Gå til innhold

Hvor ofte lager du forrett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes forrett er en undervurdert rett. Det gjør noe ekstra med måltidet når man først koser seg med en god forrett og så har hovedretten i vente. Hos bestemoren min har vi alltid fått suppe før middagen og jeg synes det er en fin tradisjon. Prøver selv å ha forretter i ny og ne og synes nesten de gjør seg aller best for å sette en spiss på en helt vanlig hverdag! En av den siste tids favoritter for meg, har vært ovnsbakt Philadelphia med chilisaus, det er virkelig godt.

Hvor ofte serverer du forrett? Og hva er din absolutte favoritt og slager?

Skrevet

Vi har ikke forrett så veldig ofte, dessverre - men kanskje et par ganger i måneden. Absolutte favoritter:

Stekte kamskjell med fenikkelsaus

Bruschetta

Lettstekt serranoskinke, rullet rundt mozarella, soltørket tomat og basilikum.

Skrevet (endret)

Det spørs hva du mener med forrett. Vi har som regel salat hvis middagsretten ikke inneholder nok grønnsaker, og den spiser vi vanligvis først. Så da blir det vel en slags forrett. Ellers lager vi ofte mer "vanlige" forretter - særlig i helgene! Jeg liker grønnsakssupper som brokkolisuppe, gazpacho, blomkålsuppe, gulrotsuppe, vichyssoise, osv. Jeg er enig i at det er en god skikk å starte måltidet med suppe! En annen favoritt er en "dekonstruert" ratatouille - hvor stekt squash, aubergine og grillet paprika legges lagvis i porsjonsringformer gjerne sammen med friske urter som persille, timian, basilikum, og gratineres med parmesan, og som serveres med en tomatcoulis. Eller fylte tomater eller gratinert squash. Ellers liker jeg forretter av fisk og skalldyr: ceviche, krabbeterrine, brandade, røkelaks eller gravlaks med tilbehør, stekte kamskjell med safran, blåskjell 'marinière', reker marinert i chili, hvitløk og koriander, osv.

Noen ganger lager vi forrett fordi vi har rester fra dagen før som må spises opp, eller fordi vi har ingredienser som vanskelig lar seg kombinere i én rett.

Jeg liker godt at minst en av rettene er varme, så hvis vi har salat med fisk eller kjøtt til middag har vi gjerne også en veldig enkel pasta- eller risottorett med f.eks. bare urter eller chili.

Edit: Tidlig på sommeren, når man kan få tak i norske asparges, er det den aller beste forretten! Servert enten med smør og parmesan, hollandaise, sitron og urter, sammen med spekeskinke, eller på et utall andre måter!

Endret av bada
Skrevet

Har aldri laget forrett jeg..

Gjest Tessmira
Skrevet
Har aldri laget forrett jeg..

Ikke jeg heller :sjenert:

Gjest Gjest 1
Skrevet

Sjelden...jeg er single så forrett er ingen schlager. Når jeg har gjester kan jeg finne på å lage suppe eller en annen smårett til forrett. Det kan være en salat med baguette eller noe annet lett og enkelt. Hvertfall ikke anti-pasti!

Gjest gjesta
Skrevet

Ekstremt sjelden, men om våren er vi glade i asparges, gjerne med litt spekeskinke til.

Synes ellers det er veldig godt med enkle supper som forrett, men jeg har ikke kommet lengre i matlagingskunstene mine enn at jeg gidder å lage mer enn hovedretten. Og samboern er ikke sååå interessert i å lage eller spise to-treretters middag..

Har så godt som aldri middagsgjester, hvis ikke ville jeg kanskje laget mer forretter.

Skrevet

Vi har som regel alltid forrett når vi har middagsgjester, og da liker jeg også å lage supper - det er på mange måter undervurdert mat!

Ellers salater, der ingrediensene varierer med årstiden. Blåskjell er også bra. Og så liker jeg å lage en tallerken med 3-4 småretter/munnfuller, feks grillet paprika, ovnstørkede tomater (som jeg bruker til alt mulig... ), fetaost i terninger, marinerte oliven, artisjokkhjerter... Eller rett og slett hummus på varme pitabrød med gode oliven og god vin til - strengt tatt mer en appetittvekker, antakelig, men helt ok som forrett etter min smak, særlig hvis man skal spise mat fra Midt-Østen etterpå. :)

Skrevet

Når jeg har gjester, hender det jeg lager lefseruller med snøfrisk og krydderurter i. Det er godt og fin småmat å spise når gjestene kommer. Jeg liker også bruschetta som forret. Men jeg er ikke noen veldig erfaren forrett-lager akkurat, det blir ikke så ofte.

Skrevet

Her var det jo en masse som hørtes nam ut. Noen som kunne tenke se å dele oppskriftene til sine forretter med meg? Jeg er en sånn håpløs kvinne som er nødt å ha oppskrifter på det meste. ;)

Fikk lyst å teste ut en del av disse.

Skrevet
Her var det jo en masse som hørtes nam ut. Noen som kunne tenke se å dele oppskriftene til sine forretter med meg? Jeg er en sånn håpløs kvinne som er nødt å ha oppskrifter på det meste. ;)

Fikk lyst å teste ut en del av disse.

I denne tråden har jeg lagt en link til Philadelphiaost med chilisaus

Skrevet

Sjeldent jeg lager forretter, men hvis det blir noe er det som oftest supper eller lefser med forskjellige fyll delt i små biter.

Skrevet
I denne tråden har jeg lagt en link til Philadelphiaost med chilisaus

Tusen takk. :)

Skrevet

Da lager jeg som regel purre og potetsuppe.

Skrevet

Det blir ikke så ofte, som regel bare når vi har gjester. Aubergineroller er en av mine favoritter. Man skjærer auberginen i skiver på langs, griller skivene og ruller dem sammen med en bit mozzarella i midten og festes med en tannpirker. Stek dem i ovnen, og server med en krydret tomatsaus.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...