Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på hva Dere andre som jobber med regnskap har i årslønn? Har jobbet i snart et år som regnskapsmedarbeider og stadig fått mer utfordrende arb.oppg. Er veldig glad for det,men lønna er fremdeles uforandret.285000 per år,synes det er noe lavt når en har høyskoleutdannelse...?Spes i denne bransjen.Noen som har noen formeninger om dette?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

285' er altfor lavt ja! Markedet skriker etter regnskapsmedarbeidere, så hvis du ikke får høyere lønn der du er nå kan du skifte jobb.

Jeg får 300' i året og har plan om å forhandle meg til mye høyere lønn.

Men: når det er sagt er det veldig stor forskjell på hvor mye ansvar man har som regnskapsmedarbeider og dette bør også gjenspeiles i lønna. Stor forskjell på å punche bilag og å være ansvarlig for rapportering.

Skrevet
285' er altfor lavt ja! Markedet skriker etter regnskapsmedarbeidere, så hvis du ikke får høyere lønn der du er nå kan du skifte jobb.

Jeg får 300' i året og har plan om å forhandle meg til mye høyere lønn.

Men: når det er sagt er det veldig stor forskjell på hvor mye ansvar man har som regnskapsmedarbeider og dette bør også gjenspeiles i lønna. Stor forskjell på å punche bilag og å være ansvarlig for rapportering.

Synes også det er for dårlig.Klart det har mye og si hvilke arb.oppg. en har. Min jobb innebærer mva-oppgjør, bankavstemming,føring av inng.fakt med påfølgende remittering,kotroll av leverandørreskontro,konsernmellomværende,føring av inng.-utg.bank. hvor lenge har du jobbet som regnskapsmedarbeider og har du noenlunde samme arb.oppg?

Skrevet

Lønnsnivået varierer med bla hvor i landet det dreier seg om .

Vi kjøper regnskapstjenester av et lite firma på et lite sted til 400 kr timen , mens timeprisen ligger på 600 (?) i Oslo , så lønningsnivået varierer vel tilsvarende .

Jeg har en venninne som jobber med regnskap i Oslo og har ca 400 000 i lønn , men hun er autorisert og har ansvar for hele kunden .

Skrevet

Jeg er autorisert regnskapsfører og jobber i et lite firma på bygda. Lønna mi er helt tragisk i forhold til hva man burde forvente med 4 års høyskole utdannelse og autorisasjon. Har jobbet med regnskap i ca. 4år. Har 160kr timen og får ikke betalt for overtid!! Men nå har vi heldigvis ny sjef, så jeg håper det blir andre boller under lønnsoppgjøret i år. Nå er jeg i permisjon, men jeg kommer til å kreve en god del når jeg er tilbake neste år!

Skrevet

I henhold til NARFs lønnsundersøkelse i 2007 tjener 52 prosent av de som innehar autorisasjon 400 000 kr eller mer, og kun 5 prosent tjener mindre enn 300 000 kr. Dette er relativt høyt, og ligger noe over det generelle

lønnsnivået i Norge (når man ser alle lønnsmottagere under ett). Oslo og Akershus peker seg ut som landsdelen med det høyeste lønnsnivået. Forskjellen ned til øvrige landsdeler er ca 50 000 kr.

Det generelle lønnsnivået blant ikke autoriserte ligger betraktelig lavere enn hos de autoriserte, kun 8 prosent tjener 400 000 kr eller mer.

Oslo og Akershus har det høyeste lønnsnivået også blant ikke autoriserte, men forskjellene på tvers av landsdeler er noe mindre sammenlignet med de autoriserte.

Det er viktig å være oppmerksom på at det er til dels store forskjeller mellom autoriserte og ikke-autoriserte, da jobben til ikke autoriserte medarbeidere må etterkontrolleres av autoriserte medarbeidere.

Gjest Gjest_betima_*
Skrevet
I henhold til NARFs lønnsundersøkelse i 2007 tjener 52 prosent av de som innehar autorisasjon 400 000 kr eller mer, og kun 5 prosent tjener mindre enn 300 000 kr. Dette er relativt høyt, og ligger noe over det generelle

lønnsnivået i Norge (når man ser alle lønnsmottagere under ett). Oslo og Akershus peker seg ut som landsdelen med det høyeste lønnsnivået. Forskjellen ned til øvrige landsdeler er ca 50 000 kr.

Det generelle lønnsnivået blant ikke autoriserte ligger betraktelig lavere enn hos de autoriserte, kun 8 prosent tjener 400 000 kr eller mer.

Oslo og Akershus har det høyeste lønnsnivået også blant ikke autoriserte, men forskjellene på tvers av landsdeler er noe mindre sammenlignet med de autoriserte.

Det er viktig å være oppmerksom på at det er til dels store forskjeller mellom autoriserte og ikke-autoriserte, da jobben til ikke autoriserte medarbeidere må etterkontrolleres av autoriserte medarbeidere.

Takker for opplysende svar! Er du autorisert selv? Har tenkt å ta opp lønna med sjefen i dag,men det er så vanskelig:-( Jeg er ikke autorisert, men synes alikevel at lønna mi kunne vært litt bedre enn en dette. Skal nå ha litt kredit for utdannelsen.

Skrevet

Jeg er autorisert og har jobbet med regnskap i 6 år til høsten.

Da jeg var nyutdannet var jobbmarkedet veldig trangt, og jeg måtte faktisk ta til takke med en jobb med en årslønn på kr 220 000 i året! Med dagens jobbmarked burde ikke det være nødvendig, men det er jo klart at lønnen stiger betraktelig med mer erfaring og ansvar. Syns likevel at du ligger på feil side av 300 000.

Mangler du fag eller prakis for å få autorisasjon?

Gjest Gjest_betima_*
Skrevet
Jeg er autorisert og har jobbet med regnskap i 6 år til høsten.

Da jeg var nyutdannet var jobbmarkedet veldig trangt, og jeg måtte faktisk ta til takke med en jobb med en årslønn på kr 220 000 i året! Med dagens jobbmarked burde ikke det være nødvendig, men det er jo klart at lønnen stiger betraktelig med mer erfaring og ansvar. Syns likevel at du ligger på feil side av 300 000.

Mangler du fag eller prakis for å få autorisasjon?

Jeg mangler en hel del ja! Er utdannet bedriftsøkonom og har tenkt å ta ett og ett fag ved siden av jobb til jeg har alle fagene. Så det tar jo litt tid...hoppet av studiene for å jobbe og se om jeg trives med arbeidsoppgavene, og det gjør jeg! Men når det har så mye å si lønnsmessig at en er autorisert så vurderer jeg jo sterkt om jeg skal slutte i jobben og ta studiene heltids for å bli ferdig en gang! Men så trives jeg jo veldig godt her jeg er...vanskelig det her! Men er som sagt misfornøyd med lønna...Andre jeg kjenner i denne bransjen har mye høyere lønninger. og de er heller ikke autorisert...Noen har ikke utdannelse i det hele tatt utover videregående...

Skrevet

De som ikke har utdannelse har kanskje jobbet i 20 år med regnskap, og jeg mener faktisk at man lærer mer under erfaring enn på skolebenken.

Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å ta de fagene du mangler og bli ferdig med det en gang for alle. Slik det er i dag kan man nærmest velge og vrake i jobber når man har autorisasjon.

Gjest Gjest
Skrevet

TS: jobber du med internregnskap som ansatt i den bedriften du fører regnskapet for eller som eksternregnskap?

Kun ved føring av regnskap eksternt er tittelen regnskapsfører er aktuell. Det stilles mye strengere krav til ekstern regnskapsfører enn regnskapsmedarbeidere og derfor er lønna høyere for førstnevnte.

• 1 måned senere...
Skrevet

Hei!

Jeg jobber i et lite regnskapsfirma på "byga". Jeg er ikke autorisert, men har fult ansvar for alle mine kunder. Nå har jeg også begynt å ta selve årsoppgjøret. Jeg tjener ca 300.000,-:-( Vi har fått en ny autorisert regnskapsfører i firmaet nå, som skal få 400.000,- + bonus!! Han mangler kunskaper på mange områder, og jeg skjønner ikke hvordan han kan være autorisert? Han jobber ikke som en autorisert, og jeg må hjelpe han med avstemminger og div avslutninger. Er dette rettferdig?? Betyr autorisasjonen så mye? Jeg har jobbet med regnskap og fult ansvar i 6 år....

Skrevet
Hei!

Jeg jobber i et lite regnskapsfirma på "byga". Jeg er ikke autorisert, men har fult ansvar for alle mine kunder. Nå har jeg også begynt å ta selve årsoppgjøret. Jeg tjener ca 300.000,-:-( Vi har fått en ny autorisert regnskapsfører i firmaet nå, som skal få 400.000,- + bonus!! Han mangler kunskaper på mange områder, og jeg skjønner ikke hvordan han kan være autorisert? Han jobber ikke som en autorisert, og jeg må hjelpe han med avstemminger og div avslutninger. Er dette rettferdig?? Betyr autorisasjonen så mye? Jeg har jobbet med regnskap og fult ansvar i 6 år....

JA, autorisasjon betyr veldig mye. Det er stor etterspørsel etter folk med autorisasjon, og alle regnskapsbyråer må jo ha noen med autorisasjon. Hvorfor vurderer du ikke å ta etterutdanning for å oppfylle vilkårene for autorisasjon selv?

Skrevet
Hei!

Hvordan jobber man som autorisert kontra ikke autorisert da?

Den store forskjellen ligger i at han er ansvarlig for eget arbeid, men f.eks. ditt arbeid må kontrolleres av autoriserte medarbeidere. Det går en del tid på det som kunne blitt brukt til nyttigere tin.

Man skal ha betalt for utdanning, selv om man selvsagt ikke har samme kunnskapsmengden som en som har jobbet i flere år.

Skrevet

Når en ikke har kunnskap til å kontrollere andres arbeid, jobber man ikke som en autorisert selv om en har utdannelsen. Aldri har tatt et årsoppgjør, og vet ikke hva en revisor vil ha klargjort til revidering! Da synes jeg vel 100.000,- i lønnsforskjell er litt i meste laget. Hva er gjennomsnitts forskjellen her?

Skrevet

Dere burde få MASSE penger for å hjelpe oss andre som er håpløse med tall :)

Skrevet
JA, autorisasjon betyr veldig mye. Det er stor etterspørsel etter folk med autorisasjon, og alle regnskapsbyråer må jo ha noen med autorisasjon. Hvorfor vurderer du ikke å ta etterutdanning for å oppfylle vilkårene for autorisasjon selv?

Mangler bare noen få fag, så skal begynne på disse til høsten igjen...men synes forskjellen likevel er for stor!

Skrevet

Vedkommende har uansett minst to års erfaring, så noe må han jo kunne.

Han kan fint kontrollere ditt arbeid fordi han er autorisert og du er det ikke, om det kommer noe ut av det er en annen sak.

Har du ikke utdanningen, så kan du heller ikke forvente deg lønna.

6 års erfaring er ikke all verden det heller. Fullt ansvar det har du ikke - nettopp fordi du ikke er autorisert.

Skrevet
Vedkommende har uansett minst to års erfaring, så noe må han jo kunne.

Han kan fint kontrollere ditt arbeid fordi han er autorisert og du er det ikke, om det kommer noe ut av det er en annen sak.

Har du ikke utdanningen, så kan du heller ikke forvente deg lønna.

6 års erfaring er ikke all verden det heller. Fullt ansvar det har du ikke - nettopp fordi du ikke er autorisert.

Ingen som kontrolerer mitt arbeid, selv om det egentlig skal gjøres. Har internt hos oss ansvaret for mine klienter, men ikke om det skulle bli bokettersyn. Skjønner at en autorisert i utgangspunktet skal ha mer i lønn, men i denne saken blir det jo litt spessielt og internt. Så jeg får ta den internt hos oss, og ikke her...men lurte i utgangspunktet på hva forskjellen vanligvis ligger på?

Skrevet

Om du mener forskjellen lønnsmessig, har jeg skrevet det i et innlegg litt lenger opp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...