Gjest Gjest Skrevet 3. mai 2009 #1 Skrevet 3. mai 2009 Jeg mener at dyr på sirkus ikke skulle vært lov. Fordi disse dyrene lever under elendige forhold, kanskje får de ikke så mange fysiske plager. Men mange av dem får psykiske, og utvikler såkalt stereotypisk adferd. Flere av sirkusene påstår at dyrene lever et bra liv. Noe som umulig kan stemme for mesteparten av dyrene. Ta for eksempel hestene; en undersøkelse viste at 90 % av tiden sto de bundet i telt, mens de resterende 10 % var de bundet til en stolpe eller oppbevart i transportene. Hestene takler heller ikke den utrolig strenge disiplinen som de blir utsatt for under trening, eller det å være adskilt fra sine artsfrender mesteparten av tiden. En annen ting som jeg reagerer på er måten elefantene har det. For i mange norske sirkus er det kun en elefant, altså lever de helt uten kontakt med andre elefanter. I tillegg står de ofte fast lenker og har et veldig begrenset område å bevege seg på hele 22-23 timer i døgnet! Mesteparten av den resterende tiden blir de brukt til underholdning (elefantridning) eller trening, der det kreves av dem at alt skal bli gjort perfekt. Elefanter er veldig smarte dyr som trenger kontakt med andre, noe det blir veldig lite av på et sirkus der det ikke finnes andre elefanter. I tilegg blir de slått under trening, selv om det finnes svært få tilfeller at det blir gjort i Norge, så blir elefantene som hører til i norske sirkus sendt til utlandet for trening. Og der blir de slått med elektriskerør som gir dem kraftige støtt. Jeg vil anbefale alle som mener at det skal forbli lovelig å ha dyr på omreisende sirkus om å ta en titt på følgende linker; http://www.sirkus.info/informasjon/livet-for-dyr-i-sirkus/ http://www.sirkus.info/ http://www.youtube.com/watch?v=AFkS4wUua-U...re=channel_page Videre vil jeg oppfordre alle til å presse myndighetene til å forby dyr på omreisende sirkus. Siden det er helt åpenbart at mange av disse dyrene ikke har det bra.
Silmarill Skrevet 4. mai 2009 #2 Skrevet 4. mai 2009 (endret) Jeg liker IKKE dyr på cirkus - enkelt og greit! Har ALDRI likt det heller uavhengig av de linken du legger ut! Hater cirkus pga dyrene som er på omreisen og dermed kun opplever unaturlige forhold! Dyr skal ha det bra i naturlige forhold - ikke sperret inne i en cirkusvogn som kjører milevis fra sted til sted...... Endret 4. mai 2009 av Silmarill
Gjest MåneSkygge Skrevet 4. mai 2009 #3 Skrevet 4. mai 2009 Dyr hører ikke hjemme i sirkus. Var selv og demonstrerte utenfor Merano i helga.
Silmarill Skrevet 4. mai 2009 #4 Skrevet 4. mai 2009 Dyr hører ikke hjemme i sirkus. Var selv og demonstrerte utenfor Merano i helga. Flott
cilja Skrevet 4. mai 2009 #5 Skrevet 4. mai 2009 Jeg har vært på sirkus en gang i mitt liv. Da var jeg rundt 7-8 år, og jeg var urolig i lang tid etterpå fordi det var tydelig for meg at dyrene ikke hørte hjemme der, og jeg syntes forferdelig synd i de. Kommer heller aldri til å ta mine barn med på noen slags form for underholdning hvor dyr er en del av underholdningen. Vi har vært på Monkey World en del ganger, med visshet om at primatene der hadde et forferdelig liv tidligere. Så selv om de nå lever i fangenskap, har de store områder og kyndige folk som tar seg av dem.
Gjest Gjest Skrevet 4. mai 2009 #6 Skrevet 4. mai 2009 Levende dyr på sirkus er ett must. Skjønner ikke at noen kan være mot det, er jo det morsomte del av sirkusbesøket.
Gjest MåneSkygge Skrevet 5. mai 2009 #7 Skrevet 5. mai 2009 Levende dyr på sirkus er ett must. Skjønner ikke at noen kan være mot det, er jo det morsomte del av sirkusbesøket. At enkelte faktisk har sånne naive holdninger er for meg helt uforstående. Må virkelig dyr bli mishandlet og plaget på det groveste bare for å underholde oss mennesker? Det er vel disse som mener dyr ikke er noe verdt som kan mene det. Det viser stor mangel på empati.
Gjest Gjest Skrevet 5. mai 2009 #8 Skrevet 5. mai 2009 Er helt imot det, og har bestemt meg for at jeg fra iår av ikke vil ta med barna på sirkus lenger- går man på sirkusforestillinger, støtter man nemlig automatisk opp om det - om enn stiltiende. Neste gang det kommer sirkus til byen, tar jeg heller med meg ungene og finner på noe morsomt.
Gjest Gjest Skrevet 5. mai 2009 #9 Skrevet 5. mai 2009 Jeg synes ikke dyr på sirkus bør avskaffes, fordi det ville ødelagt hele sirkus tradisjonen. Sirkus er en flott tradisjon som skaper fantastiske opplevelser og minner hos tusenvis av barn. Det er ikke mye jeg husker fra jeg var 4-5 år. Men at jeg og pappa var på sirkus, det husker jeg soleklart. Det var stort for meg. Jeg synes heller sirkusene burde sette bedre fokus på at dyrene skal ha det godt. Men det koster vel for mye penger for de da... til at det er "verdt det" (sett med ett kynisk økonomisk blikk).
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 5. mai 2009 #10 Skrevet 5. mai 2009 Har kun vært på sirkus en gang og det føltes veldig feil med dyrene i den settingen så jeg har aldri hatt lyst å gå omigjen...............
Gjest MåneSkygge Skrevet 5. mai 2009 #11 Skrevet 5. mai 2009 Jeg synes ikke dyr på sirkus bør avskaffes, fordi det ville ødelagt hele sirkus tradisjonen. Sirkus er en flott tradisjon som skaper fantastiske opplevelser og minner hos tusenvis av barn. Det er ikke mye jeg husker fra jeg var 4-5 år. Men at jeg og pappa var på sirkus, det husker jeg soleklart. Det var stort for meg. Jeg synes heller sirkusene burde sette bedre fokus på at dyrene skal ha det godt. Men det koster vel for mye penger for de da... til at det er "verdt det" (sett med ett kynisk økonomisk blikk). Så det er greit at dyr lider bare du får holde på dine tradisjoner? Med slike holdninger er det ikke rart verden er som den er
Silmarill Skrevet 5. mai 2009 #12 Skrevet 5. mai 2009 Jeg synes ikke dyr på sirkus bør avskaffes, fordi det ville ødelagt hele sirkus tradisjonen. Sirkus er en flott tradisjon som skaper fantastiske opplevelser og minner hos tusenvis av barn. Det er ikke mye jeg husker fra jeg var 4-5 år. Men at jeg og pappa var på sirkus, det husker jeg soleklart. Det var stort for meg. Jeg synes heller sirkusene burde sette bedre fokus på at dyrene skal ha det godt. Men det koster vel for mye penger for de da... til at det er "verdt det" (sett med ett kynisk økonomisk blikk). Jeg mener dyr på cirkus bør avskaffes da dyr ikke har noe på veien eller cirkus å gjøre! De blir fraktet rundt på landeveien for så å måtte opptre med diverse kunststykker med et klappende publikum for så å bli satt i bås! Er dette et verdig dyrehold for eksotiske dyr som elefanter?Noen har vel tigre og løver også! Cirkus er greit dersom det kun innholder trampoliner, klovner og annet flott og "morsomt" men ikke eksotiske dyr!!!! Mulig hunder kanskje trives men.....dyr skal være i vante og naturlige omgivelser og syns derfor ikke at en vogn og et telt er spesielt gunstig for dyr! Selvsagt så er det sikkert morro for barn å se dyr opptre, men kjære vene - vi bør vel heller tenke på dyra i dette tilfelle og ikke at barna blir glade!!!! Jeg tror gjerne jeg at dyrene får bra behandling av eierne slik ståa er, men uansett så har de det ikke bra og naturlig nok til at vi egentlig skal kunne se på dette som noe annet enn dyreplageri!
Transe Skrevet 5. mai 2009 #13 Skrevet 5. mai 2009 Sirkus uten dyr er ikke sirkus for meg. Er dytrelsker og dyrene har det fint Kanskje ikke elefanter da som ikke får vere nikk ute. Men hunder , hester , griser og gjeiter kan ha det fint.
Gjest Gjest Skrevet 5. mai 2009 #14 Skrevet 5. mai 2009 Sirkus uten dyr er ikke sirkus for meg. Er dytrelsker og dyrene har det fint Kanskje ikke elefanter da som ikke får vere nikk ute. Men hunder , hester , griser og gjeiter kan ha det fint. Kan, men det er relativt uvanlig. Hunder er et hederlig unntak her, de er betydelig lettere å holde på et lite område.
