jannamor Skrevet 31. oktober 2007 #1 Del Skrevet 31. oktober 2007 hei og hå Mye rart som blir sagt om jehovas vitner her. Veldig mye negativt. Det meste av det de gjør, gjør de for en grunn. jeg er ikke Jehovas Vitner men har studert bibelen med dem i mange år. Er det noen som kan bibelen så er det dem Jeg kan ikke svare dere med bibelsitater for jeg kan det ikke på rams, men jeg kan gi en antydning av hovfor de mener som de gjør feks, hvorfor de ikke feirer jul, eller hvorfor de prøver og frelse deg på gata, hvorfor de ikke går til nattverd, hvorfor de har voksendåp, hvorfr de er uenige med statskirke, hvorfor de ikke tror på helvete o,l Vil gjerne at denne tråden skal være for konstruktive spørsmål og ikke hvofor er de så jævlig skrudd i hodet e,l Jeg kan mye, og kan gjerne dele det -som en person, som er så nøytral som jeg tror dere kan få det. Fyr løs er det andre som vil gi råd og sleng dere på Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wolven Skrevet 31. oktober 2007 #2 Del Skrevet 31. oktober 2007 I et slikt tema kan det være nyttig med fakta. Så hvorfor ikke sjekke på hjemmesiden deres? http://www.watchtower.org/n/index.html Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 31. oktober 2007 #3 Del Skrevet 31. oktober 2007 Hvorfor er du ikke Jehoavs vitne da hvis du allerede er medlem av fanklubben deres? Hvorfor i denne verden driver du å forsvarer på denne måten noe du ikke lever etter selv? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jannamor Skrevet 31. oktober 2007 Forfatter #4 Del Skrevet 31. oktober 2007 Hvorfor er du ikke Jehoavs vitne da hvis du allerede er medlem av fanklubben deres? Hvorfor i denne verden driver du å forsvarer på denne måten noe du ikke lever etter selv? jeg er enig i deres religion og tolkning av bibelen. deres holdning til livet, og etterlivet for å si det sånn jeg er derimot sterkt uenig i livsførselen dems. Jeg er uenig i at man ikke skal fokusere på høyere utdanning fordi harmageddon kommer snart uansett, bare å finne et yrke man tjener nok i slik at man klarer seg, til jorda går under. eller at man drar små barn ut på feltet for å frelse. eller vakttårnstudiet. Dette er en dag i uka, veldig kjedelig, og baserer seg på et blad som tolker bibelen i noe jeg mener er feil retning. Fokuset i en religion skal ikke være et menneskeskapt blad som skal dra deg i en bestemt retning. Det er en stor organisasjon i brooklyn som styrer mer, enn jeg synes er bra, og de styrer holdninger til andre jeg ikke er enig i det er en bok som heter Gud bor i Brooklyn. Selvom ikke alt er helt nøyaktig, beskriver den godt, hvordan nåtidens menneskeskapt forkynnelsesmateriale, overtar jehovas vitners trosretning. Derfor er jeg ikke med nei. Jeg er sanger og det var og et stort diskusjonstema. jeg kunne være sanger i den nye verden, men ikke nå. jeg kunne ikke bruke tid og penger på å utdanne meg til det. Dete er mye personlige meninger, som ble understreket av vakttåret og våkn opp og ikke bibelen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jannamor Skrevet 31. oktober 2007 Forfatter #5 Del Skrevet 31. oktober 2007 I et slikt tema kan det være nyttig med fakta. Så hvorfor ikke sjekke på hjemmesiden deres? http://www.watchtower.org/n/index.html http://no.wikipedia.org/wiki/Jehovas_vitner denne er og aktuell og kanskje en smule mer objektiv men takk for hjelp Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 31. oktober 2007 #6 Del Skrevet 31. oktober 2007 Veldig interessant. Du sier at de tolke Bibelen riktig, mens resultatet av tolkningen er du uenig i. For de har belegg for både Vakttårn studie og verdens ende i Bibelen, i følge dem selv. Du er litt inkonsekvent, du mener at det er riktig å gå ut og forkynne. Det er vel og bra det, og helt i tråd med det Jesus sa. Men hjelper det å gå ut å forkynne dersom det som blir forkynt er feil? Du sier at du valgte å ikke gå inn pga deres syn på utdannelse. Men hvis det er sant at