Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det virker som om mange her inne forbinder det å være akademiker med høy status (ofte i negativ sammenheng kan det virke som).

En akademiker kan jo enkelt å greit være en person som har gått på høyskole/universitet. Jeg sier ikke at det er feil å forbinde det med høy status for da oppmuntrer man kanskje flere til å utdanne seg på denne måten, eller...?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Nei, jeg forbinder ikke "akademiker" med høystatus...de tjener dårlig og er kjedelige folk!

Skrevet

Jaha, hva er en akademiker utdannet som da?

Skrevet

Jeg er akademiker selv, og merker vel helst de negative sidene ved ordet. Virker som om "akademiker" for mange betyr et høyst upraktisk menneske som har spesialisert seg på noe snevert og kjedelig.

Gjest Gjest_Sofie_*
Skrevet

En akademiker er en som har 6 års utdanning fra universitetene: lege, psykolog, tannlege, statsviter, jurist, samfunnsøkonom, prest, osv.

Skrevet

Nå svarte jeg vel egentlig ikke på spørsmålet:

Selv mener jeg en akademiker er person som har grad fra høyskole eller universitet, verken mer eller mindre. Jeg har ingen forestillinger om hva slags personlighet akademikere har, fordi jeg har studert selv. Akademikere er like forskjellige som folk flest.

Det skal bli interessant å se hva folk svarer i denne tråden ;)

Skrevet (endret)

Men når jeg ser på den ene definisjonen av en akademiker så står det at det er en person som har utdannelse fra høyskole eller universitet, og det kan jo være så mangt. Økonomer, sosionomer, barnevernspedagoger, ergoterapauter, lærere, journalister, ingeniører, jurister, sykepleiere.... Det blir jo mange, og jeg vil tro at personlighetene er like mange:)

Endret av Nemmera
Gjest Gjest
Skrevet

En akademiker er vel stort sett som Marve Almar Fleksnes: de kverulerer og har røde sokker.

Gjest Gjest
Skrevet

En sykepleier er ikke en akademiker.

Skrevet
En sykepleier er ikke en akademiker.

I følge definisjonen så er de jo faktisk det (selv m jeg er enig i at det kan høres feil ut)

Gjest Gjest
Skrevet

Det finnes en interesseorganisasjon som heter Akademikerne. Sykepleiere har ikke adgang dit, heller ikke lærere og barnevernspedagoger.

Skrevet
I følge definisjonen så er de jo faktisk det (selv m jeg er enig i at det kan høres feil ut)

Hvilen definisjon? Den rette, eller den gale?

Skrevet
Det finnes en interesseorganisasjon som heter Akademikerne. Sykepleiere har ikke adgang dit, heller ikke lærere og barnevernspedagoger.

Jeg bare sier hva som står i caplex jeg :) Men poenget her, siden det er uenigheter, er å få vite hva andre legger i ordet, ikke hva som evt er den riktige definisjonen

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har en "halvpraktisk" bachelor fra høyskole. Jeg ville ikke kalt meg selv akademiker, har fagforbundtilhørighet annensteds, og jobber ikke med "akademiske" ting, synes jeg. Selv om jeg kunne gått videre på en master (f eks i visuell kommunikasjon) og jobbet med akkurat det samme... hm. Tja.

På noen måter er det vel greit å definere en akademiker som en med grad fra høyskole eller universitet, på den annen side kaller jeg vel heller folk som også i yrkeslivet er tilknyttet undervisning eller forskning for akademikere. Selv har jeg altså kanskje en akademisk utdanning, men er ikke akademiker til daglig...

Gjest Gjest
Skrevet

Min venninne er jurist og jobbe ri en amerikansk stort selskap i Oslo. Hun jobber ikke med forskning (god forbid), tjener ganske mye, og likevel er hun akademiker.

Skrevet

Jeg pleier å tenke på akademikere som professorer eller forskere, eller evnt. folk med veldig høy/lang utdanning, som feks lege eller psykolog.

Folk som studerer kan kasnkje kalles akademikere, men kan ikke si jeg ser på sjukepleiere eller lærere som akademikere...

Gjest Gjesta
Skrevet (endret)
En akademiker er en som har 6 års utdanning fra universitetene: lege, psykolog, tannlege, statsviter, jurist, samfunnsøkonom, prest, osv.

Skriver under på denne, men vil legge til at det er snakk om MINIMUM seks år, man kan jo ta doktorgrad også (og da er man knapt i stand til å kle på seg selv :hoho:)

Jeg er selv forskerutdannet, innenfor en teoretisk fagretning, og sannsynligvis ender jeg opp som forsker etterhvert. Derfor passer jeg vel perfekt inn i båsen "akademiker", men jeg tror ikke jeg er fullt så kjip og uten interesser, eller totalt blottet for praktisk sans, så jeg vet ikke helt hvor jeg passer inn.

;)

Endret av Elphaba
Gjest Gjesta
Skrevet

Samtidig er ikke Forskerforbundet medlem av Akademikerne....Og forskere er vel prototypen på akademikere.

Skrevet

Jeg tenker på akademikere som personer som har en teoretisk utdannelse fra universitet eller høyskole, som for eksempel statsvitere.

Jeg tenker derfor ikke på sykepleiere og leger som akademikere, fordi de har praksis som en del av utdannelsen sin.

Skrevet
Jeg tenker på akademikere som personer som har en teoretisk utdannelse fra universitet eller høyskole, som for eksempel statsvitere.

Jeg tenker derfor ikke på sykepleiere og leger som akademikere, fordi de har praksis som en del av utdannelsen sin.

Leger er akademikere, eller har en akademisk bakgrunn. Det betyr ikke at de nødvendigvis jobber innen akademia, men akademikere er de okke som (i kraft av å ha en akademisk utdanning).

Nettversjonen av caplex har en litt for enkel forklaring på hva en akademiker er, og er vel nesten litt feil. Da det for eksempel forskes alt for lite (hvis i det hele tatt) på en sykepleierhøyskole regnes nok ikke den som en del av akademia. Vitenskaplige høyskoler (landbrukshøskolen og tidligere nth) og universitet er hva som som regel regnes som en del av akademia.

Men dette er vel strengt tatt en akademisk debatt som ikke nødvendigvis leder noen steds hen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...