Gå til innhold

Hvis et tre faller, og ingen er i nærheten


mysan

Anbefalte innlegg

Jeg mener, det er jo når lydbølgene treffer trommehinnene våre at det faktisk blir lyd av lydbølgene.

Derfor spør jeg.

Dette spørsmålet har sikkert blitt stilt av hundrevis av mennesker før meg, men jeg kunne tenke meg å høre hva dere her på KG tenker om saken.

Selv mener jeg selvfølgelig at det ikke lager lyd dersom ingen er der til å fange opp lydbølgene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jo, klart det lager lyd. Det er jo ikke treet sin feil at ikke ørene dine er i veien for lydbølgene. ;)

Men lydbølgene er der likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Øh - Hu og Kosemose....Nå trekker mysan opp til en skikkelig diskusjon her om et viktig fysisk fenomen. Vennligst ikke avspor :fy_fy:*streng*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen, nå ble det plutselig veldig mye verre å være meg. :grine:

Og det etter at Donnie har lurt meg til å tro at klokka var mer enn den er. Det har jeg trodd i hele dag, siden han stilte alle klokkene tilbake til sommertid før jeg sto opp.

*nerver*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*trøste Hu*

Men altså.....du kan gjøre det enkelt, ser du. Det er bare å si "enig med Cata" ;) .

*høy snikfaktor i kveld*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, klart det lager lyd. Det er jo ikke  treet sin feil at ikke ørene dine er i veien for lydbølgene. ;)

Men lydbølgene er der likevel.

Lydbølgene lager ikke lyd før de treffer et evt høresystem - trommehinne, ambolt, stigbøyle og en hjerne som kan omdanne bølgene til lyd. Sånn er det bare.

Lydbølgene i seg selv er ikke lyd.

Jeg er umiddelbart enig med deg. Det lager lydbølger, men ikke lyd. Det lager potensiell lyd :)

Nettopp.

Jeg har fler:

Finnes det farger i mørket?

Jeg mener selvfølgelig at det ikke gjør det - fargene er jo ikke noe annet enn lysbrytninger eller lysbølger, og uten lys; ingen farger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har fler:

Finnes det farger i mørket?

Jeg mener selvfølgelig at det ikke gjør det - fargene er jo ikke noe annet enn lysbrytninger eller lysbølger, og uten lys; ingen farger.

Den var lett; det finnes ikke farger i mørket. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med Cata, nå og for alltid.

Lydbølgene i seg selv er ikke lyd.

eh.. jeg er enig med Cata nå og for alltid jeg og  :babysmokk:

:ler:

Jammen nå begynner Cata å bli uenig med seg selv :grine: - for det kan faktisk være at lyd og lydbølger ikke er helt det samme.

*blar febrilsk i Wikipedia*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hah! Mye bedre å spørre om det dærre høna og egget spørsmålet! Det er helt klart at egget kom først (for alle oss som tror på evulusjon og sånt da, såklart)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jammen nå begynner Cata å bli uenig med seg selv :grine:  - for det kan faktisk være at lyd og lydbølger ikke er helt det samme.

*blar febrilsk i Wikipedia*

Mamma har rett, din satan! Bare sifra om du er hypp på å fåræ en på tryyynet!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...