verdens ende skal komme virkelig snart nå så spiller vel ikke utdannelse noen rolle? Hvis det er feil at verdens ende skal komme veldig raskt så er jo store deler av forkynnelsesgrunnlaget og dermed tolkningen av Bibelen feil? Hvis noe er rett - men kjedelig - er det vel feil å ikke gjøre det hvis Gud har sagt at det skal gjøres? Og HVA med holdningen til livet? Kjenner du f.eks. miljøbevisste Jehovas vitner som er villig til å gjøre noe for denne planeten? Hvordan stiller det seg med å være aktiv politisk eller i fagbevegelse når man er Jehovas vitne. Blir ikke alle disse sidene ved livet av Jehovas vitner avfeid som å reparere på en verden som likevel skal gå under? Du sa tidligere at de ikke trodde på helvete. Definer helvete? Jehovas vitner tror da vitterlig at alle de som ikke blir funnet verdig en plass i den nye verden kommer til å gå evig fortapt. Det er korrekt at de ikke tror på et BRENNENDE helvete. Men de forbeholder seg retten til å dømme størsteparten av jordens befolkning til evig fortapelse (den delen av befolkningen som ikke er Jehovas vitner). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jannamor Skrevet 31. oktober 2007 Forfatter #7 Del Skrevet 31. oktober 2007 (endret) Veldig interessant. Du sier at de tolke Bibelen riktig, mens resultatet av tolkningen er du uenig i. For de har belegg for både Vakttårn studie og verdens ende i Bibelen, i følge dem selv. Du er litt inkonsekvent, du mener at det er riktig å gå ut og forkynne. Det er vel og bra det, og helt i tråd med det Jesus sa. Men hjelper det å gå ut å forkynne dersom det som blir forkynt er feil? Du sier at du valgte å ikke gå inn pga deres syn på utdannelse. Men hvis det er sant at verdens ende skal komme virkelig snart nå så spiller vel ikke utdannelse noen rolle? Hvis det er feil at verdens ende skal komme veldig raskt så er jo store deler av forkynnelsesgrunnlaget og dermed tolkningen av Bibelen feil? Hvis noe er rett - men kjedelig - er det vel feil å ikke gjøre det hvis Gud har sagt at det skal gjøres? Og HVA med holdningen til livet? Kjenner du f.eks. miljøbevisste Jehovas vitner som er villig til å gjøre noe for denne planeten? Hvordan stiller det seg med å være aktiv politisk eller i fagbevegelse når man er Jehovas vitne. Blir ikke alle disse sidene ved livet av Jehovas vitner avfeid som å reparere på en verden som likevel skal gå under? Du sa tidligere at de ikke trodde på helvete. Definer helvete? Jehovas vitner tror da vitterlig at alle de som ikke blir funnet verdig en plass i den nye verden kommer til å gå evig fortapt. Det er korrekt at de ikke tror på et BRENNENDE helvete. Men de forbeholder seg retten til å dømme størsteparten av jordens befolkning til evig fortapelse (den delen av befolkningen som ikke er Jehovas vitner). vil bare si, at jeg ikke er for å forkynne jehovas vitners budskap. absolutt ikke, men heller for å gi ett bilde av min forståelse av religionen. Du stiller mange spørsmål som går på mine private konklusjoner for hvorfor jeg ikke er med. Det ville blitt et veldig langt innlegg om jeg skulle fortalt deg alt. Hvis du er personlig interessert, i mine religiøse valg, så kan jeg heller selde deg en pm med hele historien, for var ikke mitt livvsyn, jeg ville promotere eller utlevere på denne tråden. du har mange ting du tar opp, får ta en ting om gangen 1 vaktårn og verdens ende. ja de finer grunnlag for det i bibelen, i hvertfall verdens ende, den skal jeg komme mer tilbake til senere. Vakttårnet, fungerer litt som en mellom mann mellom JV og Bibelen. Noen skriver vakttåret og våkn opp i Brooklyn og dette blir studert 1-2 ganger i uka. i vakttårnet står det mye. uavhengig av tema, er det en tolkning av et sprsmål, eller livsførsel e,l. en tolkning, som er bestemt av de som har skrevet dvs en positiv eller negativ holdning til nevnte tema. dette rotfester de med sitater fra bibelen. for meg, blir mye av det -å trekke et vers ut av bibelen, litt feil. de ser ikke nødvendigvis på sitatet i en større sammenheng. 2. Riktig å gå ut å forynne. ja det står jo i Bibelen, men for meg er måten de gjør det på altfor påtrengende, de blir hatet, og baksnakket, for sine forkynermetoder. For de er det et positivt signal. De tror selv de kan utrette en forskjell og når hele verden har fått, mulighet til å ta stilling til om de vil være med i jehovas Vitner, ja da kommer harmageddon, da er tiden på jorden slik vi kjenner den i dag ferdig. Om det er feil det de forkynner? vel det mener de jo ikke selv, og om du mener i forhold til om jeg mener det er feil personlig, så mener jeg ikke at det de sier rent bibelsk er feil, nei. Å ikke gjøre det fordi det er kjedelig, hm nei man må vel strengt tatt forkynne, hvis man har tatt et standpunkt til religionen, men det har og noe med måten man gjør det. personlig, finner jeg ikke det å reke på dørene veldig tilfredstillende. Dette er omtrent et must i JV og det føres et regnskap over hvor mye du er ute og forkynner, hvis du er ute for lite, vil dette bli slått ned på av de eldre, og man kan i verste fall bli støtt ut. Derfor forkynner man ikke av kjærlighet, eller fordi man vil ha flere med seg, men fordi man må.. 3. i forhold, til politikk og miljø Jo det du sier stemmer, de tar ikke politiske verv. De er heller ikke utpreget miljøbevisste, de mener det er tegn på at jorda snart skal gå under, og det vil de jo selvfølgelig ikke jobbe i mot. hvis jeg skal tolke det med holdning til livet personlig, som jeg tror du tenkte litt på, så er det ikke dette jeg sikter til når jeg sier holdninger til livet. Jeg snakker om synet på kjærlighet, liv, nestekjærlighet, hva som skjer når man dør, livet etter døden bl. annet. ikke måten de lever på, og lever ut sin tro, som jeg synes dette reflekterer. Jeg vil ta vare på jorda og beholde den så lenge vi kan, ikke ha et livvsyn som er fokusert på at jorda skal gå under og gjenoppstå. Det skjer i såfall når det skjer, ikke noe behov for å hjelpe det, skje fort personlig i hvertfall. 4 helvete JV tror at helvete er en fyllingsplass uten for Jerusalem, (tror det er jerusalem) som er omtalt som Gehenna i Bibelen, i den oversettelsen vi bruker er det oversatt med helvete. Dette stedet ble kalt helvete fordi lovløse, forbrytere, prostituerte, o,l ble brent her når de døde, de ble ikke lagt i vigsla jord. det brant folk der ofte og ble derfor definert som et brennende helvete. JV tror at de som ikke deler deres livvsyn må stå til dømmes for Gud, og de mener da at Gud, vil fjerne deres eksistens hvis de ikke vil leve JV. Dvs dø. når man dør, er man intet mer, og sjelen får ikke leve videre på den paradisiske jorda JV drømmer om. og er det evig fortapelse? så ja da er det nok det de mener. håper du fikk noen svar. i forhold til mine meninger skjønner jeg at de kan virke tvetydige, men religion er ikke bare rett og galt, eller enkelt for å si det sånn, min religiøse situasjon er kompleks, og vil du vite mer om den får vi ta det på pm fra nå Endret 31. oktober 2007 av jannamor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysan Skrevet 31. oktober 2007 #8 Del Skrevet 31. oktober 2007 Jeg studerte også bibelen med dem i noen år, og jeg har aldri hørt noe om at de er i mot å ta høyere utdannelse. Såvidt meg bekjent vil jorden trenge utdannede mennesker også etter Harmageddon når hele kloden skal bygges opp på nytt til et paradis. I motsetning til vanlige søndagskristne så skal de ha at de faktisk studerer bibelen og prøver å tolke det som står skrevet for å komme til så riktige konklusjoner de kan. Her er det ikke snakk om å ta et skriftsted her og et salmevers der, og så bygge sin tro på det. At de har sin egen bibeloversettelse og at Vakttårnet er ganske så strikse på hva de får lov å ta til seg av informasjon utenfra, blir dog en helt annen sak som nok kan være verd en diskusjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jannamor Skrevet 31. oktober 2007 Forfatter #9 Del Skrevet 31. oktober 2007 Jeg studerte også bibelen med dem i noen år, og jeg har aldri hørt noe om at de er i mot å ta høyere utdannelse. Såvidt meg bekjent vil jorden trenge utdannede mennesker også etter Harmageddon når hele kloden skal bygges opp på nytt til et paradis. I motsetning til vanlige søndagskristne så skal de ha at de faktisk studerer bibelen og prøver å tolke det som står skrevet for å komme til så riktige konklusjoner de kan. Her er det ikke snakk om å ta et skriftsted her og et salmevers der, og så bygge sin tro på det. At de har sin egen bibeloversettelse og at Vakttårnet er ganske så strikse på hva de får lov å ta til seg av informasjon utenfra, blir dog en helt annen sak som nok kan være verd en diskusjon. hei! så koselig at du slenger deg på Akkurat det med høyere utdanning, tror jeg går på person, og ikke på bibelen, vet at det ikke står i bibelen, men vakttårnet oppfordrer til ikke å ta høyere utdanning. Jeg ble i hvertfall spesifikt oppfordret til å ikke gjøre det. Type hvorfor bli lege? de jobber alt for mye, og man trenger det ikke i nye verden. Bare enkelte yrker det var ok med. men ja dette varierer nok fra person til person. men for min vurdering av om dette var riktig, stpilte dette ne viktig rolle. nok om det Ja bibelen kan de. de er helt fantastiske. ingen som kan så mye bibel som dem, og som baserer så mye av sin religion på hva bibelen faktisk sier. vet ikke hva du refererte til i forhold til et skriftsted her og salmevers der, men hvis det var i forhold til mine ord, følte jeg ofte at vakttårnet gikk inn og tok små stikkord ut av sammenhengen for å fremme sitt eget budskap. Bibeloversettelsen er forsåvidt grei. Det er påvist at JV bibel er den mest korrekte oversettelsen fra de orginale skriftene (Dette har jeg ikke hørt fra JV) jeg brukte både vanlig, dems egen og latinskoversetter (som JVhar gitt ut) når jeg studerte med dem. så oversettelsene er bra like. Når det kommer til vakttårnet, så får min pipe en annen lyd. vakttårnet blir for meg litt hjernevasking, og ikke et middel til å tolke bibelen riktig. heller for å tolke bibelen slik brooklyn vil. dette er nagativt. Mye av det jeg er uenig i kommer fra vakttårnet. hvorfor studerer ikke du med de lengre? (bare la vær å svar hvis du ikke vil altså) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 1. november 2007 #10 Del Skrevet 1. november 2007 Jeg er litt forvirret... du sier du er enig i JVs tolkning av Bibelen men etterpå sier du at du ikke er enig i tolkningen som blir gjort i Vakttårnet og Våkn opp. Vil det si at det er snakk om to ulike tolkninger her? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frk Åberg Skrevet 1. november 2007 #11 Del Skrevet 1. november 2007 Stemmer det at hvis et Jehovas vitne ønsker å melde seg ut, så blir man utstøtt av familie og venner som fortsatt er med? I så fall - hvorfor det? Jeg har lest at det har skjedd med noen, men vet ikke om det er enkelttilfeller eller om det er en generell holdning blant Jehovas vitner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jannamor Skrevet 1. november 2007 Forfatter #12 Del Skrevet 1. november 2007 Jeg er litt forvirret... du sier du er enig i JVs tolkning av Bibelen men etterpå sier du at du ikke er enig i tolkningen som blir gjort i Vakttårnet og Våkn opp. Vil det si at det er snakk om to ulike tolkninger her? Nå får du min rent personlige mening. Ja. Vakttårnet, tar opp feks høyere utdannelse, skriver et langt innlegg om hvorfor det er synd og, og dårlig prioritering av tid osv. Og underbygger det med bibelen. Men da bibelsitater tatt ut av kontekst. Dette gjelder ikke alt selvfølgelig, men JV er veldig!!!! godtroende i forhold til det som egentlig ståri VT. mye av levereglene og måten og takle livet på komer fra vakttårnet, som på en måte skal være en hjelper til å forstå bibelen. Ofte funker det mer som en hjernevaskingsmaskin. Og JV refererer ofte til Vkattårnet og tror på det, som om det var bibelen selv. (ikke alltid men ofte) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysan Skrevet 1. november 2007 #13 Del Skrevet 1. november 2007 Når det kommer til vakttårnet, så får min pipe en annen lyd. vakttårnet blir for meg litt hjernevasking, og ikke et middel til å tolke bibelen riktig. heller for å tolke bibelen slik brooklyn vil. dette er nagativt. Mye av det jeg er uenig i kommer fra vakttårnet. hvorfor studerer ikke du med de lengre? (bare la vær å svar hvis du ikke vil altså) Jeg er enig med deg i dette. Jeg har også en bok her hjemme, skrevet av en som var Eldste i en av JV menighetene for en stund siden, men som syntes at de gjorde og mente mye som gikk på tvers av hans moral og oppfatninger. (Boken er dessverre pakket ned og lagret for fremtidig flytting av bolig, så jeg kan ikke komme med noe mer konkret enn det akkurat her og nå). Han tok opp sine synspunkter med de eldste der han hørte til, og muligens også med Vakttårnet, og enden på visa ble at han gikk ut av menigheten eller ble utestengt. (Søren at jeg ikke husker mer konkret). Jeg har lest litt i boken hans, og nevnte den for en venninne av meg som jeg altså studerte bibelen med for noen år siden, og sa at den burde hun lese også. Nei, det ville hun ikke. Vakttårnet hadde frarådet at de leste boken hans, og det han skrev der var bare løgn og tull uansett. Sannheten var nemlig at han nektet å slutte og røyke... Og i den forbindelse kom det frem at de frarådes og ta til seg info utenfra som kan rokke ved troen deres... Jeg er en person som ikke danner meg sterke meninger uten også og undersøke hva motparten sier, så da bortfaller det jo tvert for meg å bli et vitne. Jeg var like ved å la meg døpe den gangen, men så skled det bare ut, og det er vel like greit. I dag er jeg av den oppfatning at det nok finnes høyere makter av noe slag, som vi alle er en del av, men at bibelen ikke er den kilden som har alle svarene. Jeg tror bibelen er en menneskeskapt bok som muligens er inne på noe av sannheten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jannamor Skrevet 1. november 2007 Forfatter #14 Del Skrevet 1. november 2007 Stemmer det at hvis et Jehovas vitne ønsker å melde seg ut, så blir man utstøtt av familie og venner som fortsatt er med? I så fall - hvorfor det? Jeg har lest at det har skjedd med noen, men vet ikke om det er enkelttilfeller eller om det er en generell holdning blant Jehovas vitner. Det stemmer nok desverre ja. Det skjer ikke nødvendigvis bare om man vil melde seg ut, men hvis man ikke lever i tråd med reglene eller feks får blodoverføring kan man risikere og bli utstøtt, også mot sin egen vilje. Saken med utstøtt er egentlig det som ligger i ordet. JV og familien som er i JV "later" som om du aldri har eksistert, og/ eller begrenser kontakten til det absolutte minimum, dvs, at man kan risikere at ingen i familien kommer i ens begravelse fordi den døde er utstøtt fra JV og familien er der enda. Hvorfor de mener dette er ganske komplekst; En grunn er at hvis man velger og gå ut fra "sannheten" som de kaller det selv, velger man da og snu seg bort fra Gud og da velger man selv bort et liv på jorda etter harmageddon. Derfor vil man ikke se personen i det neste liv og da er det heller ingen grunn til å holde kontakt. Ved å holde kontakten, kan det føre til at flere bryter ut, man selv går i mot Gud, og/ eller man får en større innsikt i hvordan livet er på utsiden. JV holder kjempetett sammen, og dette samholdet gjelder kun når du er enig, for å si det sånn. Uenighet kan skape en brist i deres samhold og det vil de unngå. (eller det vil organisasjonen vakttårnet unngå) Dette er ikke nødvendigvis bare bibelens ord, men organisasjonens tolkning av bibelen. Ved å skape et slikt tett samhold, blir det lett og komme inn, og føle seg elsket, man får hjelp, til å leve et ganske vanskelig og ofte utakknemmelig liv, man blir nermest isolert fra omverdenen, slik