mysan Skrevet 14. oktober 2007 #1 Skrevet 14. oktober 2007 Det finns inga mätbara skillnader mellan de sex försökskommuner som har fått extrapengar för drogförebyggande arbete och kommuner som inte har fått några pengar. http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=...amp;lpos=rubrik Hva skal egentlig til?
Cata Skrevet 14. oktober 2007 #2 Skrevet 14. oktober 2007 http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=...amp;lpos=rubrik Hva skal egentlig til? Ungdom må selv bestemme seg for at dop ikke er spesielt smart eller morsomt å begynne med. Så "enkelt" og så vanskelig er det vel i grunnen. Men gjennomførbart i praksis er det dessverre neppe.
Mann 42 Skrevet 14. oktober 2007 #3 Skrevet 14. oktober 2007 Jeg vet ikke hva som virker med dop, men jeg vet hva som funker med røyk. I Skottland har de hatt gode resultater med kampanjer som har fokusert på sunn livsstil generelt, med tips om kosthold, trening, foruftige dietter, etc. Røyk har ikke vært noe tema i det store og hele, men folk sluttet å røyke fordi de opplevde det som noe som var i konflikt med det livet de egentlig ønsket seg. Kanskje svaret ligger i den retningen når det gjelder narko også.
mysan Skrevet 14. oktober 2007 Forfatter #4 Skrevet 14. oktober 2007 Jeg har en teori om at de som begynner å ruse seg er mennesker med personlige problemer av ymse slag. Mangel på selvtillit, på følelse av tilhørighet, at de føler seg annerledes, blir ikke forstått, sliter med uro, kan muligens ha ustilte diagnoser osv... Disse ungene blir samtidig som de sliter med indre problemer, også verdensmestere i å skjule at de har problemer. Dermed blir det ikke lett for foreldre og andre og tak i noe heller. De ser ikke at det er noe å ta tak i før det har kommet for langt... Jeg tror også at dette kommer til å bli verre og verre i takt med stadig økt levestandard og press i forhold til vellykkethet. Denne vellykketheten som kun går på økonomi og materielle ting. Faller du utenfor her kan du muligens føle deg som en taper, selv om ingen egentlig kaller deg det. Kan noe gjøres for å snu denne tendensen? Man snakker om å styrke psykiatrien, samtidig som bevilgningene uteblir, men jeg tror at man må ta det FØR psykiatrien blir et savn. Jeg vet bare ikke hvordan, eller hva man skal gjøre... jeg ser for meg større fokus på menneskeverd, f.eks. i skolen, som en del av et fag. Mere fokus på mestring av menneskelige anliggender fremfor årstall og navn på byer og elver... Jeg vet ikke som sagt, men noe er riv ruskende galt i dagens samfunn og det er ungene våre som betaler.
Sans Skrevet 15. oktober 2007 #5 Skrevet 15. oktober 2007 Man snakker om å styrke psykiatrien, samtidig som bevilgningene uteblir, men jeg tror at man må ta det FØR psykiatrien blir et savn. Jeg vet bare ikke hvordan, eller hva man skal gjøre... jeg ser for meg større fokus på menneskeverd, f.eks. i skolen, som en del av et fag. Mere fokus på mestring av menneskelige anliggender fremfor årstall og navn på byer og elver... Jeg vet ikke som sagt, men noe er riv ruskende galt i dagens samfunn og det er ungene våre som betaler. Nettopp! Mestring!! Det burde vært et fag som startet allerede i 1.klasse som handlet om mestring og lignende. Det finnes et som kan "ligne" (Mitt valg), men det er lite fokus på mestring. Det skulle vært mye større fokus på mestring og samarbeid og toleranse - og kunne godt ha vært lagt opp som debatter o.l. Så hadde ungene blitt flinkere til å snakke for seg også, og kanskje fått litt bedre selvtillit i sosiale sammenhenger. Uansett - det sto ingenting i den korte artikkelen om når de begynte det forebyggende arbeidet. Det må starte TIDLIG. I tillegg tror jeg veldig på det Mann 42 skriver. Man må legge fokus på hvordan livet BØR være, og gjøre det til et slags ideal slik at det å dope seg blir ut. Slik røyking er på vei ut.
mysan Skrevet 15. oktober 2007 Forfatter #6 Skrevet 15. oktober 2007 Det idealet om hvordan livet bør være, er der allerede... det er dette idealet mange føler at de ikke makter å oppnå tror jeg. Da må man gjøre noe med idealene, og hvordan i all verden gjør man det?
wishingitwas Skrevet 15. oktober 2007 #7 Skrevet 15. oktober 2007 Mange fine tanker her Kjenner en del som har havnet litt utpå (altså, ikke bare prøvd eller gjort det en helg i mellom, men etter hvert blitt hverdagsbrukere), og de som havnet der tidlig, prøvde ut og sånt, av mine venner, gjorde det mest for spenninga. Vi hadde ikke så mye å gjøre i helgene, vi kjeda oss. Mens noen valgte å ha filmkvelder, begynte andre å sniffe lim. Dessuten er det altfor mange aktiviteter for ungdom som koster for mye - de som ikke har råd, faller utenfor. Og det er vel flere fra ressurssvake hjem som får problemer med stoff. Mange av de mest kunnskapsrike vennene mine som er steine litt for ofte. Synd, fordi de sløves ned av det
Gjest Gjest Skrevet 15. oktober 2007 #8 Skrevet 15. oktober 2007 Man må legge fokus på hvordan livet BØR være, og gjøre det til et slags ideal slik at det å dope seg blir ut. Slik røyking er på vei ut. Det er vel ikke så veldig kult å bruke narkotika i de fleste ungdomsmiljøer. Og ved å legge vekt på at de som bruker stoff er tapere vil man bare bidra til å dytte dem enda lenger unna fellesskapet. Jeg synes man skal satse på fakta og skadereduksjon, som man har hatt suksess med nedover i Europa. Man bør erkjenne at det alltid vil finnes mennesker som søker til rusmidler, og når det først er tilfellet bør fokuset være på å sørge for at rusbrukerne blir minst mulig skadet. Ikke sånn å forstå at man ikke skal hjelpe folk ut av misbruket sitt. Men man bør for eksempel ikke hive folk ut av metadon-programmer fordi de sprekker eller har et sidemisbruk. Og man bør oppfordre til røyking av heroin fremfor injisering. Slike ting.
mysan Skrevet 15. oktober 2007 Forfatter #9 Skrevet 15. oktober 2007 Det er vel ikke så veldig kult å bruke narkotika i de fleste ungdomsmiljøer. Og ved å legge vekt på at de som bruker stoff er tapere vil man bare bidra til å dytte dem enda lenger unna fellesskapet. Jeg synes man skal satse på fakta og skadereduksjon, som man har hatt suksess med nedover i Europa. Man bør erkjenne at det alltid vil finnes mennesker som søker til rusmidler, og når det først er tilfellet bør fokuset være på å sørge for at rusbrukerne blir minst mulig skadet. Ikke sånn å forstå at man ikke skal hjelpe folk ut av misbruket sitt. Men man bør for eksempel ikke hive folk ut av metadon-programmer fordi de sprekker eller har et sidemisbruk. Og man bør oppfordre til røyking av heroin fremfor injisering. Slike ting. Har ikke så mye annet å tilføye akkurat her.
gaja Skrevet 16. oktober 2007 #10 Skrevet 16. oktober 2007 Mange fine tanker her Kjenner en del som har havnet litt utpå (altså, ikke bare prøvd eller gjort det en helg i mellom, men etter hvert blitt hverdagsbrukere), og de som havnet der tidlig, prøvde ut og sånt, av mine venner, gjorde det mest for spenninga. Vi hadde ikke så mye å gjøre i helgene, vi kjeda oss. Mens noen valgte å ha filmkvelder, begynte andre å sniffe lim. Dessuten er det altfor mange aktiviteter for ungdom som koster for mye - de som ikke har råd, faller utenfor. Og det er vel flere fra ressurssvake hjem som får problemer med stoff. Mange av de mest kunnskapsrike vennene mine som er steine litt for ofte. Synd, fordi de sløves ned av det Jeg tror du er inne på noe viktig her. Antallet ungdomsklubber er gått ned, rusmisbruket er gått opp. Jeg tror det er en sammenheng. Selvsagt vil ikke ungdomsklubber og andre lavterskeltilbud til ungdommer gi oss et utopisk samfunn uten dop og vold, men jeg tror det vil hjelpe betraktelig på. Gi ungene et sted å ha konserter, spille biljard, skate, spille dataspill osv. Da får de jo også et sted hvor de mestrer noe.
mysan Skrevet 16. oktober 2007 Forfatter #11 Skrevet 16. oktober 2007 Her hvor jeg bor har vi flere ungdomsklubber, men vi har allikevel en sterkt belastet kommune når det kommer til rusmisbruk og sånn har det vært i alle år, fra lenge før vi flyttet hit for tjue år siden. Her er også et stort og godt fungerende idrettslag som har omtrent alt av idrettsgrener... men det er for de spesielt interesserte. Alle er ikke sportsinteressert, og ungdomsklubbene kan vel lett bli for kjedelig for enkelte når de har vanket der fra de er 12.
Mann 42 Skrevet 16. oktober 2007 #12 Skrevet 16. oktober 2007 Det idealet om hvordan livet bør være, er der allerede... det er dette idealet mange føler at de ikke makter å oppnå tror jeg. Da må man gjøre noe med idealene, og hvordan i all verden gjør man det? Det var ikke så mye snakk om å markedsføre et ideal, som å komme med enkle tips om hvordan man kunne innrette seg hvis man f.eks ønsket å komme i bedre form. Sånne enkle ting som å gå litt mer, spise litt mer frukt og grønt, ta trappene i stedet for heisen, etc. Poenget var nettopp at det skulle være ting som var på et oppnåelig nivå.
Sans Skrevet 16. oktober 2007 #13 Skrevet 16. oktober 2007 Det var ikke så mye snakk om å markedsføre et ideal, som å komme med enkle tips om hvordan man kunne innrette seg hvis man f.eks ønsket å komme i bedre form. Sånne enkle ting som å gå litt mer, spise litt mer frukt og grønt, ta trappene i stedet for heisen, etc. Poenget var nettopp at det skulle være ting som var på et oppnåelig nivå. Det var det jeg mente... Var ikke så flink til å ordlegge meg over! Jeg er enig i at man ikke må skape uoppnåelige idealer. Men jeg ser også at dersom det ikke er noen interessante fritidstilbud, så blir det lettere å gjøre "slikt man ikke bør gjøre" - for hva ellers skal man ta seg til?? Da jeg vokste opp, var det en far som så dette, og han startet opp en klatreklubb. Kjempegodt miljø, fysisk fostring, lange turer både hit og dit - og spennende for de som søkte et kick. Selvfølgelig er ikke klatring svaret på alt. Men vi trenger flere som engasjerer seg slik på den måten! Han fanget opp noen (få) som ikke hadde noe annet å ta seg til - men når én person kan hjelpe TRE ungdommer, tenk hvor mange man kan hjelpe om man går sammen!
mysan Skrevet 16. oktober 2007 Forfatter #14 Skrevet 16. oktober 2007 Veldig enig, Sans, og det er kanskje også en stor del av problemet i dag - det er mangel på voksne som engasjerer seg. Man har sine egne foreldre, og dett er dett. Og nåde den naboen som prøver å klage på MIN pode... Jeg tror det også kan være en del av problemet. Og jeg tror ganske bestemt at dette også er et resultat av det materielle jaget vi bedriver.
Gjest imli Skrevet 18. oktober 2007 #15 Skrevet 18. oktober 2007 Det bør kanskje legger opp til flere fritidsaktiviteter for ungdom? Flere rusfrie tilbud osv. Men først og fremst er det viktig å oppdra ungene til å bli selvstendige og trygge mennesker, og hjelpe dem dersom de har det vanskelig. Her kommer både foreldre, annen familie, lærere/andrevoksenpersoner og venner inn i bildet. Man må forsøke å fjerne grunnene til hvorfor ungdom ruser seg. Jeg tror disse grunnene i hovedsak er: dårlig selvtillit, mangel på tilhørighet/venner, psykiske problemer, dårlige fritidstilbud/kjedsomhet.
mysan Skrevet 18. oktober 2007 Forfatter #16 Skrevet 18. oktober 2007 Jeg er helt enig med deg, Imli. Jeg tror også problemene starter med det du skriver her.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå