Gå til innhold

Søknad om å få ha hund i borettslag

Anbefalte innlegg

Gjest samboerpar
Skrevet

Da vi var på visning på leiligheten vår fikk vi beskjed om at dyrehold ikke var lov. Men ved underskriving av kontrakt så sto det "dyrehold bare tillatt ved skriftlig tillatelse". Regner derfor med at det er mulig å søke om å ha dyr.

Jeg og samboeren min ønsker oss en liten hund. Det blir av den rolige typen som ikke trenger så mye mosjon og som også er veldig søt :) Vi har egen inngang rett ut til bakgården og vil selvsagt ta luftingen andre steder enn i bakgården.

Vi leier og leieperioden er satt til maks 4 år mer enn det vi har bodd her til nå.

Så, hvordan bør en slik søknad utformes?

Og hva bør jeg inkludere?

(Er klar over at dette ser dårlig ut ved siden av tråden "Pitbull i borettslag?" :ler: )

Videoannonse
Annonse
Gjest LilleLovely
Skrevet

de har egentlig ingen rett til å nekte husdyrhold, se http://www.nkk.no/cmnkk/public/openIndex/v...D=1076458220073

og trykk på "Hund og katt i leilighet". Men, for å bevare husfreden,så bør en søknad inkludere deres planer med hunden, dressur, fortelle om hvordan hunden ikke skal være til ulempe for andre. Den skal holdes i bånd i gangene osv. Skriv hvorfor dere vil ha en hund, hvilke gode grunner dere har. Hvis dere har hatt hund før, fortell om det. Poenget er at dere skal vise at dere er flinke hundeeiere, og verken er "crazy cat lady" med 20 katter og stank, eller at hunden deres skal løpe rundt i blokka og bæsje i gangen... (En slik en var i blokka vår og derfor er det flere hundehatere her, selv om vår hund aldri har gjort noe galt. Han bjeffer ikke engang...)

Uansett har dere rett til å holde hund!

Skrevet

For min del så skrev jeg bare at jeg var oppmerksom på regelen, henviste til noen av de linkene om saken, og at jeg viste at om kattene ble til stor ulempe måtte det fjernes.

Jeg har også nevnt det når jeg fikk en katt til. De kan ikke nekte deg, men si ifra. Ved f.eks brann så vet da borettslaget at det finnes dyr der, og at de muligens kan bli reddet/sluppet ut om de er i panikk.

Gjest Gjest
Skrevet

Har du kontaktet borettslaget og hørt om de har et søknadskjema du kan fylle ut?

Vi bor i borettslag, og der har de fast skjema for alt, inkl. søknad om kjæledyr.

Gjest Gjest
Skrevet

Tror det er sånn at du må spørre naboene dine i blokka du bor.Dette er det et eget skjema for. Vi fikk en sånn lapp i postkassa da naboen vår søkte om å ha hund! Vi sa JA vi da:-) Hun fikk ha hund og har fortsatt hund!

Borettslaget alene kan ikke nekte dere hundehold, men naboene dine kan det!

Gjest Gjest over her
Skrevet
de har egentlig ingen rett til å nekte husdyrhold, se http://www.nkk.no/cmnkk/public/openIndex/v...D=1076458220073

og trykk på "Hund og katt i leilighet".

Fra linken til LilleLovely:

Et krav i vedtektene om at

man må søke om å ha dyr kan

på samme vis overses. Adgang

til å ha dyr i leiligheten er ikke

lenger gjenstand for søknad.

Man har rett til å ha dyr i

leiligheten. Et råd til leietageren

er å underrette alle i oppgangen

og gi styret melding om

at man flytter inn med dyr.

Det er ikke noe krav etter loven,

men vedtektene kan formodentlig

fastsette dette "til

sikring av god husorden".

Skrevet
Borettslaget alene kan ikke nekte dere hundehold, men naboene dine kan det!

Med mindre naboene har sterk allergi som utvikles når hunden kommer så kan det ikke nektes. Det betyr også at de må teste seg før hunden kommer, og etter hunde har kommet.

Skrevet

Kanskje en idè å spørre eier av leiligheten også?

Gjest Gjest
Skrevet

Helt klart. Hundehold fører til mer slitasje på leiligheten, så det må opplyses om. I tillegg er det noen som ikke vil tillate dyrehold fordi det senere kan gjøre det vanskeligere å leie ut leiligheten til allergikere.

Skrevet
Med mindre naboene har sterk allergi som utvikles når hunden kommer så kan det ikke nektes. Det betyr også at de må teste seg før hunden kommer, og etter hunde har kommet.

Hehe er det noe du har funnet på selv eller er det vanlig praksis i sånne saker?

Skrevet

Hundeallergien kan godt være der på forhånd, og da kan det være grunn god nok til å nekte hundehold. Man trenger ikke å bevise at man reagerer på det spesifikke individet.

Skrevet (endret)

Det står at de var på visning, regner med at de skal kjøpe, også siden de fikk reglene til borettslaget.

Hundeallergien kan godt være der på forhånd, og da kan det være grunn god nok til å nekte hundehold. Man trenger ikke å bevise at man reagerer på det spesifikke individet.

Naboen som bodde her før var alergisk mot dyr og katter og jeg fikk fortsatt lov til å ta inn kattene ettersom de ikke kunne nekte.

Hehe er det noe du har funnet på selv eller er det vanlig praksis i sånne saker?

Ingen vanlig praksis nei, men eneste måten å bevise at dyret forverrer allergien (noe den må gjøre om dyret skal bli kastet ut).

Endret av Gjest
Skrevet
Det står at de var på visning, regner med at de skal kjøpe, også siden de fikk reglene til borettslaget.

Naboen som bodde her før var alergisk mot dyr og katter og jeg fikk fortsatt lov til å ta inn kattene ettersom de ikke kunne nekte.

Ingen vanlig praksis nei, men eneste måten å bevise at dyret forverrer allergien (noe den må gjøre om dyret skal bli kastet ut).

Dersom naboen din hadde gått til husleietvistutvalget, hadde h*n vunnet saken, og du måtte ha kvittet deg med katten. Det har vært et uttall saker om dette de siste årene, og den med katt/som ønsker å skaffe seg katt med allergisk nabo (og katten er utekatt, vel og merke) taper alltid.

Skrevet

For øvrig kan denne artikkelen være grei å ha på minnet: http://norskhuskattforening.net/Mer_om_ret...i_leilighet.pdf

Sakset fra artikkelen:

For det første er det på det rene at et borettslag eller sameie har lovlig adgang til å forby

dyrehold, det er derfor ikke riktig når Høie skriver at forbud mot dyrehold er i strid med den

nye rettstilstanden. Loven setter imidlertid grenser for hvor langt forbudet rekker, nemlig ved

at en beboer likevel kan holde dyr ”dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er

til ulempe…”. Dette følger bl.a. av forarbeidene til husleieloven § 5-2 der det sies:

"Bestemmelsen i første ledd annet punktum innebærer at leieren i visse tilfelle kan

sette seg ut over forbud mot dyrehold som utleieren har fastsatt. Utgangspunktet er at

utleieren kan fastsette et generelt forbud mot dyrehold i eiendommen, og et slikt

forbud plikter leieren å respektere Leieren kan etter bestemmelsen likevel holde dyr

dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for de øvrige

brukere av eiendommen..”

(NOU 1993:4 s.143)

Gjest Gjest
Skrevet

Trådstarter her.

Som i startinnlegget sier så leier vi. Og søknaden rettes til de vi leier av, vi leier i et boligbyggelag. AnnChristin sier mye riktig her, jeg har lest meg mye opp på Husleieloven og ulike dommer som har blitt fastsatt i forhold til dyrehold. Men jeg ønsker vel bare å søke for å bevare husroen :ler:

Skrevet
Dersom naboen din hadde gått til husleietvistutvalget, hadde h*n vunnet saken, og du måtte ha kvittet deg med katten. Det har vært et uttall saker om dette de siste årene, og den med katt/som ønsker å skaffe seg katt med allergisk nabo (og katten er utekatt, vel og merke) taper alltid.

Det er innekatter da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...