Gå til innhold

For høy puls!?

Sniglå

Anbefalte innlegg

Okei, saken er den, jeg fikk pulsklokke til jul, en skikkelig med bånd til å ha rundt livet.

Så nå har jeg altså testa denne to ganger, og fulgt insruksjonene til punkt og prikke. Men alarmen går av hele tiden fordi jeg har for høy puls!

Ut i fra alder så skal maxpulsen min ligge på 197, men jeg får en puls på 190 bare ved rolig jogg. Jeg blir ikke skikkelig andpusten eller noe, jeg klarer fint å føre en samtale, så tviler på at jeg har SÅ dårlig kondis?

I dag fikk jeg låne et annet bånd på treningssenteret, men også den viste det samme, så da kan det ikke være feil på båndet mitt heller som er grunnen.

Sambo prøvde også beltet, men hos han virket det forholdsvis normalt.

Jeg prøvde både på tredemølla, sykkel og sånn sykkel som du sitter litt tilbakelent på. Men samme resultat på alle tre: Alt for høy puls.

Jeg hadde ikke noen statiske klær på meg, som jeg merket da.

Mp3-spilleren la jeg vekk for å utelukke noen forvirrende signaler der i fra.

Så konklusjonen min er at det er MEG det er noe galt med. :forvirret:

Noen som har erfaringer med bruk av pulsklokke? Noen som vet hva det kan være?

Må uansett ringe legen for å hvertfall få det kontrollert skikkelig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har opplevd akkurat det samme, fikk også pulsklokke til jul! Jeg har en hvilepuls på 70 (normalt for kvinner), men med en gang jeg trener fyker pulsen i været uten at jeg blir andpusten eller sliten. Jeg fikk på en joggetur en makspuls i løpet av turen på 215. I følge "makspulsregelen" (makspuls=220-alder) skal jeg bare kunne oppnå en makspuls på litt under 200. Og jeg er faktisk godt trent!

men jeg har forhørt meg med noen som har litt mer peiling på det, og de kunne berolige meg med at ant pulsslag er veldig individuelt fra person til person. Jeg oppnår altså en så høy makspuls som lærebøkene sier ikke skal være mulig for en som er på min alder. Men det er ikke noe galt med meg for det!

Tror det er ganske vanlig å bli skremt av å lese av egen puls, slik som vi begge har blitt. Hvis du ikke føler noe ubehag (feks doble hjerteslag el), er det høyst sannsynelig ikke noe galt med deg eller hjertet ditt. Man må bare godta at vi alle er forskj. Pulsklokken skal ikke brukes for å måle deg opp mot andre, men å måle resultatframgang.

Når det er sagt er det mye som kan være med å øke pulsen, og det kan faktisk ta lang tid før den stabiliserer seg. Feks vil en hard treningsøkt på kvelden kunne føre til at hvilepulsen din midlertidig er høyere helt til neste morgen. Kaffe og stress vil også føre til høyere puls. For min del stresser jeg ganske mye, så det kan være med å forklare. Men hvis stress er årsaken til høy treningspuls skulle jeg også hatt høyere hvilepuls enn normalt, noe jeg altså ikke har.

men tror ikke du trenger å bekymre deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok arbeids-EKG og en annen undersøkelse hvor det innebar sykling + radioaktive stoffer som målte hjertet i ro og bevegelse. Nå er jeg hjertepasient da, men hjertet er fint nå, så for meg har det med form å gjøre.

Jeg skulle opp i 160 i puls på den sistnevnte, men klarte ikke mer enn 140. 160 var en normalgreie folk på min alder skal kunne klare. Da var det bena og melkesyren som tok meg, ikke noe annet. Så for meg konkluderte de med dårlig kondis ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det ikke sånn at det er det du bør ha i makspuls da, men at du er litt ute av form? ;)

Men hvis det er kondisen det står på burde jeg jo vært skikkelig sliten?

