Gå til innhold

Parkett vs Laminat

Anbefalte innlegg

Gjest FlyAwy
Skrevet

Vi skal ha nytt gulv på den åpne stue- og kjøkkenløsningen vår. På Maxbo fant vi et råstilig laminatgulv som ser ut som enstavsparkett med litt gammel stil. Fordelen med laminatgulv er jo som kjent, ingen riper eller hakk, tåler vann (ja, de nye gjør det) og kan legges selv. Det finnes også enstavs-parkett, men her får du da nyanser mellom hver planke. Parkett ser jo mer "ekte" ut fordi man får ikke den plastikk-finishen....

Uff, kanskje litt klønete... men vi ser at det er fordeler og ulemper begge veier. Vi har barn, så ønsker å ha det praktisk..

Er det noen som legger laminat på stua, egentlig? Eller er det forbeholdt soverom etc?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville kjøpt parkett, synes som oftest det er det fineste. Vi har kjøpt nå og der fikk vi valg enten parkett eller laminat, hos oss var det ingen tvil....

(Og skal dere selge senere så ser det penere ut i prospektet med parkett enn laminat.)

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg foretrekker parkett, både fordi det er penere, og fordi jeg synes laminat er kaldt å gå på.

Gjest Embla s
Skrevet

Jeg tror laminat er mer praktisk på et kjøkken (pga vannsøl), men ville helt klart valgt parkett framfor laminat fordi laminat erfaringsmessig gir kalde gulv.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg trodde også at det ikke ble riper og hakk i laminaten. Kjøpte helt ny leilighet med laminat og det ser ikke ut etter et år. Når sola skinner på det så synes det ekstra godt.

Kommer til å skifte det ut med parkett etterhvert.

Skrevet

Ville definitivt ha lagt parkett i kjøkken/stue. Laminat vil virke simpelt i en salgsbrojyre. Jada litt hakk vil det nok bli med barn i huset, men det har jo litt med oppdragelsen av barna også da! ;) Vi valgte laminat på barnerommene og vårt soverom akkurat pga. dette med risikoen for hakk, men angrer på det i dag. Gulvene er jo så kalde å gå på /leke på!

Gjest Gjest
Skrevet

Parkett, absolutt!! Vi valgte laminat for å unngå riper ol, men det blir riper her og, bare enda styggere enn i parkett. Dessuten, det som er det værste.. Det blir skittent for et godt ord, og flekkene sees veldig godt!! Og det er noe dritt å vaske!

Gjest FlyAwy
Skrevet

Ojoj, enstemming respons her, ja!

Nå skal vi ta en ny runde og kikke på enstav-parkett :)

Apropos kalde gulv; vi tenkte legge gulvvarme over hele (dersom det blir laminat). Da ville prisen bli det samme som parkett.

Gjest gjesta
Skrevet

Parkett er etter min mening definitivt mye flottere, jeg hadde ikke vært i tvil!

Dersom dere velger parkett, velg en hard tresort! Det er svært stor forskjell på hva gulv i de ulike tresortene tåler. I tillegg så vil lakk og olje spille inn. Hør med fagfolk for konkrete tips i forhold til dette!

Skrevet

Parkett - helt klart!! Den kan slipes hvis (når) det blir riper og den er MYE varmere å gå på. Laminat er kaldt! Dessuten, som mange andre sier: det er penere og ser mer eksklusivt ut.

Skrevet

Vi har laminat i stua, men det var ikke vi som la det. Vi kommer til å legge parkett etterhvert, siden det er både penere og mer holdbart.

Gjest Gjest
Skrevet

Hvis du skal ha gulvvarme så må du ha sperre på temperaturen for at parketten ikke skal sprekke.

Jeg har gulvvarme i stue og kjøkken og er veldig fornøyd med laminat. Den tåler varmen mye bedre.

Gjest Gjest
Skrevet

Parkett....varmere, finere etc. :)

Hos oss var det parkett i kjøkken, stue, gang og toalett når vi kjøpte huset.Vi holder på å legge parkett i all andre rom , loftstue, soverom, i kjelleren etc. Kun et rom vi har lagt laminat (fliseetterligning) og det er i gangen i kjelleren....angrer faktisk litt på det.....skulle heller hatt fliser eller parkett......

Gjest -eline-
Skrevet

Definitivt parkett. Varmere, mer holdbart (kan slipes ned) og myemyemye flottere. Laminatgulv som etterligner treverk/stein/annet naturmateriale synes jeg er direkte stygt.

Skrevet

Parkett definitivt. Vi har laminat på soverommene og angrer veldig.

Synes det er kaldt å stå på og må ha teppe på gulvet.

Men kjøkkengulvet vårt er vanvittig stygt etter ting som har ramlet på gulvet, stoler som har ripet, etc.

Skrevet

jeg ville valgt laminat.

Man får da like fort riper i parkett som i laminat, og ikke kom her og si at dere vil slipe ned den så fort det kommer skader på den, for den er en stor jobb og gjøres ikke så ofte. Parkett tåler heller ikke slag på samme måte som laminat.

Jeg jobber selv på byggevarehus og ser der at folk flest kjøper laminat.

Billig laminat er jo ikke noe særlig, når du kommer over 200 kr pr kvadratmeter snakker man om mer kvalitets laminat. Sjekk hos forhandleren din at det er høytrykkslaminat og ikke

direkte-laminat.

lykke til med valget uansett :)

Skrevet

Laminat er så kaldt at det er direkte vondt å leke på. Jeg får skikkelig vondt i knærne av å gå på laminatrgulv, og jeg er ung og frisk. Jeg vet ikke om det er kulda eller hardheten, men vondt er det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...