Gjest Gjest Skrevet 3. april 2006 #1 Skrevet 3. april 2006 Dette er ikke noe jeg finner på, men som jeg har hørt fra ei som jobber med en spøørespalte i en avis. Hun forteller at de hele tiden mottar brev fra mødre som lurer på om sønnen må i militæret, om sønnen kan overleve på studielån, om hvilke studier som er smart å velge. Det var sjelden de mottok tilsvarende spørsmål på vegne av "voksne" døtre. Jeg kan faktisk kjenne meg igjen i dette, jeg har alltid ordnet mye selv i forhold til alder, mens broren min på 18 fortsatt blir dullet med, mamma holder styr på alt fra kjøretimer til klesvask. Nå skal det sies at han også er en type som synes det er behagelig at andre ordner opp for seg (minstemann i huset), mens jeg ville greie meg selv. Hva tror dere?
Gjest gjest.. Skrevet 3. april 2006 #2 Skrevet 3. april 2006 broren til venninna mi er helt ekstrem.. han er 22 år.. vasker ikke klær selv, det gjør mora (han bor ikke hjemme) så mora må kjøre fra Larvik til Horten med klær for han. Når han er hjemme hos mora gjør han ingen til selv, som matlaging, hente noe å drikke, kjøre på butikken, ect. Mora må også ringe legevakten for han når han er hjemme hos seg selv. selv om det bare er at han har vondt i halsen.. spør han venninna mi om å låne noe av hun, og hun sier nei ringer han til mora, sånn at mora kan si til venninna mi at hun må låne vekk. jeg kunne ha skrivd 3 a4 sider om dette trur jeg.. han klarer så og si ingenting selv.. Det er mødrene som er dumme som gidder dette..
Gjest gjest1 Skrevet 3. april 2006 #3 Skrevet 3. april 2006 broren til venninna mi er helt ekstrem.. han er 22 år.. vasker ikke klær selv, det gjør mora (han bor ikke hjemme) så mora må kjøre fra Larvik til Horten med klær for han. Når han er hjemme hos mora gjør han ingen til selv, som matlaging, hente noe å drikke, kjøre på butikken, ect. Mora må også ringe legevakten for han når han er hjemme hos seg selv. selv om det bare er at han har vondt i halsen.. spør han venninna mi om å låne noe av hun, og hun sier nei ringer han til mora, sånn at mora kan si til venninna mi at hun må låne vekk. jeg kunne ha skrivd 3 a4 sider om dette trur jeg.. han klarer så og si ingenting selv.. Det er mødrene som er dumme som gidder dette.. ← Herregud, for et nek den mora må være! Beklager å måtte si det. Gjør i hvert fall den sønnen en bjørnetjeneste.. Kjenner en mann som ble skilt da han var 50, og han klarte ikke å koke poteter engang. Mora hadde gjort alt for ham, fram til han fikk seg kone og kona overtok jobben..
Gjest LoisLane Skrevet 4. april 2006 #4 Skrevet 4. april 2006 Må le litt av meg selv nå. Er nok litt mer hønete overfor guttene mine enn jentene. Skal skjerpe meg fra nå! Uff, det er ikke alltid så lett å være gutt, heller. Skolene er stort sett tilpasset jenters væremåte, og det stilles krav til at de skal være tøffe og flinke i idrett. Senere skal de være både følsomme og maskuline. Ser ut til at jeg kommer til å kjøre til og fra med skittentøy, ja...
Gjest King James II Skrevet 4. april 2006 #5 Skrevet 4. april 2006 Jeg tilater ikke at mamma duller med meg..Har ingen interesa av og bli en hjelpeløs tulling som ikke kan gjøre noe selv...Når man er over ja 20 så synnes jeg at man får greie seg selv..Og bare be foreldrene om hjelp når det er nøvendig..Det er nå min mening..
Gjest Gjest Skrevet 4. april 2006 #6 Skrevet 4. april 2006 Leste om dette fenomenet i aftenposten for en stund siden. Der kunne arbeidsgivere fortelle om at mødre ringte dem etter sønnen hadde vært til intervju for å mase på svar Ikke overraskende sa intervjuer at disse voksne mennene som ikke klarte å ringe selv ikke var aktuelle for jobben
India Skrevet 4. april 2006 #7 Skrevet 4. april 2006 Ja hva er det egentlig med mødre og deres voksne sønner?!? :grine2:
Gjest kjenner igjen dette Skrevet 4. april 2006 #8 Skrevet 4. april 2006 Dette er jo som å lese om min bror det som snart er 30 år. Han er en "attpåklatt" og blir dullet med på denne måten av min mor. Vi må jo hjelpe til vet du, men det får være måte på. Kjenner også igjen dette med klesvasken ja! Mamma sier bare at hun synns det er GØY å vaske klær, og hun er i full stilling og pendler 10 mil tilsammen hvær dag til og fra jobb. Min bror bor ikke hjemme. Han er utrolig bortskjemt og sær, og tar det som en selvfølge at han ikke skal hjelpe til med noen ting når hele slekta er samlet o.l.! Kjøper han inn mat og drikke til fellesskapet– NEI! Hjelper han til med å dekke på eller av matbordet – NEI Klager han over maten eller at det er et pålegg vi har glemt – JA Osv...osv...osv... Han tar dette som en selvfølge med oss søstrene også! Han skal aldri betale for noen ting når vi eks. er på familieferie osv.(heller ikke hjelpe til med husarbeid)Bare ta i mot. En gang da venninnen min og jeg skulle ut å spise, ringte min bror meg å lurte på om han kunne komme på besøk! Jeg sa at jeg skulle ut å spise med min venninne på Kinarestaurant, men han måtte gjerne komme han også. Han kom med sin sønn, alle bestilte mat og drikke! Da regningen kom,betalte min venninne for seg, men min bror sa: "jeg regner med at du betaler for oss, for jeg har ingen penger" Dette ble 3 ganger så dyrt som jeg hadde regnet med. Årsaken til at han er blitt sånn, er fordi mine foreldre ville gjort dette automatisk, og tar det som en selvfølge at jeg (som alenemor)skulle betale for han. Å ta opp slike episoder med han, da blir han fornærmet og sur.(gjerne veeeeldig lenge) Hvis jeg tar opp dette med han eller kommenterer hans latskap mens foreldrene mine er der – hvem får kjeft da! Jo JEG. Dersom vi kjører hjem fra et feriested og vi stopper på en bensinstasjon, plukker han ut mat, boller, bananer, godteri,brus, potetgull og legger det sammen med mine varer sånn at jeg skal betale. Dette er bare noen få enkelepisoder, men det finnes så mye mye mere, som jeg ikke har ork til å skrive om. Han er blitt bedre nå, men det skyldes ikke mine foreldre, men fordi han har truffet ei jente som setter han litt på plass!
Gjest forskjellsbehandling Skrevet 4. april 2006 #9 Skrevet 4. april 2006 Ha- ha, må nesten le selv om det egentlig er tragisk. Min bror er 40 år og fortsatt får han hjelp hjemmefra. Begge brødrene min har fått hjelp til å skaffe seg møbler og annet utstyr opp gjennom årene, blitt stukket til litt penger nå og da. Jeg har alltid satt min ære i å klare meg selv og har vel ennå til gode å få spørsmål om jeg har behov for noen kroner fra mine foreldre. Min mors oppfatning er at jeg som jente må være fornuftig og klare meg selv, og det har jeg også gjort. To ganger har jeg dristet meg til å spørre om å få låne noen kroner i en overgangsperiode og begge gangene har jeg blitt kryssforhørt om hvorfor jeg ikke hadde nok penger selv. En gang ble det lån og det ble også fort tilbakebetalt og jeg har ikke spurt siden. Mine brødres tilbakebetaling er det visst ikke så nøye med. Mens min bror på 40 som alltid har tjent mye penger og brukt mer enn det har fått penger i øst og vest, stakkars det er jo ikke så greit å være gutt, mann whatever... i følge min mor. Hun stiller alltid opp som barnevakt for mine brødres barn, mens jeg får høre at hun har så høyt blodtrykk så hun orker ikke å passe mine. Jeg har blitt veldig selvstendig av denne forskjellsbehandlingen. Min mann var også veldig bortskjemt av sin mor, hun vasket for ham, både klær og leilighet. Men sammen med meg er det andre boller, her må han delta. Men hver gang jeg er borte over natten eller en helg så er svigermor der og tilbyr den stakkars gutten sin at ungene kan overnatte hos henne. Mens jeg som har vært hjemme alene i inntil en uke av gangen med en baby og en toåring har ikke fått noen forespørsel om barnepass. Å, jeg håper bare at jeg ikke blir likedan overfor guttene mine.
Gjest Miloine Skrevet 4. april 2006 #10 Skrevet 4. april 2006 (endret) Hvem har beskrevet min lillebror i inlegg 8 skulle tro det var jeg som hadde skrevet jo, kanskje jeg har noen søstre her inne på KG. ? Endret 4. april 2006 av Miloine
Carrot Skrevet 4. april 2006 #11 Skrevet 4. april 2006 Herregud, for et nek den mora må være! Beklager å måtte si det. Gjør i hvert fall den sønnen en bjørnetjeneste.. Kjenner en mann som ble skilt da han var 50, og han klarte ikke å koke poteter engang. Mora hadde gjort alt for ham, fram til han fikk seg kone og kona overtok jobben.. ← Uff - jeg er et nek er redd jeg må tilstå at jeg til tider nok syr puter under min eldste sønns armer, men forsvarer meg med at jeg gjør det av kjærlighet slik alle mødre nok gjør det....... Men seriøst - 50 år er vel litt lenge... jeg skal slutte når han flytter ut jeg da....
LilleBille Skrevet 4. april 2006 #12 Skrevet 4. april 2006 Vi som er mødre er vel de fleste mer eller mindre plaget av at vi oppdrar curling-generasjonen. Vi glatter ut og ordner opp - og mange (tror nok ofte det er flere gutter enn jenter) - synes det er veldig deilig at mor fikser. Av en eller annen grunn virker det som om jenter har større behov for å klare seg selv - og at gutta må pusjes ut på en annen måte.
Gjest Gjest Skrevet 4. april 2006 #13 Skrevet 4. april 2006 Kjæresten min har en sånn mor. Ikke sjelden jeg har vurdert forholdet vårt pga dette. Utrolig irriterende å måtte oppdra en kjæreste fordi moren har skjemt han bort. Ellers er han jo topp, men hvem kan leve med en kjæreste som først så det som en selvfølge at jeg skulle gjøre alt, det hadde jo mamma gjort. Sukk. Etter en del konfrontasjoner i begynnelsen er det nå blitt bedre, han har sine oppgaver og jeg har vent meg til å holde meg unna uansett om han trenger to uker på å gjøre det han skal. Til slutt forstår de jo at man ikke kan lage mat når det ikke er noen kniver, gafler, kopper, glass, tallerkener, kasseroller, boller, rivjern, øser, stekepanner .. som er rene og at man ikke kan stable dem på komfyren rett og slett fordi det ikke er mulig å lage mat på den når alt oppbevares på den. Nå må jeg beholde ham, så veloppdratt som han har blitt! Mangler bare litt nå. Ikke noe godt forhold til svigermor, nei.
Gjest Gjest_dragoline_* Skrevet 4. april 2006 #14 Skrevet 4. april 2006 blir irritert på slik. det er urettferig å behandle sønnene sine slik. det går jo utover fremtidige partnere dette. for meg har dette blitt et så stort problem at jeg har valgt å flytte fra min samboer. han kan ikke styre penger, han lyver for å få det slik han vil ha. og han skal alltid ha viljen sin.
Gjest Gjest Skrevet 4. april 2006 #15 Skrevet 4. april 2006 Dessverre er det nok mange mødre som "ødelegger" sine barn med misforstått omsorg
Gjest Piper Skrevet 4. april 2006 #16 Skrevet 4. april 2006 blir irritert på slik. det er urettferig å behandle sønnene sine slik. det går jo utover fremtidige partnere dette. for meg har dette blitt et så stort problem at jeg har valgt å flytte fra min samboer. han kan ikke styre penger, han lyver for å få det slik han vil ha. og han skal alltid ha viljen sin. ← Og det er hans egen feil at han er slik, for han velger selv hvordan han vil være. Jeg lever sammen med en mann som har hatt en mor som alltid har vært der for han, men han har alltid tatt ansvar for sine egne handlinger. Når man har blitt voksen har man hele ansvaret selv for hvordan man er, og det blir for enkelt å legge alt over på foreldrene.
Gjest baby-E Skrevet 4. april 2006 #17 Skrevet 4. april 2006 (endret) synes syns på de kommende damene til disse guttene. Aldri i verden om jeg hadde vært sammen med en gutt som ikke kunne vasket tøy, støket sine egne skjorter eller kokt poteter selv Dere får tenke litt på deres stakars kommende svigedøtre også da... Endret 4. april 2006 av baby-E
Gjest Gjesta Skrevet 4. april 2006 #18 Skrevet 4. april 2006 Det er noe å tenke på for oss som har sønner
Gjest Gjest Skrevet 4. april 2006 #19 Skrevet 4. april 2006 Og det er hans egen feil at han er slik, for han velger selv hvordan han vil være. Jeg lever sammen med en mann som har hatt en mor som alltid har vært der for han, men han har alltid tatt ansvar for sine egne handlinger. Når man har blitt voksen har man hele ansvaret selv for hvordan man er, og det blir for enkelt å legge alt over på foreldrene. ← Selvfølgelig, men det er ikke så lett for dem å skulle forandre seg over natta heller. Hvis mamma alltid har tatt klesvasken, må man først lære elementære ting som hvor mange grader ting skal vaskes på og hvilke farger/materialer som går sammen. Hvis man ikke har laget mat før, må man lære hvordan man legger et egg i vannet for at det ikke skal sprekke, hvor lenge poteter skal koke. Ting som jeg aldri hadde tenkt over kunne være et problem, var uoverkommelig for ham før jeg startet et slags privat kurs i "elementære ting man må kunne for å overleve uten mamma". Hilsen gjest som skrev innlegget om å oppdra kjærste med umulig mor.
Caramba Skrevet 4. april 2006 #20 Skrevet 4. april 2006 Hvis min svigermor hadde fått lov av min mann så hadde hun sikkert gladelig kjørt en time for å vaske både klær og hus for ham. Hun er typen til å ville gjøre alt for sin sønn uten å klage. Jeg synes nesten det er fornøyelig å se på. Heldigvis er min mann meget selvstendig og finner seg ikke i å bli dullet med av foreldrene. Ikke så mye hvertfal, he he.. Svigermor er utrolig søt og jeg er veldig glad i henne, men gudbedre så mye hun gjør for sin mann og sønn uten å forvente takk engang. MIN mor er ikke sånn, det er helt sikkert. Det fine med å ha en sånn svigemor er at vi alltid kan stole på at de stiller opp når vi trenger hjelp til noe, og de kan være utrolig hjelpsomme.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå