Gå til innhold

"ikke lov med husdyr"

Anbefalte innlegg

Gjest Lilleulv
Skrevet

Min søster har kjøpt seg ny leilighet i oslo. I reglene står det at det ikke er lov med husdyr. Jeg skulle prøve å sjekke for henne hva det egentlig innebærer. Gjelder det også innekatt f.eks.?

Videoannonse
Annonse
Gjest Bellatrix
Skrevet

Det vil jeg tro. En innekatt er da et husdyr.

Skrevet

Egentlig kan man ikke nektes å ha husdyr som ikke er til sjenanse for andre. En hund som uler hele dagen mens eieren er borte eller gjør fra seg ute i fellesområdene uten at eier plukker opp er til bry for andre, en innekatt er ikke det. Evt allergi hos andre beboere er forøvrig heller ikke gyldig grunn.

Gjest Gjest_frida_*
Skrevet
Egentlig kan man ikke nektes å ha husdyr som ikke er til sjenanse for andre. En hund som uler hele dagen mens eieren er borte eller gjør fra seg ute i fellesområdene uten at eier plukker opp er til bry for andre, en innekatt er ikke det. Evt allergi hos andre beboere er forøvrig heller ikke gyldig grunn.

Ja mener det er kommet nye regler på dette. Det står blant annet i min kontrakt at det ikke er lov med husdyr men mener ha hørt at det ikke er "lov" å nekte noen husdyr.

har ikke sjekket det opp mer enn å blitt det fortalt vell og merke.

Gjest StockDama
Skrevet

Vår nye leilighet står det i kontrakten at husdyr ikke er lov.

Det er fordi dyr kan slite veldig på leiligheten, og derfor går kvaliteten på den ned og blir mer kostnader når det gjelder oppussing.

Og jeg kan skjønne det godt jeg, hvorfor ikke heller finne en leilighet der dyrehold er lov? Så slipper man sure forhold mellom utleier og leietager.

Skrevet (endret)
Vår nye leilighet står det i kontrakten at husdyr ikke er lov.

Det er fordi dyr kan slite veldig på leiligheten, og derfor går kvaliteten på den ned og blir mer kostnader når det gjelder oppussing.

Og jeg kan skjønne det godt jeg, hvorfor ikke heller finne en leilighet der dyrehold er lov? Så slipper man sure forhold mellom utleier og leietager.

Er det ei leilighet du eier eller leier??? Hvis det er ei leilighet som du leier så kan vel utleier begrense dyreholdet akkurat som at de ikke tillater at man røyker i leiligheta vil jeg tro. Det blir noe helt annet når du eier din egen leilighet. Da kan ikke styret i borettslaget komme inn som et "overformynderi" og bestemme hva du gjør i leiligheta di, så lenge du ikke plager naboen og bryter norsk lov :)

Endret av Mona32
Gjest StockDama
Skrevet (endret)
Er det ei leilighet du eier eller leier??? Hvis det er ei leilighet som du leier så kan vel utleier begrense dyreholdet akkurat som at de ikke tillater at man røyker i leiligheta vil jeg tro. Det blir noe helt annet når du eier din egen leilighet. Da kan ikke styret i borettslaget komme inn som et "overformynderi" og bestemme hva du gjør i leiligheta di, så lenge du ikke plager naboen og bryter norsk lov :)

Jah! beklager, jeg blind og distre, la ikke merke til at hun hadde kjøpt XD

Unnskyld.

Når hun eier burde hun da virkelig ha full rett til å gjøre hva fanden hun vil med leiligheta si....er ikke det derfor man kjøper? for å ha full rett til å gjøre hva man vil med den.

Endret av StockDama
Skrevet

i reglene til borettslagt mitt ser det virkelig ikke ut som om du kan gjøre som du vil. eier jo selv om det er andel. kom nettopp nye regler om dyr det må søkes om og naboer kan nekte om det er til sjenanse for dem eller de feks er alergiske. tviler på at de hadde hatt slike regler om de ikke hadde hatt loven i ryggen.

Skrevet

Det er uansett ikke lov til å nekte innekatt! Men borettslaget må være informert om en har katt.

Det er mange borettslag som prøver seg med dette, men det er så og si nesten ingen som har vunnet i retten der det er prøvd. Dette gjelder både hunder og katter.

Jeg bodde i borettslag med en ekstrem allergiker i oppgangen, derfor måtte min katt være innekatt. Han måtte til legevakten dersom han fikk kontakt med katt, så der valgte jeg å være forsåelsesfull, samtidig som at han var forståelsesfull overfor at jeg ikke ville kvitte meg med katten. Ellers er det bare å delta på generalforsamling og be om ny avstemming på reglene, de skal kunne vurderes hvert år.

Skrevet
i reglene til borettslagt mitt ser det virkelig ikke ut som om du kan gjøre som du vil. eier jo selv om det er andel. kom nettopp nye regler om dyr det må søkes om og naboer kan nekte om det er til sjenanse for dem eller de feks er alergiske. tviler på at de hadde hatt slike regler om de ikke hadde hatt loven i ryggen.

Jo da, borettslag er faktisk så dumme at de oppretter regler de faktisk ikke har lov til å ha. Så lenge katten ikke er tl sjenanse for andre så kan det ikke nekter. Har vært oppe flere slike saker, men ingen av de har blitt vunnet av borettslaget.

Skal dyrene være til sjenanse så menes det i som at katten f.eks mjauer hele dagen eller lager andre lyder. At hunden bjeffer som en gal e.l. Ikke engang allergi er grunn nok, da skal det være såpass ille som det nevnes over her, men om da f.eks eier kommer med bevis fra legen om at katten er der pga depersjon så er ikke det gyldig engang.

Skrevet

Leste en del om det for ikke så lenge siden, og i de dommene jeg kom over med utedyr, ble det lagt vekt på at dyrene ikke trengte å gå gjennom felles inngangsparti med andre beboere i borettslaget, i tillegg til at det i den ene dommen ble lagt vekt på at hunden var i hundebarnehage på dagtid, og dermed ikke kunne sies å være til sjenanse for naboene.

Skrevet

De kan ikke nekte deg å ha innekatt. Høyesterett har fastslått dette i "Innekattdommen" :jepp:

Gjest Gjest
Skrevet

Men kan en katt virkelig trives inni en liten leiglighet 24 timer i døgnet?

Skrevet

Kommer an på katten, katten min som var innekatt i Oslo hadde det helt fint, vi aktiviserte den mye med lek. En katt som har vært inne fra starten av kan fint har et godt liv inne.

Her vi bor nå er det gode utemuligheter, men hun er likevel stort sett en stuegris. Han andre har helt annen personlighet og hadde aldri overlevd som innekatt.

Skrevet

Jeg har tre stykker nå, og det er på en 50 kvm leilighet. De har et stort lekestativ, tilgang til alle rommene (3) pluss en god del leker. De holder hverandre mye med selskap og trives godt. Sitter en del i vinduet, men det er vel mest fordi vi bor i byen så er stad og støtt duer utenfor, og de er spennende.

Skrevet

Og i vårt borettslag heter det at man må søke om dyrehold, noe styret ikke gjennomfører og så kommer det innekatter som etterhvert man synes så synd på at de må jo få slippe ut stakkars og da har de bodd der så lenge og ingen har nektet dem og jeg blir synderen som sier akkurat hva jeg mener om kattefaen som driter på plenen min!

Skrevet
Og i vårt borettslag heter det at man må søke om dyrehold, noe styret ikke gjennomfører

Sånn var det der vi bodde før også. Man måtte søke om dyrehold, og man kunne bare ha ett dyr per leilighet. Vi hadde to, og søkte aldri om noe som helst. Men det var åpenbart ikke noe problem. Vår nærmeste nabo satt i styret hele tiden vi bodde der og var til og med kattepasser for oss flere ganger i året, og nevnte aldri at vi hadde brutt reglene. Men to innekatter som aldri var til sjenanse for noen kunne de neppe nektet uansett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...