Gjest Ferietrengende Skrevet 11. august 2008 #1 Skrevet 11. august 2008 Hei Setter pris på alle svar, men håper på mest mulig utdannede svar Vel, surrete som jeg er har jeg alltid gått utifra at betalt ferie ville si feriepengene man hadde tjent fra året før, altså at dette da var poenget med feriepenger. Men så ble jeg plutselig obs på at feriepenger kun er en form for.. bonus? Og at det ikke har noe med betalt ferie å gjøre. Så jeg har da tatt ut en uke ferie i år, med skrekkblandet fryd da jeg prøver å kave til meg alle skiftene jeg kan. Så, til kjernen i saken, såvidt jeg har forstått fungerer dette slik: Hvis jeg jobber en viss prosent som eksempelvis vil si 3 skift i uken, og jeg reiser på ferie en uke. Skal jeg likevel få betalt for 3 skift uken jeg er på ferie? Er det vanlig skattetrekk på denne lønnen? 1. Er reglene varierende utifra prosent stilling man er i, og lignende? 2. Hvis jeg er oppført 7 skift en uke, og reiser på ferie, vil jeg da kun ha krav på betaling for de 3 skiftene i uken som kontrakten min dekker? 3. Kontrakten dekker jo ikke spesifikt om jeg jobber dag eller kveldsskift (som har en del tillegg), er lønnen regnet ut i gjennomsnitt? Jeg jobber i en videobutikk, og tror jeg har 40% stilling, har annenhver uke 2 skift og så 4 skift, men jobber ofte 5 dager i uken med daglig leders ansvar (dog uten noe tillegg, 100 kr timen + div kveldstillegg) Håper spm mine var enkle og oversiktlige Takk på forhånd!
Gjest Gjest Skrevet 11. august 2008 #2 Skrevet 11. august 2008 Nå kan jeg ikke svare på alt du spør om, men feriepenger er penger du har tjent opp foregående år. Så vidt meg bekjent er ikke feriepenger noen bonus, det er penger som er spart så du kan ta ferie og fortsatt få lønn. Så har du ikke jobbet noe i fjor, så har du ikke opprabeidet deg noen "betalt ferie" i år. Du betaler skatt av feriepengene også, men ikke når de utbetales. Skatt har du alt betalt for dem de månedene du opptjente dem foregående år.
Gjest Gjest Skrevet 11. august 2008 #3 Skrevet 11. august 2008 Feriepenger er ikke noe arbeidsgiver gir deg for å være snill, det er dine egne penger som er holdt av hver måned...så ingen julegave eller bonus dette, kun oppsparte midler trukket fra din egen lønn. Ok?
Noli Skrevet 11. august 2008 #4 Skrevet 11. august 2008 Feriepengene er ikke trukket noe sted, men normalt sett får man bare lønn for 11 mndr i året, og den 12. mnd er det meningen man skal ha ferie. Da skal man få feriepenger, som er sånn ca 10% av det man tjente i fjor. Har du ikke feriepenger, har man ikke betalt ferie og heller ikke plikt til å ta ut ferie. Man har likefult rett på ferie. De fleste arbeidsgivere betaler ut feriepengene i juni, i stedet for lønn, sånn at folk tar ferie i juli. Har du ferie i september, får du vanligvis fremdeles feriepenger i juni i stedet for lønn, men da får du vanlig lønn i september selv om du er på ferie. Du får ikke betalt for ekstravakter du har tatt på deg, bare dine faste timer.
Glitnir Skrevet 11. august 2008 #5 Skrevet 11. august 2008 (endret) Hei Setter pris på alle svar, men håper på mest mulig utdannede svar Vel, surrete som jeg er har jeg alltid gått utifra at betalt ferie ville si feriepengene man hadde tjent fra året før, altså at dette da var poenget med feriepenger. Feriepenger er alltid tjent opp året før ja. Du får ikke utbetalt noe når du har ferie med mindre du har tjent de opp året før. Men så ble jeg plutselig obs på at feriepenger kun er en form for.. bonus? Og at det ikke har noe med betalt ferie å gjøre. Det er verken bonus eller betalt ferie. Det er en rettighet du har tjent deg opp året før. Så jeg har da tatt ut en uke ferie i år, med skrekkblandet fryd da jeg prøver å kave til meg alle skiftene jeg kan. Så, til kjernen i saken, såvidt jeg har forstått fungerer dette slik: Hvis jeg jobber en viss prosent som eksempelvis vil si 3 skift i uken, og jeg reiser på ferie en uke. Skal jeg likevel få betalt for 3 skift uken jeg er på ferie? Er det vanlig skattetrekk på denne lønnen? Hvor mange skift du er satt opp på den uken du har ferie spiller ingen rolle, ettersom feriepengene er basert på en prosentsats fra fjorårets lønn. Du får ikke betalt for de skiftene du "skulle ha jobbet", og hvor mange skift du står på den uken er dermed irrelevant for feriepengene. Pengene utbetales uten trekk, men du skatter av dem gjennom å betale mer skatt resten av året. 1. Er reglene varierende utifra prosent stilling man er i, og lignende? Du får opparbeidet feriepenger avhengig av hvor mye du tjente i fjor. 2. Hvis jeg er oppført 7 skift en uke, og reiser på ferie, vil jeg da kun ha krav på betaling for de 3 skiftene i uken som kontrakten min dekker? Se over. 3. Kontrakten dekker jo ikke spesifikt om jeg jobber dag eller kveldsskift (som har en del tillegg), er lønnen regnet ut i gjennomsnitt? Det er som sagt en prosentsats av fjorårets totale lønn. Jeg jobber i en videobutikk, og tror jeg har 40% stilling, har annenhver uke 2 skift og så 4 skift, men jobber ofte 5 dager i uken med daglig leders ansvar (dog uten noe tillegg, 100 kr timen + div kveldstillegg) Håper spm mine var enkle og oversiktlige Takk på forhånd! Edit: Leif Endret 11. august 2008 av Glitnir
babord Skrevet 11. august 2008 #6 Skrevet 11. august 2008 Betalt ferie i den sammenhengen du sikter til er vanligvis noe fastlønnede har rett til. Du er timelønnet og jobber skift, derfor har du ubetalt ferie.
Gjest Gjest Skrevet 12. august 2008 #7 Skrevet 12. august 2008 Takker og bukker Babord, da er ejg innforstått med det, Forsto det slik idag og eter jeg så sjefens opplegg, 11 måneder lønnet, 1 måned feriepenger og lønnet ferie. Takker og bukker til dere andre og
Glitnir Skrevet 12. august 2008 #8 Skrevet 12. august 2008 Betalt ferie i den sammenhengen du sikter til er vanligvis noe fastlønnede har rett til. Du er timelønnet og jobber skift, derfor har du ubetalt ferie. Dette er ikke riktig. Betalt ferie finnes ikke for noen (med unntak av om du har egne, helt spesielle avtaler om det). Timelønnet eller fastlønnet er irrelevant. Feriepenger er en prosentandel av fjorårets samlede lønn. Punktum.
babord Skrevet 12. august 2008 #9 Skrevet 12. august 2008 (endret) Dette er ikke riktig. Betalt ferie finnes ikke for noen (med unntak av om du har egne, helt spesielle avtaler om det). Timelønnet eller fastlønnet er irrelevant. Feriepenger er en prosentandel av fjorårets samlede lønn. Punktum. Feriepenger er 12% av fjorårets lønn. Nå har jeg sjekket litt, sannsynligvis ikke alle steder, men der jeg jobber, der samboeren min jobber og der faren min jobber har de fastlønte betalt 12 mnd. i året en fast sum, uansett om de har ferie eller ikke. Det må vel kunne kalles betalt ferie? Men, vi jobber alle i privat sektor, så hvordan det er i offentlig sektor aner jeg ikke. Endret 12. august 2008 av babord
Rosalie Skrevet 12. august 2008 #10 Skrevet 12. august 2008 Feriepenger er 12% av fjorårets lønn. Nå har jeg sjekket litt, sannsynligvis ikke alle steder, men der jeg jobber, der samboeren min jobber og der faren min jobber har de fastlønte betalt 12 mnd. i året en fast sum, uansett om de har ferie eller ikke. Det må vel kunne kalles betalt ferie? Men, vi jobber alle i privat sektor, så hvordan det er i offentlig sektor aner jeg ikke. Nei, da har du rett og slett misforstått stort hvordan det fungerer der din far og samboer jobber. Man får utbetlt en fast sum 11 måneder i året. Den siste måneden får man utbetalt feriepenger opptjent året før, samtidig som man blir trukket årets ferie. Tar man ut full ferie, blir man også trukket noe av feriepengene, da 5 uker ferie er 4 dager mer enn en full arbeidsmåned.
Gjest uui Skrevet 12. august 2008 #11 Skrevet 12. august 2008 Feriepenger er 12% av fjorårets lønn. Nå har jeg sjekket litt, sannsynligvis ikke alle steder, men der jeg jobber, der samboeren min jobber og der faren min jobber har de fastlønte betalt 12 mnd. i året en fast sum, uansett om de har ferie eller ikke. Det må vel kunne kalles betalt ferie? Men, vi jobber alle i privat sektor, så hvordan det er i offentlig sektor aner jeg ikke. 12 % dersom du har fem uker ferie, 10,2 (?) dersom du har ferielovens standard (fire uker og en dag). Og forøvrig så aner du ikke hva du snakker om. Betalt ferie eksisterer ikke. Verken i privat eller offentlig sektor.
Gjest Gjest_Janne_* Skrevet 3. august 2009 #12 Skrevet 3. august 2009 hm, Jobber fast 100% å har tatt 2 uker ferie i juli.. men får ikke betalt får di 2 ukan æ va på ferie, e d riktig? Da har æ jo aldri betalt ferie, får æ mister jo masse peng på å ta ferie sia æ nesten ikke har no penger igjenn etter ferien..
Rosalie Skrevet 3. august 2009 #13 Skrevet 3. august 2009 Ingen får betalt for å ta fri fra jobben. Tar du fri, blir du trukket i lønn. Det er dette feriepengene skal dekke. Feriepengene tjenes opp kalenderåret før man får de utbetalt.
Titti72 Skrevet 3. august 2009 #14 Skrevet 3. august 2009 Nei, da har du rett og slett misforstått stort hvordan det fungerer der din far og samboer jobber. Man får utbetlt en fast sum 11 måneder i året. Den siste måneden får man utbetalt feriepenger opptjent året før, samtidig som man blir trukket årets ferie. Tar man ut full ferie, blir man også trukket noe av feriepengene, da 5 uker ferie er 4 dager mer enn en full arbeidsmåned. Hun har nok ikke misforstått. Jeg har det likedan, dvs jeg har forhandlet meg til 12 mnd. lønn pr. år. I tillegg til dette kommer feriepengene. Og jeg har 6 ukers ferie. Jeg får full lønn og feriepenger i juli. og vanlig lønn resten av årets 11 mnd.
Gjest Gjest Skrevet 3. august 2009 #15 Skrevet 3. august 2009 Hun har nok ikke misforstått. Jeg har det likedan, dvs jeg har forhandlet meg til 12 mnd. lønn pr. år. I tillegg til dette kommer feriepengene. Og jeg har 6 ukers ferie. Jeg får full lønn og feriepenger i juli. og vanlig lønn resten av årets 11 mnd. Da må du være klar over at dette er en meget uvanlig ordning, som i alle fall ikke jeg kjenner noen andre som har (og jeg jobber som advokat, med arbeidsrett).
Titti72 Skrevet 4. august 2009 #16 Skrevet 4. august 2009 Da må du være klar over at dette er en meget uvanlig ordning, som i alle fall ikke jeg kjenner noen andre som har (og jeg jobber som advokat, med arbeidsrett). Jeg vet det ikke er vanlig. Blant mine venner er vi 4 som har denne avtalen, og vi jobber ikke i samme firma.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå