Gå til innhold

Skitne Hunter-støvler


Glynis

Anbefalte innlegg

Hunter-støvlene mine har blitt litt, eh, skitne i fargen. Altså, det er ikke skitt som ligger utenpå dem, jeg har skylt dem og tørket av med en våt klut og sånt, men det er liksom litt grå skitt som er gått inn i fargen. Jeg lurer på om jeg kanskje har vært så lur at jeg har brukt den svampgreia uten å ha vasket støvlene først, også har jeg på en måte impregnert litt støv inn i gummien eller noe sånt lurt.

Noen tips? Etter å ha fått sitronsyre-tips på Hus og Hage-forumet når det gjaldt et toalett så tenkte jeg at dette må jo kunne virke på støvlene også, men jeg er litt redd for at plutselig så skrubber jeg i stykker støvlene eller noe!

Endret av Glynis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har det, men det rengjør jo ikke. Det blanker jo bare utenpå skitten, det er det jeg allerede har gjort som jeg ikke burde ha gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

husker å lest denne en gang og så nå denne artikkelen på dinside.no:

http://www.dinside.no/806086/cillit-bang-moter-saape/vann

Gummistøvlene var preget av gammel gjørme og flekker som ikke ville bort med vann. What to do? Først brukte vi svampen med oppvasksåpe, og gnikket grundig. Mye av skitten forsvant, men noen flekker ville fremdeles ikke forsvinne. I tilegg var ikke fargen helt slik den skulle være. Deretter sprayet vi støvelen med Cillit Bang og lot det virke i et minutts tid før vi gikk i gang med svampen. Alle flekkene gikk enkelt vekk, og støvelen ble like lyserosa, flekkfri og fin som den en gang var.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guestos

Min venninne har nå fått seg sitt 3.!!!!!! par Hunter støvler på grunn av denne problematikken.. Hun har gått tilbake til butikken hvor hun kjøpte de, og byttet til et par nye ;) Nå har hun endt med et par i farge grå, i håp om at hun slipper samme problemet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min venninne har nå fått seg sitt 3.!!!!!! par Hunter støvler på grunn av denne problematikken.. Hun har gått tilbake til butikken hvor hun kjøpte de, og byttet til et par nye ;) Nå har hun endt med et par i farge grå, i håp om at hun slipper samme problemet...

Litt bimbo med andre ord. :-p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Ine_*
Litt bimbo med andre ord. :-p

Er vel ikke bimbo fordi hun vil ha blanke støvler vel?? De koster jo flesk, så da skulle det bare mangle at de holder seg....

Mine Huntere er også blitt ganske matte, men jeg synes på en måte det gir dem et litt røft utseende.

Ville uansett vært forsiktig med kjemikaler o.l på dem, en jeg kjenner sprayet sine svarte Huntere med noe greier som var beregnet for bilvask, og de støvlene ble helt grå og matte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Det er i alle fall helt sikkert at gummistøvlene krever renhold og vedlikehold for å vare. Skitne og matte støvler morkner og blir utette. Gummien er et naturprodukt, og tåler egentlig ikke UV stråler engang. Derfor er det viktig å sette dem inn med siliconespray med jevne mellomrom for å holde dem smidige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Ine_*
Hei,

Det er i alle fall helt sikkert at gummistøvlene krever renhold og vedlikehold for å vare. Skitne og matte støvler morkner og blir utette. Gummien er et naturprodukt, og tåler egentlig ikke UV stråler engang. Derfor er det viktig å sette dem inn med siliconespray med jevne mellomrom for å holde dem smidige.

Du har naturligvis helt rett Shinana, men det er så kjedelig å vaske støvlene ;-)

Dessuten er mine snart to år og de har nå holdt seg tette så langt selv med flittig bruk.

Jeg bretter dem faktisk skaftene litt ned av og til også - synes det ser litt tøft anderledes ut, spesielt når "alle" har Hunter støvler om dagen. Men det er vel ikke akkurat bra for gummien regner jeg med du vil kommentere :-)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Elisabeth_*

Hei,

støvlene er ikke skitne. Hunter er laget av naturgummi, dette gjør at de skiller ut voks som legge seg utenpå støvlene som et slags hvitt lag. Støvlene kan rengjøres med zalo på en klut eller dekkrens som du får kjøpt på bensinstasjoner. IKKE bruk den blankesvampen før de er rengjort, det gjør at voksen fester seg!

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

støvlene er ikke skitne. Hunter er laget av naturgummi, dette gjør at de skiller ut voks som legge seg utenpå støvlene som et slags hvitt lag. Støvlene kan rengjøres med zalo på en klut eller dekkrens som du får kjøpt på bensinstasjoner. IKKE bruk den blankesvampen før de er rengjort, det gjør at voksen fester seg!

Lykke til :)

Nå var det jeg som startet denne tråden og jeg sa allerede i innlegget at jeg har brukt den blankesvampen uten at støvlene er rengjort, så du kan godt komme med noen tips som ikke involverer å ikke gjøre det, for det har jeg allerede gjort. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Ine_*
Nå var det jeg som startet denne tråden og jeg sa allerede i innlegget at jeg har brukt den blankesvampen uten at støvlene er rengjort, så du kan godt komme med noen tips som ikke involverer å ikke gjøre det, for det har jeg allerede gjort. :)

Poenget her er vel å finne noe som kan løse voksen du har "forseglet" støvlene med. Voks og fett (type matfett etc) har vel litt samme egenskaper, så kanskje løsningen rett og slett kan være Zalo og så varmt vann som mulig??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Annonse

Hei,

Ok, dere er sikkert lei av å høre det, men bruk ALDRI oljebaserte midler på naturgummi! Det ødelegger den!

Bl.a. så er vaselin oljebasert så ikke bruk det!

Dekkrens er også farlige saker for naturgummi. Ikke alle, men mange av de midlene er oljebasert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Ok, dere er sikkert lei av å høre det, men bruk ALDRI oljebaserte midler på naturgummi! Det ødelegger den!

Bl.a. så er vaselin oljebasert så ikke bruk det!

Dekkrens er også farlige saker for naturgummi. Ikke alle, men mange av de midlene er oljebasert.

Hva er ditt forslag da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva er ditt forslag da?

Gjør rene med Zalo eller flytende Sunlight. Skyll godt og tørk.

Spraye med silicone spray (uten olje), gni inn og tørk av.

Funker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei hei!:)

Grunnen til at Hunter støvlene dine har blitt grå og skjoldete er fordi Hunter produserer gummistøvlene sine med 100% rågummi. Derfor har du gjort et godt kjøp!! Det er kjedelig at de blir grå og skjoldete, men det belegget er rett og slett voks som gummien 'puster' ut. Du legger på et godt lag med zalo, la det stå i et par timer og tørk det av med en fuktig klut. Det kan hende du må gjøre det ofte i en periode, men det er rett og slett voksen i gummien som må ut.

Hunter har en booster spray men den tar ikke voksbelegget på samme måte som zalo gjør -boosteren sin jobb er kun å piffe opp fargen, ikke å ta vekk voksbelegget.

Masse lykke til!:)

(PS: jobber i skobutikk som selger Hunter produkter, så jeg vet hva jeg snakker om, hehe:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...