Gå til innhold

Vampyra

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Trenger man to strøk? Det er egentlig membran under de gamle flisene, og så har vi lagt litexplater på veggene.

ALDRI membran i to forskjellige sjikt.

Mulig det finnes en spesialmembran du kan bruke, men dette må du sjekke nøye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ALDRI membran i to forskjellige sjikt.

Mulig det finnes en spesialmembran du kan bruke, men dette må du sjekke nøye.

Takk gjest! :)

Men så du mener at vi ikke kan legge en ny membran? Vi har en baderomsekspert som skal gjøre dette nemlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk gjest! :)

Men så du mener at vi ikke kan legge en ny membran? Vi har en baderomsekspert som skal gjøre dette nemlig...

Jeg vet ikke hvor mye ekspert han er jeg Vampyra.

Bademannen sa iallefall at vi måtte passe på å ikke legge membranen ned i sluket så vi ikke tettet mellom den nye og gamle.

Det er han som skal legge den da, så jeg håper han vet hva han gjør...

De største skadene på bad skyldes at det ikke er lagt membran ned i sluket. Det skal også brukes en klemring som gjør alt helt tett.

Sikker på at denne mannen er så ekspert som du tror?

Ingen baderomsekspert sier man skal legge membran i to sjikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvor mye ekspert han er jeg Vampyra.

De største skadene på bad skyldes at det ikke er lagt membran ned i sluket.  Det skal også brukes en klemring som gjør alt helt tett.

Sikker på at denne mannen er så ekspert som du tror?

Ingen baderomsekspert sier man skal legge membran i to sjikt.

han har jobbet i bransjen i mange år, og har gjort masse arbeid vi kjenner til.

Det er allerede lagt membran i sluket (den gamle), så den underste membranen fører jo vannet ned.... Men jeg skal hør med han for sikkerthetsskyld om det du nevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv i bransjen. Normalt kommenterer jeg ikke oppussingsforhold her inne, men dette kunne jeg ikke la være å påpeke - men ser kanskje det ikke er noen vits i å gå videre.

Husk at det er veldig forskjell på kvaliteten på memebran også. Noen holder ikkee tette, og andre løsner. Mange i bransjen bruker de dårligste fordi de tørker fort elelr påståa å trenge færrest strøk.

Ok, så klarer jeg ikke å la være da: :sjenert:

Det er allerede lagt membran i sluket (den gamle), så den underste membranen fører jo vannet ned.... Men jeg skal hør med han for sikkerthetsskyld om det du nevner.

Hva tror du da skjer med det vannet som kommer inn mellom det nye og det gamle strøket?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv i bransjen.  Normalt kommenterer jeg ikke oppussingsforhold her inne, men dette kunne jeg ikke la være å påpeke - men ser kanskje det ikke er noen vits i å gå videre.

Husk at det er veldig forskjell på kvaliteten på memebran også.  Noen holder ikkee tette, og andre løsner.  Mange i bransjen bruker de dårligste fordi de tørker fort elelr påståa å trenge færrest strøk.

Ok, så klarer jeg ikke å la være da:  :sjenert:

Hva tror du da skjer med det vannet som kommer inn mellom det nye og det gamle strøket?

Synes det er fint du kommenterer jeg!

Hvis vi ikke legger den nye membranen ned i sluket da? Den gamle membranen er lagt av borettslaget så jeg håper den er ok, men den er kun lagt på gulvene og ikke opp på veggen i det hele tatt.

(les forøvrig det siste innlegget i kaoskontroll)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det er fint du kommenterer jeg!

Joa, men det blir så mye om og men når jeg skal kommentere det en du mener er ekspert har sagt (jeg mener han ikke er ekspert selv om han har jobbet lenge i bransjen).

Hvis vi ikke legger den nye membranen ned i sluket da? Den gamle membranen er lagt av borettslaget så jeg håper den er ok, men den er kun lagt på gulvene og ikke opp på veggen i det hele tatt.

Membran legges fordi gulvet skal bli tett.

Hvor går vannsølet på gulvet? Svar: ned i sluket.

Hva skjer hvis det ikke er tett ved sluket? Svar: vannet lekker ut mellom de to membranlagene og kommer til å skape et sant helvete både for dere og spesielt de under dere. Sånne skader er det dere som er ansvarlige for.

Sjekk eventuelt om dere kan få garanti av et firma som legger sveisemembran. Smøremembran er ikke godt nok hvis det dusjes rett på gulv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette mener du?

Jeg skal iallefall ringe pappa og dobbeltsjekke det med dobbel membran så jeg vet hva som skjer. Mulig jeg har misforstått litt også, men det er en sertifisert mann som vi kjenner godt, og som hele omgangskretsen til foreldrene mine bruker. han har eget firma som alltid har mange prosjekter på gang, og det har aldri vært noe kluss med det han har gjort. Jeg tror nok at han vet hva han driver med, men jeg skal ta med rådene deres!

Er ingen garanti for at det han sier er riktig.

HVIS han har sagt du skal smøre smøremembran oppå støpen selv om det ligger membran der fra før, og hvis han har sagt at det ikke skal gjøres tett rundt sluket - da har han ikke peiling.

Han hadde ikke fått lov til mer enn å vaske gulvet på mitt bad :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan du bl.a. lese litt om membrantesting.  Kommentarfeltet er også verdt å lese.

http://www.aftenposten.no/forbruker/bolig/...icle1226741.ece

Takk for link

Ok, ser ut som om jeg må ta en prat med denne mannen... Ettersom det er borettslaget som står fpr den eksisterende membranen er det de som blir ansvarlige dersom den ikke er god nok. Problemet blir derimot å tette mellom den membranen og veggen. men jeg skjønner at dette er noe vi må se nærmere på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for link

Ok, ser ut som om jeg må ta en prat med denne mannen... Ettersom det er borettslaget som står fpr den eksisterende membranen er det de som blir ansvarlige dersom den ikke er god nok. Problemet blir derimot å tette mellom den membranen og veggen. men jeg skjønner at dette er noe vi må se nærmere på.

Nei: Problemet blir hvis dere legger nytt lag med smøremembran over det gamle.

Si at du tetter som du sier. Hvor skal da det vannet som garantert kommer inn mellom de to lagene gjøre av seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjer hvis det ikke er tett ved sluket? Svar: vannet lekker ut mellom de to membranlagene og kommer til å skape et sant helvete både for dere og spesielt de under dere. Sånne skader er det dere som er ansvarlige for.

Du forutsetter her at den første membranen ikke er lagt korrekt, hvordan

kan du anta det ? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aldri-aldri-aldri tette igjen slik et et lag med bygningsmaterialer (enten dette er vegg eller gulv eller tak) blir liggende mellom to tette lag! Hvis baderomseksperten foreslår dette er han overhodet ingen ekspert!

Når det er sagt: de fleste smøremembraner bør i det minste ha to lag, vi brukte fire i våtsonene...

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler meg litt dum her, men vil ikke det vannet som havner i mellom de to membranene renne i sluket eller tørke? Det blir jo ikke lagt membran ned til den andre membranen i sluket så der vil det ha en fluktmulighet, og så blir det varmekabler imellom de to lagene.

Titta litt mer på den testen nå. Hva menes med løsner? At den ikke sitter fast til underlaget? Vil det bety at det kan sive vann igjennom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil ikke det vannet som havner i mellom de to membranene renne i sluket eller tørke?

Nei.

Om du ikke tetter igjen ved sluket så vil det hele tiden tilføres ny fuktighet. Fuktigheten kan jo slippe ut via den samme åpningen, men med tanke på totalfuktigheten i "mellomsjiktet" tviler jeg på at den åpningen er stor nok.

Påstøpen inneholder en god del fuktighet. Selv om den har "tørket" nå, så er den langt fra fukfri. I tillegg har dere varmekabler i påstøpen - når de settes på vil det fordampe fuktighet fra mellomsjiktet over hele gulvflaten, du vil antagelig ende opp med kondens i toppen av påstøpen, under membranen.

-Gjest2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_trådstarter_*
Aldri-aldri-aldri tette igjen slik et et lag med bygningsmaterialer (enten dette er vegg eller gulv eller tak) blir liggende mellom to tette lag! Hvis baderomseksperten foreslår dette er han overhodet ingen ekspert!

Når det er sagt: de fleste smøremembraner bør i det minste ha to lag, vi brukte fire i våtsonene...

:-)

Jeg støtter det du skriver - og vi bruker også 4 strøk i våtsoner :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler meg litt dum her, men vil ikke det vannet som havner i mellom de to membranene renne i sluket eller tørke?
(Besvart godt av gjest 2)

Det blir jo ikke lagt membran ned til den andre membranen i sluket så der vil det ha en fluktmulighet, og så blir det varmekabler imellom de to lagene.?

Som sagt må du ikke legge to sjikt membran. Hvis memebranen ikke legges ned i sluk med klemring ved sluk så blir det ikke tett. Hva skal du da med membran?

Jeg føler meg litt dum her,
Du er sikkert ikke dum, men du burde lese de rådene i denne tråden nøye.

Titta litt mer på den testen nå. Hva menes med løsner? At den ikke sitter fast til underlaget? Vil det bety at det kan sive vann igjennom?

JA på begge.

Hvis en baderomsekspert sier det er greit å legge to sjikt membran + ikke ha helt tett nedgang til sluk, så har han ikke greie på hva han driver med (samme hva du sier og samme hva dine foreldre og deres vennekrets sier).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke tetter igjen ved sluket så vil det hele tiden tilføres ny fuktighet. Fuktigheten kan jo slippe ut via den samme åpningen, men med tanke på totalfuktigheten i "mellomsjiktet" tviler jeg på at den åpningen er stor nok.

Påstøpen inneholder en god del fuktighet. Selv om den har "tørket" nå, så er den langt fra fukfri. I tillegg har dere varmekabler i påstøpen - når de settes på vil det fordampe fuktighet fra mellomsjiktet over hele gulvflaten, du vil antagelig ende opp med kondens i toppen av påstøpen, under membranen.

-Gjest2

Muligens denne baderomseksperten mener at varmen fra varmekablene vil tørke ut den fuktigheten som kommer inn mellom sjiktene, mer har har du gitt en god forklaring på hvorfor den ikke gjør det.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, men vi skal visst bruke duk under membranen på gulvet (aner ikke hva det er....)

Hva om vi fester den nye membranen ned i sluket da? Blir det like dumt?

Vi kan jo ikke akkurat begynne å pigge opp det nylagte gulvet, ei heller fjerne den gamle membranen. Vi får nemlig ikke lov til å røre noen ting i sluket av borettslaget :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...