Gå til innhold

Har du en hobby?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nemlig ekstremt få hobbyer. Det hender at jeg trener, jeg liker godt å lese bøker og kanskje enda bedre å se på TV, men skulle gjerne hatt en mer innholdsrik fritid enn det jeg mener at jeg har.

Selv har jeg jo gått tegning, form og farge for mange år siden. Har fremdeles sansen på tegning og maling, men praktiserer det sjelden. Vurderer å tørke støvet av malekostene mine og sette i gang igjen, men enda mer har jeg faktisk lyst til å begynne å brodere. Det kan det komme mye fint ut av, har selv en mor som driver mye med dette. Strikking er også noe jeg kunne tenkt meg å bli bedre på, men tror kanskje motet svinner med talentet da det eneste jeg klarer å stikke er skjeve grytelapper. I tillegg har jeg også en gitar som skriker etter å bli brukt.

Jeg trenger litt inspirasjon, så det hadde vært artig å høre hva dere driver med i fritiden deres! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg danser Internasjonal Folkedans. Høres kanskje kjedelig ut, men det er det ikke! Vi danser danser fra hele verden, men mest fra Balkan.(Bulgaria, Hellas, Romania, tid. Jugolslavia, Tyrkia.) Masse fin musikk, fin trim uten at man føler at man trimmer, masse vanskelige og enkelte rytmer.

Det beste; vi danser ikke pardanser, så man kan godt gå alene. Mange klubber i hele Norge. Det går i rekke og ringdanser. Mye rop og kauk hvis man ønsker det, deilig å "få det ut" noen ganger.

Spennende å lære om andre kulturer, det "drar" med seg god spennende mat (når vi har fester), OG det er kjemepeartig å dra på ferie til de forskjellige land og kan være å danse med hvis man dumper borti en fest eller to! :danse:

Anbefales!!!!

Gjest Lille Du
Skrevet
Jeg har nemlig ekstremt få hobbyer. Det hender at jeg trener, jeg liker godt å lese bøker og kanskje enda bedre å se på TV, men skulle gjerne hatt en mer innholdsrik fritid enn det jeg mener at jeg har.

Selv har jeg jo gått tegning, form og farge for mange år siden. Har fremdeles sansen på tegning og maling, men praktiserer det sjelden. Vurderer å tørke støvet av malekostene mine og sette i gang igjen, men enda mer har jeg faktisk lyst til å begynne å brodere. Det kan det komme mye fint ut av, har selv en mor som driver mye med dette. Strikking er også noe jeg kunne tenkt meg å bli bedre på, men tror kanskje motet svinner med talentet da det eneste jeg klarer å stikke er skjeve grytelapper. I tillegg har jeg også en gitar som skriker etter å bli brukt.

Jeg trenger litt inspirasjon, så det hadde vært artig å høre hva dere driver med i fritiden deres! :)

Driver med en del ulike hobbyer;

- Bunadsbroderi

- panduro hobbypakker

- strikking

- bonsai trær

- toving

- bordkort

- og noen andre ting også...

Lille Du

Skrevet (endret)

Før jeg flyttet for å studere spilte jeg i korps i ti år. Veldig morsomt, og kan hende jeg tar det opp igjen senere når jeg får tid. Liker også å spille piano, og ønsker å lære meg å spille gitar. Det finnes forholdsvis billige gitarer og greie Lær å spille-bøker, og det er aldri for sent å begynne.

Pleier å ha perioder der jeg strikker mye. Veldig mye. Har strikket maaange par sokker (med en slags "trekanthæl". Lurer på om de heter "kosakksokker", men er usikker. Noen som vet? ), og en gang strikket jeg også en pute (putetrekk). Har også strikket mange pulsvarmere med perler. Det jeg gjør da er å tre på alle perlene før jeg legger opp maskene. Min favoritt er alpakka og pinnetykkelse 2 (helst bambuspinner, og ja, de finnes selv om din Husflid kanskje sier det ikke finnes.) Har også brukt babyull. Når jeg strikker legger jeg inn en perle mellom to masker og strikker et mønster med perlene. De blir veldig fine, og er veldig gode å ha når det blir kjøligere ute, eller bare en sen kveld på verandaen. Anbefaler Perler på pulsen. Den er veldig fin og informativ, og den har mange fine mønstre. Bildene er fine, og de gir inspirasjon til valg av farger.

Jeg har også lyst til å prøve meg på skyggestrikk. Kanskje jeg prøver det til høsten.

Noe annet jeg har prøvd er Nålebinding. Prøvde å lære meg det på egenhånd ved hjelp av bøker, og laget to votter, men er ikke sikker på om jeg fikk det helt til. Vet at noen Husflid-butikker og Husflidslag har kurs, og har lyst til gå på det. Passer for deg med litt god tålmodighet.

Liker også å lese, men er ikke med i noen lesering, ikke ennå i alle fall...

Endret av Grønt blad
Skrevet

Jeg har flyttet inn i et gammelt hus, så akkurat nå er oppussing hobbyen min :)

Ellers har jeg hobbyer veldig i perioder: i en periode strikker jeg, i en annen scrapper jeg og en stund drev jeg med smykkelaging. Men alt dette er jo ganske "ensomme" hobbyer, så jeg vurderer å finne på noe som er litt mer sosialt. Kanskje et hobbykurs hos Friundervisningen/Folkeuniversitetet? Det har jeg gjort et par ganger før, alltid kjekt å lære nye ting.

Skrevet

Flua: Jeg har også vært glad i å danse! På VK2 var jeg så heldig å få dans i valgfag, og da lærte vi mange av disse europeiske grunndansene og ringdansene. Det var kanonkjekt! Senere har jeg gått på kurs i både salsa og swing. Kjempemoro!

Du høres virkelig ut som en kreativ person, Lille Du! :)

Grønt Blad: Jeg skulle ønske jeg var god til å strikke. Har rett og slett ikke hatt tålmodighet hittil. Perlestrikking så fint ut. Selv har jeg som sagt både gitar og bøker, og har vært gjennom et kurs på skolen, men spiller likevel for lite til at jeg kan kalle meg flink. Jeg tror det krever mye øving å lære å spille et instrument. Kanskje det går lettere for deg som allerede har spillt en del andre instrumenter? Har lyst å melde meg opp til et lengre gitarkurs om en stund, greit å kunne spille gitar når en jobber i barnehage. ;)

Susannah: Skjønner at du interesserer deg for oppussing akkurat nå. Er spennende å pusse opp da, selv om det er vanvittig mye arbeid i det!

Skrevet

Lipstick: Det er en stor klubb i Bergen som danser Internasjonal Folkedans, og 1&2 september er det festival med alle klubbene i Norge i Bergen, med dans på torg og greier, og dit kommer jeg også!! Gleder meg!!

Skrevet
- panduro hobbypakker

Hva inneholder de pakkene? Kan du fortelle litt mer om dem?

Skrevet
Kanskje et hobbykurs hos Friundervisningen/Folkeuniversitetet? Det har jeg gjort et par ganger før, alltid kjekt å lære nye ting.

Kjempegod idè! Selv har jg gått på Spansk 1 og 2 det siste året. Utrolig artig å lære seg et nytt språk!

Ellers driver jeg med både strikking og hekling. Hekling har jeg lært meg selv, da det er veldig lett forklart med tegninger i diverse blader. Det finnes også en del bøker om håndarbeid som ofte er på salg hos bokhandlerene, og de inspirerer meg veldig. :)

Skrevet
Lipstick: Det er en stor klubb i Bergen som danser Internasjonal Folkedans, og 1&2 september er det festival med alle klubbene i Norge i Bergen, med dans på torg og greier, og dit kommer jeg også!! Gleder meg!!

Så moro! ;) Det må jeg få med meg!

Skrevet
Kjempegod idè! Selv har jg gått på Spansk 1 og 2 det siste året. Utrolig artig å lære seg et nytt språk!

Ellers driver jeg med både strikking og hekling. Hekling har jeg lært meg selv, da det er veldig lett forklart med tegninger i diverse blader. Det finnes også en del bøker om håndarbeid som ofte er på salg hos bokhandlerene, og de inspirerer meg veldig. :)

Hekling, ja, det var jo også noe ;) Kanskje det hadde vært en god idè :)

Gjest vimselot
Skrevet

Bøker...lese, glane på intetsigende humor, og smøre inn skokrem...

Nei, aner ikke hva som er hobby og hva som er livstil mer...faktisk..så har ikke noe svar.

Skrevet

Så flinke dere er da!

Savner litt en hobby selv, selv om hunden min beslaglegger en stor del av fritiden.

Har laget smykker, heklet litt (små sminkepunger med heklet blomst og perler på) innemellom, men går fort lei!

Lese bøker gjør jeg jo...

Mine hobbyambisjoner for fremtiden er å få tatt jegerprøven slik at jeg kommer meg på jakt med hunden og franskkurs (var tross alt litt flink i fransk på videregående, og synes det er et nydelig språk!)!

Skrevet

Spiller i korps, dirigerer korps. Kafeliv med venner, reising, leser bøker (dilla på Jo Nesbø), shopping, slappe av foran TV'en ;)

Skrevet

Ja, jeg lager signaturer, avatarer o.l. med Paint Shop Pro :o)

Gjest Frk Åberg
Skrevet
Jeg danser Internasjonal Folkedans. Høres kanskje kjedelig ut, men det er det ikke! Vi danser danser fra hele verden, men mest fra Balkan.(Bulgaria, Hellas, Romania, tid. Jugolslavia, Tyrkia.) Masse fin musikk, fin trim uten at man føler at man trimmer, masse vanskelige og enkelte rytmer.

Høres kjempegøy ut!

Mine hobbier (går litt periodevis, ikke alt på en gang): syr (vesker, klær, diverse), strikker, spiller piano, trener, lager smykker, går tur, jobber med frivillig arbeid (om det kan kalles en hobby, men det er nå noe jeg gjør på fritiden) og synger og danser i dusjen.

Gjest Lille Du
Skrevet
Hva inneholder de pakkene? Kan du fortelle litt mer om dem?

Klart jeg kan det! :-)

En hobbypakke fra panduro inneholder det du trenger for å lage det som er avbildet på pakken;

- bilde av tingen (f.eks en dørhare) slik ser du hvordan den kan se ut ferdig

- detaljert innholdliste over hva pakken inneholder

- alt materiell du treng for å lage den aktuelle tingen

- og ikke minst en veldig god, og detaljert forklaring på hvordan du skal lage de.

Det er kjempemoro og trenger ingen spesielle kreative evner.

Gjest vimselot
Skrevet

Umulig, men jeg er brukbar på kjøkkenet (når jeg vil), og er ok når det gjelder å dyrke f.eks. økologiske jordbær.

Jeg er flink til å hjelpe til f.eks. ved en utstilling eller etc. Flink fotograf, men om det er hobby eller livet mitt...

Klartre i fjell gjøre jeg ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...