Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hvilke ingredienser vil du unngå i hudkrem, rensemelk, tonic, shampoo etc.

F.eks Shampoo/Balsam : silikoner

Hudkrem : mineral oil/paraffin, lanolin etc?

Noen tåler ikke cetyl alcohol.

Lurer på hva glycine soja/soyben oil, pantheol og hydrogenated castor oil?

Hvilke er trygge og hvilke bør man unngå?

Endret av womanpower
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Castor oil, kommer vel fra kastorbønneplanten. Den samme planten man får ricin fra, og denne giften brukes faktisk i veldig fortynnet form i botox. Det var det eneste jeg kjente igjen. Om det er bra eller dårlig, vet jeg ikke.

Skrevet

Panthenol er en alkohol, eller muligens en fettalkohol, men det tror jeg ikke.

Fettalkoholer er ikke som alkoholer vi tenker på til daglig, men rett og slett fettstoff som er bra for huden..

Skrevet

Pantheol er vitamin B5, eller pantotensyre som det kalles her.

Mineraloljer/parafin er oljer fra petroleumsraffinering. Noen tåler ikke disse oljene, og får kviselignende utslett.

Lanolin er renset fett fra ull...

Skrevet
Prøver å unngå parabener.

Ja- Dr. Hauschka og Jason har ikke parabener, så er det en fordel :)

Gjest Camelia
Skrevet
Ja- Dr. Hauschka og Jason har ikke parabener, så er det en fordel :)

Ikke Lavera, heller. :)

Skrevet

Hva jeg unngår konsekvent og kommer på i farten:

Lanolin (sau)

Bivoks (Cera alba/Cera flava)

Animalsk glyserin

Mineraloljer

Alkohol

Kunstige fargestoffer.

Kunstige duftstoffer

Kunstige konserveringsmidler

Parabener (Har noen produkter som inneholder det, men jeg holder på å bytte de ut. Kaster ikke ting som allerede er kjøpt og som ikke gir problemer på kort sikt)

Jeg antar jeg har en ubevisst liste på rundt 1-200 ingredienser til, men de ser jeg såpass sjelden på de produktene jeg vurderer at jeg kommer ikke på de nå. Går ut fra at hadde jeg rotet meg inn på et vanlig parfymeri så hadde jeg lest meg i hel :ler:

http://www.ewg.org/reports/skindeep2/index.php

Er en ganske grei side. Jeg stoler ikke 100 % på den, men den er god som et utgangspunkt til å finne ut hva som bør undersøkes nærmere.

De merkene jeg kun sjekker for animalske ingredienser og føler meg trygg på helse og miljømessig sett er:

Dr.Hauschka

Lavera.

Weleda

Yaoh er et veldig greit merke, pga at den inneholder ikke animalske ingredienser. Kingfhisher (tannkrem) er om jeg ikke husker feil et vegan merke, men jeg er usikker på de andre problemstillingene. Tror uansett den er en av de bedre tannkremene.

Giovanni hårpleie er et merke jeg har hørt mye positivt om, på alle områder, men jeg har ikke studert det nærmere.

Skrevet
Hva jeg unngår konsekvent og kommer på i farten:

Lanolin (sau)

Bivoks (Cera alba/Cera flava)

Animalsk glyserin

Mineraloljer

Alkohol

Kunstige fargestoffer.

Kunstige duftstoffer

Kunstige konserveringsmidler

Parabener (Har noen produkter som inneholder det, men jeg holder på å bytte de ut. Kaster ikke ting som allerede er kjøpt og som ikke gir problemer på kort sikt)

Jeg antar jeg har en ubevisst liste på rundt 1-200 ingredienser til, men de ser jeg såpass sjelden på de produktene jeg vurderer at jeg kommer ikke på de nå. Går ut fra at hadde jeg rotet meg inn på et vanlig parfymeri så hadde jeg lest meg i hel :ler:

http://www.ewg.org/reports/skindeep2/index.php

Er en ganske grei side. Jeg stoler ikke 100 % på den, men den er god som et utgangspunkt til å finne ut hva som bør undersøkes nærmere.

De merkene jeg kun sjekker for animalske ingredienser og føler meg trygg på helse og miljømessig sett er:

Dr.Hauschka

Lavera.

Weleda

Yaoh er et veldig greit merke, pga at den inneholder ikke animalske ingredienser. Kingfhisher (tannkrem) er om jeg ikke husker feil et vegan merke, men jeg er usikker på de andre problemstillingene. Tror uansett den er en av de bedre tannkremene.

Giovanni hårpleie er et merke jeg har hørt mye positivt om, på alle områder, men jeg har ikke studert det nærmere.

Det var så nyttig informasjon fra deg ;) *takker så mye*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...