Gå til innhold

Kan jeg være fadder?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal være fadder til min nevø som blir døpt i neste uke.

Eneste kravene som er, er at man er over 15 år og man er medlem i statsskirken.

Jeg trodde når man ble født at man automatisk ble medlem, men etter å ha lest litt rundt på nett, kan dette se ut til å ikke være tilfelle?

Søstra mi har allerede ringt og sagt i fra at jeg skal være fadder..

Hva er det worst-case-scenario?

Og er jeg medlem, eller ikke? Jeg er ikke døpt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom du ikke er døpt, er du neppe medlem av statskirken. Men jeg og min mann valgte en som sto utenfor statskirken som fadder for vår eldste. Det var helt i orden, men vi måtte ha minst en fadder som var medlem.

Skrevet

Er du døpt eller konfirmert da?

Ellers blir du ikke medlem av statskirken, og da kan du ikke være fadder. Men kanskje søsteren din vet? For om hun er medlem av statskirken, er vel antageligvis du også det?

Gjest antigartner
Skrevet

Ce'Nedra: for å bli konfirmert må man være døpt.

Til TS: det kan godt være at du er medlem av Statskirken uten å vite det. Kirken gjorde et snedig (over-)grep i 1998, da de skulle lage et sentralt kirkeregister. De la Folkeregisteret til grunn, og melde likegjerne inn alle som sto der.

Hvis du ikke er aktivt utmeldt etter 1998 står du trolig i kirken.

Se lenke:

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article362230.ece

Kirkens regler for faddere er at de skal stå i statskirken eller et kirkesamfunn som ikke forkaster barnedåp. Praksisen og fortolkningen av dette varierer nok en hel del. Se lenke: http://www.kirken.no/?event=doLink&famID=3125

Skrevet
Ce'Nedra: for å bli konfirmert må man være døpt.

Jeg vet det, men tenkte kanskje TS husket om hun ble konfirmert, om hun nå ikke visste om hun var døpt. :)

Skrevet

jeg er verken døpt eller konfirmert. Det er forsåvidt ikke min søster heller.

Ja, for et eller to år siden syntes jeg det var et voldsomt rabalder på nett om at alle måtte melde seg ut av statskirka slik at kirken fikk mindre penger. Da fikk jeg med meg at at alle som ble født i Norge automatisk ble medlem..

Skrevet

Jeg er faktisk medlem i statskirken. Er døpt, men har meldt meg ut to ganger. Så mye mulig du står der selv om du ikke er døpt.

Skrevet

Ei venninne av meg har en muslimsk fadder til sitt barn. Og han sto garantert ikke som medlem i statskirken. (Kom til Norge etter 1998.)

Gjest antigartner
Skrevet (endret)
Ei venninne av meg har en muslimsk fadder til sitt barn. Og han sto garantert ikke som medlem i statskirken. (Kom til Norge etter 1998.)

Dette kommer nok veldig an på kirken og menigheten der barnet skal døpes. Noen spør om faddernes religionstilhørighet, men ikke alle gjør det.

En skal være forberedt på at kirken har rett til å nekte å godta faddere som tilhører andre religioner, eller som ikke bekjenner seg til kristen tro.

Kirken kan også nekte pinsevenner og medlemmer av andre kirkesamfunn som ikke praktiserer barnedåp (pinsevenner praktiserer voksendåp) å være faddere.

Andre som praktiserer voksendåp er f.eks baptister og adventister.

Edit: ekstra tekst

Endret av antigartner
Gjest Gjest_Lina_*
Skrevet

Jeg har to barn som ikke er døpt. Ble spurt om å være fadder for ett tantebarn, men sa nei, siden det blir HELT feil. Som fadder har du visse plikter og døper du ikke egne barn er det helt på trynet å binde seg som fadder for andres barn!

Jeg anbefaler deg å sette deg litt inn i hva det vil si å være fadder, og er du ikke medlem av statskirken, eller troende, så hvorfor i allverden skal du være fadder? (trolig er svaret ditt "tradisjon eller lignende, det er forøvrig det teiteste svaret jeg kan tenke meg!)

Skrevet
Hvis du ikke er aktivt utmeldt etter 1998 står du trolig i kirken.

Se lenke:

[url=http://www.dagsavisen.no/innenriks/article362230.ece]

Jeg er SJOKKERT! Ringte nummeret i linken nå og står faktisk som medlem. Det gjør også barna mine, fordi begge foreldrene deres har stått som medlemmer i 10 år. Uten å vite det. Hvorfor er det ingen som har ordnet opp i det? Fytti grisen. Og dette skor de seg økonomisk på, og viser til stor oppslutning. Har ikke ord.

Skrevet
jeg er verken døpt eller konfirmert. Det er forsåvidt ikke min søster heller.

Ja, for et eller to år siden syntes jeg det var et voldsomt rabalder på nett om at alle måtte melde seg ut av statskirka slik at kirken fikk mindre penger. Da fikk jeg med meg at at alle som ble født i Norge automatisk ble medlem..

Man blir ikke automatisk medlem fordi man blir født i Norge, det skulle tatt seg ut! Derimot ble det gjort en feil i 98 der hele folkeregisteret ble innmeldt.

Gjest antigartner
Skrevet
Man blir ikke automatisk medlem fordi man blir født i Norge, det skulle tatt seg ut! Derimot ble det gjort en feil i 98 der hele folkeregisteret ble innmeldt.

Korriger meg hvis jeg tar helt feil, men jeg mener man fremdeles blir automatisk medlem i statskirken ved fødselen dersom en av foreldrene er medlem.

Skrevet

Jeg fikk beskjed av min søster at det å være fadder kun skal være symbolsk. Greit nok at jeg ikke er troende, men respekterer kristendommen, og jeg kan godt "oppdra" fadderungen min kristent hvis det er det min søster ønsker.

For noen familier som ønsker faddere, er det fordi de trenger vitner til at ungen deres er døpt.

Det var ikke det denne tråden handler om, men det ser ut til at jeg er medlem i statsskirken.

Skrevet
Korriger meg hvis jeg tar helt feil, men jeg mener man fremdeles blir automatisk medlem i statskirken ved fødselen dersom en av foreldrene er medlem.

Man blir "tilknyttet" statskirken hvis en av foreldrene er medlem ja, ble jeg fortalt fra den kanten i dag. (Aner ikke hva som er forskjellen på "tilknyttet" og "medlem"). Men du sa at alle som blir født i Norge automatisk blir medlemmer av statskirka, og det er jo noe helt annet!

Gjest Molly84
Skrevet

Jeg er ikke døpt, og min mor er ikke døpt. Min far ble derimot døpt i sin tid, og derfor er jeg medlem av statskirken.. Blir litt feil etter min mening.

Skrevet
for å bli konfirmert må man være døpt.

Ikke nødvendigvis.

Jeg er konfirmert borgelig, der er det ikke et krav å være døpt.

Gjest antigartner
Skrevet (endret)
Ikke nødvendigvis.

Jeg er konfirmert borgelig, der er det ikke et krav å være døpt.

Det er faktisk jeg også :)

I og med at dette var en diskusjon om statskirke, faddere og dåp trodde jeg det var underforstått at mitt svar dreide seg om kirkelig konfirmasjon.

La Flaca: jeg uttrykte meg nok litt upresist om medlemskap i statskirken/født inn i det, men svaret mitt var egentlig like mye myntet på Ce'Nedra sitt tidlige innlegg om at en ikke kunne være medlem i statskirken hvis en ikke var døpt. Det er vi jo enige om at ikke stemmer :)

Uansett; Trixis er trolig statskirkemedlem og kan dermed være fadder hvis hun ønsker det.

Edit: stavefeil

Endret av antigartner
Skrevet

Da vi døpte barna våre, så hadde vi faddere som ikke var døpt og dermed ikke medlem av statskirken. Det gikk helt fint det. Presten spurte ikke eller sa noe om det.

Skrevet

Da vi døpte vårt barn så hadde vi tre faddere, en som er medlem av statskirken, en som er katolikk og en som aldri har blitt døpt og som ikke står som medlem i statskirken (han sjekket).

Så det går tydeligvis ann. Det presten sa til oss var at hver enkelt prest kunne velge om de ville gjennomføre en slik dåp, på samme måte som de kan velge om de vil vie et homofilt par osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...