyn.. Tenke positivt er jo i "velvære" på en måte..

Papirkurven, har du klart å tenke positivt siden sist? :)

Gjest Mann42
Skrevet

For meg er det å tenke positivt, ganske tett knyttet til det å tenke på seg selv som en aktør i verden.

Har man et problem, så tenker man på hvordan man kan løse det problemet, og prøver å finne vinklinger og løsninger som man kan klare.

Se etter de plassene der du kan bidra med noe aktivt for å gjøre ting bedre for deg selv eller andre. Det er ikke alltid at det skal så veldig mye til for at det skal gjøre en forskjell til det bedre.

Gjest Aurora Borealis
Skrevet

Noen enkle, konkrete tips:

- Skriv takknemlighetsdagbok hver kveld. Ha en notisbok der du for hver dag skriver tre ting du er takknemlig for. I tunge stunder er det kanskje vanskelig å finne noe å være takknemlig for, men da kan du skrive sånt som "mamma er glad i meg", "jeg har ei varm seng å legge meg i hver kveld", "været var fint i dag" osv. Det trenger ikke være svære ting, bare finn noe positivt i livet.

- Når du våkner på morgenen, fokuser tankene på noe positivt du skal gjøre denne dagen. F.eks. at du skal på kafé med venner på kvelden, at du skal kjøpe deg en sjokolade på vei hjem fra jobb/skole, at du skal sitte i sola og nyte varmen osv. En enkel liten ting. Kanskje det noen dager ikke er noe mer spesielt enn at du skal se en tv-serie du liker på kvelden.

Disse to tipsene går på å venne seg til å se positive ting i livet sitt. Etter hvert blir det antakelig lettere å finne tre ting å være takknemlig for (kanskje du får problemer med å begrense det til bare tre ting) og lettere å finne noe å glede seg til.

Hvis du ofte tenker at andre sikkert tenker negativt om deg, kan du prøve kognitiv terapi. Lån bøker om det på biblioteket.

Eksempel: Hvis du har gjort en feil på jobb/skole og føler at du er verdens dummeste og at alle andre sikkert mener det samme, sett deg ned og tenk over alternativene. Er du den eneste som har gjort en feil? Neppe. Synes du at en kollega/medelev som har gjort en feil er verdens dummeste? Neppe. Går du rundt og husker på alle feilene alle andre har gjort? Neppe. Vil de andre huske feilen du har gjort? Neppe. Hva ville du tenkt om den som gjorde en feil? Ville du blitt sint? Syntes synd på? Vært likegyldig? Hvorfor skal de andre reagere så mye mer negativt på din feil enn du ville reagert på deres feil? Osv.

Ved å snu litt på situasjonen så kommer man ofte fram til at det man trodde var kjempedumt faktisk bare var en liten forglemmelig bagatell, og brått går livet videre uten de store bekymringer. Denne tankegangen kan overføres til de fleste situasjoner, med noen små justeringer.

Lykke til!

Gjest Papirkurven
Skrevet
Skulle ønske denne tråden ikke ble flyttet til religion og livssyn.. Tenke positivt er jo i "velvære" på en måte..

Papirkurven, har du klart å tenke positivt siden sist? :)

ja, jeg skulle også ønske det. Selv om troen min hjelper, så er ikke dette et livssynsspørsmål for meg, selv om noen brakte bibelen inn i det.

Prøver å snu tankegangen litt etter litt, fokusere på de positive tingene. De siste to dagene har jeg bare vært hjemme og grublet og det er ikke så sunt, men prøver å finne lyspunkter i de mørke tankene

f.eks: jeg er tjukk (men ikke så veldig og har blitt bedre i år). Jeg er dårligst i klassen i avlesning (men en av de beste i tolking til ts) osv.

Gjest Gjest
Skrevet

Du bør lese bøker om dette emnet, for da får du mer grundig oppskrift og forklaring. Jeg synes Hicks bøker om Loven om tiltrekning er bra. Det går ut på det samme som Secret, men litt bedre beskrevet.

Gjest Papirkurven
Skrevet
Du bør lese bøker om dette emnet, for da får du mer grundig oppskrift og forklaring. Jeg synes Hicks bøker om Loven om tiltrekning er bra. Det går ut på det samme som Secret, men litt bedre beskrevet.

Har sett "The secret" og synes det var tøv. Masse folk som snakka såååå stor og pompøst om "the secret", mens hele greia egentlig er "å tenke positivt" og det sier fremdeles INGENTING om hvordan man faktisk kommer dit.

Gjest Papirkurven
Skrevet

Forklaring på hva? Jeg vet HVA positivitet er og at det er bra å tenke slik, jeg vet bare ikke hvordan. Mange av de bøkene sier bare "når du tenker positivt, så:"

Har sett "The secret" og synes det var tøv. Masse folk som snakka såååå stor og pompøst om "the secret", mens hele greia egentlig er "å tenke positivt" og det sier fremdeles INGENTING om hvordan man faktisk kommer dit.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg vet HVA positivitet er og at det er bra å tenke slik, jeg vet bare ikke hvordan.

Men nå har du jo fått noen konkrete tips lenger oppe. Har du nå bedre forståelse for hvordan du kan lære å tenke positivt?

Gjest Papirkurven
Skrevet
Men nå har du jo fått noen konkrete tips lenger oppe. Har du nå bedre forståelse for hvordan du kan lære å tenke positivt?

Ja, jeg fikk tips om en side som hadde mye bra. Handler ikke om forståelse, jeg er ikke uintelligent, skjønner du, det handler om konkrete handlinger

Skrevet

Boka "Ask and it is given" av Ester&Jerry Hicks som er anbefalt over her har mange teknikker for hvordan du kan tenke mer positivt.