Men pulsen hopper jo i været etter bare 3-4 minutter med rolig jogg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

190 er temmelig mye. Hva er hvilepulsen din?

Jeg tok på meg båndet og satte meg ned i før jeg gikk på trening, og da lå den på 70-75.

Er det normalt? høyt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, tror jeg misforstod jeg, du mener du har for HØY puls...

Har jeg noen plass skrevet for lav?

Det var i så fall ikke meninga :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok på meg båndet og satte meg ned i før jeg gikk på trening, og da lå den på 70-75.

Er det normalt? høyt?

Ja, alt mellom 50 og 100 er 'normalt'. Kanskje en smule høyt i forhold til hva som er vanlig for din aldersgruppe, men ikke noe å beskymre seg over.

Likevel, klarer du å trene lenge med 190 i puls? For eksempel tre kvarter uten pause?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer nok tre kvarter, men har ikke gjort det.

Før jeg fikk klokka pleide jeg jobbe i ca 30 minutt, regner med pulsen var den samme som nå. Men det var tungt, det var det. Har reagert på at jeg ikke føler jeg har fått bedre kondis, selv om jeg jogga 3-4 ganger i uka.

For burde det ikke bli lettere å lettere etterhvert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har jeg noen plass skrevet for lav?

Det var i så fall ikke meninga :ler:

:ler: Er nok bare jeg som skumleste mens jeg spiste suppe, drakk brus og ventet på både røyk og Friends-episoder på en gang ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer nok tre kvarter, men har ikke gjort det.

Før jeg fikk klokka pleide jeg jobbe i ca 30 minutt, regner med pulsen var den samme som nå. Men det var tungt, det var det. Har reagert på at jeg ikke føler jeg har fått bedre kondis, selv om jeg jogga 3-4 ganger i uka.

For burde det ikke bli lettere å lettere etterhvert?

Det er nok i stor grad genetisk, selv om jeg syntes 190 var i meste laget. Imidlertid har jeg selv hatt over 215 i puls flere ganger, så den teoretisk satte 'makspulsen' bør du ta med en klype salt. :)

Du kan forresten benytte hvilepulsen som en grov indikator på om kondisjonen din forandres; mål den èn gang i uken etter du våkner opp om morgenen, og sammenlign verdiene over tid. Min hvilepuls har for eksempel gått fra ~65 til ~45 det siste halve året, fordi jeg har fokusert på kondisjonstrening (og spesielt intervaltrening, som er nødvendig for å bedre kondisjonen over et visst nivå).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stort sett hvilepuls på i underkant av 50, men liker gjerne å trene utholdenhet med en puls på 160-170. Kanskje litt i høyeste laget, men jeg liker å føle at jeg faktisk jobber. Makspulsen var rett rundt 200 sist jeg testet (under ett år siden).

Så gjaldt det å få tilbake de gode treningsrutinene, da :roll:

Bottom line: Så lenge du føler at pulsen ikke er altfor høy, er den nok ikke det. Kroppen sier stort sett fra hvis noe er galt. Men for å bedre kondisjonen, er det lurt å variere intensiteten på treningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Okei, takk for svar alle sammen.

Litt mer beroliga nå, men skal ta meg en tur til legen bare sånn i tilfelle. Er en del hjerteproblemer i familien, så det kan ikke skade å ta en sjekk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men forresten; Gjest nevner ekstraslag.

Hvordan kjenner man det? Sikkert litt vanskelig å forklare, men jeg kjenner ofte at hjertet slår litt... rart. (veldig bra forklart ja :ler:)

Men jeg trodde sånne ekstraslag var helt vanlig jeg :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan testa du det?

Løping på mølle. Gjorde det vel ikke helt vitenskapelig riktig pga. latskap, men en pekepinn gir det i hvertfall. Du får verdier og koder som skal tastes inn hos treningsveiledere på studio. Kort forklart løper du gradvis raskere og raskere med høyere og høyere stigning til du kollapser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...