Gå til innhold

Ikke-hormonell prevensjon

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei dere!

Jeg lurer på å slutte på p-pillen etter bryllupet. Vi har ikke planlagt å begynne å prøve på noen år ennå, men jeg har brukt Trionetta i over åtte år og begynner å bli litt redd for at det kan ha påvirket evnen min til å få barn... Uansett vil jeg gå over til ikke-hormonell prevensjon nå, og kondomer er uaktuelt på grunn av at de er dyre - og hverken jeg eller mannen er overvettes begeistret for dem.

Jeg har snakket med ei venninne om å bruke Ladycomp, Fertilityfriend eller lignende, og har blitt litt nysgjerrig på de. Hvordan fungerer de? Hva er de basert på? Må vi bruke annen ikke-hormonell prevensjon i tillegg i begynnelsen? Har lest litt rundt på forumet her, men jeg tror ikke jeg har skjønt poenget helt ennå. Er det noen av dere som bruker noen av de, og kan fortelle meg om deres erfaringer?

På forhånd takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du tenker på å kjøpe Ladycomp så er det MYE dyrere enn kondomer!

Dessuten må du uansett enten avstå fra sex eller bruke kondomer e.l. når du er fruktbar.

Skrevet
Jeg har snakket med ei venninne om å bruke Ladycomp, Fertilityfriend eller lignende, og har blitt litt nysgjerrig på de. Hvordan fungerer de? Hva er de basert på?

Ladycomp baserer seg på basaltemperatur, Fertilityfriend på temperatur, sekret og evt. posisjon av cervix.

Må vi bruke annen ikke-hormonell prevensjon i tillegg i begynnelsen?

Ikke bare i begynnelsen, men i alle de potensielt fruktbare periodene.

Er det noen av dere som bruker noen av de, og kan fortelle meg om deres erfaringer?

Jeg begynte med Ladycomp, men gikk over til å interpretere basaltemperaturen og sekretet selv. Har gjort dette i to år nå. Kommer ikke til å bytte prevensjon, er veldig fornøyd med naturmetoden. Det er veldig sikker prevensjon hvis reglene forstås og følges. Min tante brukte naturmetoden som prevensjon i 15 år med hell, hun fikk ett planlagt barn den første syklusen de prøvde etter 6 år med naturmetoden som prevensjon.

Skrevet
Hvis du tenker på å kjøpe Ladycomp så er det MYE dyrere enn kondomer!

Engangsutgift, ja, jeg vet den er dyr i innkjøp. Men jeg kommer ikke til å gå over til kondomer! I det lange løp blir kondomene dyrere. Nå skal ikke jeg legge ut om seksualvanene til meg og mannen her, men jeg kan slå fast at over en viss tid blir kondomene dyrere. Dessuten er ingen av oss interessert i å bruke kondomer som prevensjon. Joda, et par dager i måneden går nok, men ikke noe annet. Kondomer er noe herk :forvirret:

Ikke bare i begynnelsen, men i alle de potensielt fruktbare periodene.

Joda, det er vel greit det, men det går da vel også an å ha annen sex eller ganske enkelt la være i disse periodene...det var min opprinnelige plan ihvertfall :)

Jeg begynte med Ladycomp, men gikk over til å interpretere basaltemperaturen og sekretet selv. Har gjort dette i to år nå. Kommer ikke til å bytte prevensjon, er veldig fornøyd med naturmetoden. Det er veldig sikker prevensjon hvis reglene forstås og følges. Min tante brukte naturmetoden som prevensjon i 15 år med hell, hun fikk ett planlagt barn den første syklusen de prøvde etter 6 år med naturmetoden som prevensjon.

Det er altså sikkert hvis man gjør det riktig... Det må da være veldig positivt å være så kjent med sin egen kropp at du kan slippe unna "vanlig" prevensjon...

Jeg ser at spørsmålet mitt om annen prevensjon i begynnelsen kanskje var litt dårlig formulert. Jeg vet jo at man må benytte annen prevensjon i de periodene man får beskjed om. Men kan det ta lang tid før man kan regne metoden som sikker prevensjon? Må ikke syklusene være stabile først - og i og med at jeg bruker pillen kan jo det ta sin tid... Hvis jeg har ustabile sykluser er vel ikke prevensjonen sikker? Eller?

Skrevet
Jeg ser at spørsmålet mitt om annen prevensjon i begynnelsen kanskje var litt dårlig formulert. Jeg vet jo at man må benytte annen prevensjon i de periodene man får beskjed om. Men kan det ta lang tid før man kan regne metoden som sikker prevensjon? Må ikke syklusene være stabile først - og i og med at jeg bruker pillen kan jo det ta sin tid... Hvis jeg har ustabile sykluser er vel ikke prevensjonen sikker? Eller?

Det er en fordel om syklusene regelmessige, men ikke nødvendig. Som sagt, når reglene forstås og følges så holder det. Regelmessige sykluser er en stor fordel med Ladycomp, men dersom man tolker symptomene selv så spiller det ingen rolle om syklusene er regelmessige eller uregelmessige. Ulempen med uregelmessige sykluser er at det innebærer flere potensielt fruktbare dager.

Skrevet

Ok, sånn å forstå. Men hvis syklusene mine er uregelmessige, hvordan kan jeg da være sikker på at maskinen vet at de er det? At jeg ikke har en eggløsning den ikke vet om, og så blir jeg gravid allikevel?

Her må visst teskjea fram altså... :sjenert:

Skrevet

Jeg har brukt pearly (en mindre og billigere versjon av baby/ladycomp) og kombinert dette med Fertilityfriend, funka kjempebra for min del!

Var veldig deilig å ha kontroll over syklusene sine også, vite når jeg hadde eggløsning og derfor også skjønne hvorfor jeg hadde litt humørsvingninger i tide og utide :rodme:

Nå ble jeg gravid da, men det var selvforskyldt :rodme:

Skrevet
Ok, sånn å forstå. Men hvis syklusene mine er uregelmessige, hvordan kan jeg da være sikker på at maskinen vet at de er det? At jeg ikke har en eggløsning den ikke vet om, og så blir jeg gravid allikevel?

Her må visst teskjea fram altså...  :sjenert:

Med Ladycomp vil du få mange røde og orange dager før eggløsning hvis du har uregelmessig syklus. Etter eggløsning vil du få grønt lys.

Problemet med Ladycomp er, siden den kun baserer seg på basaltemperatur, at den kun kan gjette når eggløsning kommer. Derfor er den mindre sikker ved uregelmessig syklus. Sekretet vil kunne gi en pekepinn på når eggløsningen kommer. Se www.pernille.info

Skrevet

For å forklare litt da...

En slik maskin måler temperaturen din hver morgen før du står opp.

Og når du har hatt eggløsning vil temperaturen stige med ca 0.2 - 0.5 grader.

Sånn at da vet maskinen at du har hatt eggløsning!

I starten vil det nok være en god del røde dager siden maskinen ikke kjenner syklusen din. Men du merker fort mønsteret i syklusen din. Bare spør hvis du lurer på noe mer :)

Skrevet

Hmm.

Men en sædcelle kan jo leve ei stund. Opp til fem dager har jeg lest, hvis forholdene er helt ideelle. Sett at vi har fått klarsignal hos maskinen til at vi kan ha sex på en mandag. To dager senere sier den at jeg har eggløsning, så da må vi la være. Kan ikke sædcellene fra mandag da befrukte egget allikevel? :klø:

Skrevet
Hmm.

Men en sædcelle kan jo leve ei stund. Opp til fem dager har jeg lest, hvis forholdene er helt ideelle. Sett at vi har fått klarsignal hos maskinen til at vi kan ha sex på en mandag. To dager senere sier den at jeg har eggløsning, så da må vi la være. Kan ikke sædcellene fra mandag da befrukte egget allikevel? :klø:

Ladycomp er programmert til å ta hensyn til sædcellenes levetid. Men jeg har selv opplevd at den har tatt feil et par ganger...

Skrevet
Ladycomp er programmert til å ta hensyn til sædcellenes levetid. Men jeg har selv opplevd at den har tatt feil et par ganger...

Ja, ikkesant. Og da blir mannen redd :forvirret:

Skrevet

Det kommer vel ann på hvordan sykluser du har..

Den har i alle fall aldri tatt feil på meg!

Men det du kan gjøre er å kjøpe et basatermometer (koster ingenting i forhold til Ladycomp) og prøve i et par måneder med det og enten tegne din egen graf eller Fertilityfriend. Og da merker du fort om du har regelmessige sykluser eller ikke,

Men etter pilleslutt kan det ta lang tid før syklusene stabiliserer seg, for meg tok det 3 mnd'er.

Skrevet
Det kommer vel ann på hvordan sykluser du har..

Den har i alle fall aldri tatt feil på meg!

Men det du kan gjøre er å kjøpe et basatermometer (koster ingenting i forhold til Ladycomp) og prøve i et par måneder med det og enten tegne din egen graf eller Fertilityfriend. Og da merker du fort om du har regelmessige sykluser eller ikke,

Men etter pilleslutt kan det ta lang tid før syklusene stabiliserer seg, for meg tok det 3 mnd'er.

Hva gjorde du i mellomtida da? Brukte annen prevensjon, eller stolte du på den allikevel?

Føler meg litt grønn her, jeg aner ikke hvordan en slik maskin ser ut engang, langt mindre hvordan den fungerer. Men jeg begynner å få litt forståelse her nå, dere er snille som prøver å forklare ;)

Skrevet

Hehe, det er litt å sette seg inn i..

I starten brukte vi kondom ja.. Men ble møkk lei det etterhvert så jeg er glad det bare tok 3mnd'er!! Nå er det er ca 7dager i mnd'en som er rød.

Jeg har ganske regelmessige sykluser da, så for meg funker det veldig bra.. Men hvis jeg ikke visste om jeg hadde det eller ikke ville jeg kjøpt et billig termometer og prøvd først :)

Skrevet
Her er link til hvordan de ser ut i alle fall ;)
Skrevet

Tusen takk, Cathie! :-D

Skrevet

Men den siden du linket til der, det virker jo så lett og sikkert å bruke de...

Er det virkelig så enkelt? Eller er det reklametull?

Skrevet

Dette tror jeg er et termometer med to desimaler.

Som du kunne ha brukt for å finne ut av syklusene dine.. Kanskje du syns det er like greit?? Noen som liker det bedre. Men jeg liker de røde og grønne dagene jeg :)

Skrevet
Men den siden du linket til der, det virker jo så lett og sikkert å bruke de...

Er det virkelig så enkelt? Eller er det reklametull?

Det er jo sikkert litt reklamepreget da, men det er lett ja!

Det de ikke nevner er at du har bare gule dager i starten mens maskinen lærer syklusen din og kjenne.

Og som gjesten nevnte, hvis du har veldig varienrende eggløsning blir det flere gule/røde dager og den kan i værste fall ta feil, men hverken jeg eller noen av de jeg kjenner som bruker den har opplevd det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...