Boka "Tenk deg glad - håndbok" av Dr. David Burns (amerikansk psykiater) beskriver kognitive teknikker som du f.eks. kan bruke når du tenker at du er håpløs, at andre synes du er dum etc. Jeg hadde SVÆRT god nytte av denne (særlig kapittelet om tankefeller) da jeg slet med en moderat depresjon.

Ellers er følgende ting jeg gjør for å være mer glad/tenke mer positivt i hverdagen:

Skrive minst en gang om dagen i trådene hva er du takknemlig for og hva gleder du deg til (det er i tråd med rådet du fikk over).

Huske på å rose meg selv. F.eks. hver dag etter jobb, tenke på fem ting jeg har vært flink til/gjort bra den dagen. Det trenger ikke være store ting.

Når jeg får ros av andre, ikke unnskylde/bortforklare, men høre ordentlig etter og si til meg selv at jeg fortjener rosen.

Hvis jeg er i dårlig humør, sette meg ned og puste og bare kjenne på hvordan det er å være i dårlig humør, hvor det sitter i kroppen osv. Ofte forsvinner det lettere av seg selv da enn hvis jeg prøver å fortrenge det.

Skal prøve å skrive flere tips senere når jeg har tid.

Gjest Gjest
Skrevet

Det er jo et faktum at for svært mange, anntageligvis de fleste, så skjer ikke dette. Ikke dermed sagt at det ikke kan være noen hjelp å lese bibelen.

Kjøp boken tenk deg glad eller en annen bok om kognitiv terapi

Gjest Gjest
Skrevet

Må si meg enig i hverdagslykke sitt innlegg, det er i hvert fall i de baner jeg har måttet gå for å få resultater. Og resulater som ikke svekkes noe særlig selv om "verden brenner" rundt meg, uten at jeg blir passiv - forhåpentligvis tvert i mot.

Når det gjelder tenking; det å tenke løsningsorientert er kjempefint og gjør det sikkert lettere å ha det bra. Men mange av oss kan nok ha en tendens til å bli sittende i tankesirkler som ikke er konstruktive. Først og fremst: Det er egentlig ikke vits i å bruke energi på de fleste negative tingene. Men det er ikke nødvendigvis lett å erstatte dem med positive tanker. Fordi mye av tankeprosessen vanligvis/uten trening er halvveis ubevisst og vi tenker i lange rekker med assosiasjoner, tror jeg at etter hvert kan de positive tankene erstattes av gamle negative, uten at du har lagt merke til det. Men selvfølgelig - hvis du jobber jevnt og trutt med å si/skrive positive ting funker nok det, det eneste jeg tror er at hvis du slutter med det så er det lett å havne i gamle spor igjen.

At du føler deg dummere eller som et dårligere menneske når du leser bibelen, det er jo mot sin hensikt vil jeg tro; eller kanskje det er noe i det at det legges opp til 1) man skal føle ydmykhet (noe som ikke er negativt, men som KAN være det, og som kan forveksles med skam, litenhet, hjelpeløshet?) og 2) det er jo endel fokus på arvesynd o.l. Nå er ikke jeg kristen, og har ikke inngående kunnskap om bibelen. Men vi lever jo alle i en verden hvor vi ikke kan påvirke alt, hvor vi vil bli utsatt for at triste ting skjer rundt oss, hvor vi ikke er perfekte osv. Det kan få enhver til å føle seg nedtrykt. Samtidig er det noe i det at når man klarer å akseptere at verden er urettferdig (les Jobs bok), og akkurat dét kan vi ikke gjøre noe med - men vi kan gjøre det beste ut av det, så er det lettere å slappe av... Om du tror på Gud må du jo regne med at det er en plan bak det likevel.

Og så til saken igjen: Hvis du setter deg ned, mediterer/fokuserer på pusten som hverdagslykke sier, blir du mer oppmerksom på deg selv og antagelig også tankene dine. Det kan bli lettere å se skikkelig på hva du tenker og hvorfor, uten at tankene får innersvingen på dem. Du kan observere dem og kjenne at de ikke trenger å påvirke deg hvis du ikke vil. Samtidig som du gir dem plass til å være der - bare ikke orkesterplass. Du trenger ikke erstatte tankene med noe annet positivt - for meg hjelper det mye på humøret generelt uansett i hvert fall, men du KAN putte inn positive ting/affirmasjoner i denne settingen dersom du føler du har behov for det.

Nå skrev jeg for to avsnitt siden om urettferdighet osv, meget mulig er det ikke slike store ting som plager deg stort sett, men at du får tanker om at du selv ikke er bra nok. Og kanskje er ikke det viktigste at du tenker "jeg er overvektig" (det er enten et faktum eller feil, ikke noe du trenger å bruke masse tid til å tenke på og straffe deg selv ved å tenke på), men at slike tanker er i veien for det du egentlig vil fokusere på? Hvis du klarer å akseptere de negative tankene (eller tingene) som bare "tanker" er det ikke så vanskelig å gi dem mindre oppmerksomhet og bli lykkeligere, og det kan bli lettere å gjøre og tenke "viktigere" ting :) Men det krever litt konsentrasjon å få det til.

Vil anbefale deg å lese litt om mindfullness - det kommer vel antagelig fra buddhistisk tradisjon, men er helt konfesjonsløst som metode (du har bare DINE tanker i hodet) og fungerer utmerket i forbindelse med å fordype seg i denne problematikken. Vil tro det er et godt hjelpemiddel når du leser bibelen også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...