Gjest MåneSkygge Skrevet 5. mai 2009 #15 Skrevet 5. mai 2009 Sirkus uten dyr er ikke sirkus for meg. Er dytrelsker og dyrene har det fint Kanskje ikke elefanter da som ikke får vere nikk ute. Men hunder , hester , griser og gjeiter kan ha det fint. Ignoransen lenge leve. Du ser imot deg selv når du seier du er glad i dyr og vil ha dyr i sirkus. Om du er glad i dyr vil du deres beste. Men du tenker på deg selv og dine behov og hvilken glede de kan gi deg.
Gjest MåneSkygge Skrevet 5. mai 2009 #16 Skrevet 5. mai 2009 Jeg mener dyr på cirkus bør avskaffes da dyr ikke har noe på veien eller cirkus å gjøre! De blir fraktet rundt på landeveien for så å måtte opptre med diverse kunststykker med et klappende publikum for så å bli satt i bås! Er dette et verdig dyrehold for eksotiske dyr som elefanter?Noen har vel tigre og løver også! Cirkus er greit dersom det kun innholder trampoliner, klovner og annet flott og "morsomt" men ikke eksotiske dyr!!!! Mulig hunder kanskje trives men.....dyr skal være i vante og naturlige omgivelser og syns derfor ikke at en vogn og et telt er spesielt gunstig for dyr! Selvsagt så er det sikkert morro for barn å se dyr opptre, men kjære vene - vi bør vel heller tenke på dyra i dette tilfelle og ikke at barna blir glade!!!! Jeg tror gjerne jeg at dyrene får bra behandling av eierne slik ståa er, men uansett så har de det ikke bra og naturlig nok til at vi egentlig skal kunne se på dette som noe annet enn dyreplageri! Det som er er at dyrene eies ikke av sirkusene. De blir leid ut under sesongen fra de som trener de og de er alt annet enn snille med dyrene. Og uansett om de hadde vært det så er det ett uverdog liv for ett dyr og leve halve året i en bil. Dyrene har det ikke bra! http://www.sirkus.info/
Gjest LanaLane Skrevet 6. mai 2009 #17 Skrevet 6. mai 2009 Fikk mail fra dyrebeskyttelsen i vår om at Sirkus Agora har sluttet med dyr. De oppfordret alle til å støtte opp om dem slik at vi viser at det går an å overleve i sirkusbransjen uten dyr.
Gjest MåneSkygge Skrevet 6. mai 2009 #18 Skrevet 6. mai 2009 Fikk mail fra dyrebeskyttelsen i vår om at Sirkus Agora har sluttet med dyr. De oppfordret alle til å støtte opp om dem slik at vi viser at det går an å overleve i sirkusbransjen uten dyr. Veldig bra det Agora har gjort. Håper virkelig de andre følger på etter hvert. Folk trenger og bli mer opplyst om hva dyrene faktisk blir utsatt for.
Teriyaki Skrevet 6. mai 2009 #19 Skrevet 6. mai 2009 Jeg mener dyr på cirkus bør avskaffes da dyr ikke har noe på veien eller cirkus å gjøre! De blir fraktet rundt på landeveien for så å måtte opptre med diverse kunststykker med et klappende publikum for så å bli satt i bås! Er dette et verdig dyrehold for eksotiske dyr som elefanter?Noen har vel tigre og løver også! Cirkus er greit dersom det kun innholder trampoliner, klovner og annet flott og "morsomt" men ikke eksotiske dyr!!!! Mulig hunder kanskje trives men.....dyr skal være i vante og naturlige omgivelser og syns derfor ikke at en vogn og et telt er spesielt gunstig for dyr! Selvsagt så er det sikkert morro for barn å se dyr opptre, men kjære vene - vi bør vel heller tenke på dyra i dette tilfelle og ikke at barna blir glade!!!! Jeg tror gjerne jeg at dyrene får bra behandling av eierne slik ståa er, men uansett så har de det ikke bra og naturlig nok til at vi egentlig skal kunne se på dette som noe annet enn dyreplageri! Om hunder trives kommer vel an på cirkuset. Jeg vet at mange cirkuser bruker frykt og fysisk avstrafning for å lære dyrene det de skal. Det er rett og slett patetisk at det er folk som mener at på cirkus skal det være dyr. Makan til kyniske mennesker. (Dette var så klart ikke ment til det jeg nettopp siterte).
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2009 #20 Skrevet 6. mai 2009 Ikke for å være pirkete, men heter det ikke sirkus på norsk og circus på engelsk? Hvorfor skriver så mange her cirkus? Har ikke sett den skrivemåten før nå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå