Gjest 2324 Skrevet 4. januar 2006 #1 Skrevet 4. januar 2006 Jeg har brukt p-piller sammenhengende fra jeg var 14 år, og har i grunn ikke hatt noen problemer med det. Jeg er en del trøtt og sliten, sexlysten er ikke helt 100%, og diverse andre ting, som gjerne er klassiske p-pille bivirkninger. Derfor lurer jeg på om det er skadelig å slutte på dem, for å se om noen av "plagene" mine forsvinner. En annen av grunnene til at jeg har lyst til å prøve å slutte, er fordi jeg kunne tenke meg å begynne med en eller annen form for ikke-hormonell prevensjon, og vil se hvordan kroppen min fungerer uten.. Er det skadelig/farlig å slutte på p-piller for så å evt begynne igjen?
Gjest vimse Skrevet 4. januar 2006 #2 Skrevet 4. januar 2006 Jeg ville i alle fall uansett rådført meg med legen. Min lege sa til meg engang at det var i oppstartsfasen det var mest risiko med ppiller, men jeg vet ikke jeg.
Iceglow Skrevet 4. januar 2006 #3 Skrevet 4. januar 2006 Hoved“problemet” som kan oppstå er at du merker at du fungerer bedre uten, og så får problemer om partner vil du skal gå på piller eller du selv savner det å kunne ha sex helt uten å tenke deg om. Bortsett fra det så er det at du KAN få en kort bivirkningsperiode når du starter opp igjen, men jeg antar det er mest det at du er vant til å gå uten de plagene som gjør at det føles verre. Farene under oppstart er som allerede nevnt noe større enn etter du har brukt de en periode, men om du har et halvår uten piller, så vil jeg tippe at det statistisk sett veier opp og vel så det. Og er du heldig så finner du noe annet som fungerer, og du er kvitt p-pillene permanent Vær og obs på at du KAN få småproblemer med ustabil syklus, vond mens, og uren hud helt i starten etter du slutter. Hos de aller fleste er dette noe som går over raskt.
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2006 #4 Skrevet 5. januar 2006 Vær og obs på at du KAN få småproblemer med ustabil syklus, vond mens, og uren hud helt i starten etter du slutter. Hos de aller fleste er dette noe som går over raskt. ← Det er det legene sier om p-piller også. At man kan få småproblemer i oppstartfasen som går over raskt. Men det vet vi jo at ofte ikke stemmer. Har aldri hørt noen som har blitt menssmerter bare sånn uten videre.
Iceglow Skrevet 5. januar 2006 #5 Skrevet 5. januar 2006 Det er det legene sier om p-piller også. At man kan få småproblemer i oppstartfasen som går over raskt. Men det vet vi jo at ofte ikke stemmer. Har aldri hørt noen som har blitt menssmerter bare sånn uten videre. ← Jeg fikk sterkere menssmerter helt i starten etter jeg sluttet på p-pillene. Mener bestemt jeg hadde nærmest smertefrie menstruasjoner før og under p-piller. Men det var noe som gikk over. Antar det var kroppen som måtte renske ut gammel dritt. Ting gikk heldigvis over til normalen igjen etter en stund, og med litt hjelp. (Må bare påpeke at jeg tålte pillene ekstremt dårlig, antar det var mye av grunnen til at jeg fikk en verre renselsesprosess enn normalt)
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2006 #6 Skrevet 5. januar 2006 Jeg har ei venninne som påsto hun ville ha "pause" fra p-pillene for å gjøre nettopp det du snakker om. Hun har nå barn... Er man i et forhold må man neste regne med det når man slutter på p-piller.
Iceglow Skrevet 5. januar 2006 #7 Skrevet 5. januar 2006 Jeg har ei venninne som påsto hun ville ha "pause" fra p-pillene for å gjøre nettopp det du snakker om. Hun har nå barn... Er man i et forhold må man neste regne med det når man slutter på p-piller. ← Vel, det finnes nå andre måter å unngå graviditet på, heldigvis.
Gjest vimse Skrevet 5. januar 2006 #8 Skrevet 5. januar 2006 Jeg sluttet på pillene for en stund siden og opplever en særdeles smertefull mens, med diare og hele pakken. Har ikke hatt det slik de årene jeg har brukt ppiller.
Iceglow Skrevet 5. januar 2006 #9 Skrevet 5. januar 2006 Jeg sluttet på pillene for en stund siden og opplever en særdeles smertefull mens, med diare og hele pakken. Har ikke hatt det slik de årene jeg har brukt ppiller. ← Ja, hadde det en periode jeg og, men det gikk over, eller jeg tror iverfall det, jeg vil helst ha et par måneder til før jeg føler meg trygg på at alt er normalt igjen. For min del er den ene dagen med verk ingenting i forhold til de andre bivirkningene. Det er for øvrig helt vanlig å ha mindre smerter og blødninger på piller enn uten pga at det svekker livmorslimhinnen. Ting pleier heldigvis sjelden bli permanent verre enn de var før en begynte på piller, men når man har gått lenge på piller så er det vanskelig å huske hvordan det var, og det oppleves ILLE i starten, når det kanskje ikke nødvendigvis er spesielt mye verre enn det var før en begynte på pillene. Handle inn pinex, riskaker, varmepose, og ting går over raskt hos de aller, aller fleste.
Gjest vimse Skrevet 5. januar 2006 #10 Skrevet 5. januar 2006 He He, av dine tidligere innlegg vet jeg at du ikke vil like svaret mitt, men mitt alternativ blir altså å starte på pillene igjen... Et nøye begrunnet valg, da det også ligger andre grunner til, og da det ikke fantes andre alternativer for meg, av diverse årsaker, blir det piller igjen. Synes ikke det er helt greit, men det er nå en gang sånn det blir, og i samråd med legen. Det er vel ca ett år halv annet eller noe siden jeg sluttet, så jeg synes det er rart smertene ikke er blitt mindre i alle fall.
Iceglow Skrevet 5. januar 2006 #11 Skrevet 5. januar 2006 He He, av dine tidligere innlegg vet jeg at du ikke vil like svaret mitt, men mitt alternativ blir altså å starte på pillene igjen... Et nøye begrunnet valg, da det også ligger andre grunner til, og da det ikke fantes andre alternativer for meg, av diverse årsaker, blir det piller igjen. Synes ikke det er helt greit, men det er nå en gang sånn det blir, og i samråd med legen. Det er vel ca ett år halv annet eller noe siden jeg sluttet, så jeg synes det er rart smertene ikke er blitt mindre i alle fall. ← Tja, liker og liker, det blir litt feil ord å bruke Så sant det er gjennomtenkt , og det beste alternativet for deg, så verken kan, bør eller skal jeg legge meg opp i det (Selv om jeg er har ingen problemer med å forstå at du tror jeg nå mer eller mindre er i ferd med å finne øksa for å halshugge deg pga mine tidligere innlegg ) Men du har rett i at det var lang tid, har inntrykk av at for de fleste er de første 2-3 menstruasjonene etter pille slutt verst, og så går det gradvis nedover. Jeg var uheldig, og gikk en god del lengre og trengte litt hjelp for å rettet opp i ting, men jeg antar (eller i det minste håper) jeg er et ekstremt tilfelle.
Gjest vimse Skrevet 5. januar 2006 #12 Skrevet 5. januar 2006 Tja, liker og liker, det blir litt feil ord å bruke Så sant det er gjennomtenkt , og det beste alternativet for deg, så verken kan, bør eller skal jeg legge meg opp i det (Selv om jeg er har ingen problemer med å forstå at du tror jeg nå mer eller mindre er i ferd med å finne øksa for å halshugge deg pga mine tidligere innlegg ) Men du har rett i at det var lang tid, har inntrykk av at for de fleste er de første 2-3 menstruasjonene etter pille slutt verst, og så går det gradvis nedover. Jeg var uheldig, og gikk en god del lengre og trengte litt hjelp for å rettet opp i ting, men jeg antar (eller i det minste håper) jeg er et ekstremt tilfelle. ← Jeg har altså fremdeles ppille syklus, og det er rart, for før, gikk jeg i femukerssyklus, så den er ikke på plass igjen, savner den Men, altså, nå drar vi tråden ut gitt...
Malama Skrevet 5. januar 2006 #13 Skrevet 5. januar 2006 For å svare på hovedinnlegget: Det er ikke spesielt farlig, sånn egentlig, og om du vil gjøre det, så er det ikke noe problem. Noen er riktig heldig og får en forutsigbar og stabil syklus fra begynnelsen også. (men husk, prevensjon fra første dag om du ikke vil ha baby) slutta for å bruke ikke-hormonell prevensjon pga bivirkiningene jeg også. Slutta for ti måneder siden, og har ikke kommet i nærheten av en stabil syklus enda. De første 4 blødningne var faktisk slett ikke smertefulle, de var lik pille-mens. Det var nok fordi det i all hovedsak VAR som en pillemens, jeg hadde ingen el. To ganger etter pilleslutt har jeg nå hatt el, og da har mensen vært VOND. Dersom det stemmer at 2-3 sykluser er verre, og jg deretter kan håpe på en bedring, så kan jeg kanskje håpe på den fra nå av jeg da, gitt at eggløsningen min har kommet igang. Min kropp ble skikkelig "rota til" av pillene tydeligvis. Livet uten er langt bedre, men alvorlig lite forutsigbart da.... Aldri mer p-piller på meg i alle fall. Om du ikke likre bivirkingene og vil forsøke deg uten, så gjør det. Om du likevel bestemmer deg for å begynne igjen om en stund er det ingen krise. Men det finnes andre alternativer, dersom bivirkningene plager deg.
Gjest 2324 Skrevet 5. januar 2006 #14 Skrevet 5. januar 2006 Takk for mange svar! Har mer eller mindre bestemt meg for å slutte etter den pakken jeg er på nå. Og jeg er absolutt ikke klar for baby, så kondomer vil bli kjøpt inn med en gang. Er også forberedt på at syklusene mine vil være uregelmessige, og at mensen kanskje blir mer smertefull.. Siden jeg var bare var 14 da jeg begynte med p-piller, føler jeg at jeg overhodet ikke kjenner kroppen min. Og har bare vage minner om hvordan ting var før. Hvis jeg føler at ting fungerer uten p-pillene, kommer jeg til å vurdere noe annet en hormonprevensjon. Og tenker da spesielt på pearly, og andre lignende "duppeditter"..
Iceglow Skrevet 5. januar 2006 #15 Skrevet 5. januar 2006 Hvis jeg føler at ting fungerer uten p-pillene, kommer jeg til å vurdere noe annet en hormonprevensjon. Og tenker da spesielt på pearly, og andre lignende "duppeditter".. ← Og om jeg får lov til å ymte frampå om at pearly er et fancy termometer, som du like gjerne kan erstatte med enten www.fertilityfriend.com eller www.ovusoft.com og et termometer fra www.babyornot.no eller en liknende butikk (vet det er billigere butikker, men er litt for lat til å lete nå), og så skal jeg holde kjeft framtil jeg eventuelt blir spurt
Malama Skrevet 5. januar 2006 #16 Skrevet 5. januar 2006 Og om jeg får lov til å ymte frampå om at pearly er et fancy termometer, som du like gjerne kan erstatte med enten www.fertilityfriend.com eller www.ovusoft.com og et termometer fra www.babyornot.no eller en liknende butikk (vet det er billigere butikker, men er litt for lat til å lete nå), og så skal jeg holde kjeft framtil jeg eventuelt blir spurt ← Og jeg henger meg på den. Jeg HAR en sånn duppeditt. Og den er egentig bare et dyrt termometer, jeg bruker ovusoft. (og, med mine håpløse sykluser, MASSE "orange" dager på duppeditten, så det blir en del komdompakker, og få grønne dager uansett...) Men... det jeg tenkte, og tenker, er det at for min samboer er det greit med denn duppeditten, og klare "trafikklys" han kan forholde seg til. Vi er enige om det. Da stoler vi på DEN, ikke på MEG, og følgelig er det ikke MIN feil om det likevel skulle skje noe. Dette snakket vi klart gjennom før jeg droppet pillene. (For oss var det jo slik at en baby ikke ville være en krise, og vi ville bli glad for den, men det inngikk ikke i planene helt enda, derfor altså ikke krise, men greit om det ikke skjedde... Ved KRISE ville jeg ikke satset på temperatur etc som prevensjon.) Men nå som jeg har hatt den i ti måneder (og fortsatt ikke fått den til å bli kjent med syklusene mine, mest fordi de varierer så fullstendig at der ikke finnes noe mønster enda) innser jeg at det er et dyrt termometer... Jeg stoler instinktivt mer på meg selv (og tcoyf/ovusoft) enn denne duppeditten. Men sambo ser fortsatt på den og smiler "grønt lys". Så da så. Jeg skal ha den leeeeeeeeeeeeeenge. Så jeg har den. Og den er helt grei. Men et litt dyrt termometer med litt ekstrafunsjkoner....
Iceglow Skrevet 5. januar 2006 #17 Skrevet 5. januar 2006 Og jeg henger meg på den. Jeg HAR en sånn duppeditt. Og den er egentig bare et dyrt termometer, jeg bruker ovusoft. (og, med mine håpløse sykluser, MASSE "orange" dager på duppeditten, så det blir en del komdompakker, og få grønne dager uansett...) Men... det jeg tenkte, og tenker, er det at for min samboer er det greit med denn duppeditten, og klare "trafikklys" han kan forholde seg til. Vi er enige om det. Da stoler vi på DEN, ikke på MEG, og følgelig er det ikke MIN feil om det likevel skulle skje noe. Dette snakket vi klart gjennom før jeg droppet pillene. (For oss var det jo slik at en baby ikke ville være en krise, og vi ville bli glad for den, men det inngikk ikke i planene helt enda, derfor altså ikke krise, men greit om det ikke skjedde... Ved KRISE ville jeg ikke satset på temperatur etc som prevensjon.) Men nå som jeg har hatt den i ti måneder (og fortsatt ikke fått den til å bli kjent med syklusene mine, mest fordi de varierer så fullstendig at der ikke finnes noe mønster enda) innser jeg at det er et dyrt termometer... Jeg stoler instinktivt mer på meg selv (og tcoyf/ovusoft) enn denne duppeditten. Men sambo ser fortsatt på den og smiler "grønt lys". Så da så. Jeg skal ha den leeeeeeeeeeeeeenge. Så jeg har den. Og den er helt grei. Men et litt dyrt termometer med litt ekstrafunsjkoner.... ← Ja, og etter å ha lest et par tråder om LC som var i et litt merkelig humør og bommet noe så salig på EL dag, så hadde ikke jeg stolt utelukkende på den. http://forum.kvinneguiden.no/index.php?sho...18&hl=lady+comp Denne tråden kan være verdt en titt før du eventuelt stoler blindt på LC og liknende statistikkmaskiner. Godt lært FAM antar jeg er sikrere enn LC, men selvsagt krever det litt mer egeninnsats. Men dette er noe som vil variere fra par til par. Det som fungerer for dere, hadde IKKE fungert for meg
Gjest 2324 Skrevet 5. januar 2006 #18 Skrevet 5. januar 2006 Men... det jeg tenkte, og tenker, er det at for min samboer er det greit med denn duppeditten, og klare "trafikklys" han kan forholde seg til. Vi er enige om det. Da stoler vi på DEN, ikke på MEG, og følgelig er det ikke MIN feil om det likevel skulle skje noe. Dette snakket vi klart gjennom før jeg droppet pillene. (For oss var det jo slik at en baby ikke ville være en krise, og vi ville bli glad for den, men det inngikk ikke i planene helt enda, derfor altså ikke krise, men greit om det ikke skjedde... Ved KRISE ville jeg ikke satset på temperatur etc som prevensjon.) ← Tusen takk for synspunkter fra dere begge. Her er det bare å komme med menigner og råd selv om man ikke er spurt.. Jeg er helt grønn på dette området, og det er derfor jeg tror jeg kommer til å stole mer på et slikt fancy termometer, enn hvis jeg skulle stole kun på meg selv. Og jeg tror/vet også at samboeren min vil føle at det er tryggere. Og skulle det gå galt, er det ingen som har skylda i så måte, hvis dere skjønner hva jeg mener. Det siste du skriver der Malama, hva mener du egentlig med det? Er ikke termometer/pearly sikker prevensjon? Det er klart, det er ikke verdens undergang om jeg skulle blitt gravid, men både jeg og sambo ønsker ikke å legge opp til det på nåverende tidspunkt. Føler oss ikke klare for barn riktig enda. Og jeg vil jo ha en prevensjon jeg føler jeg kan stole på..
Iceglow Skrevet 5. januar 2006 #19 Skrevet 5. januar 2006 Da fyrer jeg løs (Milah: Hold tunga rett i munnen, og bare spør og grav ) LC baserer seg utelukkende på temperaturmålninger, og så vidt jeg vet er det liten info om hvordan den fungerer med i pakken? (Malama, du har mer peiling her enn meg) Ting som alkohol og lignende kan påvike tempen i stor grad, og om det ikke er grundig informert om, så kan det bli krøll. Hovedproblemet med temperaturmålninger er at de kun sier at EL har vært, ikke når EL kommer. Det vil da si at det kombinerer kjent lutealfaselengde (tiden mellom EL og mens) med kalendertelling og statistikk. For noen som har en 28 dagers syklus, men 14 dagers lutealfase, så vil LC være like nyttig som en kalender. Eneste den gjør er å fastslå lutealfasen din, og telle. Det som gjør at FAM er i mine øyne betraktelig tryggere er at det bruker og sekret, livmortapp og eventuelt EL tester (jeg bruker kun sekret). Dette er de tingene som kan forutse EL. Dette gjør da at du har større sjanse på å være på den sikrere siden om EL kommer tidligere enn normalt for deg. På en måte går det an å si at LC og personacomputer (den med EL pinnene) hver er halvparten av FAM.
Gjest 2324 Skrevet 5. januar 2006 #20 Skrevet 5. januar 2006 Takk for link Iceglow! Etter å ha lest den har jeg avskrevet pearly/lady-comp og andre lignende termometere.. Jeg skjønner at den slett ikke er til å stole på.. Det å tempe og slikt selv, synes jeg virker veldig slitsomt for å være ærlig. Men så er jeg ganske lat også da.. Litt dumt dette her, finnes det annen prevensjon som ikke inneholder hormoner, som er til å stole på da? Kondom, er jo ganske slitsomt i et fast forhold, og pessar er vel heller ikke trygt? Vanskelig dette her..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå