Gå til innhold

Forbanna dritthuseier! Hjelp!

Gjest Stearinpikken

Anbefalte innlegg

Gjest Stearinpikken

Houston, we get a problem! Vi er en 7-8 stykker som bor i et kollektiv, og egentlig har vi det veldig hyggelig sammen. Hadde det ikke vært for en syk huseier. Huseier kom opp til oss idag, og informerte om at en tidligere leietaker ikke var ønsket i leiligheten, ikke engang som gjest hos oss, og at han ville vise personen av eiendommen hvis han så ham. Har huseier lov til å gjøre dette? Vi betaler vitterlig for en leilighet, og da kan vi vel invitere hvem vi vil hit? I tillegg, huseier har det med å komme rett inn i leiligheten, har han lov til det?

Er så pissed off nå, vurderer å stikke fra huset uten å vaske etter meg (betalte bare litt i depositum), kan huseier gå videre med dette?

Håper på svar!

Endret av Stearinpikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror ikke du skal flytte og la være å vaske. Det vil henge ved deg hvis du trenger referanse til et annet leieforhold.

Hva angår å utestenge noen, så tror jeg eneste muligheten er at husverten går rettens vei for å få et besøksforbud for vedkommende. Vi lever da i et fritt land, og så lenge dere betaler leie, så er det vel dere som disponerer leiligheten og bestemmer hvem som er velkomne og hvem som ikke er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eks-student
I tillegg, huseier har det med å komme rett inn i leiligheten, har han lov til det?

Huseier har IKKE lov til å gå inn i leiligheten dere leier av ham uten enten å ha avtalt dette med dere på forhånd, eller ved akutte situasjoner (vannlekkasje, brann ol).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se §5-1 og §5-6 her: Kapittel 5, husleieloven. Jeg vil ut i fra dette påstå at huseier ikke har lov å komme inn uten å gi beskjed på forhånd eller i det minste ringe på døren, og han har heller ikke lov til å nekte dere besøk av konkrete personer så lenge dette ikke er til "vesentlig ulempe" for ham, eller han har retten i ryggen.

Ellers ville jeg ikke anbefale deg å flytte uten å vaske etter deg eller betale oppsigelsestid, for da kan huseier saksøke deg. Og om du taper saken må du betale saksomkostninger, og det er dyrt...

Se også hele husleieloven, hvis det er noe mer du lurer på, ellers pleier det å stå ganske mye på kontrakten (dere har vel kontrakt?), kanskje greit å ta en titt der også?

La meg også påpeke at jeg ikke er jurist, så det kan være jeg ikke vet hva jeg snakker om... :klø: ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett

Husk også at dersom ett punkt i kontrakten ikke er i pakt med husleieloven er kontrakten din ugyldig. Er faktisk ikke lov til å avtale hva som hest, så hvis kontrakten gir deg vesentlig dårligere villkår enn hva husleieloven gir deg trenger ikke disse være gyldige. Men ta en titt på lovdata.no

Og som andre her sier : NEI, han kan ikke låse seg inn eller bestemme hvem dere skal ha besøk av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stearinpikken

DRAMA!

Rett etter at jeg skrev dette, kom huseier ned. Han ble skjelt ut av han som ble nektet adgang til huset. Han har betalt alt han skal, ikke ødelagt noe o.l. Men ifølge huseier er han visst en muldvarp, så derfor får han ikke lov å komme til eiendommen. Men han har jo overhode ikke lov å nekte han adgang, han er jo gjest hos oss et par dager mens han er på div. jobbintervjuer! Huseier sto i stua vår å nektet å gå før han hadde sett han dra. Han fulgte nesten etter han rundt i huset da han skulle samle sammen tingene sine.. Og da vi skulle ta alt i bilen sto han i gården å så på så han var sikker på at han forsvant. Han har behandlet oss så dårlig, og tatt seg så tilrette i det hjemmet vi betaler for å bo i.. Jeg er drit lei! Han har en lang lang liste på seg over useriøse ting han gjør. Han skylder 25 000 kr i depositumspenger til noen som har bodd her før, det er bare noe av det. Han går ut å inn som det passer han selv om vi sier ifra. Det er bare meg som flytter ut i morgen, resten skal fortsette å bo der, de sa det var greit at jeg ikke gadd å rydde og vaske før jeg dro.. Jeg bare rydder med meg alle tingene mine og så stikker jeg.. Men har han lov å anmelde meg? Jeg tror ikke jeg har en ordentlig husleiekontrakt engang.. Det er bare en selvlaget en der det står hvilke møbler som er her, de forskjellige rommene i huset, kontraktens varighet og diverse om hva husleie inkl. i tillegg står det at kontrakten og husordensreglene sakl oppfylles og gjelder som selvstendig tvangsgrunnlag. Andre tvister skal avgjøres ved forliksrådet om partene ikke blir enige..

ÅÅÅ, jeg er så forbanna på den horeungen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest strykebrett

Jeg vil anbefale deg og vaske skikkelig ut etter deg sånn at ved en eventuell tvist vil du ha alt ditt på det rene. Det hjelper overhodet ikke på saken om du lar huseier få noe dritt på deg.

Jeg vil også anbefale at dere tar kontakt med leieboerforeningen eller eventuelt jushjelpa hvis det er noe slikt der dere bor. Veit ikke hvor hen i landet dere bor, men flere steder finns det jusstudenter som kan hjelpe dere gratis i slike saker. Med litt hjelp fra noen som har mer kompetanse på fagfeltet bør det være mulig å få til ett retttslig papir eller noe som får huseiers øyne opp for deres rettigheter. Han har tydeligvis ikke greie på (eller overser med vilje) hva dere har rett på som leietakere.

Hvis dere har litt penger å avse kan dere jo ta kontakt med advokat og få denne til å skrive ett brev til huseier. Mange ganger hører folk etter dersom de får ett brev med advokatfirmalogo på i poskassa si og man trenger ikke å ta saken lengre. Trenger ikke å bli dyrt i det hele tatt hvis dere går sammen om det og det er bare en time eller to som trengs.

Jeg synes i alle fall ikke de som bor der skal finne seg i dette. De har rett på ett privatliv selv om det er noen andre som eier boligen man bor i.

Hold oss gjerne oppdatert, jeg er veldig spent på hvordan dette går, og lykke til!!!

Forresten: Nei, han kan ikke anmelde deg så lenge det ikke foreligger noe straffbart forhold (la være å vaske regnes nok ikke som det). Men, han kan leie inn noen til å vaske og trekke det fra depositumet ditt.

Endret av strykebrett
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stearinpikken

Jeg driter i depositumet, jeg vil bare vekk.. Så lenge jeg tar meg mine ting og det verste som skjer er at jeg ikke får de 1000 kr tilbake er det greit for meg egentlig.. merkelig nok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De 1000kr dekker vel så mye som vaskingen, om det så er gjort av et proffesjonelt vikarbyrå. Så da er det ikke noe å stresse med. Det er du som taper penger, ikke huseier.

Men hvis du vil oppnå noe med denne huseieren senere, bør du passe deg. Men jeg skjønner jo at det bryr du deg lite om. Ta med de tingene dine og dra, du! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er du vel litt barnslig vel Stearinpikken?

Jeg tror du bruker huseierens oppførsel som unnskyldning for å slippe å vaske.

Hvis du mener andre skal oppføre seg skikkelig, så bør du oppføre deg skikkelig selv. Sånn du har planer om å oppføre deg nå, gjør bare at du blir like tullete som han du kritiserer (huseieren).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om du ikke vasker, men er den eneste som flytter ut kan det jo være at de andre i kollektivet er de det går utover.. slik at hvis det kommer en ny leieboer kan psycho utleier finne på å kreve at de andre som bor der nå må vaske?

Hvor lang tid tar det å dra over gulvet med en mopp da? Jeg ville nok tatt en aldri så liten kattevask i det minste pikken, skjønner at du er lei og at han utleieren er en drittsekk, men tror nok du gjør lurt i å forsvinne derifra med rent mel i posen :)

det er min mening da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Stearinpikken

Jeg har spurt de andre leieboerne om det var greit, det er nemlig ikke bare å dra en mopp over gulvet. De sa det var greit, mange som ikke har vasket. Og ja, det er nok litt barnselig og hvordan jeg tenkte i går er litt annerledes enn jeg tenker i dag. Men jeg har bare bodd her i 2 mnd, og jeg har overhode ingen tanker om å ha noen form for kontakt med han senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du gjør det riktige pikken, han har jo vært :klaske: i hodet gjennom hele den tiden du har bodd der!

Nå får han terrorisere noen andre leieboere eller få seg ett liv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han skylder 25 000 kr i depositumspenger til noen som har bodd her før, det er bare noe av det.

Du er temmelig lite smart om du betaler inn kr 25 000 i depositum på utleiers konto. Er det virkelig mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange unge folk som flytte hjemmefra for første gang, Sol79, og som dermed ikke vet om ting som depositumskonto og at enkelte utleiere er så infame at de stikker av med pengene deres. Og når man ser hvor mye idiotisk og totalt tanketomt mange godt voksne mennesker finner på, er det ikke rart at en 18-19-åring rett fra ungdomsrommet gjør noe slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Utleier

Hvis huseieren jevnlig går inn til dere uten saklig grunn, er det grunn til politianmeldelse. Ikke nøl.

Dere har også rett til å kaste ham ut fysisk, slik dere ville har rett til med enhver annen person. (Men det inkluderer selvfølgelig ikke vold.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Utleier
Han skylder 25 000 kr i depositumspenger til noen som har bodd her før

Igjen, politianmeldelse. En utleier fikk for noen år siden 8000 i bot fordi han ikke satt inn depositumet på sperret konto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spurt de andre leieboerne om det var greit, det er nemlig ikke bare å dra en mopp over gulvet. De sa det var greit, mange som ikke har vasket. Og ja, det er nok litt barnselig og hvordan jeg tenkte i går er litt annerledes enn jeg tenker i dag. Men jeg har bare bodd her i 2 mnd, og jeg har overhode ingen tanker om å ha noen form for kontakt med han senere.

Er det det som skal være avgjørende for om du skal overholde en avtale eller ikke?

At du kritiserer andre mennesker for så å oppføre deg likedan er bare dumt. Da er du like ille selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...