at å evt bryte ut, vil stille deg på bar bakke. Dette gjør at det å bryte ut, eller bli utstøtt er veldig vanskelig. Hvem VIL egentlig miste kontakten med familien frivillig? jepp. håper dette gjorde det litt klarere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jannamor Skrevet 1. november 2007 Forfatter #15 Del Skrevet 1. november 2007 Jeg er enig med deg i dette. Jeg har også en bok her hjemme, skrevet av en som var Eldste i en av JV menighetene for en stund siden, men som syntes at de gjorde og mente mye som gikk på tvers av hans moral og oppfatninger. (Boken er dessverre pakket ned og lagret for fremtidig flytting av bolig, så jeg kan ikke komme med noe mer konkret enn det akkurat her og nå). Han tok opp sine synspunkter med de eldste der han hørte til, og muligens også med Vakttårnet, og enden på visa ble at han gikk ut av menigheten eller ble utestengt. (Søren at jeg ikke husker mer konkret). Tror denne boken heter Gud bor i Brooklyn. den er i hvertfall i samme sjanger. Et stort poeng med JV er; JV og deres bibeltolkninger og trosoppfatning, er av den mest korrekte man kan finne, om ikke den mest riktige. Organisasjonen Vakttåret derimot, styrer holdninger, tolkninger og levemåter, i en veldig negativ retning, som er til sin egen vinning og vekst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 1. november 2007 #16 Del Skrevet 1. november 2007 Nå får du min rent personlige mening. Ja. Vakttårnet, tar opp feks høyere utdannelse, skriver et langt innlegg om hvorfor det er synd og, og dårlig prioritering av tid osv. Og underbygger det med bibelen. Men da bibelsitater tatt ut av kontekst. Dette gjelder ikke alt selvfølgelig, men JV er veldig!!!! godtroende i forhold til det som egentlig ståri VT. mye av levereglene og måten og takle livet på komer fra vakttårnet, som på en måte skal være en hjelper til å forstå bibelen. Ofte funker det mer som en hjernevaskingsmaskin. Og JV refererer ofte til Vkattårnet og tror på det, som om det var bibelen selv. (ikke alltid men ofte) Men hvordan kan du da mene at du er enig i JVs tolkning av Bibelen? Dette innlegget viser jo at du nettopp ikke er det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jannamor Skrevet 1. november 2007 Forfatter #17 Del Skrevet 1. november 2007 (endret) Men hvordan kan du da mene at du er enig i JVs tolkning av Bibelen? Dette innlegget viser jo at du nettopp ikke er det. Hm ser ikke helt ut fra innlegget mitt hva du mener. Jeg er enig i bibelen og det bibelen forteller om religionen, JV tolkning av bibelen og kun den for å si det sånn. I mitt innlegg snakker jeg om at organisasjonen Vaktårnet, skriver et blad, for å fremme holdninger og tolkninger, som "går i mot" bibelen, om du vil. De underbygger det med "bibelen" ja. Men ikke med en helthetlig historie, eller mening fra Bibelen, men et lite bruddsktykke her og der, som de setter sammen til et puslespill (om du vil) som gjør at de pusler bibelen slik at den underbygger det VT sier. Som igjen gjør at det Vakttårnet sier, blir satt over Bibelen. Nesten som om VT blir viktigere en bibelen. Dette er jeg i mot. Vet ikke om det forklarte det bedre for deg?? Endret 1. november 2007 av jannamor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gentle Skrevet 22. desember 2007 #18 Del Skrevet 22. desember 2007 Hm ser ikke helt ut fra innlegget mitt hva du mener. Jeg er enig i bibelen og det bibelen forteller om religionen, JV tolkning av bibelen og kun den for å si det sånn. I mitt innlegg snakker jeg om at organisasjonen Vaktårnet, skriver et blad, for å fremme holdninger og tolkninger, som "går i mot" bibelen, om du vil. De underbygger det med "bibelen" ja. Men ikke med en helthetlig historie, eller mening fra Bibelen, men et lite bruddsktykke her og der, som de setter sammen til et puslespill (om du vil) som gjør at de pusler bibelen slik at den underbygger det VT sier. Som igjen gjør at det Vakttårnet sier, blir satt over Bibelen. Nesten som om VT blir viktigere en bibelen. Dette er jeg i mot. Vet ikke om det forklarte det bedre for deg?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gentle Skrevet 22. desember 2007 #19 Del Skrevet 22. desember 2007 Hei Jeg har med interesse fulgt med på denne tråden. Selv er jeg JV, har vært svært aktiv. Alle JV jeg kjenner er det man kan kalle gode mennesker, jeg greier ikke finne noe ondt hos oss. Våre læresetninger er alle mer eller mindre godt begrunnet i bibelen. Så mitt inntrykk, etter mange år i menigheten, er at menneskene hos oss, ikke kan utsettes for kritikk for det dem er. Når noen blir utstøtt, eller ekskludert, som vi nå sier, kan vi som kjent ikke hilse på dem. Vi kan ha en viss kontakt med slektninger som er ekskludert, men skal begrense den. Hvis vi likevel har normal kontakt, er vi kanskje ikke verdig til noen ansvarsfulle oppgaver, men vi blir ikke lengre ekskludert selv av slik kontakt. Min konklusjon når jeg ser på hele bildet, er likevel at hvis du virkelig tror på det vi lærer, og engasjerer deg, vil du leve et godt liv. Problemet oppstår, den dagen du ikke lengre tror. (eller gjør noe galt) Hva gjør vi da? Enklest er å ikke lengre gå på møter, ikke engasjere seg i forkynnelsen, ikke diskuter eller tilkjennegi hva du er i tvil om. Da blir du et uvirksomt jv. Det er sosialt akseptert, men, selvsagt ikke populært. Men du mister ikke det sosiale nettverket. Denne løsningen blir valgt av praktiske grunner, siden du ikke kan trekke deg ut uten og samtidig miste ditt sosiale nettverk. Dette er spesielt aktuelt når nære slektninger og familie er jv. Selv om det innebærer et visst hykleri, blir det en tvungen løsning for dem det gjelder. Når det gjelder vår tro, er det vanskelig for et vanlig jv og avsløre svakheter. Det finnes likevel enkelte ting som er lette for alle og finne ut av. Et eks er året 607. Vi bruker dette tallet for og regne ut 1914. Er år 607 det året Jerusalem falt for Babylon? Vel, et lite søk på nettet eller hvor som helst bok på biblioteket forteller år 586. Ser du på bevisene for dette året, vil du oppdage at det er beinbevist. Søk for eks på VAT 4956. Dette er noe som hvem-som-helst kan finne ut av, lekende lett. Dermed ramler det meste av vår lære som et korthus. Jeg har ikke lest hva våre motstandere mener, men har sett noen overskrifter som tyder på at mange har oppdaget det samme som meg. Denne oppdagelsen er så farlig for oss, at jeg risikerer en hasteutstøtelse hvis jeg nevner det for mine medtroende. Dette er et problem, særlig siden vi ikke skal ha et sosialt nettverk utenfor troen. Det virkelig store dilemmaet er om jeg skal tillate at mine barn blir opplært til å tro på noe som er en stor løgn, eller om jeg skal tone flagg og si det som er sant. Skal jeg splitte familien vår, eller skal jeg ti stille? Hvis jeg er stille, kan jeg påvirke på en smart måte. Hvis jeg ikke er så smart, risikerer jeg å miste kontakten med barna. Dilemma, ikke sant? Jeg har ingen å snakke med om disse tingene. Hvis vi skal være trofast, må vi angi dem som sier troen imot. Sett på den andre siden: Hvis jeg ikke ble jv da jeg var ung, er det en god sjanse for at jeg ville valgt en mer destruktiv vei. Min bakgrunn tilsier at jeg er i høyrisikogruppen for stoffmissbruk og selvmord. Derfor kan jeg ikke angre på at jeg ble jv da jeg var ung. Kanskje det berget meg fra noe værre. I dag er jeg svært velfungerende som menneske. Man må prøve og se ting fra begge sider. Håper dette er til hjelp for dere som lurer på hvordan vi har det. Gentle Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lill88 Skrevet 22. desember 2007 #20 Del Skrevet 22. desember 2007 Jeg har ikke lest hele tråden, men vil spørre om noe... Når jeg gikk i barneskolen så hadde jeg ei i klassen som var JV, og de fortalte det at jorden gikk under om så og så mange år... Hvordan i all verden kan barn gå rundt og tenk sånn?! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå