Henna Skrevet 8. september 2006 #1 Skrevet 8. september 2006 (endret) Kom hjem fra ferie (i Norge altså) og nyinnflyttet i ny leilighet og etter en dusj så klør jeg meg halvt ihjel Tenkte som så at huden reagerte på at det kanskje er mer klor i vannet på nye stedet, men etter utallige dusjer hos kjæresten så skjer akkurat det samme. Det svir og klør på bena og armene, ingen andre steder, og er et helvete uten like. Varer i en times tid så roer huden seg igjen. Lurer nesten på om jeg helt plutselig har blitt allergisk mot vann Noen som har en ide om hva dette kan være? Jeg vurderer seriøst å slutte å dusje her, og da er det jo bare å si opp jobben, gjøre det slutten med kjæresten og bli ensom huleboer... Endret 8. september 2006 av Henna
Gjest gjesta Skrevet 8. september 2006 #2 Skrevet 8. september 2006 Så rart. Tror kanskje du burde ta deg en tur til legen.
Henna Skrevet 8. september 2006 Forfatter #3 Skrevet 8. september 2006 Har tenkt tanken... Bare så merkelig. Venter vel på at det plutselig en dag skal komme en dusj uten bivirkninger
Gjest gjesta Skrevet 8. september 2006 #4 Skrevet 8. september 2006 Bruker du mye såpe eller sånt da? Det kan jo hende du har blitt allergisk mot det, eller mot shampoen du bruker. Evt. kan du prøve å bruke kaldere vann og se om det hjelper.
Gjest Fantus Skrevet 8. september 2006 #5 Skrevet 8. september 2006 Prøv å vaske deg med en uparfymert dusjolje i stedenfor såpe. Det kan gi beina masse fettstoffer, roe ned huden og dempe kløe.
Henna Skrevet 8. september 2006 Forfatter #6 Skrevet 8. september 2006 Brukt lano (for liten og for stor )som er uparfymert i det siste, og ikke brukt noe i det hele tatt. Og dusjet meg ren en stund etter å ha dusjet. Hmm. Kanskje jeg skal prøve en ny shampoo. Festlig om kaldt vann funker, blir det bare kalddusjer fremover
Gjest Fantus Skrevet 8. september 2006 #7 Skrevet 8. september 2006 Brukt lano (for liten og for stor )som er uparfymert i det siste, og ikke brukt noe i det hele tatt. Og dusjet meg ren en stund etter å ha dusjet. Hmm. Kanskje jeg skal prøve en ny shampoo. Festlig om kaldt vann funker, blir det bare kalddusjer fremover ← Lano er noe av det værste du kan bruke på huden din! Den såpa har veldig høy pH-verdi og er ikke bra for ømfintelig hud. Dessuten er jeg ganske sikker på at det er parfyme i Lano?? Mitt tips er at du tar en tur på apoteket og spør etter en uparymert dusjolje. Det kan jo hende at huden din klør og svir fordi den er tørr. Og såpe tørker ut huden, det samme gjør rent vann - hvis du skyllle huden lenge med vann, skyller du også bort de naturlige fettstoffene i huden. Lykke til
Henna Skrevet 8. september 2006 Forfatter #8 Skrevet 8. september 2006 Mener det står uparfymert på den, men kan hende jeg tar feil der. Skal sporenstreks på apoteket i morgen. Takk for svar
Gjest gjest1 Skrevet 8. september 2006 #9 Skrevet 8. september 2006 Du har ikke byttet shampo/balsam i det siste? Kjenner flere som har reagert på det, nemlig. Utslett og sår hud, og brukte lang tid på å finne ut hva det var. Lano er ikke lurt, nei. Det beste er egentlig å dusje i bare vann, ikke såpe. Det er begrensa hvor møkkete man blir, liksom. Du har ikke noen allergier du vet om? Matallergier, planter, dyr? Og dusjer du i for varmt vann? Enkelte medisiner gjør at man får sensitiv hud. Har du begynte på nye medisiner eller slutta med noen? Kan være mye, men å slutte med Lano er lurt. Kanskje bruke uparfymert bodylotion/babyolje etterpå.
Brunhilde Skrevet 9. september 2006 #10 Skrevet 9. september 2006 Det er lanolin i Lano, et stoff ganske mange reagerer på. Jeg sprekker på hendene hvis jeg bruke den. Hør på de andre her, kjøp deg en uparfymert dusjolje så blir du nok bedre fort.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 9. september 2006 #11 Skrevet 9. september 2006 Dusjer du veldig ofte? En venninne av meg måtte gå på "kur" etter å ha dusja to-tre ganger om dagen i noen år. Fikk plutselig utslett og klødde og flassa verre. Legen gav henne beskjed om å dusje max to ganger i uka, og bruke olje i stedet for såpe.
Gjest Fjellsippa Skrevet 9. september 2006 #12 Skrevet 9. september 2006 Jeg hadde kløe i hodebunnen og på kroppen tidligere. Nå er jeg begynt å bruke Vichy dusjsåpe og shampo. Bruker faktisk bare produkter fra Vichy. Synes det er blitt mye bedre. Vichy fås kjøpt på apoteket.
Gjest gjesta Skrevet 9. september 2006 #13 Skrevet 9. september 2006 Jeg blir sånn i peroder uten at jeg har finni en åpenbar årsak. Jeg blir rødflammete, og det kribler og klør som bare fy. Har vært sånn siden jeg var liten, men har ikke peiling på hva det egentlig kommer av.
mee mee Skrevet 9. september 2006 #14 Skrevet 9. september 2006 det kan jo være at huden din er blitt allergisk, sensitiv ett eller annet og varmen gjør det verre. prøv å dusj med kaldere vann?
Henna Skrevet 10. september 2006 Forfatter #15 Skrevet 10. september 2006 Dusjer du veldig ofte? En venninne av meg måtte gå på "kur" etter å ha dusja to-tre ganger om dagen i noen år. Fikk plutselig utslett og klødde og flassa verre. Legen gav henne beskjed om å dusje max to ganger i uka, og bruke olje i stedet for såpe. ← Dusjer annenhver dag, har gjort det så lenge jeg kan huske. Vil ikke dusje hver dag da det skal ikke være bra siden du tar bort det naturlige fettlaget. Går på medisiner men det har jeg gjort i to år nå. Allergi har jeg også og bruker medisiner for det. Ikke vet man hva jeg er allergisk for men pillene funker jo. Var ute i skogen i hele dag og ble våt på bena og svien kom momentant. Tenkte automatisk at nå er det bevisst at det er vannet jeg reagerer på. Men ta en ukeskur på kaldt vann og dusjolje her så får se... Takk for svar dere
Gjest Tanita Skrevet 11. september 2006 #16 Skrevet 11. september 2006 Jeg har det slik når jeg dusjer hjemme hos foreldrene. Da blir huden akkurat slik du beskrev den, kløende i en time etter. Når jeg dusjer hjemme hos meg selv eller andre steder, skjer det aldri. Da er huden som normalt. Har en teori om at i huset til foreldrene er det gamle rør, hehe, men kanskje vannet bare er annerledes der.
Henna Skrevet 11. september 2006 Forfatter #17 Skrevet 11. september 2006 Ja, det begynte jo når jeg flyttet til at annet sted. Men så er det jo slik at jeg er like ille når jeg dusjer hos kjæresten og har ikke reagert der før. Kan se ut til at jeg drar det med meg... Men vært på apoteket idag og kjøpt inn ene og andre av oljer og kremer som skal testes ut. Prøvde i morgest å dusje med kaldere vann og reagerte ikke så ille som jeg bruker. Altså hang jeg ikke like mye under rattet og klødde på leggene som jeg vanligvis har gjort på vei til jobb i det siste Men nå vet jeg at det er ikke bare jeg soim har plagdes med slik, så kan vel utelukke mystiske og kroniske hudsykdommer...
Gjest Gjest Skrevet 11. september 2006 #18 Skrevet 11. september 2006 Men nå vet jeg at det er ikke bare jeg soim har plagdes med slik, så kan vel utelukke mystiske og kroniske hudsykdommer... ← Det kan du definitivt gjøre:)
Prinsesse på erten Skrevet 11. september 2006 #19 Skrevet 11. september 2006 Dusjer annenhver dag, har gjort det så lenge jeg kan huske. Vil ikke dusje hver dag da det skal ikke være bra siden du tar bort det naturlige fettlaget. Går på medisiner men det har jeg gjort i to år nå. Allergi har jeg også og bruker medisiner for det. Ikke vet man hva jeg er allergisk for men pillene funker jo. Var ute i skogen i hele dag og ble våt på bena og svien kom momentant. Tenkte automatisk at nå er det bevisst at det er vannet jeg reagerer på. Men ta en ukeskur på kaldt vann og dusjolje her så får se... Takk for svar dere ← Siden du reagerer med svie når du har blitt våt på beina, er det nok ikke bare vannet hos kjæresten din du reagerer på. Huden din er sikkert kjempesår og sprukken. Eneste måten å få den fin på er å la den være i fred. Ikke dusj på en uke. Vask deg under armen og nedentil med en klut. Mer trengs ikke. Og hvis du må vaske håret, gjør det foroverbøyd over et badekar eller vask. Helt uproblematisk. Jeg var innlagt på sykehus i to uker for et par år siden. Det ble en eneste dusj på meg i løpet av den tiden. Men fy for en fantastisk hud jeg hadde etterpå. Skikkelig babyhud. Helt plettfri. Og jeg som alltid har et eller annet utslett et sted på kroppen.
Henna Skrevet 11. september 2006 Forfatter #20 Skrevet 11. september 2006 Ikke dusje på en uke??? Blir vel mer effektiv om morgenen dog, men blir dårlig med barbering og slikt da Men jeg lider vel mer nå enn hva jeg vil lide av en dusjfri uke....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå