Gå til innhold

Utfordringstråd sunn mat

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Inspirert av trådene på Hus, hage og hobby håper jeg vi kan få igang en tråd for å inspirere hverandre til å lage sunn mat til hverdags her. Selvsagt ikke noe galt i å skeie ut en gang i blant, men til hverdags bør maten ikke være en ferdigmat kaloribombe. Med andre ord en tråd for hjemmelaget mat som er sunn og variert.

Noen som blir med?

Skal vi se: I går laget jeg salat med hjemmelagete grove rundstykker. Vi hadde liten tid i går. I dag vet jeg ikke ennå, men kanskje finner jeg etterhvert noen ideer her?

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest1
Skrevet

Middag i dag: Broccoli- og blomkålform, en av ungenes favoritter

Skrevet

Blir gjerne med på denne jeg :)

Sunn mat burde jeg absolutt lage litt mer av.

Jeg og lagde rundstykker i går. Hadde en del havregryn i dem. De er kjempeflotte å fryse.

Skrevet

I går panerte vi og stekte seifilet, stekte epler og løk og hadde kokte poteter og revet gulrot til.

Gjest baby-E
Skrevet

middag i dag:

Kylling i basilikumkarri. (Minuskalrorier -84)

Skrevet
Middag i dag: Broccoli- og blomkålform, en av ungenes favoritter

Oppskrift?

:)

Skrevet

Var ikke mye å skryte av i skapene her gitt.

Men noe får jeg da til;

Hjemmelaget pasta, med tunfisk, hvitløk, paprika og resten av rundstykkene fra i går :)

Namme :icon_smile:

Skrevet

I dag

Kyllingfille naturell stekt i ovnen kryddret med hvitløk, salt og pepper. Litt ris til og bakt tomat. Kjempe deilig.

Gjest Gjest
Skrevet

I går: Fiskegryte inspirert av bacalao, med torskefilet, løk, potet, paprika, oliven, grovhakket tomat og krydder.

Ble ganske god!

Gjest Gjest
Skrevet

Stekt laks med fullkornspasta, hot tomatsaus og grønn salat :sikle:

Gjest Gjest
Skrevet

Ovnsbakt kveite, villris, salat med tomat, flatbladet eprsille og linser og kesamsaus.

Skrevet

Hjemmelaget fiskegrateng :)

Gjest Dalwhinnie
Skrevet

Her ble det pastaform i ovn i dag - fullkornpasta med kjøttsaus av karbonadedeig, hermetiske tomater, grønn og gul paprika, urter/krydder, litt parmesan i sausen og revet ost på toppen.

Skrevet

Her vil jeg også være med! :)

I kveld blir det fullkornpasta med brokkoli og en eller annen (hjemmelaget) saus.

I tillegg skal jeg snart spise yogurt naturell med frukt.

Skrevet

I kveld er vi bedt på middag hos naboene. Boknafisk med gulrotstuing og poteter. Mmm, gleder meg. Ellers hadde det blitt hjemmelaget fiskegrateng...

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har lyst til å være med her....men jeg trenger oppskriftshjelp og tips hva jeg skal lage til middag. Er det sånn denne tråden funker eller? Er det noen som kan gi meg en sunn oppskrift på en god middag? Trenger nøyaktig beskrivelse, er litt elendig i matlaging.. :tristbla:

Er vi flere som f.eks. kan lage samme rett og så komme inn etterpå og fortelle hvordan resultatet er?

Skrevet

I dag spiser jeg alene, så da gjør jeg det lettvint med potet- og spinatomelett og frukt til dessert.

Skrevet
Jeg har lyst til å være med her....men jeg trenger oppskriftshjelp og tips hva jeg skal lage til middag. Er det sånn denne tråden funker eller? Er det noen som kan gi meg en sunn oppskrift på en god middag? Trenger nøyaktig beskrivelse, er litt elendig i matlaging.. :tristbla:

Er vi flere som f.eks. kan lage samme rett og så komme inn etterpå og fortelle hvordan resultatet er?

Jeg vet heller ikke helt hvordan denne tråden "egentlig" skal virke, men kanskje kan du lese hva de andre skal lage og se om det er noe som virker fristende? Hvis det er noe du trenger oppskrift på av det som nevnes her, kan du jo spørre. Jeg har fått inntrykk av at alle her gjerne deler oppskrifter sine!

Skrevet

I går: kyllingwok i sursøt saus med ris til.

Skrevet

Her er en sunn og rask middag:

Kyllingrisotto

Du trenger:

300g grillet kylling

2 gulrøtter

2 stilker stangselleri

1 liten purre

1 båt hvitløk

1 ts karri

4dl hønsebuljong

80g tørr ris

2ss finhakket persille

Skjær gulrøtter,selleri og purre i tynne strimler.Fres dem raskt i en varm panne med 2ss utblandet buljong.Finhakk hvitløk og bland den med karri og resten av buljongen.Ha blandingen i risen og kok til risen er ferdig.Rensk kyllingen fri for skinn og bein og skjær den i biter.Bland kyllingbitene i grønnsakene slik at alt blir varmt.Bland til slutt inn risen og strø persille over

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...